HADIS-HADIS LEMAH DAN MUNGKAR DALAM HAL INI
Adapun antara hadis-hadis lemah, palsu, batil dan mungkaryang dijadikan hujjah oleh mereka yang mengharamkan membaca al-Quran dalamkeadaan berhadas antaranya ialah:
1 - “Dari jalan Abdulmalik binMaslamah, mengkhabarkan kepadaku Mugirah bin Abdulrahman, dari Musa bin Uqbahdari Nafi’ dari Ibnu Umar radiallahu ‘anhuma ia berkata: Telah bersabdaRasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Tidak boleh membaca sedikitpun darial-Quran bagi orang yang berjunub”. (H/R Darqutni)
Ibnu Hajarrahimahullah menjelaskan di dalam “Talkhisul Habir” bahawa: hadis ini adalah hadis lemah, kerana Abdul Malik binMaslamah adalah seorang rawi yang lemah. (Lihat: Talkhisul Habir. 1/138)Sedangkan hadis ini dari jalan Abdul Malik binMaslamah.
2 - Dari jalan Ismail bin‘Ayyasy dari Musa bin Uqbah dari Nafi’ dari Ibnu Umar radiallahu ‘anhuma dariNabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Janganlah perempuan yang haid membacasedikitpun dari al-Quran”. (Hadis dikeluarkan oleh Tirmizi 131. IbnuMajah 595. Darqutni 1/117. Dan Baihaqi 1/89)
(1). Menurut ImamBukhari: “Dan Ismail (bin ‘Ayyasy) ia adalahmungkarul hadis (Hadis mugkar/palsu)”. (Lihat: (1). As-Sunan al-Kubra.1/89. H/R Al-Baihaqi. (2). Nasbur Rayah 1/195)
(2). Imam Ahmad, ImamBukhari dan selain mereka telah melemahkan (mendhaifkan) hadis di atas.(Lihat: Nasbur Rayah. 1/195)
(3). Menurut Ibnu AbuHatim dari ayahnya: Hadis Ismail bin Ayyasy iniadalah keliru, yang jelas ia hanyalah perkataan Ibnu Umar. (Lihat:Talkhisul Habir. 1/138)
(4). Menurut Abdullahbin Ahmad dari bapanya (Imam Ahmad): “Hadis iniadalah batil”. Malah beliau mengingkari hadis riwayat Ismail (Ismail binAyyasy). (Lihat: Talkhisul Habir. 1/138)
3 - “Mengkhabarkan kepada kami(dari jalan) Abdussamad, mengkhabarkan kepada kami Ibrahim bin Ahmad binMarwan, mengkhabarkan kepada kami Sufyan bin Uthman bin ‘Asim, dari Muhammadbin Fadl dari bapanya dari Tawus dari Jabir dia berkata: Telah bersabdaRasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Tidak boleh membaca bagi perempuanyang haid dan nifas sedikit pun dari al-Quran. Pada riwayat yang lain: Tidakboleh membaca perempuan haid dan junub sedikitpun dari al-Quran”. (Lihat:Sunan ad-Durqatni Darqutni 2/87. Lihat: Al-Hilya 4/22. Abu Nua’im)
(1). Menurut Al-HafizIbnu Hajar: Muhammad bin Fadl bin Athiyah binUmar dianggap oleh para Imam ahli hadis sebagai pendusta. (Lihat:At-Taqrib. 2/200. Ibnu Hajar)
(2). Ibnu Hajar jugamenjelaskan bahawa: (Muhammad bin Fadl binAtiyah bin Umar) adalah seorang yang matruk. (Lihat: Talkhisul Habir.1/138) Dengan demikian maka kedudukan hadis iniadalah paslu (maudu’).
(3). BerkataDarqutni: (Ibrahim bin Ahmad bin Marwan) diaadalah perawi yang tidak kuat (Lihat: Sunan ad-Durqatni. 2/87)
4 - Dari Abdullah bin Salimahberkata: ….. Sesungguhnya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam keluar daritandas, lalu baginda membacakan al-Quran kepada kami dan makan daging bersamakami, tidak ada yang menghalangi baginda sesuatupun juga dari membaca al-Quranselain junub”. (H/R Abu Daud 1/229 Bab Fil Junubi Yaqrau al-Quran.Tirmizi 146. Nasaii 1/144. Ibnu Majah 594. Ahmad 1/182 No 639)
(1). Berkata ImamSyafie tentang perawi hadis ini (Abdullah bin Salimah): “Tidak pernah Ahli Hadis mengithbatkan (ulama hadis tidakmenguatkannya)”. (Lihat: Al-Jami as-Sahih Jld. 1. M/S 374. Sunanat-Tirmizi)
(2). Berkata Imamal-Baihaqi: Adapun Imam Syafie bertawaquf dantidak menetapkan hadis ini ialah setelah Abdullah bin Salimah al-Kufimenjangkau umur tua. Setelah usianya lanjut, maka diingkari hadis yang datangdarinya kerana berubah ingatannya (hafalannya). (Lihat: Al-Jami as-SahihJld. 1. M/S 374. Sunan at-Tirmizi)
(3). Berkataal-Khattabi: Bahawa Imam Ahmad bin Hambalradiallahu ‘anhu: “Beliau melemahkanhadis Abdullah bin Salimah”. (Lihat: Al-Jami as-Sahih Jld. 1. M/S 374.Sunan at-Tirmizi) Iaitu setelah beliau tua danberubah hafalannya. (Lihat: Al-Jami as-Sahih Jld. 1. M/S 374. Sunanat-Tirmizi)
Walaupun hadis diatas ini telah disahihkan oleh Imam Tirmizi, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban,Hakim, Az-Zahabi, Ibnu Sakan, Abdul Haq, Al-Baghawi dan Ahmad Muhammad Syakir.Namun hadis ini telah dilemahkan oleh sekian ramai jamaah ahli hadis. Antaramereka yang melemahkan hadis ini ialah Imam Bukhari, Syafie, Ahmad, Baihaqi,Al-Munziri, An-Nawawi, Al-Khatabi, Al-Albani dan ramai lagi selain mereka.
5 - Dan darinya ia berkata: Akumelihat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam berwuduk, kemudian bagindamembaca surah al-Quran, kemudian baginda bersabda: Demikianlah bagi orang yangtidak junub, sedangkan orang yang junub, maka tidak demikan, walaupun hanyasepotong ayat”. (H/R Ahmad dan Abu Ya’ala)
(1). Berkata Syeikh MuhammadNashiruddin al-Albani: “Sesungguhnya jalan ini mempunyai dua Illah, iaitukelemahan dan kemauqufan”. (Lihat: تمام السنة فقهالتعليق فى المنة hlm. 177. Syeikh MuhammadNashiruddin al-Albani) Kelemahan (الضعف): Adapun sebab kelemahan hadis ini kerana di dalamsanadnya terdapat Amir bin As-Samth Aba al-Garif . Dia tidak dinyatakan tsiqah(dipercayai/ثقة) kecuali oleh Ibnu Hibban, padahal Ibnu Hibban seorangyang dikenal bermudah-mudah dalam mentautsiq (لتوثيقافى).Ia telah dipertikaikan oleh ulama yang lebih tahu tentang masalah keadaanrawi-rawi iaitu Abu Hatim ar-Razi. Beliau telah berkata tentang Abul Gharif: Iabukan seorang yang masyhur. Mereka juga telah membincangkan tentang Asbugh binNabatah . Dan Asbugh dia seorang yang lemah hadisnya menurut Ibnu Abi Hatim,malah menurut yang lainnya dia seorang yang matruk (ditinggalkan). Antaramereka yang menetapkan kelemahannya ialah Ibn Hajar. (Lihat: السنة فقه التعليقفى المنة تمام hlm.177. Syeikh Muhammad Nashiruddin al-Albani) Adapun sebab kemauqufannya ialahkerana Ad-Darqutni dan yang lainnya telah meriwayatkan dari Abul Gharif dariAli secara mauquf darinya. (Lihat: (1). داودأبي سنن ضعيف No. 31. (2). فىالمنة تمام السنة فقهالتعليق hlm. 117. SyeikhMuhammad Nashiruddin al-Albani) Ibnu Hazam pula berhujjah denganathar yang berikut tentang bolehnya membaca al-Quran dalam keadaan junub, iaitudari Ibnu Abbas, Sa’id bin Musyyib dan Sa’id bin Jubair dan sanadnya dari yangterakhir ini adalah baik, telah meriwayatkan darinya Hammad bin Abi Sulaiman diaberkata:
“Aku bertanya kepada Sa’id bin Jubair tentang orang yangjunub, bolehkan dia membaca al-Quran? Ia memandangnya tidak mengapa, dan diaberkata: Bukankah di dalam dirinya terdapat al-Quran”. (Lihat: (1). السنة شرح. 2/43. (2).السنة فقه التعليق فى المنة تمام hlm. 118.)
(2). Syeikh MuhammadNashiruddin al-Albani: Di samping hadis ini mauquf, maka sanadnya juga lemahsehingga tidak layak menjadi syahid (penguat) bagi hadis marfu’. (Lihat: فى المنة تمامفقه السنة التعليق hlm. 117) Dengandemikian, maka berdalilkan dengan hadis di atas terhadap permasalahan inimenjadi gugur, malah wajib balik kepada hukum asal, iaitu boleh bagi orangjunub membaca al-Quran.
(3). Melalui penjelasan ini,maka dibolehkan menyentuh, memegang dan membaca al-Quran walaupun dalam keadaanberhadas kecil atau hadas besar (berjunub). Namun tidak tersembunyi bahawa haltersebut (membaca al-Quran dalam berhadas) tidak terlepas dari hukum makruhberdasarkan hadis sahih (Lihat:السنة فقه التعليق فى المنةتمام hlm. 117): “Sesungguhnya aku tidak suka berzikir kepada Allah kecuali dalam keadaansuci”. (Lihat: As-Sahihah 834)
continue:
Last edited by LanzSlumber on 19-9-2012 03:24 AM
|