View: 9597|Reply: 17
|
tayar kereta terkangkang
[Copy link]
|
|
ai u all,erm sory kalau thread nie dh ada.aku ada masalah ckit sal kereta aku nie.aku pelik kenapa tayar kereta belakang aku nie mcm terkangkang luas.sebelum aku beli kereta nie mmg xde mcm tue.still rapat dkt body kereta tepi tue..aku tak tau mcm mana nk terangkan sbb aku nie bukan pandai sal kereta.harap u all pahamlah ek..lau jd mcm tue knp ek? dan berapa kosnya nk repair?aku pun tak tau knp leh jd mcm tue. |
|
|
|
|
|
|
|
nak kena ejas chamber.
ko pakai kete apa?
setengah keta memang dah kangkang sikit stok dari kilang.. |
|
|
|
|
|
|
|
kereta ko kena liwat ke?? |
|
|
|
|
|
|
|
mikasa posted on 31-12-2012 12:26 PM
nak kena ejas chamber.
ko pakai kete apa?
kete viva...nk kena ejas chamber?mahal x?
|
|
|
|
|
|
|
|
Baru pecah dare kot, sebab tu jalan ngangkang. |
|
|
|
|
|
|
|
pegi buat aligment tayar depan blakang....
suruh pomen adjust chamber..kalau kete perdana satu tayar RM70...
rasanya viva takdelah semahal perdana kot....dlm belas belas je... |
|
|
|
|
|
|
|
skru chamber kalau kt kedai baru brape rengget jer..masuk jer kedai tayar kaw2 kena ketuk |
|
|
|
|
|
|
|
obvious ke terkangkang??? |
|
|
|
|
|
|
|
elok la buat allignment balik, kalau gamak teruk kena tukar skru chamber tu..kalau tak tayar 'makan' tak sama masa tgh drive.
Abang ipar saya pakai viva, bila full load, 5 dewasa dlm viva dia..masuk dlm lubang skit je mesti kena tukar chamber..gamaknya berat sangat beban yg ditampung oleh skru chamber, plus hentakan akibat jatuh lubang lagi..memang terkangkang.. |
|
|
|
|
|
|
|
haji_one posted on 31-12-2012 03:31 PM
elok la buat allignment balik, kalau gamak teruk kena tukar skru chamber tu..kalau tak tayar 'makan' ...
nasib baik ko phm...thankz...bila bawa jer mcm x selesa je rasanya.
|
|
|
|
|
|
|
|
tapi ada satu je masalah lg,aku takut nk gie kedai tayar sebab aku x pandai nk tanya.takut kena tipu jer..yelah org pmpn nie bukan tau pun sal kereta.buatnya die suh tukar benda2 lain kang padahal nk tukar skru chamber jer.aku skru chamber pun x tau.huhuhuhu.. |
|
|
|
|
|
|
|
btw nk betul kan kalau nak adjust camber sampai negative bukan belas-belas ringgit bang...geng aku viva buat sampai -4 total dalam RM400++...btw kalau tak pakai custom adjustable camber susah nak dapat even sampai -3 (bukan tak buleh tapi susah) and custom adjustable camber tu pun bukan murah... |
|
|
|
|
|
|
|
viva pakai dead axle mmg tiada part berkaitan dgn camber...
aku rasa axle ko ni dh bengkok tp jarang sgt benda ni berlaku..kecuali kalo ade hentam divider or langgar lubang besar
nk settle kan problem ni ko kena tukar axle tu seketul... |
|
|
|
|
|
|
|
kangkang la stabil sket.hehehe..
aku baru je lepas buat camber.adjust punya adjust x bley gak..kena pakai adjustable camber kit pulak..adoiii.. |
|
|
|
|
|
|
|
ejai601 posted on 2-1-2013 09:33 AM
viva pakai dead axle mmg tiada part berkaitan dgn camber...
aku rasa axle ko ni dh bengkok tp jaran ...
axle tu ape?sebelum nie mmg ada langgar divider pun tp dh ok balik lepas gie antar service perodua.bila drive stering rasa lain pastu rim bengkok.dlm 2 ratus lebih perodua charge.2 mgu pastu tayar belakang lak yg masalah.inilah masalahnya.
|
|
|
|
|
|
|
|
belasahgurlz84 posted on 2-1-2013 02:25 PM
axle tu ape?sebelum nie mmg ada langgar divider pun tp dh ok balik lepas gie antar service perodua ...
mcm gbr atas tu..besi yg pegang tayar,spring & absorber...
besi tu dh bengkok,sbb tu tayar terkangkang...aku rasa impak ko langgar divider tu
SC p2 pun betulkan tayar depan je tu,sbb tayar depan sj yg blh adjust..
|
|
|
|
|
|
|
| |
|