|
Tips Penjagaan Kereta Dan Mebeli Kereta (Terpakai)
[Copy link]
|
|
Tips Elak Kecurian Kereta Atau Motosikal
Hari ni saya dapat sedikit info dari CRIME PREVENTION INFO iaitu beberapa tips bagi mengelakkan kehilangan kereta atau motosikal kesayangan kita.
Mungkin ramai yang dah tahu tips-tips ni tapi kekadang kita tak praktikkan pun. Jadi kebelakangan ni kes-kes pengangguran pun meningkat. Ekonomi juga dijangka meleset sampai ke kemuncaknya pada tahun hadapan. So kemungkinan graf jenayah termasuk kecurian kenderaan juga meningkat.
Ok kita boleh ikut tips-tips di bawah
untuk jaga keselamatan motor kesayangan kita.
Curi Kenderaan
Tempat di mana kecurian kerap berlaku
· Tempat letak kereta awam
· Komplek membeli-belah
· Di hadapan rumah, tepi jalan raya
· Tempat letak kereta di hotel-hotel
Faktor berlaku kecurian
· Tidak dikunci
· Tiada kunci tambahan
· Meletakkan di tempat yang terpencil atau gelap pada waktu malam
· Meninggalkan barang berharga di motosikal
Bagaimana mencegah kecurian kereta
· Pastikan kereta dipasang dengan alat penggera keselamatan yang baik
· Memasang kunci tambahan untuk stering, gear, roda dan kelac. Pastikan juga
kereta sentiasa dikunci
· Sentiasa meletak kereta di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam
letak di tempat yang terang berlampu
· Pastiakn anda berhati-hati supaya kunci kereta tidak ditiru semasa menghantar
kenderaan anda untuk diservis
· Jangan serahkan kunci kepada ‘Jockey’ kereta
· Adalah lebih baik untuk menukir nombor pendaftaran di cermin kereta
(’sandblasting’)
Bagaimana mencegah kecurian motosikal
· Letak motosikal ditempat yang dikhaskan
· Pastikan anda mengunci motosikal ketika meninggalkannya
· Letakkan di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam letak di tempat
yang terang/berlampu
· Rantai dan kunci tambahan adalah penting untuk mengelakkan motosikal dari
dicuri
· Pasangkan alat penggera kecurian motosikal dan ukirkan nombor pendaftaran
motosikal pada bahagian-bahagian yang jelas dilihat.
Ok kita cuba praktikkan seperti yang disarankan di atas InsyaAllah selamat motosikal kita. |
|
|
|
|
|
|
|
Tulisan pada kali ini saya ingin membincangkan mengenai palam pencucuh di mana majoriti pemilik motosikal kenal akan salah satu komponen yang amat penting pada sesebuah motosikal.Hah..ada yang tak kenal ke?Nama biasa yang disebut adalah ‘plug‘.Pergi kedai kotor pun orang mesti tanya “plug ada?” jarang sangat sebut “palam pencucuh ada”.
Kebiasaannya kita jarang ambi peduli apa maksud angka pada kod sebiji plug.Kod seperti NGK BP8 dan NGK BP7 mempunyai makna tersendiri di mana angka tersebut merupakan perbezaan julat haba yang terdapat pada sebiji palam pencucuh.
Perlu anda tahu bahawa kod julat suhu atau haba ini berbeza mengikut jenama.Jenama dari jepun menerangkan maksud angka yang lebih tinggi adalah ’sejuk’ mankala yang lebih rendah adalah ‘panas’.Berbeza dengan jenama dari Eropah mereka melabelkan angka yang rendah adalah ’sejuk’ manakalan angka lebih tinggi lebih ‘panas’.Jadi NGK BP8 lebih sejuk dari NGK BP7.Apa yang panas dan apa yang sejuk?
“Awas! hati-hati membeli palam pencucuh jangan membeli jenama yang tidak bersesuaian dengan cuaca di negara kita.”
Baik,nombor ini menggambarkan tahap haba yang boleh diterima oleh palam pencucuh berkenaan di mana lebih tinggi nombornya maka lebih lambatlah tahap kepanasannya.Oleh itu ia amat sesuai untuk digunakan untuk melakukan perjalanan jarak jauh.
Mankala palam pencucuh jenis sejuk sesuai untuk kegunaan jarak dekat terutama pada motosikal 2 lejang.Tahap mendakan karbon juga dapat diminimakan.
Cuba anda bayangkan untuk perjalanan yang sekejap-sekejap anda menggunakan plug jenis sejuk.Mendakan karbon di dalam ekzos akan cepat bertambah kerana pembakaran yang kurang lengkap.Lama-kelamaan jika keadaan ini dibiarkan prestasi motosikal anda juga akan menurun.
Palam pencucuh perlu ditukar pada setiap 10,000 km bagi memastikan percikan api sentiasa di tahap optima.Jadi janganlah lokek untuk membeli sebiji plug sekiranya dah sampai masa kena tukar tukarlah segera.
Sekian |
|
|
|
|
|
|
|
Perbezaan rantai
Kebiasaannya motosikal berkuasa rendah di negara kita dilengkapi dengan rantai jenis o-ring bagi alatan standard. Namun pemilik motosikal boleh menukarkannya kepada rantai yang lebih baik seperti rantai jenis x-ring.
Penggunaan rantai x-ring banyak didapati diarena perlumbaan termasuklah cubprix di negara kita. Selain tu motor-motor berkuasa besar sudah tentu cenderung menggunakan rantai jenis x-ring kerana ketahanannya lebih tinggi daripada rantai 0-ring.
Saya tak pasti harga yang tepat dipasaran tapi ianya boleh mencecah ratusan ringgit. Apalah gunanya kalau motor bro dah power tapi masih menggunakan rantai o-ring..he..he..he..saje bakar sikit.
Antara kelebihan rantai x-ring dapat mengurangkan geseran dengan tindakan bersimpul di antara plat tepi bunga rantai berbanding jenis o-ring yang agak ‘terpenyek’ ketika kelajuan tinggi. Tindakan tersimpul rantai jenis x-ring yang begitu kenyal ini dapat menambah keupayaan penampanan atau “cushion”. (Rujuk rajah di bawah)
Rekabentuknya juga dapat menghalang kotoran dari menyelinap di celah antara rantai serta berupaya mengekalkan pelincir di dalamnya dengan lebih berkesan berbanding rantai jenis o-ring.
Baiklah saya ingin menjawab beberapa soalan yang sering diajukan berkaitan rantai x-ring yang saya terima melalui blog dan juga emel.
- Soalan 1: Apakah perbezaan di antara rantai x-ring dan 0-ring?
- Jawapan: Rantai jenis x-ring mengurangkan 50% kesan geseran dan menghasilkan 50-100% ketahanan jangkahayat rantai. Ia mempunyai pelapik getah di antara bunga rantai yang berbentuk X serta tidak ter’penyek’ ketika suhu tinggi.
- Soalan 2: Adakah rantai x-ring lebih tahan dari rantai o-ring?
- Jawapan: Ya sudah tentu. Ketahanannya lebih kurang 1.8 kali ganda daripada rantai o-ring.
- Soalan 3: Apakah rantai jenis x-ring perlu diminyakkan sepertimana rantai jenis o-ring?
- Jawapan: Ya sudah semestinya.
- Soalan 4: Apakah minyak pelincir yang sesuai untuk rantai jenis x-ring?
- Jawapan: Mana-mana minyak pelincir yang ada dipasaran boleh digunakan sama seperti rantai jenis o-ring.
- Soalan 5: Berapa kerap rantai x-ring perlu diminyakkan?
- Jawapan: Sama seperti rantai o-ring iaitu pada setiap 500km perjalanan.
- Soalan 6: Bagaimanakan cara membersihkan rantai jenis x-ring?
- Jawapan: Gunakan minyak tanah untuk membersihkan rantai dan jangan menggunakan bahan kimia lain seperti WD-40, petrol, alkohol atau benzine. Segera minyakkan semula rantai setelah dibersihkan.
Seterusnya lihat gambarajah di bawah untuk mempelajari teknik yag betul meminyakkan rantai. Kalau bro perasan teknik yang salah tersebut banyak diaplikasikan dibengkel-bengkel motosikal di kampung mahupun bandar.
Lebih baik buat sendiri dari serahkan pada mereka yang tak tahu teknik yang betul untuk meminyakkan rantai. Kalau kita tegur nanti mereka ingatkan kita nak mengajar pulak.
Sekian harap memberi manfaat pada semua |
|
|
|
|
|
|
|
Pernahkah kita terfikir kegunaan minyak pelincir kepada motosikal anda.Apakah akan berlaku sekiranya pelincir motosikal anda tidak diberi perhatian.Saya pernah mengalami kekejangan enjin dipertengahan lebuh raya utara selatan iaitu dari Melaka ke Kuala Lumpur.Kejadian berlaku pada waktu malam.Memang ‘kacau’ beb…tapi nasib baik telefon bimbit boleh buat panggilan pada ketika itu.Saya terus menghubungi bantuan dari Melaka.Syukur selamat!Motor saya ketika itu kekeringan minyak 2T.Baik kita tinggalkan kisah saya ni dan kita berkongsi info berkaitan pelincir secara asasnya.
Pelincir motosikal atau minyak enjin sangat penting ibarat manusia dan air di dalam badan kalau kurang air maka sakitlah manusia tersebut.Begitu juga dengan motosikal berbagai masalah jangka pendek dan jangka panjang boleh berlaku kepada motosikal anda.
Apakah erti minyak enjin?
Minyak enjin merupakan pelincir yang diperlukan oleh enjin motosikal anda bagi melincirkan semua komponen utama dalam enjin seperti bearing,omboh,silinder,aci sesondol,aci engkol,rod tunjal,gear-gear,valve daripada bergesel dengan kasar.Kesan dari geseran ini akan menghasilkan haba malah menghakis komponen sedikit demi sedikit dan paling teruk enjin terus kaku dan kejang.Sebab itulah pentingnya minyak enjin bagi mengelakkan pekara-perkara seperti ini berlaku.
Fungsi pelincir membolehkan enjin bergerak dengan lancar di mana ianya bertidak seperti lapisan filem minyak menyaluti komponen-komponen berkenaan supaya menjadi pelindung kepada geseran seterusnya mengelakkan darpada kekejangan.
Pelincir juga bertidak sebagai agen mengnyah haba.Apabila haba yang dihasilkan oleh enjin turut memanaskan minyak pelincir tersebut,Minyak pelincir juga menjadi bertambah cair dan pam pelincir akan menggerakkan minyak tersebut keseluruh bahagian enjin motosikal.Pergerakan ini berlaku dari bahagian yang panas ke tangki penakung atau radiator minyak dan dialirkan semula ke dalam enjin.
Tegasnya di sini semakin besar saiz sesuatu enjin maka semakin laju ia berputar dan semakin banyak haba yang dihasilkan.Enjin yang semakin padat turut sukar untuk memindahkan haba dengan lebih efisien.Maka dengan sebab itu keperluan minyak pelincir yang berkualiti tinggi amat diperlukan.
Ciri pelincir yang baik antaranya ialah dapat bertahan pada suhu tinggi,tidak mudah cair dan tidak terlalu likat apabila suhu sejuk.
Seperkara yang amat perlu dititik beratkan iaitu pengguna-pengguna motosikal seharusnya faham akan perbezaan minyak pelincir kereta dan motosikal.Seperti mana yang kita maklum kebanyakan motosikal kapasiti di bawah 150cc di negara kita mempunyai kombinasi enjin dan gearbox ‘disatukan’.Maksudnya enjin dan gearbox menggunakan minyak pelincir yang sama.Tidak seperti kereta atau motosikal berkuasa besar di mana enjin dan gearbox tidak ‘disatukan’ maka sebab itulah enjin jenis ini mempunyai keperluan minyak yang berbeza iaitu minyak enjin hanya untuk enjin dan begitu juga gearbox.
Ramai di antara kita tidak memahami erti sebenar perlindungan yang dimaksudkan lantas tidak mempedulikan perbezaan minyak enjin kereta dan motosikal mereka dengan menganggap penggunaan minyak enjin kereta sama sahaja untuk motosikal.Ya!..memang kesan jangka pendek tidak nampak tapi awas….untuk jangka panjang.
Maksudnya minyak enjin motosikal memberikan perlindungan keseluruhan di dalam enjin termasuklah sistem transmisi dan klac.Lihat betapa besarnya tugas minyak enjin motosikal dan sudah tentu pelincir yang berkualiti amat diperlukan.Inilah ciri-ciri tambahan yang sedia ada pada sesebuah pelincir motosikal berbanding dengan pelincir kereta.
Bagi enjin dua lejang pula tugas minyak pelincir menjadi lebih berat dan sukar.Ia diperlukan untuk melindungi komponen yang berada di dalam silinder motosikal termasuklah bearing rod,piston,gelang piston serta komponen lain yang perlu dilindungi bagi mengelakkan berlaku kekejangan pada enjin akibat lebihan panas yang terhasil.Pelincir yang biasa dipanggil minyak 2T ini perlu dicampurkan dengan petrol dan dibakar bersama di dalam kebuk pembakaran.Akibat dari pembakaran yang tidak sempurna ini sisa-sisa mnyak yang tidak terbakar sepenuhnya akan menjadi endapan di dalam silinder dan juga sistem ekzos.Oleh itu motosikal jenis dua lejang amat memerlukan pelincir yang mudah terbakar bagi mengelakkan terlalu banyak endapan yang berlaku.
Berbagai kesan buruk boleh berlaku akibat endapan karbon yang terlalu banyak di dalam enjin.Antaranya kehilangan kuasa pecutan di sebabkan sistem ekzos diselaputi karbon yang tebal.Motosikal menjadi sukar dihidupkan dan juga meningkatkan geseran di dalam silinder,Kesannya motosikal menjadi ‘berat’ haba sukar dipindahkan.Lebih buruk lagi jika blok enjin tidak diservis mengikut jadual boleh menyebabkan berlaku kekejangan atau ‘jam’ |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #28 Joe_Shaper's post
Salam Joe,
pekhabar? lameeeeeee x dgr cite. Nomot tepon x tuko lagi kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #47 selipar_hijau's post
Gegar masa bila?
Kalau masa brake - brake disc anda sudah tak rata. Kena skim itu brake disc.
Kalau sentiasa bergegar - steering rack ada problem. Atau pun suspension bushing semua dah condemned. Apa bila suspension bush dah condemned, byk pergerakan-pergerakan yg tak perlu berlaku causing vibration. |
|
|
|
|
|
|
|
hehehehe... kalo stereng gegar.. satu cara bley kurangkan angin taya depan kot.. correct if i'm wrong.. normally kalo kata nak kurang angin depan tuh kan... brapa patut kita bubuh utk menten effectiveness utk fuel consumption ngan comfort ngan handling.. .. memandangkan jalan kat malaysia nih.. punya la cantek..
info taya..
185/60/r14 |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #49 stador's post
Dekat tepi pintu driver tu ada dinyatakan tyre pressure. |
|
|
|
|
|
|
|
Stering bergegar
Keselesaan memandu biasa dititikberatkan oleh semua pemandu. Dan, kompenan kereta yang paling dekat deangan pemandu ialah stering. Bayang ketika memandu, stering anda senget atau bergegar. Tentu tak selesakan? Bukan saja tidak selesa, malah boleh membahayakan pemanduan.
Biasanya gegaran stering berlaku pada tahap kelajuan 90km/j hingga ke 120km/j bergantung pada kenderaan. Ianya berpunca dari banyak faktor antaranya roda yang tidak seimbang deangan baik (balancing), tekanan udara pada roda kiri dan roda kanan tidak seimbang, mounting pada stering rack tidak dipasang dengan baik, ball joint pada stering tie rod end telah haus dan mungkin juga wheel bearing kereta sudah bermasalah.
Untuk memeriksa sendiri keadaan wheel bearing, anda perlu jack kereta pada satu bahagian dahulu (hadapan), kemudian goyangkan roda pada point pegangan pada pukul 3 dan 9. Jika terdapat ruang gegar, ini bermakna ball joint pada stering tie rod end telah haus, kemudian pegang puls pada posisi 12 dan 6. Jika terdapat ruang gegar, minta bantuan sesiapa ubtuk memijak brek pada ketika itu. Jika gegaran tiada, ini bermakna bearing wheel pada hub telah haus.
Untuk memeriksa stering rack pula, pada ketika enjin hidup, minta bantuan seseorang untuk memulaskan stering ke arah kiri dan kanan secara perlahan-lahan dan anda perlu memegang perumah stering rack dan perhatikan samada ia bergegar atau tidak dari lekapan terhadap badan kereta. Jika terdapat sedikit pergerakan, ini bermakna mounting bush pada rack tersebut perlu diganti.
Kadangkala pada kelajuan tinggi kereta anda akan terasa seperti melayang-layang. Masalah ini biasanya berkaitan dengan sistem suspensi (absober) dan pengedalian. Periksa saja suspensi anda. Jika terdapat minyal pada absober rod, ganti kerana kerosakkan sistem suspensi penyumbang terbanyak kepada kemalangan kereta. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #51 Joe_Shaper\ catat
Haku kat negeri urang lagik. Ade cuti ke raya ke balik le. Bulan depan insya-Allah balik lagik. Ade rejeki leh la ngeteh kat Utagha yek? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by lipanlapan at 18-1-2009 05:39 AM
Haku kat negeri urang lagik. Ade cuti ke raya ke balik le. Bulan depan insya-Allah balik lagik. Ade rejeki leh la ngeteh kat Utagha yek?
wa tunggu lu bro |
|
|
|
|
|
|
|
nk tanye...
cemane nk identify kereta sekenhen yg kene banjir ek?
biase laa kt kl/slgor ni kn slalu kene banjir kilat... |
|
|
|
|
|
|
|
bagus maklumat ni.banyak manfaatnya.tq |
|
|
|
|
|
|
| |
|