View: 7565|Reply: 21
|
VW Scirocco R = kuasa enjin kereta lumba
[Copy link]
|
|
Oleh ERYWAN NORSHAL
Huruf ‘R’ yang tertera pada model Volkswagen Scirocco ini ternyata memberi maksud mendalam bagi peminat fanatik kereta berprestasi.
Ia bukan sekadar lambang, tetapi kehadiran huruf itu membuatkan pengguna jalan raya lain gerun mendekatinya.
Hakikatnya, Volks­wagen Scirocco R ini ialah sebuah jentera ditala khas bagi pemanduan dinamik, selain menawarkan kuasa enjin seiras kenderaan perlumbaan.
Memandu Scirocco R melengkapkan koleksi penulis dalam memandu uji keluarga ‘Series-R’ selepas mengendalikan Golf R dan Passat CC-R.
Bentuk aerodinamik.
Kerusi bucket.
Penampilan luaran model ini menggambarkan aura yang bertenaga de­ngan reka bentuk bulat, lebar serta rendah, sekali gus memberi kelainan dalam jenama Volkswagen.
Sebenarnya, imejnya tidak banyak berbeza de­ngan Scirocco varian biasa, cuma bampar depan dan belakang kelihatan lebar sedikit selain dipadankan dengan rim 19 inci.
Ruang kabinnya menerima beberapa sentuhan baru membabitkan kerusi ‘bucket’ dan stereng berbentuk ‘D’ yang tertera lambang ‘R’ untuk membezakan dengan varian biasa.
Kerusi ‘bucket’ dengan pengubah posisinya secara manual itu kelihatan seperti tempat duduk jentera perlumbaan, selain memberi kedudukan lebih tegap.
Biarpun ruang kepala­nya sedikit terhad, ia tidak menjadi masalah kerana kerusi ‘bucket’ ini membuat kedudukan pemandunya lebih ke dalam tanpa menjejaskan penglihatan.
Tempat duduk belakang yang dikhaskan untuk dua penumpang juga tidak menghampakan kerana ia memberi keselesaan secara optimum.
Kombinasi papan pemuka menggunakan material lembut dengan sistem audio LCD menggambarkan kemewahan selain dilengkapi pembesar suara jenama premium ia­itu Dynaudio.
Sebaik menghidupkan enjin dengan menekan butang, kede­ngaran bunyi ekzos yang garang dalam ­ruang kabinnya pasti membuatkan bakal pemiliknya terse­nyum.
Jentera ini menawarkan keseronokan sebaik saja me­nyusuri lebuh raya apabila enjinnya menyalurkan kuasa tujahan yang bertenaga selepas pedal minyak ditekan secara agresif.
Dalam tempoh singkat, jentera ini mampu memecut dari 100 hingga melebihi 160 kilometer sejam (km/j) sehing­ga badan penulis terasa seperti melekat pada kerusi.
Pengendaliannya lebih menyeronokkan jika memulakan pecutan dengan menggunakan transmisi secara manual enam kelajuan yang boleh ditukar menggunakan tombol gear atau pedal di belakang ­stereng.
Sebaik menukar kepada gear lebih tinggi, bunyi seperti letupan keluar dari ‘mulut’ ekzosnya sebelum jentera ini terus memecut.
Selain itu, kestabilan sistem suspensinya boleh ­ditingkatkan daripada mod Selesa kepada Sport dengan hanya menekan butang berhampiran tombol gear­nya. Mod Sport ini sangat berguna di selekoh kerana ia memberi ceng­kaman pada permukaan jalan ketika memandu pada kelajuan sedikit tinggi.
Bagaimanapun, ia membuatkan suspensi­nya lebih keras dan kurang selesa untuk pemanduan santai atau di laluan tidak rata.
Brek cakera dipadan keempat-­empat tayarnya juga mampu mengurangkan kelajuan dalam masa sing­kat sebelum meratah laluan berselekoh.
Walaupun terpaksa berbelanja lebih untuk memilikinya, kenderaan ini pasti berbaloi kerana menawarkan kelebihan berbanding jentera lain.
Spesifikasi Volkswagen:
Enjin: 1,984cc, 2.0 L TSI turbocaj suntikan terus dan empat silinder
Kuasa Maksimum: 253 hp pada 6,000rpm
Kuasa Tork: 330 Nm antara 2,400 hingga 5,200rpm
Transmisi: DSG enam kelajuan
Kelajuan Maksimum: 250 km/j
Pecutan: 0 hingga 100 km/j 6 saat
Ciri Keselamatan: Beg udara, ABD dan BA serta TCS
Harga: Bermula RM279,888
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
waaaa.... |
|
|
|
|
|
|
|
mmg tipis la harapan nak memiliki beliau |
|
|
|
|
|
|
|
fuhhhh kete & harga mmg terbaik!!x mampu den nk pakai |
|
|
|
|
|
|
|
@Sagoo mike cakap kete sciroco r mike top speed 230km/j..sini tulis 250 betul ke dah tekan habis |
|
|
|
|
|
|
|
Sagoo posted on 10-1-2013 02:41 PM
ehh same pule warnenyee
itu dia uji pandu kt litar yop..xde halangan
teman sprint test kt fe ...
ooo yeke...tp jgn la bawak laju2 bahaya..memang keras ke sbsober dia kalo tukar kpd mode sport
|
|
|
|
|
|
|
|
maleo posted on 10-1-2013 02:45 PM
ooo yeke...tp jgn la bawak laju2 bahaya..memang keras ke sbsober dia kalo tukar kpd mode sport
x keras le....tu ckp2 omong2 kosong je so far so good la...tp bile tukar mode sport rase mcm gear change dia x brape nk sedap le....
|
|
|
|
|
|
|
|
Sagoo posted on 10-1-2013 02:49 PM
x keras le....tu ckp2 omong2 kosong je so far so good la...tp bile tukar mode sport rase mcm ge ...
kalo x sedap tukar le yop ambik kete lain
|
|
|
|
|
|
|
|
maleo posted on 10-1-2013 02:52 PM
kalo x sedap tukar le yop ambik kete lain
mike nk bayorkan ke utang 7 taun tu? mike sambung le..teman nk amik liteAce le rase
|
|
|
|
|
|
|
|
Sagoo posted on 10-1-2013 02:55 PM
mike nk bayorkan ke utang 7 taun tu? mike sambung le..teman nk amik liteAce le rase
xpe la yop SLK teman ni sape plak nak bayor kalo ambik sciroco mike
|
|
|
|
|
|
|
|
maleo posted on 10-1-2013 02:57 PM
xpe la yop SLK teman ni sape plak nak bayor kalo ambik sciroco mike
padi versys ade..suruh le dia sambong bayor yop..mike bwk SLK xnampak mude le yop..tukor le duit byk2 simpan buat ape..
|
|
|
|
|
|
|
|
Fuhh,,sehembang orang2 kaya..janga lupe "bli harte" ntuk akhirat plak,,kang jenuh x berbayor..sesame la beringat |
|
|
|
|
|
|
|
Krete ni pun ade ltak speaker dpn firewall kah utk driver dgr bunyi enjin, mcm vw buat pada mk6 tu |
|
|
|
|
|
|
|
handsome sangat sampai tak mampu nak pandang... jeling pun tak berani! |
|
|
|
|
|
|
|
handsome sangat sampai tak mampu nak pandang... jeling pun tak berani! |
|
|
|
|
|
|
|
nazurah posted on 14-1-2013 09:51 AM
handsome sangat sampai tak mampu nak pandang... jeling pun tak berani!
siapa??? aku ke???? tq....
|
|
|
|
|
|
|
|
lkick2113 posted on 14-1-2013 06:33 PM
siapa??? aku ke???? tq....
shiloko tu la...bukan hang :p
|
|
|
|
|
|
|
|
perghhh idaman, tp harge nyer... |
|
|
|
|
|
|
| |
|