|
Balas #40 yetta\ catat
kita jer ker yetta duk ngorat lam nih .. masalah ibubapa ngan cikgu
tesentuh ati mamma bl bc statmen yetta... sgt komited... teruskn yetta moga keberkatan Allah senantiasa bersame yetta dan cikgu2 yg komited terhadap anak didik....
mamma x nak ngamok psl mende nih, bg mamma kalo pihak skolah x jlnkn t/j seperti yg sepatutnye, tu dorang la yg tanggung, sbb dorang mkn gaji dgn care mendidik anak2 kalo dia x ikhlas dlm keje yg dia buat, Allah tuh Maha Mengetahui.... kat dunia dpt kat akhirat dpt.... skolah anak mamma nih name jer kat bandar tp fasilitis x lengkap.... duit pibg dorang wat byr bil2 yg x sepatutnye:@ ... kemudahan tuk anak2 x disediakan... sedey yetta kesian kat anak2 kalo ade ibubapa bisng dorang boikot anak2.... mamma duk bygkn anak2 yg ssh yg x mampu g tusen, ngaji.... sbb tuh bg mamma nak bg tasmik nih berkesan pick la bebdk yg lemah, then fokus bebetul, buang karen jer kalo wat terus sekelas, sbb input tuh x byk yg dpt... tp mamma duk tgk usaha x der, cume dorang ajar ikut jadual jer... nak lepaskn tuntutan jer bkn t/j yg sebenarnya, pdhal tasmik tuh bahasa al-Quran....
taun lepas anak jiran mamma g kelas tasmik, ustazah lam kelas duk mengait la yetta:@ .... cam ner ibubapa x hangen... stat tuh jiran mamma x anta lg anak dia tasmik... byk yg mamma nampak cikgu baek, anak murid lak wat hal, kalo anak murid-ibubapa okeh, cikgu lak yg ala kadar ...ntah la....ssh keadaan dah x same cam dl... mamma amek contoh kat skolah anak mamma jer.... sbb tuh mamma nampak... tp nak wat cam ner... ade mende yg mamma pk logik okeh la, kalo tang x logik tuh.... tetiba jer rs cam alahai..... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #39 lampualam\ catat
sy paham lampu tang tensen ngan anak2 nih.... mmg la dlm sekelas tuh ade la 2-3 org yg taiko bab wat kecoh.... cam lam kelas anak sy taun lepas la, siap guru kelas pesan jgn bg anak sy kwn ngan sorang bdk nih, haipe sesgt... tabek spring cikgu2 kat dia ... yg x nampak sy xkan nak citer lak, tuh pitnah, apa yg sy ckp nih sumer kisah benar ... sy sbg ibu coba sebaek mungkin tuh paham keadaan cikgu tp lelama tuh kalo dah rs x der perubahan, mmg sy akan lupekn terus....anto yg wajib jer yg xtra2 tuh minta maap la...
taun lepas gak anak sy ari jumaat kene masuk awal 1.30, kelas laen 2.10, memula tuh okeh la, lelm cikgu yg patut dtg sebelum kul 1.30 tuh 1.45 br muncul, seb baek cikgu tuh baek, walau kesalahan dia kire parah, tp sy diam je la... yg sy buat sy stopkn anak sy masuk kul 1.30 sy anto cam bebdk laen kul 2.10...pihak pengurusan pun kene la amek pot kat cikgu2 yg nak suh ngajar awal nih, nak marah kat cikgu kesian lak kot2 dia ade hal, maklumla ari jumaat.... time nye laen ckit... jgn la nak bg time table tanpe pk kemungkinan yg menyulitkn anak2 murid ngan cikgu... kire x der manfaat tuk dua2 pihak.... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #41 mammavoque\ catat
amboi...siap mengait plak ustazah tu ye... saya ni pun dulu alkisahnya mama, bukan la sepenuh ati nak amik jQAF ni, rase cam low class plak...hehehe tambah plak nak ngajar dak2 kecik. x minat sangat la.. tapi pas grade je, dlm x wat apa2 tuh, pakcik offer jadi cikgu ganti kat sebuah sekolah menengah.. so, amik la.. alang2 tengah tercarik2 keje, family plak push suh apply jQAF pasal jQAF mudah skit dapat banding dengan KPLI bese.. dalam2 x minat tuh, apply la jugak..sebab dah memang minat nak ngajar.
waktu jadi cikgu ganti tu plak, saya kena ajar kelas form 5, subjek pendidikan Islam.. time ngajar tuh, baru la saya sedar realiti dak2 remaja zaman sekarang.. terlalu ramai la rupanye, dak2 yang buta huruf x reti baca Quran. kalau dulu, sebut kampung jek dah tebayang dalam kepala yang orang kampung mesti celik Al-Quran, reti ngaji... tapi zaman sekarang tol2 dah berubah.. orang kampung kadang lagi teruk dari yang duk kat bandar, banyak yang x reti dari yang reti.. sian tol tengok budak2 ni..
lepas berjaya dapat jQAF, masuk maktab, jumpa kawan2, ustaz ustazah, sikit demi sikit dah bercambah la minat pada jQAF ni... paling rasa puas, bila dapat bimbing budak yang kategori lemah, yang x reti membaca, menulis tu, sekarang dah ble baca Quran dengan lancar.. tu la kepuasan maksima yang saya dapat dengan jadi sorang cikgu jQAF... so sekarang, Alhamdulillah saya x da rase menyesal pilih bidang ni, walaupun asalnya dulu hati x berapa nak ikhlas.. minat tu bole dipupuk sebenarnya.. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #43 yetta\ catat
tahniah yetta...sebenarnya bukan seronok jadi cikgu...tapi kalau kita tetapkan niat dari awal...insya Allah...keberkatan ilmu dari Allah...kita simpan ilmu yang ada pun buat apa kan...lebih-lebih lagi bacaan Quran...kalau dah tak ada manusia yang boleh baca Quran...apa akan jadi kat muka bumi ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
masing2 ade pengorbanan lam idup... sy tau cikgu2 nih mmg byk pengorbanan yg dibuat.... tp sbb tuh dah cara cari rezeki nak x nak tensen x tensen kene gak tempuhi... tuh pilihan yg dbuat tuh mencari rezeki....
terima kaseh pd cikgu2 yg komited dalam mendidik anak2.... andai niat ikhlas dlm ape jg yg kita buat InsyaAllah akan ada kelapangan dlm setiap kesulitan yg kita hadapi.... semoga kite semua berusaha tuk menjd dan memberi yg terbaek dlm setiap apa yg kite lakukan....
tetiba rase emo lak bl bab2 cikgu2 nih diperkatakan.... |
|
|
|
|
|
|
|
dalam komited2 tuh sometimes ada jugak rase putus asa, rase malasnye nak masuk kelas... penat nak kena jaga anak orang, kalau jenis dak baik ok, no problem.. tapi kalau jenis yang degil, x dengar cakap tuh, rase nak rotan2, cubit2 je....
kalau mamma la kan, mamma kesah x bile cikgu rotan/ cubit anak mamma kalau anak mamma wat hal kat dalam kelas?
ye la, cikgu pun manusia, kadang tahap kesabaran tu x berapa nak tinggi sangat jugak.. tapi x de la rotan sampai sampai bengkak2 bedarah bagai... |
|
|
|
|
|
|
|
kalo dah salah anak sy yetta, InsyaAllah sy x kesah... ade gak anak jiran balik citer anak sy kene denda bdiri kat luar kelas ngan 3 org kwn dia... tp anak sy x brani nak ckp sbb dah salah dia, kalo dia ckp... maknenye kene lg la xtra.... sy tahu takat mane kenakalan anak2 sy.... jd takat nih x der la polak anak baik ngadu kene cubit ker, ape ker kat cikgu... bab blaja sy x bg muka kat anak2 sy yetta... sbb skang ni moral anak2 dah nipis sesgt... kekdg sy sedey gak bl kes2 cikgu ngan ibubapa yg mcm2... jgn la polak smpi luke, bedarah, berbirat2 lak yetta... tang tuh mmg la sy hangen kot ...
sy dah mcm2 dgr citer ade mak yg malu nak jumpe cikgu atas alasan yg mmg x masuk akal... anak buat salah mak lak malu nak tau salah anak dan betulkn salah anak.. nih jenis mak yg terlalu pecaye ckp anak kire anak jer yg betul... smpi sy naek heran, anak jiran sy nih curi duit kat skolah dan tebukti anak dia amek duit tuh, mak dia mati2 x nak pegi jumpe cikgu sbb malu.. siap pesan jgn gtau org laen psl nih.....ya Allah sedey sy dgr...
yg paling br lak, jiran sy nih anak dia "agak istimewa cam ade krisis identiti la" byk sgt problem dia tanggung, umur x sm ngan sikap... jah 5 tp cam bdk jah 2.. dan keadaan nih dah diterangkn oleh jiran sy kat cikgu yg berkenaan.. bebaru nih sy tekejut dgr anak dia kene hempuk kat cikgu sbb x wat h/w.... menages jiran sy citer kat sy... sedey yetta... dia kate dah la anak dia saket, nape cikgu tuh x notice mende yg telah dia gtau awal2... sdhnye budak nih x nak g skolah sbb takut kene hentak lg... jenuh kitaorg pujuk.... sy pun dah lm x jumpe jiran sy nih, x tau citernye cam ner skang nih... mcm2 yetta....
mmg sy cube phm sebaek mungkin kesabaran dan ketensenan (hentam jer yetta) cikgu2 dlm mengadap anak2 nih.... sbb tuh sy sll pesan kat anak2 jgn wat mende bkn2 kat skolah... sy tarbiah cukup2 anak2 sy sbb sy nih kalo blh x nak mende2 cam nih jd.... ade gak ibubapa yg terlalu "jaga" anak2, ade lak ibubapa yg x kesah langsung psl anak, dan ade lak yg cam sy kot... ntah la jenis ape... tp sy cube yg terbaek la la, x nyusahkn cikgu2 nga perangai anak2 dan sy pun x yah pening2 duk turun naek tangga skolah jumpe GB dan CD |
|
|
|
|
|
|
|
sape guru j-QAF kat sini....marilah berkenalan dgn saya |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #48 overload\ catat
overload cikgu jQAF jugak ke |
|
|
|
|
|
|
|
intake j-qaf tahun ni sepatutnya masuk kat sekola sy..tpi x dtg lapor diri..dari 100 org yg dtg ke institut perguruan tinggal 40 je yg sanggup..yg lain ambik kptsn balik..x sanggup nk masuk pdlmn.. |
|
|
|
|
|
|
|
alahai... nampak sangat la depa x minat pun nak jadi cikgu sebenarnya... |
|
|
|
|
|
|
|
Kesan pengajaran j-QAFOleh Khairina Yasin
PELAKSANAAN program j-QAF mensasarkan murid mampu menguasai tulisan dan bacaan jawi, khatam al-Quran, menguasai asas bahasa Arab, memantap dan menghayati amalan fardu ain.
|
Makin ramai murid mampu kuasai jawi, baca al-Quran dan asas bahasa Arab
PELAKSANAAN program Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain (j-QAF) di sekolah rendah sejak 2005 menjadi iltizam kerajaan untuk memperkukuh dan memartabatkan sistem pendidikan Islam sesuai dengan keperluan hari ini.
Dicetuskan mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, program itu membuktikan kesungguhan kerajaan melahirkan modal insan serba boleh dan mahir dalam empat perkara asas dalam pendidikan Islam iaitu membaca al-Quran, tulisan jawi, bahasa Arab dan fardu ain.
Mengguna pakai empat model pengajaran dan satu model kokurikulum, proses pengajaran dan pembelajaran j-QAF mensasarkan murid mampu menguasai bacaan dan tulisan jawi, khatam al-Quran, menguasai asas bahasa Arab dan memantap dan menghayati amalan fardu ain.
Pelaksanaan program j-QAF sudah menampakkan kejayaan ketara apabila semakin ramai murid mahir menulis dalam jawi menerusi konsep pengajaran pemulihan jawi lebih menarik menggunakan kaedah inovasi pembelajaran seperti permainan, lagu dan multimedia.
Harapan Kementerian Pelajaran agar tiada lagi masalah buta jawi kalangan murid sekolah diyakini mampu dicapai dengan pelaksanaan dan kerjasama yang baik semua pihak.
Begitu juga perkembangan bacaan al-Quran menerusi Model Enam Bulan Khatam al-Quran yang menekankan kaedah pengajaran Iqra dan instrumen latih tubi tasmik.
Sesi tasmik memberi peluang kepada guru melakukan pemantauan terhadap perkembangan murid dalam bacaan al-Quran menerusi sesi penilaian yang direkodkan sekali gus berjaya membantu murid mempelajari al-Quran dengan lebih bersistematik.
Selain itu, penguasaan asas bahasa Arab dalam kalangan murid pula semakin menyerlah apabila mereka berupaya menyebut pelbagai perkataan dalam bahasa Arab, berbanding rakan sebaya mereka yang tidak mengikuti program j-QAF sebelum ini.
Jelas pengisian Model Penguasaan Bahasa Arab dalam program j-QAF berjaya memupuk minat serta kesungguhan murid mendalami ilmu bahasa Arab, selain diharap mampu mengamalkannya dalam komunikasi seharian, kelak.
Usaha memperkasa pengajaran fardu ain melalui program j-QAF juga nyata memberikan impak amat baik terhadap soal ibadah dalam kalangan kanak-kanak.
Pengajaran amali solat misalnya yang diselang-selikan dengan pelaksanaan Kem Bestari Solat yang dilaksanakan empat kali setahun banyak membantu murid mendalami amali solat.
Hasilnya, pencapaian cemerlang berjaya ditonjolkan murid dalam amali solat dengan lebih sempurna dari segi bacaan, perbuatan, ilmu pengetahuan dan penghayatan dalam solat.
Kementerian Pelajaran ternyata menaruh harapan besar agar pelaksanaan program j-QAF mampu berfungsi sebagai tonggak memperkasakan pendidikan Islam untuk membina jati diri insan mukmin di samping merealisasikan Falsafah Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan negara.
Namun, di sebalik kejayaan itu, tidak dinafikan terdapat beberapa permasalahan dalam pelaksanaan program j-QAF dan jika tidak dilakukan penambahbaikan serta memperbaiki kelemahan, ia boleh menjejas kelancaran pelaksanaan program berkenaan.
Sama ada kalangan ibu bapa mahupun guru j-QAF sendiri, masalah itu dikhuatiri memberi kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran j-QAF yang kini sudah memasuki tahun kelima pelaksanaannya.
Seorang guru j-QAF di salah sebuah sekolah rendah di Subang Jaya mengakui sesetengah ibu bapa enggan memberi kerjasama bagi memastikan penyertaan dan komitmen penuh anak mereka dalam aktiviti j-QAF terutama membabitkan sesi P&P model tasmik yang dilaksanakan di luar jadual waktu persekolahan.
“Ramai ibu bapa tampil dan mengadu pelbagai masalah timbul sekiranya sesi itu dijalankan selepas waktu persekolahan. Ada yang bimbangkan keselamatan anak selain mengadu sukar mendapat pengangkutan untuk pulang,” katanya.
Justeru katanya, kerjasama semua pihak, khususnya ibu bapa penting bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan program j-QAF.
Katanya, kerjasama itu dituntut bagi memastikan program j-QAF mampu berfungsi sebagai tunggak dalam memperkasakan pendidikan Islam di sekolah.
Guru Pendidikan Islam di sekolah sama pula mendedahkan ada kalanya wujud ketidaksefahaman antara penyelia dengan guru j-QAF berikutan sikap negatif segelintir guru j-QAF ketika mengikuti latihan di sekolah.
“Saya tidak labelkan semua guru j-QAF bersikap sedemikian, namun ada segelintir daripada mereka enggan menerima teguran, malah tidak menghormati penyelia yang bertanggungjawab membimbing dan melatih mereka. Malah, ada yang membelakangkan penyelia dalam membuat keputusan berkaitan aktiviti j-QAF ,” katanya yang berpengalaman menyelia guru j-QAF sebelum ini.
Mengakui permasalahan itu mungkin dianggap remeh dan kes terpencil, beliau bagaimanapun mencadangkan agar latihan kepada guru j-QAF dilaksanakan di institusi pendidikan guru, sebelum mereka memulakan tugas sebagai pendidik di sekolah. |
|
|
|
|
|
|
|
17 Oktober, 2009
Penuntut Di Mesir Dan Jordan Digalak Jadi Guru J-QAF - Jamil Khir
KUALA LUMPUR, 17 Okt (Bernama) -- Kerajaan akan mengadakan perjumpaan dengan penuntut-penuntut Malaysia di Mesir dan Jordan dalam usaha menggalakkan mereka berkhidmat sebagai guru Jawi, Al-Quran, bahasa Arab dan Fardu Ain (J-QAF) selepas menamatkan pengajian kelak.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom berkata langkah itu sebahagian daripada usaha kerajaan untuk memperluaskan J-QAF ke peringkat sekolah menengah berikutan pelaksanaan baik program itu di sekolah rendah ia sejak diperkenalkan pada 2005.
"Kerajaan komited untuk memperluaskan J-QAF sehingga ke peringkat sekolah menengah setelah melihat kejayaan program ini di sekolah rendah, tetapi setelah dikaji tenaga pengajar untuk melaksanakannnya masih tidak cukup," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Penerapan Nilai-nilai Islam Dalam Penjagaan Kesihatan di sini, Sabtu.
Menurutnya pelaksanaan program J-QAF ke peringkat sekolah menengah itu akan dilaksanakan dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pelajaran dan Jabatan Perdana Menteri.
Jamil Khir berkata kerajaan juga bercadang untuk menyatukan tugas guru-guru J-QAF dan guru kelas Al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA) di peringkat sekolah dalam usaha memperkasakan pengajaran KAFA di kalangan murid-murid.
Ini kerana, katanya, ibu bapa mendapati kelas KAFA sangat membantu anak-anak mereka mendapatkan ilmu berkaitan pendidikan Islam secara lebih mendalam.
--BERNAMA |
|
|
|
|
|
|
|
KPLI dah x iklan kan...
agaknya KPLI-jqaf masih ada |
|
|
|
|
|
|
|
J-qaf saja saya rasa masih bertahan sampai tahun depan sbb kurang byk lg dgr kata...syukurlah kita yg mengaji agama...rezki dr Allah jua semua tu |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|