View: 1207|Reply: 0
|
Menggunakan Akal / Hati Sebagai Pembeda
[Copy link]
|
|
Sebelum kita mempercayai sumber sumber dari kitab kitab karangan manusia (ahli sihir / ahli ahli agama / tukang tenun / tukang syair) adalah menjadi kewajipan kita menggunakan otak / akal untuk memahami ayat ayat AL Quran (mukjizat) dan menjadikannya sebagai batu ujian kepada kitab kitab lain untuk mengawasi kesahihannya...
Gunakan akal / hati untuk memahami ayat ayat Al Quran...
(AL Araaf 179)
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
Gunakan akal / hati untuk memahami petunjuk Al Quran sebagai jurunilai (pembeda) antara yang benar dan yang salah (furqon)
(Al Baqara 185)
bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari- hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.
Kemurkaan Tuhan pada orang orang yang tidak mempergunakan akal untuk menilai..
(Yunus 100)
Dan tidak ada seorangpun akan beriman kecuali dengan izin Allah; dan Allah menimpakan kemurkaan kepada orang-orang yang tidak mempergunakan akalnya.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|