Ruang pameran yang menampilkan tandas mewah untuk pilihan pelanggan di Mumbai, India. - FOTO Reuters
Mumbai: Di bandar Kanpur di utara India yang tercemar, Raja Ghai bergaya dengan jam tangan Rado dan kasut Louis Vuitton.
Kini, ketika usahawan berusia 31 tahun itu membina rumah idamannya, dia memanjakan cita rasanya dengan bilik mandi mewah.
Ghai membelanjakan AS$28,000 untuk kelengkapan berjenama dari Kohler gergasi Amerika Syarikat (AS) dan Toto Jepun, memasang tab mandi jakuzi, pancuran mandian dengan ciri wap dan tandas pelbagai fungsi dan penyahbau automatik.
"Tandas Jepun sangat futuristik dan bersih, ia seperti kami berada di dunia yang berbeza. Saya mahu membawa pulang pengalaman itu ke sini," kata Ghai, mengimbas lawatan ke Jepun yang memberi inspirasi kepada pembeliannya.
"Saya benar-benar menghabiskan masa di sini, saya boleh berehat, saya boleh bersama diri saya sendiri. Jadi saya mahu ia selesa dan santai."
India muncul sebagai tempat tumpuan untuk Kohler, Toto dan Hansgrohe, pengeluar Jerman yang terkenal dengan paip dan pancuran mandiannya. Syarikat perkakasan bilik mandi merancang lebih banyak kedai, membuat tawaran menarik dengan pembangun dan meningkatkan pengeluaran di negara paling ramai penduduk di dunia apabila pendapatan meningkat.
UBS mengatakan bahawa menjelang 2028 India akan mempunyai kira-kira sejuta jutawan, lebih banyak daripada di Singapura, Hong Kong atau Brazil.
Dalam beberapa cara, ledakan mewah adalah lambang perpecahan India.
Anggaran terkini Bank Dunia dari 2022 menunjukkan 11 peratus penduduk India masih membuang air besar di tempat terbuka.
Tetapi walaupun berjuta-juta orang India mengurangkan perbelanjaan dalam menghadapi inflasi, mereka yang baru mengecap kekayaan tidak takut untuk berbelanja mewah.
Jualan kereta Mercedes-Benz India mencecah rekod tertinggi tahun lalu dan begitu juga tawaran untuk pangsapuri berjuta-juta dolar di bandar-bandar besar dan lebih kecil.
Rumah mewah menyumbang 26 peratus daripada jumlah jualan kediaman tahun lalu, lebih tiga kali ganda paras 2020, menurut Perunding Hartanah Anarock yang berpangkalan di Mumbai.
Rumah itu kebanyakannya pangsapuri dalam komuniti berpagar di tujuh bandar terbesar di India yang berharga melebihi 15 juta rupee (AS$173,000).
Kohler kini mempunyai tiga "pusat pengalaman" di India di mana pelanggan boleh menguji tetapan suhu air dan tekanan pancuran. Ia merancang untuk membuka cawangan serupa di seluruh bandar utama - berpotensi menjadikan India sebagai salah satu hab terbesar untuk pusat sedemikian, selain banyak kedai yang lebih kecil.
"Orang ramai menjadi lebih bangga di rumah berbanding sebelum ini. Mereka mahu memastikan mereka membelanjakan lebih banyak wang untuk keseluruhan tempat perlindungan ini di rumah," kata Ranjeet Oak, pengarah urusan Kohler untuk Asia Selatan.
Kohler menggambarkan India sebagai pasarannya yang paling pesat berkembang di seluruh dunia. Jualan tempatan meningkat kepada sekitar $230 juta pada 2023-24, mewakili kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 17 peratus daripada 2019, menurut rekod pengawalseliaan. Keuntungan bersih meningkat dengan purata tahunan kira-kira satu pertiga dalam tempoh sama.
Walaupun dengan pertumbuhan India, China kekal sebagai pasaran bilik mandi yang lebih besar, menurut data daripada firma penyelidikan Statista.
Ia menjangkakan pasaran China berkembang kira-kira 11 peratus dalam tempoh lima tahun hingga 2029 kepada AS$42.7 bilion.
India, sementara itu, dijangka berkembang kira-kira 9.0 peratus dalam tempoh yang sama kepada AS$12 bilion.
Disiarkan pada: Januari 22, 2025
|