View: 10212|Reply: 25
|
solat jamak & qasar bermusafir ada jadual kerja lebih 3 hari
[Copy link]
|
|
as salam semua...saya nk bertanyakan berkenaan solat jamak & qasar. saya ni adakalanya terlibat dengan kerja-kerja site visit ke pelantar minyak. sebelum ni hanya 2@3 tidak termasuk hari pergi dan balik. akan tetapi utk jadual seterusnya dlm masa terdekat ini saya telah diberikan jadual program kerja selama 15hari (termasuk pergi dan balik) utk site visit berkenaan.
soalan pertama saya disini, blh kah saya solat jamak & qasar seperti biasa sehingga tidak melebihi 3 hari tersebut? dimana selepas 3 hari tersebut saya melaksanakan solat seperti biasa. (tidak lagi jamak & qasar).
soalan kedua : dan sekiranya saya tidak boleh mendirikan solat jamak & qasar oleh kerana sudah tahu hari bermaustatin/menginap melebihi 80.64km, apakah saya boleh mendirikan solat jamak & qasar sekiranya perubahan hari tugasan dimana kerja siap dlm masa tidak melebihi 3 hari?
|
|
|
|
|
|
|
|
jawapan :
Soalan pertama : tak boleh
Soalan kedua : bukan kira barapa lama kau nak siapkan tugasan tu.tapi kira berapa lama kau nak duduk kat situ. kalau kau nak duduk 3 hari, boleh la buat.
|
|
|
|
|
|
|
|
kenapa untuk soalan pertama tak boleh eh..? |
|
|
|
|
|
|
|
Lula2 posted on 24-10-2013 01:57 PM ![](static/image/common/back.gif)
kenapa untuk soalan pertama tak boleh eh..?
Sebab ko dah tahu nak pi 15 hari.
|
|
|
|
|
|
|
|
i see...
so kalau aku blk kg and aku tau nk tggl kt kg 4 hari so xleh bt jamak..gitu..?
|
|
|
|
|
|
|
|
Lula2 posted on 24-10-2013 04:33 PM ![](static/image/common/back.gif)
i see...
so kalau aku blk kg and aku tau nk tggl kt kg 4 hari so xleh bt jamak..gitu..?
Aku prefer pecahkan antara jamak dan qasar. Qasar apabila bermusafir, jamak apabila dalam situasi "payah". So dalam konteks ni aku prefer cakap pasal qasar je dulu.
Yes, bila kita dah tau kita nak bermusafir lebih dari 3 hari kat satu2 tempat tu, maka eligibility nak solat qasar dah void.
Ada beberapa pendapat lagi, tapi ni kira standard acceptable version bagi orang islam malaysia secara majority.
|
|
|
|
|
|
|
|
aku ada sedikit soalan.
misalan aku nak buat jamak takhir sama qasar.
aku niat. contoh " aku solat fardhu zuhur dua rakaat dihimpunkan kepada asar kerana allah"
settle solat zuhur.
pastu aku nak solat asar..perlu ke nak niat balik? kalau perlu aku nak niat apa....? |
|
|
|
|
|
|
|
Ok. Ada keperluan dan opportunity untuk discuss dgn lebih lanjut ni...kalau i ade masa i join jugak. |
|
|
|
|
|
|
|
Ok. Ada keperluan dan opportunity untuk discuss dgn lebih lanjut ni...kalau i ade masa i join jugak. |
|
|
|
|
|
|
|
solat qasar maksudnya pendekan solat 4 rakaat jadi 2 rakaat (zuhur, 'asar dan isyak sahaja) solat subuh dan maghrib kena buat penuh. solat qasar MESTI dibuat bila masuk waktu, tidak boleh di luar waktu dan solat qasar KHUSUS UNTUK MUSAFIR yang dalam perjalanan sahaja.
solat jamak himpunkan dua solat dalam satu waktu, samada zuhur dengan 'asar atau maghrib dengan isyak, solat yang lain tak boleh. jamak ta'khir atau jamak taqdim. solat jamak dibenarkan untuk darurat tak perlu dalam musafir, contoh macam doktor yang terpaksa melakukan pembedahan pada waktu zuhur tak boleh tinggal kerja untuk solat zuhur, jadi boleh jamak ta'khir pada waktu asar nanti.
semasa dalam perjalanan ke pelantar minyak bergantung kepada waktu dan tempoh perjalanan, bila masuk waktu solat dan ada ruang untuk melakukan solat pilihan hanyalah solat QASAR.
bila sampai di pelantar minyak untuk tempoh selama 3 hari tidak termasuk perjalanan pergi dan balik, pilihan pun adalah pilihan solat QASAR setiap kali masuk watu solat. Kecualilah nature kerja yang kena dibuat memang darurat tidak boleh ditinggalkan langsung untuk menunaikan solat barulah boleh memilih solat jamak.
kalau ikut fatwa sheikh ibn taimiyah anda layak qasar sepanjang 15 hari di pelantar minyak tersebut, tapi mengikut mazhab shafie hanya untuk selama 3 hari sahaja, hari yang ke empat kena solat penuh macam biasa.
betul ke tak?
|
|
|
|
|
|
|
|
sapa ada buku booklet kecil
bertajuk Pedoman Musafir - ni I beli kat MPHni
kat dalam buku ni I tatau sapa nama sebenar pengarang atau editor cumanya ia keluaran Pustaka Al Ehsan
menurut apa yg terkandung dalam buku ini mmg lengkap dia nyatakan situasi mcm mana patut rukhsah solat.
|
|
|
|
|
|
|
|
kupia posted on 25-10-2013 11:34 PM ![](static/image/common/back.gif)
solat qasar maksudnya pendekan solat 4 rakaat jadi 2 rakaat (zuhur, 'asar dan isyak sahaja) solat su ...
saya perlukan komen ini setelah saya rujuk buku Pedoman Musafir ( 2011) oleh Ibnu al Madani ( penyusun ) pp.9
glosari : safar = perjalanan
org yg melakukan safar = musafir
mula dikira safar setelah musafir itu dah lepasi sempadan kariahnya, so apabila telah lepasi sempadan kariah tersebut diharuskan solat jama dan qasar.
a) bagi musafir yg BERNIAT MENETAP di destinasi yang ditujui tidak lebih dari 3 HARI , maka tempoh yg mengharuskannya menjama dan qasarkan solatnya adalah sebanyak 3 hari DAN INI TIDAK TERMASUK hari tiba dan berangkat pulang. TETAPI sekiranya dia lanjutkan tempoh masa menetap ,maka wajib solat sempurna pada hari ke-4 dan etc.
b) tetapi jika seorang musafir itu sebelum bersafar TELAH BERNIAT nak menetapke destinasi yg ditujui sebanyak 4 hari kemudian dia bercadanag nak pulang atau meneruskan safarnya maka tidak boleh baginya melakukan solat jama' dan qasar setelah tiba ke destinasi tersebut kerana niat bermukim tidak tetap.
tapi jika sebelum bermusafir, musafir tersebut berniat untuk bermukim selama 4 hari dan pasti dapat menyelesaikan segala urusannya maka dalam tempoh tersebut, diharuskan solat jama dan qasar setelah tiba ke destinasi kerana niat bermukim dia tetap.
c) jika sebelum bersafar , musafir itu mmg pasang niat untuk bermukim di destinasi selama 4 hari atau lebih atau ingin selesaikan urusannya yg pasti tidak dapat diselesaikan dlm masa 4 hari , maka tidak boleh baginya solat jama dan qasar setelah tiba ke destinasi itu kerana telah terlebih masa yg ditetapkan iaitu 4 hari.
d) jika berniat menetap di sesuatu destinasi dan tidak pasti tempoh lama mana menetap itu , maka tidak boleh jamak dan qasar apabila sampai di tempat itu, sama juga bagi mereka yg tidak pasti destinasi bermukimnya , lalu bermukim di mana mana tempat di dlm perjalanannya maka putuslah perkiraan safarnya, tidak boleh solat jama dan qasar.
e) berakhir safar sekiranya org itu sampai ke kediamannya atau sekiranya dia mula perjalanan bukan dari kediamannya, tempoh safar berakhir dgn dia tiba kat tempat itu balik, apabila dia hendak bermukim di situ selama hanya 4 hari 4 malam atau dengan tidak ditentukan harinya .
|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf posted on 3-11-2013 01:10 AM ![](static/image/common/back.gif)
saya perlukan komen ini setelah saya rujuk buku Pedoman Musafir ( 2011) oleh Ibnu al Madani ( pen ... b) tetapi jika seorang musafir itu sebelum bersafar TELAH BERNIAT nak menetapke destinasi yg ditujui sebanyak 4 hari kemudian dia bercadanag nak pulang atau meneruskan safarnya maka tidak boleh baginya melakukan solat jama' dan qasar setelah tiba ke destinasi tersebut kerana niat bermukim tidak tetap.
confuse musafir sebelum bersafar
berniat untuk menetap di destinasi selama 4 hari
kenapa dia tidak boleh jama' atau qasar?
ulamak berbeza pentapat tentang tempoh lama seseorang layak melakukan solat qasar... mazhab shafie menetapkan taidak boleh melebihi 3 hari kelayakan tidak termasuk perjalanan pergi dan balik.
|
|
|
|
|
|
|
|
kupia posted on 3-11-2013 08:48 PM ![](static/image/common/back.gif)
confuse musafir sebelum bersafar
berniat untuk menetap di destinasi selama 4 hari
okay thanks untuk maklum balas
saudara nak saya jelaskan frasa
musafir sebelum bersafar ? itu error taipan ralat sorry ....saya bagi ayat sebenar di bawah
okay ini ayat sebenar : Jika sebelum bersafar , musafir berniat untuk menetap di destinasi yg ditujui selama 4 hari .....
dan saudara bertanya kenapa kan : sebab diberikan rasional - niat bermukimnya tidak tetap ( berubah )
saya rasa ini interpretasi saya yeeee harap maklum sebab dalam (b) penulis nak highlight tang niat bermukim mesti tetap
saya tak boleh elaborate panjang sebab tak aad detail reference you knwo itu yg i am bit you know tak berani nak kata apa. |
|
|
|
|
|
|
|
kupia posted on 3-11-2013 08:48 PM ![](static/image/common/back.gif)
confuse musafir sebelum bersafar
berniat untuk menetap di destinasi selama 4 hari
ulamak berbeza pentapat tentang tempoh lama seseorang layak melakukan solat qasar... mazhab shafie menetapkan taidak boleh melebihi 3 hari kelayakan tidak termasuk perjalanan pergi dan balik.
ini i agreed. ini i pernah dengaq dan i dimaklumkan - agreed.
|
|
|
|
|
|
|
|
konfuse jama n qasar nih..mmg x pernah praktik pn kalu pegi jauh..seboleh2nya akan semayang bila sampai waktu |
|
|
|
|
|
|
|
cmf_raudah posted on 4-11-2013 01:54 PM ![](static/image/common/back.gif)
konfuse jama n qasar nih..mmg x pernah praktik pn kalu pegi jauh..seboleh2nya akan semayang bila sam ...
hmm?
praktikanlah ...bertanya dulu sebab ini keistimewaan rukhsah ...u know a gift from ALLAH to us...
sebab mmg mudah je ....
|
|
|
|
|
|
|
|
kalau situasi mcm gini ape pulak...cthnya..mula2 mmg dh tau program keje 15 hari misalnya...mmg of course solat mcm biasa...xleh jamak dan qasar ...tup2 sampai sane..mcm duk dlm 2 hari katakan...pastu diberitahu kena balik or keje perlu stop...blhkah praktik jamak dan qasar atau perlu ikut mcm biasa? |
|
|
|
|
|
|
|
musliadiadnan posted on 7-11-2013 08:40 AM ![](static/image/common/back.gif)
kalau situasi mcm gini ape pulak...cthnya..mula2 mmg dh tau program keje 15 hari misalnya...mmg of c ...
bukan situasi ini jatih pada situasi posting saya di ( a) ke?
|
|
|
|
|
|
|
|
musliadiadnan posted on 7-11-2013 08:40 AM ![](static/image/common/back.gif)
kalau situasi mcm gini ape pulak...cthnya..mula2 mmg dh tau program keje 15 hari misalnya...mmg of c ...
so , tolak dari hari sampai ke hari kena balik
cer awak kira berapa lama tempoh awak di termpat ' bermukim ' tu?
less than 3 days kan?
apakah tempoh waktu ini within permissible period?
maksudnya ialah kita mmg tahu 15 hari tapi dikurangkan jadi less than 3 days pun so , apakah tak boleh jamak atau qasar?
atau orang lain bagaimana jawapannya?
|
|
|
|
|
|
|
| |
|