View: 1933|Reply: 15
|
Mengandong luarnikah: Nikah mana lebih afdal?
[Copy link]
|
|
Mana lebih afdhal antara melahirkan dulu nikah kemudian atau sebaliknya? Afdhal dilihat dari segi hukum Allah, pendapat2 yg terdapat dlm masyarakat based on kepercayaan warisan berzaman & impak long-term pada keluarga & masyarakat. |
|
|
|
|
|
|
|
dua2 pun tk afdhal...neraka lah tempat kalian....kedua2nya adalah perlakuan orng KAFIR!!!!!!

|
|
|
|
|
|
|
|
pakwetizzaqyah posted on 24-5-2013 01:49 AM 
dua2 pun tk afdhal...neraka lah tempat kalian....kedua2nya adalah perlakuan orng KAFIR!!!!!!
{:pu ...
jangan cakap mcm tu... kita sepatutnya beri sokongan dan jugak bimbingan pada mereka2 yang ingin insaf dan kembali ke jalan yang benar, bukannya kita pinggirkan mereka. tiap2 manusia yang dilahirkan di dunia mesti pernah melakukan dosa ketika menjalani hidup. cuma dosa yg kita lakukan adalah berbeza2 bagi setiap orang.
lagipun kita tak tahu cerita sebenar TT. mungkin jugak mereka jadi mangsa keadaan contohnya dirogol, atau mungkin tt sekadar ingin bertanya untuk menambahkan ilmu agama. jangan buat sebarang spekulasi tanpa berfikir panjang. insaflah wahai Remy Ishak..
|
|
|
|
|
|
|
|
HantuKopek3 posted on 24-5-2013 02:17 AM 
jangan cakap mcm tu... kita sepatutnya beri sokongan dan jugak bimbingan pada mereka2 yang ingin i ...
kalau rogol... mengikut prinsip istihsan...tidak ada haramnye menggugurkan kandungan asalkan kandungan tidaklah pada usia ditiupkan roh kerana mengikut undang2 Islam..sudah boleh jatuh kepada jenayah membunuh..... sbb apa dikhuatiri anak yg bakal lahir mungkin akan dibenci ibu itu sndiri, masyarakat, dan boleh menybabkan gejala buang bayi..jadi lebih baik digugurkan sahaja..ini dalam konteks Islam...
insaf itu bagi saya tidak relevan dalam kes berzinaan...sepatutnya..pada zaman teknologi permakanan dengan susu dumex dan koko krunchnye...dalam keadaan media massa yang mmg booming dengan ostad2 ostazah2 intenet berkeliaran bertweet menyebarkan dakwah...apakah lagi penzina2 ini mau sehingga menjuruskan diri mereka kepada penzinaan?? apa gunanya berpuasa di bulan remadan dan pijak sejadah setiap hari kalau zina itu sndiri tidak mampu dijauhi...
mengapa saya katakan perbuatan2 cadangan itu sbagai perbuatan kafir... beranak dulu baru nikah...ini adalah perkara biasa dalam cerita telenovela... kalau nikah dulu baru beranak...mmg tak praktikal dalam budaya melayu konservatif dan ajaran Islam..malah boleh menyebabkan fitnah menjadi2 dan benci membenci antara ummah..
jadi apa pilihan yg kita ada...prevention better than cure..jauhi zina....anda tidak merana...
skian..time kaceh...
|
|
|
|
|
|
|
|

Author |
Post time 24-5-2013 09:17 AM
From the mobile phone
|
Show all posts
pakwetizzaqyah posted on 24-5-2013 01:49 AM
dua2 pun tk afdhal...neraka lah tempat kalian....kedua2nya adalah perlakuan orng KAFIR!!!!!!
{:pu ...
Memang pun keduanya tak afdal kalau belum terjadi & terlanjur. Jawapan & pendapat awak tak membantu. Soalan saya tiada kaitan dgn mana2 kejadian. Hukum memang jelas ada pilihan. Tapi apa impak long term 2 pilihan itu pada diri & keluarga. |
|
|
|
|
|
|
|
Sering dipersoalkan sah atau tidak berkahwin dengan perempuan yang hamil luar nikah, khususnya hukum mengahwini seorang wanita yang mengandung anak luar nikah, dan jawapan yang diberikan berbeza-beza. Tapi, sebagai rakyat Malaysia, kita harus ikut apa kata Majlis Fatwa Kebangsaan tentang persoalan mengandung anak luar nikah ini.
Secara ringkas, sesuai dengan pandangan mazhab Syafie, Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan bahawa perempuan yang hamil luar nikah harus dikahwinkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pesaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya.
Fatwa ini menggabungkan dua keadaan yang berbeza dari segi pasangan (lelaki) yang dikahwini:
•Hukum perkahwinan wanita yang mengandung anak zina dengan lelaki yang berzina dengannya
•Hukum perkahwinan wanita yang mengandung anak zina dengan lelaki selain dari yang menyebabkan wanita itu hamil
Fatwa yang dikeluarkan itu menyentuh tentang hukum yang sama bagi kedua-dua keadaan, tapi tidak menyentuh tentang perbezaan yang wujud dalam dua keadaan ini.
Oleh itu, elok kita lihat pandangan ulama tentang perbezaan dalam dua keadaan ini.
Secara amnya, ulama berpendapat bahawa pasangan zina boleh berkahwin dengan wanita itu dan seterusnya melakukan hubungan senggama dengannya setelah berkahwinPerkahwinanan antara pasangan yang terlibat adalah baik, sebab anak yang bakal lahir akan menjadi anak tiri kepada lelaki berkenaan (ayah sebenarnya), dan mereka masih boleh hidup bersama dalam satu keluarga, walau pun tak berhak antara satu sama lain, seperti yang dinyatakan dalam fatwa di atas.
Bagi lelaki yang bukan pasangan zina perempuan itu, masih boleh berkahwin dengannya, tapi tak boleh senggama dengannya sehingga bayi telah lahir.
Ini berdasarkan beberapa hadith, contohnya yang bermaksud seperti berikut: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka janganlah sekali-kali dia menyiram airnya pada tanaman orang lain". (Iaitu menyetubuhi wanita yang mengandung bukan dari benihnya). (riwayat Abu Daud dan juga oleh al-Tirmizi yang menghukumkannya berdarjat hasan).
Syarat ini (tak boleh senggama) boleh menjadi agak berat bagi pasangan yang mempunyai nafsu yang normal. Mampukah mereka mengatasi cababaran yang bakal dihadapi: sering bersama, tidur pun bersama, tapi tak boleh senggama.
Oleh itu, pasangan yang bukan pasangan zina kepada wanita yang hamil luar nikah harus berfikir baik-baik sebelum mengambil keputusan untuk berkahwin sebelum bayi lahir. Mungkin lebih baik menunggu sampai bayi dah lahir, baru kahwin. Dan pastikan pezina itu telah betul-betul bertaubat sebelum menjadikan dia isteri yang sah, sebab hukum perkahwinan orang beriman dengan pezina ialah haram. Kalau dia dah bertaubat, dia bukan lagi pezina dan boleh dikahwini.
|
|
|
|
|
|
|
|

Author |
Post time 24-5-2013 02:06 PM
From the mobile phone
|
Show all posts
lipan_bara posted on 24-5-2013 10:58 AM
Sering dipersoalkan sah atau tidak berkahwin dengan perempuan yang hamil luar nikah, khususnya hukum ...
Trimas pencerahannya. Secara umumnya ramai yg tahu tntng hkm trsbt. Tapi ada pndpt yg agak ganjil dari org2 tua kat tmpt saya. Mereka tahu tntng hkm, tapi mereka lebih suka, dilahirkan dulu bayi baru dinikahi ibunya atas alasan kesucian zuriat. |
|
|
|
|
|
|
|

Author |
Post time 24-5-2013 02:16 PM
From the mobile phone
|
Show all posts
Jika bernikah dgn anak zina masih dlm perut, anak itu dan adik2nya akan mewarisi kemungkinan terlanjur seperti parents mereka. Kalau nikah selepas bayi lahir, bayi dan zuriat seterusnya terlepas dari kifarah itu. Ini pendapat mereka. |
|
|
|
|
|
|
|
AwgSagi posted on 24-5-2013 09:17 AM 
Memang pun keduanya tak afdal kalau belum terjadi & terlanjur. Jawapan & pendapat awak tak membant ...
pirah ko tk de jawapan konon..tu kan aku kata dah..famili akan benci..keharmonian institusi kekeluargaan akan terganggu..buang2 anak2...tu la dia jawapan aku..tk mmbantu konon..ceh... hahahhaha
|
|
|
|
|
|
|
|
pakwetizzaqyah posted on 24-5-2013 02:42 AM 
kalau rogol... mengikut prinsip istihsan...tidak ada haramnye menggugurkan kandungan asalkan kandu ...
wahhh Ustaz Remy Ishak, hebat jugak kau ni ye? 
|
|
|
|
|
|
|
|
HantuKopek3 posted on 24-5-2013 03:00 PM 
wahhh Ustaz Remy Ishak, hebat jugak kau ni ye?
hai...dah bapak aku ustaz jalaluddin hassan... hahahahhaa
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
pakwetizzaqyah, aku anggap ko bergurau sket2 dlm bbrapa komen2 ko kat atas....tak 100% serius pd anggapan aku.
Sbb anak2 yg belum dilahirkan tp dari penzinaan, kalau dibuang adalah suatu masalah sikap pelaku yg tak penah pikir panjang lebih sejengkal pown dgn tindakan2 lalu...sbb even haiwan tak berakal tak buang anak, kalau manusia yg guna akal lebih dari sejengkal pun insyaALLAH takkan sanggup buang anak.... Lgpun zaman skrg dah ada mcm2 cara utk tak buang anak, tp kalau buat jgk itu kerana mereka2 tu ada masalah jiwa.....satu lg kerana pengaruh media, bila pendedahan melampau yg dibuat sampai hari2 isu yg sama, akhirnya pelaku rase nak tiru gejala buang bayi sbb selalu tgk org lain yg buat ramai terlepas mcmtu je....so itu cara mudah utk elak jd ibu tanpa bersedia.
Aku setuju dgn huraian lipan_bara, btul la tu cuma dibolehkan utk menikah demi menjaga aib keluarga & taknak timbul fitnah yg mungkin boleh menimbulkan mafsadah yg lebih besar...dgn syarat anak tak dinasabkan kpd bapak. Cuma dlm Islam, yg haram tetap haram....dlm bab menggugurkan kandungan, wajib dgn alasan yg munasabah spt kandungan yg boleh mengancam nyawa ibu dll uzur syar'ie, tp kalau alasan 'andai tak digugurkan nanti akan dibuang bayi ni', maka si ibu berani tanggung dosa yg cukup besar...double-kabaa-ir, maka ""kullu nafsin bimaa kasabat rahiinah". Alasan tu tak relevan sbb anak boleh diserahkan kpd org yg nak, sy sendiri penah bertemu dgn pompuan yg tak ndak anak, maka sy nasihat supaya tak dibuang & maklumkan kpd sy kalau dah bersalin sbb ade org lain nak amik anak yg dia taknak tu... |
|
|
|
|
|
|
|
AwgSagi posted on 24-5-2013 02:16 PM 
Jika bernikah dgn anak zina masih dlm perut, anak itu dan adik2nya akan mewarisi kemungkinan terlanj ...
saudara,
kefahaman ini berkaitan hal ghaib, manusia tidak berhak membuat apa2 penetapan tentang hal ghaib, sekalipun ia ada kes yg jadi begitu...
kerana benda yg "jadi" belum bermakna ia benar, melainkan ada lesen dari Allah dan rosul yg menetapkannya.....
fahaman org tua, bukan hujjah...wallahua'lam...
maaf sy takda jawapan yg mana yg afdal, cuma ingin menafikan pendapat org2 tua......kerana hal ghaib, tidak boleh ditetapkan....
|
|
|
|
|
|
|
|

Author |
Post time 25-5-2013 02:10 AM
From the mobile phone
|
Show all posts
ussopp posted on 25-5-2013 01:47 AM
saudara,
kefahaman ini berkaitan hal ghaib, manusia tidak berhak membuat apa2 penetapan tentang ...
Betul itu hanya sekadar pendapat tanpa sandaran yg kuat. Mgkn sekdr observasi warisan dulu2 atau ia ibrt teori medik cth mental illness atau diabetic dlm keluarga ada kemngknan diwarisi. Kalau based on hukum Allah, antara 2 optn,mana lebih kuat dalilnya? |
|
|
|
|
|
|
|
AwgSagi posted on 25-5-2013 02:10 AM 
Betul itu hanya sekadar pendapat tanpa sandaran yg kuat. Mgkn sekdr observasi warisan dulu2 atau i ...
ya, mungkin dr sudut perubatan , boleh menjelaskan akan hal itu.mungkin dari faktor dnA, etc wallahua'lam...
....cuma ia tetap tidak akan menjadi sumber hukum....
sebagai contoh dlm sains selalu dikatakan perkahwinan sepupu tidak baik utk mendapat gen yg kuat....
namun hukum perkahwinan antara sepupu terus menerus halal hingga kini.....tiada masalah....
baik,
dalam bab nikah kahwin adalah kelemahan sy, sy memang tidak pandai...insyaAllah sy akan cari jawapannya.....
penerangan lipan bara tidak memadaikah?
|
|
|
|
|
|
|
|

Author |
Post time 25-5-2013 02:35 AM
From the mobile phone
|
Show all posts
ussopp posted on 25-5-2013 02:19 AM
ya, mungkin dr sudut perubatan , boleh menjelaskan akan hal itu.mungkin dari faktor dnA, etc walla ...
Trimas. Sebetulnya dari segi pendapat mazhab, memadai. Mungkin saya terlebih fokus utk mencari kerasionalan pendapat itu, dan mahu tahu samada yg lain juga pernah mendengarnya. Apa2pun, I rest my case. |
|
|
|
|
|
|
| |
|