|
Originally posted by hasribus at 4-10-2006 03:40 PM
aku bukan nak citer setul or salah, setuju or tidak...but this is a point of view dari haku yg pernah kerja ngan bank. so, i think i'm qualified to make a sensible statement.
banks will real ...
TAK PA LAA DIK, ITU PANDANGAN MASING2..DAN DARI PENGALAMAN MASING2. SEKURANG2NYA PEMBACA DAPAT GAK SEDIKIT PERKONGSIAN PENGALAMAN, ILMU DSB.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #20 hasribus's post
sebagai seorang yg dahulunya merupakan pembelek segala internal (n external) audit report dgn kadar yg sgt kerap.. aku setuju 100% dgn apa yg ko cakap.. org keje bank stand on thin line.. senang2 je bole jadi audit issue.. punishment mcm2.. stoppage of increment, warning letters, turun pangkat, blablabla... sometimes the thing is outside of our control n dah ikut guideline pun.. tp ada jer loophole yg auditors bole pinpoint. |
|
|
|
|
|
|
|
OK, UPDATE TERBARU YE, AKK RASA MCM PATUT AKK CALL SYARIKAT INSURANS TU, SO, AKK CALL TENGAHARI TADI UTK TAHU AMOUNT SBENAR N BLA22.. LA.
DARI APA YG AKK DPT TAHU DARI OFFICER YG IN-CHARGE D SYARIKAT INSURANS TU, DIA KATA BUKAN AKK SORANG JE YG KOMPLEN PASAL PEMOTONGAN HABIS NI, TAPI DAH 3-4 ORG YG CALL MEMPERSOALKAN TINDAKAN PIHAK BANK SEBEGINI.
DARI INFO AKK DAPT DARI SUMBER2 YG BOLEH DIPERCAYAI, BOSS BARU, KALAU DAH PANGKATNYA PEN. PEGAWAI BANK KAN.. SO, DIA YG AMBIL TINDAKAN SEBEGINI SBB KUNUNNYA TAK MAHU KAMI SBGAI CUSTOMER AKAN KENA PENALTI, JADIK APA2 PADA CUSTOMER, TAK COVERED, SO, TAK YAH TUNGGU KAMI REPLY ATAU APA2, JUST POTONG DAN BAYAR TERUS KPD PIHAK INSURANS SBB TAKUT NNTI JADI APA2 CUSTOMER AKK BLAME BANK. BAGUS DIA PUNYA IDEA. INI KIRA MCM 1ST BATCH EXPERIMENT GROUP GITU..
HAH!! TANGGUNG LAA ATAS TINDAKAN MEREKA ITU.. RASANYA, BUKTI SEMAKIN KUKUH.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sheila at 4-10-2006 04:22 PM
OK, UPDATE TERBARU YE, AKK RASA MCM PATUT AKK CALL SYARIKAT INSURANS TU, SO, AKK CALL TENGAHARI TADI UTK TAHU AMOUNT SBENAR N BLA22.. LA.
DARI APA YG AKK DPT TAHU DARI OFFICER YG IN-CHARGE D SYA ...
ekcheli kak, mungkin officer tuh tak reti or tak berpengalaman kot...
apa kata akak gi komplen kat branch manager tu...point yg akak patut stresskan is only "they shouldn't have debited my account without my consent" and bagi scenario scenario yg insiden ni buleh menyebabkan fraud berlaku... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by fairy_hobbit at 4-10-2006 04:04 PM
sebagai seorang yg dahulunya merupakan pembelek segala internal (n external) audit report dgn kadar yg sgt kerap.. aku setuju 100% dgn apa yg ko cakap.. org keje bank stand on thin line.. senang2 j ...
yupp...audit issue is paling ditakuti oleh pekerja bank.... :geram: |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by hasribus at 4-10-2006 04:27 PM
ekcheli kak, mungkin officer tuh tak reti or tak berpengalaman kot...
...
BETUL LAAH TUU...SUKA HATI DIA JEK. :geram: |
|
|
|
|
|
|
|
aku pon have nothing against any bank...cume dr experience aku ngan bank, experience client2 aku ngan bank, makin tinggi post org tuh dlm bank, makin sronok dier manipulate customers based on rules/guidelines yg x clear...
ingat kes BIMB branch labuan tuh yg wat bank rugi bape bnyk?...:nerd:
mmg betul bank kene kuarkan cost utk debt recovery, tp skali lagi cost2 tu sume bank leh cover dr interest...lagipon skangni bank smakin sket sbb merged, legal firm makin bnyk, panel2 berebut bank, legal fee, bank bleh reduce suke2 ati...kalu legal firm x stuju, bank leh carik panel laen...sbb tu hari2 ade org bankrap sbb CC/hire purchase/banking facility etc....
cume kekadang tu 1 je yg kesian bank nieh...kalu ade customer pandai, diorg still leh wat loan ngan bank, gune loan tuh, transfer property/asset co to others individual/co, default loan payment, bank start debt recovery, enter judgment, proceed ngan execution, bankrapt org tuh or winding up co, then what?...bankrupt tu dah xde property, co dier dah xde asset...masuk Proof of Debt, meeting ngan oficial assignee, OA soh la bankrupt tu baya brape2 yg dier mampu...ade kes bankrupt hanye baya RM50 sebulan, padehal utang dier ngan bank RM100K something....:pmuka:..
ape la sgt stakat jd bankrupt...account frozen, xleh own property, generally xleh travel oversea unless with OA's consent etc...tp stil diorg leh dok dlm banglo milik wife/anak diorg padehal tu rete diorg sblm tuh, still diorg leh drive merce sblm tuh milik diorg...:pmuka: |
|
|
|
|
|
|
|
satu perkara lagi. pengajarannya, elakkan beli rumah lelong. mmg banyak masalah. condition rumah yg akak beli tu dah tengok? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by meow_tompok at 5-10-2006 09:23 AM
satu perkara lagi. pengajarannya, elakkan beli rumah lelong. mmg banyak masalah. condition rumah yg akak beli tu dah tengok?
SBB AKK DAH TENGOK AKK BERKENAN MEOW...OK LAH, WORTH IT LAA.. BOLEH TENGOK KAT FOTOPAGES AKK YG DAH LAMA TK UPDATE.. http://sheilashah.fotopages.com
PROSES MEMANG MCM2, KENA BERHATI2. TAPI YG BUAT MASALAH PEGAWAI BANK YG TAK BERETIKA.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by hasribus at 4-10-2006 04:27 PM
ekcheli kak, mungkin officer tuh tak reti or tak berpengalaman kot...
apa kata akak gi komplen kat branch manager tu...point yg akak patut stresskan is only "they shouldn't have debited ...
WADUUUH, HASRI OOI, BILA AKK SAJA2 CALL SKALI LAGI CO. INSURANS TU KAN, KATA BARU BALIK DARI KL BAR N NK COMFIRM WHICH OFFICER OR MANAGER YG BUAT KEPUTUSAN GITU, DAN DIA PUN KONFEMKAN NAMA BOS BARU TUU.. HAA, TUP2 LEWAT PETANG DAH HABIS OPIS HOUR, BOLEH LAH DIA CALL ABG.
:lol TAU TAKUT. APA LAGIK, ABG PUN SEMBUUUURR, BASUH, BLASAH LAA DIA CUKUP2. DIA DOK STRESSKAN YG ABG DAH SIGN BORANG ARAHAN TETAP TU, SO, ABG KATA, ARAHAN TETAP TU UTK APA? UTK BAYAR DUIT ANSURAN RUMAH KAN? BUKAN SUKA2 HATI MAIN POTOONG JEK. ABG TUDUH DIA MENCURI!! DIA LUPA KAA ABG AKK NI POLIS?? MEMANG DIA TAK TAU KOT, SBB ABG AKK NI LOW PROFILE...TAK SUKA ORG TAU DIA POLIS.
ABG PUN KATA KAT DIA.."MUNGKIN BAGI ENCIK 1,800 TU KECIK JE, SBB GAJI ENCIK BESAR!! TAPI SAYA NI?? DAH LAH NAK RAYA. NAK MAKAN APA DGN 31 DLM AKAUN?? ENCIK NAK SURUH SAYA JADIK PENYAMUN KER??"
KEMUDIAN DIA MINTA MAAF BEBAGAI SBB TAKUT KAMI DAKWA DIA, DIA KATA DIA NAK MASUKKAN BALIK RM1.8K TUU!! AIIIK?? SUKA2 HATI DIA MAIN KUAR MASUK?? BANK TU DADDY DIA PUNYA KUT?? ABG KATA, "SAYA TAK BENARKAN ENCIK MASUKKAN BALIK DUIT TU KE DALAM AKAUN SAYA. UTK APA??!! SAYA DAH MEMANG KENA BAYARKAN DUIT INSURANS TU. BUKAN KAMI TAK MAU BAYAR, TAPI KAMI DAH INFORM PADA EN XXX YG KAMI NAK DELAY DULU ATAU CUKUPLAH SETAKAT YG KAMI BAYAR TU SBB KAMI PERLUKAN DUIT UTK BAYAR PADA BANK LAIN. SAYA CALL BERKALI2 KE BXX TAPI KAMI TAK DLAYAN!! SAYA BUKAK AKAUN SIMPANAN UTK SIMPANAN SAYA SELAMAT DI BANK, BUKAN UTK DICURI BEGITU!! SAYA TETAP AKAN BUAT KOMPLEN PADA BANK NEGARA!" ITULAH ANTARA DIALOG ABG DGN DIA MASA DIA CALL ABG THRU HP.
BOLEH LAA PULAK DIA CALL BALIK EK? BOLEH LAK TAHU NO TPUN ABG TIME2 DAH ABIS PUN OPIS HOUR. :geram::geram::geram: DIA DUK PUJUK ABG NAK MASUKKAN BALIK DUIT TU, SBENONYA DIA NAK HABAQ LAA KUT, ENCIK JANGAN LAAA BAWAK KES NI KE TENGAH KE TEPI. SO, KES NI KUKUH LAA SBB DIA MENGAKU DIA BUAT TU SEMUA. DAN SALAAH!!
TADI AKK TERPAKSA CALL OFFICER YG BAIK YG BUATKAN AGREEMENT AKK UTK H/L TU, SBB AKK NAK KUARKAN DUIT EPF MANA YG ADA. PROCLAMATION OF SALE YG ASLI ADA PADA BANK, SBB AKK TAK TERFIKIR PUN NAK KUARKAN DUIT EPF AKAUN 2 TU..SBB AKK DAH TAK KEJE TETAP, SO BIARKANLAH SBAGAI SIMPANAN OR PELABURAN WPUN SKIT2. EPF PULAK NAK YG ASLI ATAU YG BERCHOP N SIGN DARI BANK SEBAGAI PERBANDINGAN YG FOTOSTAT TU DATANGNYA DARI YG ASAL. :cry: AKK TAK MO KUARKAN DUIT EPF AKK YG DAH LAH SIKIT TUU.. TAPI BAJET DAH LARI DKT 2K DIK.. KALAU RAYA ALA KADAR PUUUN,NI, ANAK2 DAH NAK NAIK SKOLAH. YG SULUNG FORM 4 NXT YEAR TK DPT BUKU BANTUAN. BAJU SKOLAH DIA MANA LEH PAS2 KAT ADIK2 SBB DIA LELAKI, ADIK2 POMPUAN. BUKU PUN TAK LEH NAK PASS SBB JARAK MEREKA JAUH. SEDEEY LAA AKK. SIAN PULAK PADA ABG. 1,800 TU DAH BOLEH BAYAR DUIT UMAH 2 BULAN DIK. ATAU BAYAR DUIT UMAH, BAYAR DUIT KETA.
PHILIP, BOLEH KER AKK DPT GANTI RUGI AKIBAT NI SMUA, KAMI MENANGGUNG KESUSAHAN BEGINI?? TADI OFFICER YG BAIK TU KATA, DIA DAH CAKAP SENDIRI DGN BOS BARU TU YG AKK KIRA NAK HOLD DULU LAA UTK LANGSAIKAN BAB INSURANS NI KIRA SETAKAT MANA YG DAH DICOVERED, STAKAT TU LAA, TAK YAH LAH TAMBAH LAGI BUAT SEMENTARA.. SO BOS BARU TU KATA OK, DIA MAKLUMLAH KES AKK TU SBB BANYAK GUNA DUIT UTK BAYAR INTEREST PADA BANK YG MELELONG. DIA YG BAGI CADANGAN UTK BUAT POTONGAN SKIT2 MELALUI BAYARAN ANSURAN BULANAN RUMAH. KIRA UP KAN SKIT LAA. TUP22 DIA PUN TERKEJUT BILA AKK CALL DIA DAN KATA KENAPA BUAT BEGINI, POTONG TERUUS DARI AKAUN ABG..
SO, SAKSI DAH ADA GAK LAA, CUMA AKK 50-50 NK HERET OFFICER YG BAIK TU DLM HAL NI. BUT STATEMENT VERBAL DIA SENDIRI MENGATAKAN DIA DAH INFORM PADA BOS BARU TU N BOS BARU NOTED. |
|
|
|
|
|
|
|
akak kene ingat, nk file saman or ape2 suit kat court nie adelah last resort...maknenyer dah xde jalan laen nk settle, sume care2 settlement mcm nego/ mediation/arbitration exhausted, br leh pk psl nk saman...sbb nyer:-
1. cost-nk saman gunekan bnyk duit, legal fees la tuh....tetambah utk kes2 breach of trust mcm akak nie, esp. melibatkan bank...
2. time-sbb akak nk summon bank, nk claim damages, nie dah under High Court jurisdiction...akak tau2 jela kalu bace dlm paper, kes2 kat high court mmg susah nk settle awal, unless ade proposal of settlement dr bank etc...kalu nk ikutkan, skangni utk ful trial kat high court under civil suit, paling awal date utk fultrial adelah dalam mid/end 2008.....lagipon, kes kat high court nie, penuh ngan interlocutory proceedings...proceedings mcm nie la yg lagi melambatkan full trial..pastu akak kene ingat, x smestinya akak menang kes tuh, kalu kalah akak kene baya kos defendant (bank), jugak kos loyer akak (disbursement laen dr legal fees))....katekan akak menang pon, lets say court ordered bank baya RM___ kpd akak as damages etc, stil bank leh appeal to Court of Appeal...kalu bank dah diadvice oleh panel legal firm yg diorg ade defence utk case akak nie, diorg akan fight sampai ke Federal court, sbbnyer diorg tau ape akibatnyer kalu diorg kalah...kalu diorg x baya amount ordered by court, plaintiff buleh execute judgement ie. winding up bank etc....
kalu akak tanye psl merit of the case, mmg clear dlm kes nie akak ade cause of action (kausa tindakan) to file a suit against the bank for breach their own policy to their client/misconduct...dlm kes nie akak buleh claim damages ie. special/general...ingat kes2 org saman damages berjuta2 tuh?...tu salunyer utk kes defamation, injunction, malicious prosecution, or misconduct/breach of trust mcm kes akak nie...ingat! bank buleh kate ape la sgt RM1.8K tuh, xkn sebab tu pon nk saman bank kan...tp kalu akak berjaye prove ape kesusahan/kerugian drp bank's misconduct tuh, tau la court brape damages yg appropriate utk akak/hb..
mcm loyer Legal Aid Centre advice, report kat bank negare dulu...tgk ape respond/action dr bank negare...kalu xde paper or stil akak x puas ati ngan respond bank negare, pegi balik LAC, consult balik loyer diorg...nanti diorg sajest la ape yg akak patut buat, ie proceed with summons etc...
mcm 1st i ckp, kalu buleh dpt damages dr bank tanpa melibatkan saman dah cukup baek...maybe akak patut threaten bank sket kan...:nerd:.. (nie bkn advice tau...) |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by philipinoe2 at 6-10-2006 03:09 PM
akak kene ingat, nk file saman or ape2 suit kat court nie adelah last resort...maknenyer dah xde jalan laen nk settle, sume care2 settlement mcm nego/ mediation/arbitration exhausted, br leh pk p ...
yes...saya setuju ngan philip... :hatdown:
gertak kat manager dia tuh....kata nak report BNM and cakap akak tengah consider nak bawak kes ni pi court...tapi gertak je laa....
nengok macam mana dia nak counter offer akak :cak: |
|
|
|
|
|
|
|
FUUUH!! JENUH AKK MEMBACA HANG PUNYA POSTING PHILIP.
OK, AKK DAH P KE BANK TU SBB ABG NAK PROVE PASAL SIGN MENYAIN NI.. TOLAK NAIK TINGKAT 10, DIA SUH TURUN TINGKAT 1, P TINGKAT 1, DIA SUH NAIK BALIK TING. 10. LAST2 JUMPA BOS DIA. KIRA BOS BESAU KAT DPT. TU LAA.
SO, MINTAK PENJELASAN ITU INI, DIA PUNYA EXPLAIN DGN BAIK APA SEBENARNYA TERJADI. DIA KATA BORANG YG ABG SIGN TU, UTK SMUAAA SKALI, ANSURAN, INSURANS, PROGRESS KER HAPER KE. KITA DEDUCTION TU TERJADI SECARA AUTO, TAPI DIA KATA TK TAU KENAPA AUTO DEDUCT TU DEDUCT SMUA SKALI KERANA CLIENT YG LAIN CUMA DLM RM30 KIRA MCM ANSURAN.
DIA DAN ASST DIA KATA TAK DAPAT APA2 COMPLAINT PUN DARI ORG2 DI BAWAH YG KAMI DUK CALL DARI SABAN HARI. DIA TAHU KES INI BILA PIHAK INSURANS CALL N KATA CUSTOMER CALL N COMPLAINT. TU SBB DIA MINTA ASST DIA CALL KAMI NK OFFER UTK CREDIT KAN SMULA RM1.8K TU. TAPI DIA AKUI SMUAA KESALAHAN ORG2 BAWAH DIA LAKUKAN SBB TAK AMBIL PEDULI, TAK RETURN CALL. DIA MINTA MAAF DARI BAGI PIHAK BANK DAN OFFER UTK KREDIT KAN SEMULA RM1.8K.
HB AKK KATA, UTK APA CREDITKAN SMULA SBB NNTI DIA KENA BAYAR GAK DUIT TU. PASTU MANAGER TU CAKAP, NNTI SAMPAI MASA AKAN TERJADIK JUGAK AUTO DEDUCT TU DAN AKAN DEDUCT SMULA SMUAA SKALI KALAU ADA DUIT. DIA KATA DIA KENA SOLVE KAN MASALAH NI DGN PIHAK IT DORANG GITU.
ISHH, TAKKAN ITU JE YG DIA BOLEH OFFER? SELAMA SEMINGGU TUNGGU REPLY TAK ADA REPLY, TAK ADA SAPA PUN NAK EXPLAIN KAT KITA. DIA MENGAKU KESILAPAN SANA SINI, DGN SURAT YG KATA TEMPOH 14HRI, TAPI HARI KE 4 DAH POTONG TERUS, DLL YG TAK PATUT DORANG BUAT. DUIT TAK ADA UTK BELANJA..(DARI GAJI ABG LAA) AKK TERPAKSA KUARKAN SMUAA SIMPANAN YG CIPUT SANA SINI. NTAAH LAH..
|
|
|
|
|
|
|
|
betul tu kak... bank ni sesuka hati buat keje tanpa org suruh... klu nak saman bank punyalah susah.. tp bank klu nak saman kita.. mcm kacang jer yer...
salah dier x nampak.. salah kite nmpk...
nilahh giler org2 bank |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|