|
Didik anak bersikap terbuka terima kegagalan
[Copy link]
|
|
betul kak neisha n red alert..
ma jadikn contoh nanti ye |
|
|
|
|
|
|
|
utk pengetahuan smua.. ada gak mak bpk yg condem anak2 yg kurg cemerlang atau pun gagal..mstilah anak tu lg frust..
cth,pmr anak cume dpt 2A je,pastu parents mula la kata mcm2,konon xbguna..
spatutnya bg kata prangsang kan.. |
|
|
|
|
|
|
|
ank ma kecit lagi,
x rasa lagi..ank sekolah mcm mane,ank ambil exam mcm mane..
lg1,
x baik oo condem ank sendiri..mcm doa dah tuh.
kalau dia silap,tegurlah cara yg elok. |
|
|
|
|
|
|
|
mac kesian pada anak2 yg dipressure parents untuk cemerlang, tapi parents setakat demand saja, tanpa duduk bersama2 anak beri support, dorongan dan sokongan. |
|
|
|
|
|
|
|
pandangan aku, kegagalan sekali skala elok utk anak2 kita supaya anak2 kita tau nothing is easy in this world..suma nyer bergantung pd usaha dn rezeki..apa yg kita bleh buat cuma usaha dn slebihnye berserah padaNya..
contoh, anak sulong dulu mmg slalu dpt no1 dr std1 sampai std3...tiba2 masuk std4..ada sedikit kejutan budaya sb subject2 suma dh mula lain..more towards applying wht they hv learnt 4 the past 3 yrs..sem 1, dea jatuh no 10...aku stakat bg galakan jer..support n katala..utk berjaya, along kene usaha lebih...pelajaran makin susah bukan makin senang...mula2 mmg dea xleh terima, tension, tp nsb baik dea xterus frust la...slalu
alhamdullillah..dea tingkatkn usaha dn mkn semangat nk naik blk...dr std4 sampai 6, yo yo la...tp msh tetap kedudukan 5 keatas..aku bersyukur dea usaha..xpenah gv up... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
i OK aje kalo anak gagal tapi yg adjustable lah...jgn lah sampai tersalah ambik dadah...tu mintak simpang malaikatlah drp keturunan ku
gagal nie bagus tk tingkatkan keupayaan diri...nak kuatkan semangat....kalo semuanya senang sgt, manusia nie tak pandai nak menghargai... |
|
|
|
|
|
|
|
amik dadah,gerunnye dengar |
|
|
|
|
|
|
|
bebaru nie dgr ceramah dr. fadhilah....ada sorang anak nie tanya, mak dia taknak tgk muka dia lepas dia balik dr pusat serenti...
dr. fadhilah jawab...mak nie agaknya dah merajuk dgn anaknyer sendiri, maklumlah dah buat yg terbaik...alih2 anak pendek akal ambik dadah....mak mana yg tak tersiat hatinya...
takutkannn |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #28 my-alja's post
kita doaknla anak2 kita dijauhi dari bende2 mcm 2...mmg gerun..ish...sb dh penah tgk terjadi pd anak sedara sendiri...pandai, pmr siap bleh score 8A1 tapi sayang seribu kali sayang..kecundang dgn dadah..
dh arwah dh pon..moga rohnyer dicucuri rahmat...kita kene ingat, anak2 adalah amanat Allah untuk kita hargai dan jaga dgn sebaik mungkin... |
|
|
|
|
|
|
|
for me, kalau anak berjaya achieve in something tak celebrate sgt, tapi suruh dia bykkan doa, buat solat sunat ke utk tunjukkan rase syukur.
sbb sy takut sgt nanti dia riak sbb rase diri dia bagus...
tapi kalau dia gagal ke... yg tu mmg akan pujuk habis2, motivate balik but no present laaa... cume kata2 motivasi je
yg penting setiap kali jadi ape2, sy bwk dia gi makan kat tempat yg jarang pergi, n duduk laaa borak2 ngan dia |
|
|
|
|
|
|
|
:pompom: setuju2....:pompom: |
|
|
|
|
|
|
|
baru2 ni anak mama yg 5 thn tu sedih sangat sebab dapat 5th position kat dlm class dia kat kindy. Mama call cikgu, then beritahu dia...terus dia tutup muka dan menangis, mama sendiri terkejut sbb memang kita org tak marah pun....just cakap kak long dpt no.5. Dia menangis beriya2 sbb tak dapat tempat 1-3....pulak tu kawan baik dia dapat tempat kedua. Mama tak kisah pun sbb percent dia ok...dia dapat 99%...cuma dua subjek yg tak dapat 100%. Itu pun salah satu dua aje....lagi pun sekolah tadika......cuma persaingan memang hebat kat smart reader tu....
lastly masa minggu lepas cikgu bagi report card....dia dpt no.3....ada kesilapan teknikal sikit....dia happy giler...masa graduation day tu dia happy sesangat walaupun just dapat trophy bronze yg simple jer....dia masuk persembahan tarian dan menyanyi...memang happy dan bertenaga sepanjang hari....
mama dan papa dia nasihatkan...kedudukan dlm kelas tak penting sangat...yg penting percent dan self development yg dia dapat.....kami cuma dorong , tak paksa pun....dia yg sedih dan hiba sesangat...lagi pulak sepupu dia usik2....abang sepupu dapat 5A dia dapat no.5, tu yg dia sedih tu... |
|
|
|
|
|
|
|
dr 'jaman' azali lg mak ayah kita dok la ckp..'kene dpt no 1 tau dlm kelas'...2 sb dok melekat kat kepala..bukan 2 jer..dlm apa bidang pon la..sports ke aper..suma kata 'org akn ingat pd juara/johan'...2 la stigma kita...
kdng2 kene ingtkn anak2 (atau diri kita sendiri), usaha dn doa 2 penting...lg 1, kalau ada improvement pon dh cukup..contoh dulu markah 70an..skg dh 80an...kene bg anak2 cokelat slalu... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mamasporting at 27-11-2007 11:05 AM
baru2 ni anak mama yg 5 thn tu sedih sangat sebab dapat 5th position kat dlm class dia kat kindy. Mama call cikgu, then beritahu dia...terus dia tutup muka dan menangis, mama sendiri terkejut sbb ...
Mac rasa masa di kindergarden, tak perlu ada exam and class ranking..... too early.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by zuco at 27-11-2007 11:20 AM
dr 'jaman' azali lg mak ayah kita dok la ckp..'kene dpt no 1 tau dlm kelas'...2 sb dok melekat kat kepala..bukan 2 jer..dlm apa bidang pon la..sports ke aper..suma kata 'org akn ingat pd juara/jo ...
Anak mac std 1 dapat no 5, mac kata next exam mesti minimum no 5, so either you maintain or u improve.....
Anak mac std 2 dapat no 1, mac kata next exam mesti maintain no 1.
Yang penting improvement individu..... tapi kut jatuh 1 - 2 mata, janganla marahkan sangat.... janji tak jatuh menjunam..... |
|
|
|
|
|
|
|
My son dapat 4% masa semester pertama utk B.Arab, 50 % masa periksa hujung tahun hari tu. ... told him I'm proud of his achievement and gently encouraged him to get better results next year....
.....mamanya pun hanya dapat C5 jer utk B.Arab masa SRP dulu |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by macademia at 25-11-2007 08:57 PM
mac kesian pada anak2 yg dipressure parents untuk cemerlang, tapi parents setakat demand saja, tanpa duduk bersama2 anak beri support, dorongan dan sokongan.
emm..tul tu mac.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|