View: 29519|Reply: 20
|
Terbatal kah puasa sekiranya minum air ketika azan subuh telah berkumandang??
[Copy link]
|
|
Salam,kepada rakan2 forum yg agk arif tentang soklan di atas sila la beri pandangan.Saya inginkan kepastian bagi persoalan ini.tq. |
|
|
|
|
|
|
|
Dari Abu Hurairah berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:
إِذَا سَمِعَ أَحَدُكُمْ النِّدَاءَ وَالْإِنَاءُ عَلَى يَدِهِ فَلَا يَضَعْهُ حَتَّى يَقْضِيَ حَاجَتَهُ مِنْهُ ) قال الألباني في صحيح أبي داود : " إسناده حسن صحيح ، وصححه الحاكم والذهبي وعبد الحق الإشبيلي
“Kalau salah seorang diantara kalian mendengar azan, sementara gelas berada ditangannya. Jangan ditaruhnya sampai menyelesaikan keperluannya.” Al-Albani berkomentar di shahih Abu Dawud, sanadnya hasan shahih. Dishahihkan juga oleh al-Hakim, Dzahabi dan Abdul Haq al-Isybily dan dijadikan hujjah oleh Ibnu Hazm.
Jadi jika masih ada gelas ditangan dibolehkan utk minum air.
satu lagi kena tgk jgk muazin yg selalu azan kat masjid or surau rumah kita. pasal kekadang muazin ni azan terlalu awal iaitu sblum waktu subuh (hari masih gelap), jadi kalau mcm tu dibolehkan terus minum dan makan sehingga kita nampak jelas bebeang putih dan hitam di awan.
Semuanya bergantung pada kebiasaan muazin ditempat masing2.. |
|
|
|
|
|
|
|
Tak gak , mengapa nak bergantung pada muazin ? Kalau dah tau waktu subuh pukul 5.45 pagi , bersiap sedialah 10 sebelum tu .
Lagi pun kan ada waktu imsak?
Tok Imam pun kalau subuh pukul 5.45 , pukul 5.30 pagi dah selesai semuanya . Hanya bersiap untuk pergi ke masjid |
|
|
|
|
|
|
|
Kira semuanya bergantung pada diri sendiri. Hendak seribu daya dan tak hendak seribu dalih
Tak perlulah nak bergantung atau nak menuding pada orang lain
|
|
|
|
|
|
|
|
Soalan TT lurus aje...jawapannya pun lurus jugak #2 reply tu...dah selesai Insha Allah.
Kalau ada hadis yg sebut 'Kalau salah seorang diantara kalian mendengar azan, sementara gelas berada ditangannya' maknanya keadaan tu memang boleh berlaku.
Cerita kita tak sama semuanya... macam wa hari tu...subuh 5.54..tapi kring tekak nak minum.ada la lagi masa sikit... tengah minum dah azan. Timbul soalan ...sah ke, boleh ke?
Jadi kita bertanya. |
|
|
|
|
|
|
|
tak pe lah at least ada yg dengaq azan , kalau tak dengaq, kena aware tang masa tu kot rasanya. |
|
|
|
|
|
|
|
dulu kecik2 mase blajar pose ai igt imsak same je dgn azan subuh...dah tuh bodoh sombong x tny mak ayah pulak..nasib lepas2 tu pandai ikut waktu imsak...:re: |
|
|
|
|
|
|
|
em...kisahnye mcm nie....da satu pg. 2 org wanita ini.bru bis bersahur. kemudian mengaji di surau pon berenti dan azan tlh dilaungkan....kt tgn mereka da cwn.yg sorang nie da sedikt air.tp yg sorang nie pegang cwn kosong.then ble azan dh berkumandang.sya tegur la mereka."eh dh azan la...x kn minum lg?". Slh sorang dr mereka...tidak mempedulikan teguran sya.dan terus sambung minum.kemudian,wanita yg seorang lg tu membawa cawan yg kosong dan meminta air di tuang ke dlm gelas.Sya pon senyap je la.Mereka pon minum terus je minum.Jd sya msh ragu...blh ke kte minum sedangkn azan dh pon berkumandang.Klo ikt kn ayat atas tu.em mcm blh??tp klo refer situasi sebenar??blh ker??then bukan ke bis je waktu imsak kte tidak dibenarkan kn mkn or minum.???betulkah?? |
|
|
|
|
|
|
|
em...kisahnye mcm nie....da satu pg. 2 org wanita ini.bru bis bersahur. kemudian mengaji di surau po ...
qisna Post at 12-8-2011 12:18 PM
pls la jangan guna bahasa SMS dalam forum ni.
nak short form, boleh, tapi jgn guna SMS style.
refer pada posting no.2 kat atas tu. dah jelas, kalau kita sedang minum, boleh la dihabiskan.
kalo ikut crita ko yg diorg masih lagi tuang air dan minum walau azan dah berkumandang, rasanya salah sebab diorg minum dgn sengaja. mungkin jugak diorg ingat, selagi azan tak habis, slagi tu diorg boleh minum/makan?
sebab mengikut falaq syar'ie mazhab kita, waktu azan dilewatkan 1-2 minit (kalau tak silap ia dinamakan "ihtiyati"). ini supaya azan dilaungkan betul2 setelah masuk waktu. maka, bila dah azan tu maknanya konpem dah masuk waktu. takde istilah "azan awal" lagi dah. in fact, kalo bilal azan seminit awal pun dikira sah. |
|
|
|
|
|
|
|
bismillah , tak batal, habeskan air....hadis sahih itu jelas....
disunnahkan sampaikan hajat utk air gelas tersebut....
org yg nak berpuasa dan org yg tidak ingin berpuasa itu jelas dan bukanlah minum ketika azan itu membatalkan puasa dr hadis tersebut. |
|
|
|
|
|
|
|
Syukran atas maklumat yang amat bermanfaat nih.
Tok_Imam : setiap org tak sama.. Tak baik cakap macam tu..... Mana tau kalau tetiba tok imam tak terjaga dans edar2 dah nak imsak, then tengah nak minum tu azan.. Macam mana? At least ada ruangan ini dan membantu Tok Imam menghilangkan rasa was2 |
|
|
|
|
|
|
|
aku baru tgk video ustaz kazim elias pasal kes ni.video yg diterbitkan astro.dia kata lepas subuh mmg dah xboleh mkn dah.klu ada kat mulut kena buang.makanan tu kira bukan rezeki kita la.klu teruskan makan juga maka batallah puasa. |
|
|
|
|
|
|
|
kisahnye mcm nie....da satu pg. 2 org wanita ini.bru bis bersahur. kemudian mengaji di surau pon berenti dan azan tlh dilaungkan....kt tgn mereka da cwn.yg sorang nie da sedikt air.tp yg sorang nie pegang cwn kosong.then ble azan dh berkumandang.sya tegur la mereka."eh dh azan la...x kn minum lg?". Slh sorang dr mereka...tidak mempedulikan teguran sya.dan terus sambung minum.kemudian,wanita yg seorang lg tu membawa cawan yg kosong dan meminta air di tuang ke dlm gelas.Sya pon senyap je la.Mereka pon minum terus je minum.Jd sya msh ragu...blh ke kte minum sedangkn azan dh pon berkumandang.Klo ikt kn ayat atas tu.em mcm blh??tp klo refer situasi sebenar??blh ker??then bukan ke bis je waktu imsak kte tidak dibenarkan kn mkn or minum.???betulkah??
ooo camtu citenye
tengah azan ye
kamu betul pasal memberi peringatan.....banyak pahala tu kan
n mereka pun betul jugak, pasal nak berpuasa kerana ALLAH
bukan kerana manusia kan
dan kalau ada yg lagi teguh imannya
akan mengeluarkan apa yg ada didalam mulut bila azan = dari HADITH NABI gak
azan je kan, takde imsak kannnn
|
|
|
|
|
|
|
|
Syukran atas maklumat yang amat bermanfaat nih.
Tok_Imam : setiap org tak sama.. Tak baik cakap macam tu..... Mana tau kalau tetiba tok imam tak terjaga dans edar2 dah nak imsak, then tengah nak minum tu azan.. Macam mana? At least ada ruangan ini dan membantu Tok Imam menghilangkan rasa was2
aku pun bersyukur sangat2 juga
teguran dan peringatan yg cukup baik n lembut
bagaikan menarik rambut dr tepung kan
kan sesamakita diingatkan agar sentiasa berpesanan sesama kita
iye kan............MOGA SEMUA SENTIASA DIRAHMATI HENDAKNYA
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalam konteks sedang "mendayung" dgn pasangan(halal) pulak pak ussoppp?
Adakah dibolehkan utk disampaikan(habeskan) hajat sehingga "kemuncaknya"?
|
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah,
Menurut Hadis tersebut... sewaktu azan sedang berkumandang.. Apa yg di utarakan TT adalah ketika azan subuh "telah" berkumandang... Adakah tt maksudkan setelah azan habis? Nampak semacam ada perbezaan .. mungkin boleh di cerahkan lagi
wallahualam
|
|
|
|
|
|
|
|
keringanan hanya utk makan minum....
apabila tidak ada dibincangkan mengenai seks, maka anggaplah tidak ada keringanan dlm hal itu dan perlulah pasangan menjauhi hal itu tatkala dekat subuh....
wallahua'lam....
biarlah undang2 itu kita taat....
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by crankshaft at 22-6-2015 08:38 AM
Soalan susulan....pasangan suami isteri yang secara kebetulan tidak dapat berpuasa utk satu satu hari tersebut atas sebab sakit dan perlu makan ubat pada siang hari....Tapi melakukan perbuatan jimak disiang hari.....gantian posa mereka itu tertakluk pada hari yang mereka tidak berposa itu sajork atau ianya sama denda jugak seperti orang yang berposa Tapi berjimak disiang hari...yakni gantian posa 3 bulan berturutan?
|
|
|
|
|
|
|
|
soalan ni terpecah pada dua kemungkinan.
1. dia bayar satu hari saja.
2. dia kena bayar kafarah sekali.
kemungkinan paling tinggi adalah nombor dua sebab saya pun baru faham bahawa org yg tidak berpuasa tidak boleh sewenang-wenang di bulan ramadhan...
Wallahua'lam...
kalau salah tolong betulkan sesiapa saja
|
|
|
|
|
|
|
|
salam
mengikut bahagian Fiqh ..
Kifarah puasa terbahagi kepada 3 jenis ..
- Memerdekakan seorang hamba atau jika tidak ada
- Berpuasa selama 2 bulan berturut² atau jika tidak terdaya
- Memberikan makanan asasi seorang secupak kpd 60 orang fakir miskin.
pasangan suami isteri yang secara kebetulan tidak dapat berpuasa utk satu satu hari tersebut atas sebab sakit dan perlu makan ubat pada siang hari....Tapi melakukan perbuatan jimak disiang hari.....gantian posa mereka itu tertakluk pada hari yang mereka tidak berposa itu sajork atau ianya sama denda jugak seperti orang yang berposa Tapi berjimak disiang hari...yakni gantian posa 3 bulan berturutan? Mengikut mazhab Syafie ..
pasangan itu sudah membatal kan puasa memakan ubat ..
lalu ia melakukan jimak ..
- maka pasangan ini tidak d'kenakan kafarah ..
- hanya kena qada' puasa pada hari itu saja ..
tetapi kelakuan nya berjimak d'siang hari Ramadhan adalah berdosa ..
Permasalahan Jimak Dan Kifarah
Antara permasalahan berkaitan mendatangi isteri (jimak) adalah ..
- Jika berlaku jimak itu dua hari atau lebih pada Ramadhan ..
ulama sepakat bahawa kifarah juga ialah dua kali kifarah atau lebih.
- Bagi yang melakukan jimak beberapa kali dalam satu hari atau pada hari yang sama ..
dia hanya d'kenakan satu kifarah.
- Jika berlaku jimak dalam keadaan musafir yang d'haruskan ..
puasa terbatal dan tidak wajib kaffarah dengan jimak itu.
- Begitu juga .. jika dia menyangka matahari sudah terbenam
lalu melakukan jimak sedangkan hari masih siang (belum masuk matahari) ..
hukumnya tiada kifarah kerana dia tidak bermaksud untuk melakukan yang d'larang.
- Jika dia syak pada siang hari ..
sama ada sudah berniat puasa pada malam hari atau sebaliknya ..
kemudian berlaku jimak dalam keadaan syak itu ..
lalu dia teringat bahawa dia sudah berniat ..
maka batal puasanya tetapi tidak wajib kifarah.
- Tidak wajib kifarah jika jimak itu berlaku
selepas terbatal puasa oleh perkara lain seperti makan, minum dan sebagainya.
- Kifarah tidak d'kenakan kepada lelaki yang berjimak d'waktu siang ..
sekiranya dia membatalkan puasanya terlebih dahulu.
- Membatalkan puasa dengan jimak atau persetubuhan
yang berlaku pada siang hari Ramadhan adalah haram.
Tetapi tidak wajib kifarah jika berlaku jimak
pada bulan lain selain Ramadhan
seperti ketika melakukan puasa sunat, nazar, qada atau puasa kifarah.
wassalam
|
|
|
|
|
|
|
| |
|