View: 5648|Reply: 30
|
Adakah Sembelih Wajib?
[Copy link]
|
|
Quran tak kata sembelih haiwan sebelum jadi makanan. Ada hadis pula halal haiwan buruan tanpa sembelih. Mamalia laut juga tak sembelih. Soalannya bolehkah kaedah selain sembelih?
|
|
|
|
|
|
|
|
Quran tak ada kata wajib kaedah sembelih. Haiwan buruan anjing pun halal tanpa sembelih. Haiwan air tak perlu sembelih pun. Haiwan air ke darat mati sebab tak nafas. Jika haiwan darat ke air pun mati tak nafas. Serupa aja kan. Sembelih cuma kaedah mematikan haiwan hidup. Maknanya tiada masalah makan haiwan mati asal tidak bahaya & belum jadi bangkai (busuk).
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalam Al Quran kata haram daging haiwan (darat) kalau tak sembelih dgn nama Allah. Maka nak tak nak kenala sembelih. Since the other option utk jadikan is halal ialah dgn sembelih dgn nama Allah, hukumnya jadila WAJIB. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by baulu at 9-2-2015 12:04 AM
Kaedah lain selain sembelih applicable kat haiwan laut/air.
Bahasa Melayu panggil siang. Klu keli org ketuk kepala.
Klu atas boat, depa freeze dlm ais. Ada yg die a natural death sb dah xde oxygen dlm insang. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by Alion at 9-2-2015 12:26 AM
Ayat 5.3 makan apa has been dedicated to Allah. Ayat 6.118 makan apa yg disebut nama Allah. Tak sebut sembelih.
Perkataan sembelih ada juga dalam ayat 5.3 larang makan apa yg disembelih & dikorbankan untuk pemujaan.
Darat & air serupa saja haiwan. Jika haiwan darat kena sembelih maka haiwan laut pun kena sembelih terutamanya mamalia darah panas seperti ikan yu & paus. Hukum kena ada sebab.
|
|
|
|
|
|
|
|
Alion replied at 9-2-2015 12:25 AM
Ayat 5.3 makan apa has been dedicated to Allah. Ayat 6.118 makan apa yg disebut nama Allah. Tak s ...
Ayat 3, last part ada sebut sembelih ie zabiha. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Alion replied at 9-2-2015 12:25 AM
Ayat 5.3 makan apa has been dedicated to Allah. Ayat 6.118 makan apa yg disebut nama Allah. Tak s ...
Al Quran bagi hukum berlainan berdasarkan habitat binatang. Not because they are all simply animals.
Sekiranya you refer hadith, dah verified and confirmed by Rasulullah kebolehan makan bangkai haiwan berhabitat laut/air.
Al Quran pun pesan makan tg baik2, so ada elemen lain nk jatuhkan hukum. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by Alion at 9-2-2015 12:56 AM
Ayat 5.3 larang makan sembelihan & korban untuk pemujaan. Perkataan sembelih dalam Quran digunakan bagi menceritakan tujuan pemujaan. Bukan tujuan makanan.
Haiwan laut dikatakan bangkai akibat peraturan sembelih yg Quran tak sebut.
Makan haiwan laut tak patut dikatakan makan bangkai. Bangkai sesuatu yg membusuk atau tak boleh digunakan lagi. Haiwan walau sembelih tapi membusuk boleh dipanggil bangkai. Ikan yg elok bukan bangkai. Hadis itu ada masalah istilah.
|
|
|
|
|
|
|
|
It would be nicer and much better if you study asbabun nuzul of those verses.
Ayat2 tersebut diturunkan apabila sahabat2 baginda ditanya soalan2 seperti assumption awak ni.
Ayat2 ni tak diturunkan pd Rasulullah dlm suasana seperti org2 yg bermeditasi. Syok dgn ilham entah mai dari mana. Tu la ilmu tafsir Quran. Nak faham detail kena refer hadith utk keterangan lanjut.
|
|
|
|
|
|
|
|
Alion replied at 9-2-2015 12:53 AM
Ayat 5.3 larang makan sembelihan & korban untuk pemujaan. Perkataan sembelih dalam Quran digunakan ...
Saya setuju pada bab istilah. Bahasa malaysia mmg mempunyai kelemahan dlm menterjemah maksud bahasa arab.
Apatah lagi sekiranya ia diiringi keperluan untuk memahami konteks ayat tersebut. Di mana perlu rujuk asbabun nuzul ayat.
Namun x perlu risau, ada saja kaedah yg akan didemo oleh Rasulullah, sama ada secara praktikal or verbal.
Anyway, dimana you belajar bangkai, mesti bersyarat busuk? Dari sudut scientific, haiwan yg mati ttp bangkai wpun baru satu saat. Proses decomposition menyebabkan ia berbau busuk.
Dlm al Maidah dlm b arab bukan bangkai ttp " binatang yg "mati'. |
|
|
|
|
|
|
|
Ayat 53, ayat mengenai makaan yg haram.
Bangkai dlm ayat ni merujuk haiwan yg bila manusia jumpa, dia dah mati. Sebab ayat ni diturunkan sb incident ini mmg berlaku. Nxt thing they know, Allah wahyukan ayat ni terus sahabat buang daging bangkai yg mereka tgh masak.
Sembelihan utk pemujaan merujuk perbuatan sengaja mematikan haiwan dgn tgn manusia. Masa tu keiling kaabah, org2 kafir sembelih atas nama berhala depa sama ada utk depa mkn atau served kat berhala utk berhala tu menikmati hidangan sembelihan org kafir.
|
|
|
|
|
|
|
|
Saya pulak confused apa isu sebenar ni. Hahaha.
Bottom line:
1. Haiwan darat yg halal dimakan wajib "ditamatkan nyawanya" kerana Allah. Sembelih yg mahsyur yg standard la, guna pisau yg tajam. Alat sembelih diterangkan dlm hadith. Of course ada isu binatang buruan. Mungkin lain mazhab address lain cara. Sama ada yg belum mati kena sembelih or halalkah yg dh mati akibat kaedah petburuan.
Nobody eats lembu yg tgh bernafas dan berdiri. Secara logic kenala buat sst utk matikan dia. Kalau tak matikan (=sembelih) dia mcm mana nak makan dgn tenang. Islam tak suruh buat benda bodoh dan memudaratkan. Maka kill it mengikut syariat. Kaedah selain potong antara dagu dan tengkuk mmg menjadi khilaf. Still, you need to kill it before eating the meat. WAJIB ler tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Bangkai=mati
Bangkai haiwan darat merujuk yg ditemui mati bkn dgn cara manusia tersebut yg menamatkan nyawanya. Haram dimakan
Bangkai haiwan laut merujuk haiwan berhabitat dlm air yg ketika ditemui mati. Halal dimakan.
Busuk adalah akibat proses biokimia, standard bagi benda mati yg kompkeks mcm haiwan dan manusia. |
|
|
|
|
|
|
|
Bau salah satu tanda haiwan mati tak patut dimakan. Rasa & warna juga boleh jadi tanda. Haiwan bila mati ada fasa boleh dimakan. Fasa ini tak sesuai dipanggil bangkai. Ayam tanda halal jika bau busuk pun patut dipanggil bangkai.
Haiwan patut boleh makan jika tahu sebab mati & tak bahaya. Contoh lembu mati banjir. Mati tak nafas sama macam ikan mati. Patut boleh makan tambahan pula banjir susah makanan.
Pengguna tak dapat pastikan sesuatu haiwan sembelih atau tidak. Jika sembelih pun tak pasti ikut syarat atau tidak. Tak dapat pastikan penyembelih beriman atau tidak. Maknanya makan yg tak pasti sembelih. Jadi tak jauh beza dgn makan yg tak sembelih.
Jika ke luar negara cari haiwan yg sembelih padahal di dalam negara makan yg tak pasti sembelih atau tidak.
|
|
|
|
|
|
|
|
Maknanya tak praktikal makan hanya yg sembelih sebab sukar bezakan antara yg sembelih atau tidak & juga sembelih sah atau tidak. Hukum tak praktikal tak sesuai jadi amalan hidup. Jika jadi amalan juga cenderung jadi mangsa penipuan kononnya sudah sembelih & halal.
Jika lawat negara Syiah atau ada sahabat Syiah pun tak boleh makan sembelihan mereka sebab ada hukum kata selain ASWJ adalah murtad wajib dibunuh. Hidup jadi susah.
Saiz mamalia ikan yu & paus jauh lebih besar dari ayam. Patut kena sembelih. Tapi tak praktikal. Namun tetap boleh makan. Menunjukkan sebetulnya tak penting sembelih atau tidak. Makanan yg selamat yg penting. Semua boleh makan asal selamat. Hidup jadi mudah.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kita panggil mati tak nafas = lemas. Menyembelih kaedah mematikan. Melemaskan juga kaedah mematikan. Ayam mati lemas & ikat mati lemas tiada beza. Patutnya boleh makan. Tak pernah dengar mati makan ayam tak sembelih tapi pernah dengar mati makan ayam sembelih dah busuk.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mashimaru83 at 13-2-2015 10:23 PM
Jika demikian, kenapa Al-Quran menggunakan 'sembelih' sebagai kaedah utk mematikan haiwan? Andai kata tidak kisah kaedah apa pun haiwan itu mati, kenapa Al-Quran menekankan 'penyembelihan'?
Atau dgn kata lain, jika Alion kata kaedah itu tidak penting, kenapa Al-Quran membicarakan tentang kaedah?
|
|
|
|
|
|
|
|
Quran tak ada sebut sembelih. Contoh ayat 5.3 makan apa has been dedicated to Allah. Ayat 6.118 makan apa yg disebut nama Allah. Makan sebut nama Allah bukannya sembelih.
Quran ada perintah & kaedah. Kaedah tak wajib ikut. Contoh ayat 8.60 sediakan kuda perang.
|
|
|
|
|
|
|
|
saudara
bila saudara nak ambil makna al quran secara literal - u know bila tak ada ilmu menafsir quran
jadi hujah you sangat lemah?
okay here is why
quran sebut ' makan'
okay ? got it
hujah you
dah quran sebut makan - kan? makan je tak sebut sembelih
adakah ini bermakna tak ada KAEDAH nak menyediakan makanan tu - adakah ini bermakna u makan je ikan kat laut mentah tengah bergerak gerak atau terkoder geliat geliut ambik cekau makan ??? atau lembu u nampak u gigit je ? sebab nak ambil sangat MAKNA LITERAL
see? u sedang bermain hujah dngan medan makna ....
kan?
okay
kalau i sebut makan .....anda tahu proses MAKAN itu termasuklah menyuap makanan itu, mengunyah, mericih atau menelan
adakah saya nak mata awak makan je ....bukan telan, bukan kunyah?
adakah awak nampak org specify makna makan itu tidak termasuk kunya, telan , gigit , ricih , pepak etc etc??
u seee? u nak main dengan core semantics field tapi amboi ....
bila ALLAH kata makan....
kita sebagai manusia yg allah bagi akal fikiran ( kat sini mana kekuatan logik akal yg didamba dambakan sangat tu ) kita fahamkan yg makan tu juga melibatkan - penyediaan bhn mentah kepada bentuk yg kita nak ingin makan, makan tu juga suatu proses dari makanan disuap hinggan ditelan ....
so ....bila kita sebut MAKAN - pada awak seseorg tu kena specific juga ke
mcm ni
Ali makan nasi . ( apa kita faham ) ?
ada agent - ali - lakukan aksi - makan - dan benda yg dimakan itu adalah nasi. ( nasi tu beras yg direbus) - nak kena tulsi macam ni kaa
Ali makan ( mengunyah , menyuap, mengigit , menelan) nasi. ( beras yg direbus dalam satu alat masakan yg mengunakan haba)
macam ni ?
commonlaaaa
|
|
|
|
|
|
|
|
Jika Quran kata A kita tak patut tafsir jadi A+B+C atau lain. Quran langsung tak ada suruh sembelih. Quran kata makan apa yg disebut nama Allah. Kita boleh faham ini sebut nama Allah masa nak makan. Bukan masa tangkap ikan atau masa ternak ayam. Penyedia makanan boleh terdiri muslim & non-muslim. Semuanya boleh makan asal selamat. Hidup pun mudah.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|