Peresapan idea idea falsafah Barat yg berakar titik dari renaissance - humanisme secularisme ni memang tak dianggap atau tak disedari oleh most of us sebab is teradun elok dalam caveat atau samaran konsep konsep yg kita sendiri belajar dalam kursus kursus kita baik di dalam di luar negara ,
(pada I secara PERSONAL- ada hikmah juga pendedahan ini - sebab ia menguji sejauh mana islamnya seseorang ISLAM itu menilai - dan pada I selagi kita memohon petunjuk ALLAH SWT dalam solat dan menghayati bacaan ummul kitab initipati al fatihah tu - tunjukkan kami JALAN YG LURUS , yakni jalan org orang yang ENGKAU redhai dan BUKAN Jln org yg sesat maka doalah ini dlaam ayat itu sendiri dan kita harap ALLAH the AL HAKIM memperkenankan..... ....u know ayat dalam surah yg menjadi rukun solat itu - tak tergambar pentingnya makna itu dalam era penjajahan pemikiran masa kini / akhir zaman , kan - but itulah Al Quran mukjizat makhnawi ...akhir zaman yg kita nampak nyata ummat Muhammdd SAW ) walaupun begitu , apabila kita mencapai usia yg matang dewasa matang - cara kita menanggapi sesuatu tu akan mungkin lebih dalam and luas berbanding dengan apa yg kita maklumi, fahami dan cerna ketika usia kita 20 tahun, 14 tahun etc.
Cara kita menilai sesuatu selaras dengan information dan ilmu kita juga akan menjadi lebih kritikal . so dlm menangani hal hal ini, elok for us untuk mencipta awareness tentang sesuatu falsafah yg mendasari sesuatu kerangka pemikiran atau konsep dan ini boleh dilakukan oleh minda yang matang and melihat dalam kacamata Islamic worldview, ia tidak mudah sebab proses merenung-fikir-nilai / contemplating adalah berat , ini diakui . Namun sebagi muslim mulakan sesuatu dengan ilmu and niai sesuatu dengan ilmu.
dan kita baru sedar bahawa dikotomi yg pemisahan science 'stream'and art stream adalah satu yg perlu dirombak ubah , kita mula menyedari bahawa mate pelajaran science perlu diimbangi dengan mata pelajaran sastera , tapi mata pelajara ini dianggap mengantuk dan hambar sebab pengajarnya juga .....? barangkali juag mempunyai tanggapan yg sama. even then bila kita enyedari ancaman bawah sedar yg seeping through our minds secara halus je dan ini tidak ada medium atau miitary strength untuk menghadang - hanya dengan ilmu ...so kenaberilmulah untuk mengetahui yg mana yg haq and yg mana kekeliruan.
benda ni tak mudah - dan i think it is about time soal falsafah islam and sains , ethics diberi satu pemerhatian yg mendalam.
so pada i , dalam menanggapi konsep konsep tertentu yg menjadi focus Barat - kita lebih made aware on certain issues, when thonking about concepts, ideas , we could then say , wait - i need to know - what islam says about this? what are the held views available on this , how could it be the best model compared to so and so...
Tanggapan terhadap Dr Harlina Siraj tentang Kepimpinan Lelaki dan Kesetaraan Gender
Tulisan Dr. Harlina seperti dilampirkan mengandungi beberapa kekeliruan yang memberi kesan besar terhadap kefahaman Islam masyarakat. Ia mengandungi pentafsiran semula dan perombakan terhadap konsep kepimpinan lelaki yang terdapat dalam hukum Islam dan mempromosikan idea kesetaraan gender yang bertentangan dengan Islam.
1. Kepimpinan lelaki dalam keluarga adalah hukum agama yang jelas dan tiada khilaf di kalangan para ulama’. Hanya golongan modenis dan liberal di kalangan orang Islam yang berbeza pandangan disebabkan pengaruh idea kesetaraan gender yang dicanangkan di Barat. Para ulama’ merujuk kepada ayat 34 surah al-Nisa’ (“Lelaki adalah pemimpin (qawwamun) ke atas kaum wanita”). Ibn Kathir dan tafsirnya sebagai contoh berkata bahawa “lelaki adalah penanggungjawab (qayyim) ke atas perempuan yakni pemimpin dan ketua”. Al-Baydawi pula mengatakan: “lelaki mentadbir urusan perempuan sepertimana penguasa mentadbir rakyatnya”. Terdapat beberapa hadith yang mengesahkan pandangan para ulama’ ini seperti hadith: “Jika aku memerintahkan seseorang sujud kepada seorang yang lain niscaya aku perintahkan isteri supaya bersujud kepada suaminya” (Ibn Majah). Sila rujuk antara lain ‘Atiyyah Saqar, Huquq al-Zawjiyyah (2003); Wahbah al-Zuhayli, al-Usrah al-Muslimah (2000).
2. Dengan adanya dalil khusus seperti di atas maka dalil umum bahawa setiap manusia adalah pemimpin tidak boleh digunapakai dalam konteks yang khusus. Kedua-dua dalil perlu digunakan pada tempatnya masing-masing, tidak boleh dipertentangkan. Pengharmonian dalil-dalil perlu dilakukan ketika beberapa dalil dilihat seolah-olah bercanggah antara satu sama lain. Sebenarnya dalil-dalil ini tidak bercanggah, hanya sahaja mungkin kefahaman kita tidak cukup untuk meletakkan masing-masing dalil pada tempat dan konteksnya.
3. Idea kesetaraan gender di Barat jelas membawa kepada fahaman bahawa lelaki dan wanita adalah setara atau sama rata (equal), yang bermaksud bahawa satu gender tidak boleh diletakkan lebih tinggi, diberi kelainan berbanding gender lain, seperti menjadi pemimpin dalam rumah tangga, menjadi imam solat, menerima harta waris yang lebih banyak dsb. Sebaliknya kedua-dua mereka, lelaki dan wanita adalah pemimpin, atau tidak ada yang memimpin dan tidak ada yang dipimpin. Sebuah bahtera akan tenggelam apabila ada dua nakhoda, juga apabila tidak ada nakhoda sama sekali. Jelas fahaman ini akan membawa kepada keruntuhan institusi rumah tangga. Kita tidak boleh menerima idea ini lalu memberikan makna kita sendiri yang berlainan dari apa yang dimaksudkan oleh pencanang idea tersebut. Dengan kata lain, seorang Muslim tidak sepatutnya menerima idea kesetaraan gender kerana konsep kesetaraan gender itu bertentangan dengan hukum Islam. Untuk perbahasan yang lebih mendalam tentang kesetaraan gender dan hubungannya dengan feminisme Barat sila rujuk makalah saya bertajuk Konsep Kesetaraan Gender Menurut Perspektif Islam dan Barat dalam jurnal Afkar UM: [color=var(--blue-link)]https://ejournal.um.edu.my/index.../afkar/article/view/21508
4. Islam menawarkan alternatif yang lebih baik daripada kesetaraan gender (gender equality) iaitu konsep keadilan. Keadilan adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya yang benar. Lelaki ada tempatnya yang sesuai dengan fitrahnya iaitu menjadi pemimpin keluarga. Perempuan ada tempatnya yang sesuai dengan fitrahnya iaitu menjadi pengurus rumah tangga. Lelaki perlu memainkan peranan sebagai pemimpin dan wanita perlu memainkan peranan sebagai pengikut yang baik. Pengikut yang baik adalah yang taat kepada pemimpin ketika ia benar, dan mampu menegur pemimpin dengan hikmah ketika ia melakukan kesilapan. Ketaatan kepada pemimpin adalah wajib selama ianya sesuai dengan kehendak syara’. Baik yang memimpin mahupun yang dipimpin tidak lebih baik di sisi Allah, dan tidak dijamin syurga. Apa yang penting setiap pihak menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan dengan sebaiknya, agar keadilan tercapai. Masing-masing pihak tidak menzalimi yang lain kerana semuanya akan diperhitungkan di akhirat. Kesejahteraan dan keberhasilan rumah tangga bergantung kepada kedua-dua pihak menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan baik dan saling berkerjasama. Ini bermakna persoalan asasi yang perlu difikirkan dan diusahakan adalah bagaimana memastikan lelaki-lelaki yang berkahwin mampu memikul tanggungjawab sebagai pemimpin rumah tangga yang adil dan baik. Dan wanita mampu menjadi pengurus sekaligus menjadi pengikut yang baik. Idea kesetaraan gender yang dicanangkan di Barat hanya menimbulkan lebih banyak masalah, dan tidak sama sekali membantu mengatasi isu keruntuhan institusi keluarga.
Maka tidak sewajarnya wujud kecenderungan sebahagian orang Islam yang lebih gemar mengikut idea asing yang bertentangan dengan Islam daripada idea yang lebih baik yang diketengahkan oleh Islam sendiri.
the argument is about pemimpin tu , takrifan itu digunakan pada konteks khusus pada perkara khusus atau takrifan umum pada perkara perkara umum.
apakah boleh dipukul rata dalil dalil naqli dalam semua konteks atau kena berhati hati apabial sampai ke topik tertentu.
dan part part yang menjadi kontroversi dalam pertentangan pemikiran Barat - Islam
maka benarlah apa yg dikatakan oleh Samuel Huntington - The clash of civilisation not civilisation sebenarnya pada kebanyakan pemikiran Islam tapi thinking , worldview, sebab Islam tak ada masalah dalam pertembungan tamadun sebab berkurun kurun lama pun Islam OK saja dalam tamadun tamadun lain dalam tempoh pre renaissance pun .
[color=var(--primary-text)][size=1.25]SAINS DAN ISLAM - Sejarah Pengislaman Sains (Siri 4)
[color=var(--primary-text)][size=0.9375]SAINS DAN ISLAM - Sejarah Pengislaman Sains bersama En. Muhammad Husni bin Mohd Amin, Pegawai Penyelidik Kanan Pusat Kajian Sains dan Alam Sekitar (KIAS), IKIM
Pagi ini di FB live Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, insyaAllah akan membahaskan kepentingan kerangka pemikiran Islam dalam menghadapi cabaran liberalisme dan pandangan alam sekular. https://www.facebook.com/photo?f ... t=a.299766338172121
HARI INI : RABU
TARIKH : 16 JUN 2021 / 5 ZULKAEDAH 1442H
MASA : 10.00 AM
sila rujuk link di bawah untuk tujuan semakan :
[19th June 2021] RZS-CASIS Saturday Night Lecture 11th Series
Title: RZS-CASIS Saturday Night Lecture 11th Series.
Speaker: Prof Dr. Wan Mohd Nor Wan Daud (SMN Al-Attas Chair of Islamic Thought)
Theme: Meaning and Purpose of Education; Manhood and Citizenship; New Barbarism; Higher Education (The University); Contents and Methods of Education
Dates for year 2021:
1. March 13th
2. April 10th (First day of Ramadhan 13th April)
3. May 29th (Raya is 13th May)
4. June 19th
5. July 10th
6. August 21st
The two most important educational conferences of Muslims in the last 2 centuries were the First and Second World Conferences on Islamic Education, respectively in Makkah in 1977 and in Islamabad in 1980 in which most of the top educational scholars and leaders presented their ideas and agreed to key resolutions. By Islamic Education they mean education for Muslims that is rooted in---but not limited to---the religious, spiritual, ethical, legal and civlizational aspects of Islam. Their presentations and resolutions were meant to address the deep and widespread impacts of intellectual and cultural, social-economic and
administrative direct and indirect colonization, spiritual and moral weaknesses and the loss of adab in all fields.
They argued correctly about total and gradual educational reforms centred on the establishment of a new type of Islamic university seeking to Islamise contemporary knowledge and produce well integrated scholars, professional and leaders in all fields. They never sought to be ranked or recognized by the criteria and values coming out of the worldview and ethical and civilizational frameworks of other civilizations that are not in accordance with Islam. Their main and over-riding concern was to help correctly identify and solve the major and multi-dimensional problems of this Ummah.
The great sadness and tragedy is that many institutions that have been established as direct outcomes of these conferences, or other projects inspired by them have visibly lost their focus and determination. The great slogan of becoming world class, without critical insight, has unconsciously become a new and welcoming form of intellectual and educational colonization. Spurred unceasingly by neo-liberal capitalist managerialism. It is as if the great and profound ideas of those major educationists and leaders have been cruelly cast aside. And the Ummah remains in a much weaker state.
Let us hope that the great and lasting wisdom reached in these seminar First and Second World Conferences will be revisited with greater vigour in 2018 and beyond, especially in our higher education.
InsyaAllah saya akan membentangkan tajuk cabaran Liberalisme dan Sekularisme dalam Webinar tentang cabaran Liberalisme dan Penyempitan Agama esok pagi anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM). Percuma dan boleh daftarkan diri anda untuk siaran ekslusif di zoom. https://bit.ly/MPLiberalisme https://www.facebook.com/drkhalif
Assalamualaikum,
YBhg. Tan Sri/Datuk/Dr/Tuan/Puan,
Sukacita dimaklumkan IKIM akan menganjurkan Webinar "Liberalisme dan Penyempitan Agama: Apakah Panduan Islam? pada 23 November 2021 (Selasa) pada jam 9.00 pagi - 12.30 tengahari secara dalam talian.
YBhg. Tan Sri/Datuk/Dr/Tuan/Puan, dijemput hadir ke webinar tersebut. Bersama-sama ini disertakan pautan borang pendaftaran untuk mengikuti program tersebut menerusi platform zoom. Untuk makluman, webinar ini juga akan disiarkan secara langsung menerusi fbIKIM dan fbTVIKIM.