CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 14535|Reply: 7

[NAK TANYA] : CLAIM WARRANTY vs TUKAR BARANG BARU

[Copy link]
Post time 7-2-2009 04:54 PM | Show all posts |Read mode
salam kawan2..
nak tanya pendapat.

aku beli henfon samsung pd 27 dis 2008 lalu
tapi baru last week aku betol2 guna
sebab baru sempat nak transfer semua no2 dlm henfon lama ke henfon baru tu
so sejak aku guna henfon baru tu
aku dapati bila aku tekan keypad utk search contact dlm phonebook
huruf tu laaammmbbbbbattttttttttt sgt keluar... sebijik-sebijik di keluar
(kata la huruf pertama dah appear, aku nak tekan huruf kedua, huruf kedua tu amik masa nak appear kat skrin)
tapi masalah ni tak terjadi plak kalau aku nak menaip sms
ia cuma berlaku kalau aku nak taip nama di ruang phonebook je

so tadi aku gi la kat kedai aku beli henfon tu
aku explen masalah semua
dan siap check plak adakah masalah ni terjadi di henfon lain (sama model)
tapi tak terjadi.. henfon lain tu ok je.. cepat je huruf dia keluar
so, pemilik kedai ckp dia akan hantar servis sbb henfon aku masih dlm warranty
aku tanak, aku request dia tukar henfon yg lain
sbb aku tak rasa henfon yg baru aku guna seminggu dah rosak
dan aku tatau plak pasni entah apa plak yg rosak kan..
so thats why aku mintak ditukar henfon
tapi pemilik kedai tanak bagi dan berkeras kata aku hanya boleh claim warranty

soalan aku ialah:

1. betul ke tindakan aku nak mintak tukar henfon tu? atau mmg tak boleh dan aku hanya layak claim warranty je?
2. agak2 kalau aku bawak kes ni ke tribunal tuntutan pengguna malaysia, adakah aku akan dapat tukar henfon atau tribunal akan suruh aku claim warranty je?

tq..


p/s: soalan2 lain akan dimajukan kemudian...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-2-2009 05:23 PM | Show all posts
salam.......
ak pon ader mslh lebey krg cenggini.....
bkn nset tp laptop ak.......
ak bli then mlm tu ak psg igt nk charge battery la kan.....
tup2 cursor x function.....
ak g kedai tu balik n then dia suh tinggalkan kt ctu....nk repair n reinstall window katanya la......
tup2 diorg call mmg xbley pki......so diorg suh ak topup duit tuk amik model laen y lagik mahal since model y asal da abis stock.......
so conclusionnya.....ko g kdai tu....mintak tkr y baru terus.....
jgn tgu lama2.......
ak g kdi tu blik within 4 days jek......
hoho.......
1st time mintak tkr.....diorg mmg xkasik...pastu da mmg mende alah tu rosak diorg xbley wat ape lagik....so amik y baru....
check btol2 baru terima y baru tuh....
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2009 07:19 PM | Show all posts

Balas #1 tictactoe\ catat

beli yg ori atau waterset...??
kalo yg waterset biasa kedai ada buat 1 to 1 exchange.. ikut kedai la... ada yg sebulan dan ada yg seminggu je...
katakan kita beli dah lebih sebulan, tapi baru je start nak guna semalam, tapi phone tu rosak.. mmg dia tak peduli... consider dah guna sejak dari tarikh pembelian...
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2009 07:42 PM | Show all posts

Reply #3 ryo_takahashi1's post

HP Samsung ( dan LG )  umumnya semua Ori set Ryo...bukan mcm HP jenama Nokia dan SE yang ada ori dan AP set. Pengedar Sah Samsung di Malaysia adalah FMG.

Menjawab persoalan Tuan Tanah , problem tersebut dikhuatiri berpunca drpd masalah Software dan bukannya masalah Hardware . maka dgn itu kedai mempunyai hak utk tidak menggantikannya dengan yg baru. Sementelah plak....HP ni bukannya sebenar2nya rosak atau langsung x berfungsi.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-3-2009 08:25 PM | Show all posts
salam.
masih perlukan pendapat rakan2 di sini..

beberapa hari lepas, aku pergi ke dealer jual henfon samsung ni
menyatakan permasalahan aku ttg telefon yg baru aku beli tu...
dia kata, responnya slow sebab masalah software...
kena upgrade software, dan perlu ke mana2 pusat servis samsung

aku tanya jugak,
kalau aku nak mintak tukar unit yg baru mcm mana
dia kata tak boleh, sbb benda bukan rosak hardware
cuma perlu updet software je.

ok, fine.

hari ini aku pergi ke salah sebuah pusat servis samsung
dan menyatakan masalah aku.
dia pun kata, kena update/upgrade software.

ok, fine. aku pun suruh lah dorang upgrrade software sewajarnya.

tapi bila dah diupgrade tu
masalah masih gak sama..
bila aku nak cari nama kat phonebook
punya la lambat respon dia..
penat aku menunggu
tak mcm model samsung lama aku (E250)
(mujur aku test kat pusat servis tu gak)

pastu, aku bagitahu kat dorang
yg masalah masih sama
technician dia check sekali lagi
dan dia kata masalah sebenarnya ialah
sebab terlalu banyak contact dlm phonebook aku tu
dekat 1,000 gak la nombor2 fon kawan2 aku
dia kata itu lah sebabnya lambat respon

then dia try gak..
dia tinggalkan hanya 350++ contact
dan mmg cepat pulak respon telefon tu
kalau kita nak search fon no..

ok, fine. now masalahnya bukan lah software
dan bukan jugak hardware kan..
masalahnya ialah terlalu banyak no fon dlm phonebook aku.

soalan aku:

- aku dah berkira2 nak buat tuntutan kat tribunal tuntutan pengguna malaysia. sbb aku tak puas hati beli henfon mahal2 tapi ia tak berfungsi dengan sepatutnya. cuba bayangkan, memori henfon tu boleh memuatkan 1,000 contacts tapi bila ko dah muatkan 1,000 prestasinya lembap dan slow. bukankah ini tak logik?
siapa nak pakai telefon slow kan...
lagipun telefon yg aku guna skrg, model lama (E250)
takde plak problem macam tu
cepat je respon dia

jadi tuntutan aku nnt berjustifikasikan kepada kelemahan dan ketidakupayaan pihak pengeluar menyediakan produk yg berpadanan dengan teknologi yang sesuai dan sepatutnya.

maksud aku, kalau ko nak keluarkan produk yg boleh simpan up to 1,000 contacts kenalah teknologi di telefon tersebut jugak berpadanan utk menampung 1,000 contacts itu (dalam hal ini, perlu ada peranti/devices yg cekap untuk mengendalikan apa2 proses yg perlu dilakukan terhadap contacts tersebut, e.g carian, menyimpan, mengedit dsb)

aku bukan nak mintak dipulangkan duit sgt pun
sbb aku rasa mungkin agak sukar
cuma aku mintak, ditukarkan dengan unit yg lain
atau ditukarkan dengan model yg lain
yg sama nilainya..
dan kalau harganya lebih sikit pun
aku willing to top up kos yg terlebih itu

so, apa pendapat kawan2 sekalian?

terima kasih.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2009 09:43 AM | Show all posts

Reply #5 tictactoe's post

boleh cuba...
tapi rasanya sikit sukar... as long as unit tu boleh simpan 1000 contacts.. maksudnya dia menepati spec.. dan dlm spec aku rasa tak mention pasal kelajuan (or read as kelembapan) hp ni bila dah store sehingga 1000 nama kan...

btw.. gud luck
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 6-3-2009 02:43 PM | Show all posts
same case ngan my hubby..baru beli PDA ASUS.. baru 3 hari LCD problem....kitaorg mintak tukar baru tapi diaorg x nak kasi sebab diaorg cakap under warranty...bertekak ler jugak tp diaorg still x nak tukar yg lain..diaorg tetap nak hantar gie repair..diaorg cakap kalau IC atau motherboard yg rosak baru diaorg kasi tukar yg baru..kalau setakat LCD yg rosak, diaorg akan ganti LCD jer..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-3-2009 07:28 PM | Show all posts
nak updet skit...

kamis lepas aku dah pergi tribunal tuntutan pengguna msia
dan dah failkan tuntutan semua
aku just tuntut jumlah duit sama dengan aku bayar masa nak beli henfon tu dulu
atau tukar dengan model/unit lain yg takde prob

malamnya lepas balik keje
aku gi hantar  borang/dokumen tuntutan ke kedai tu
cuak mamat tu sekejap bila aku cakap aku dah bawak kes tu ke 'mahkamah' (padahal tribunal jek... )
dia siap cakap 'nape tak bncang dulu'
ceh, nak bincang apa lagi kan..
aku dah pegi 2 kali sblm ni, siap kerek2 dgn aku cakap tak leh dpt unit baru kan

dan dia tanak terima dokumen tuntutan aku tu
dia mintak masa dulu, dan akan bincang dengan boss dulu mengenai tuntutan aku tu
dia kata selasa akan kol bagi jwpn
kalau 2 2 pihak setuju dengan utk setel kes luar 'mahkamah'
so aku akan gugurkan tuntutan kat tribunal tu

apa2 pun tggu la selasa nnt...

1 thing for sure,
aku rasa satu kepuasan bila dpt ajar peniaga2 msia ni
dorg jgn ingat selamanya pengguna akan bodoh dan terima je perilaku mereka tu
tak semua pengguna bodoh
ramai yg dah tahu hak2 mereka

come on kawan2
jadilah pengguna yg bijak
dan jgn biarkan peniaga yg tak bertjwb bermaharajalela...

caiyok!

doakan aku ek.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

27-12-2024 02:14 PM GMT+8 , Processed in 0.251903 second(s), 22 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list