View: 4463|Reply: 0
|
Ambil kisah halalan tayyiba
[Copy link]
|
|
Ambil kisah halalan tayyiba
JUAL beli antara penjual dan pembeli yang beriman dengan kewajipan mencari yang halal akan dikira sebagai amal kebajikan dan ibadah di sisi Allah SWT.
Peniaga dan pengguna Muslim wajib berusaha mendapatkan barangan keluaran Muslim sendiri sama ada daripada pembekal, pemborong, penjual sehinggalah kepada pengguna dalam kalangan Muslim sendiri.
Islam adalah agama yang menitikberatkan soal halal haram dalam segala aspek kehidupan Muslim termasuk aspek jual beli kerana ia terikat dengan hukum syarak yang boleh mengundang perkara berbentuk dosa pahala dalam kehidupan seorang Muslim.
Islam tidak hanya berkaitan perihal solat dan puasa, tetapi ia melangkaui dari urusan mentadbir negara sehingga persoalan keluar masuk tandas sekalipun dibincangkan ilmuwan Islam.
Soal keutamaan produk Muslim ini sebenarnya berasaskan kepada pemakanan halal yang sangat penting dalam Islam dan memastikan apa jua perkara yang dibeli sama ada pakaian, kenderaan dan rumah sentiasa halal. Begitu juga produk yang bentuk perkhidmatan (service) seperti khidmat gunting rambut, dobi, penghantaran makanan dan sebagainya sedaya kemampuan mesti daripada perkhidmatan seorang Muslim.
Hal ini kerana setiap sen yang keluar dari saku seorang Muslim kepada seorang Muslim yang lain akan dikira sebagai amalan soleh di sisi Allah SWT kerana membantu Muslim yang lain.
Apabila seorang penjual Muslim itu menjadi kaya raya dek sokongan daripada pengguna Muslim yang lain, maka kekayaannya itu akan mengalir kepada Muslim yang lain dalam bentuk zakat, sedekah, biasiswa, derma, sumbangan dan bantuan yang memudahkan urusan kehidupan Muslim yang lain.
Amalan mengutamakan produk Muslim ini termasuk dalam perkara tolong-menolong dalam kebajikan yang selari dengan firman Allah SWT yang bermaksud: "Tolong menolonglah dalam kebaikan dan ketaqwaan." (al-Māidah: 5) yang jelas menyuruh manusia khususnya orang Islam supaya saling tolong-menolong dalam perkara kebaikan dan ketakwaan kepada Allah SWT.
Umat Islam perlu buang sikap hasad dengan kekayaan Muslim yang lain, sebaliknya kita perlu bersangka baik semoga kekayaan yang dimilikinya mengalir kepada golongan fakir miskin dalam bentuk amal kebajikan.
Ada juga sikap takut umat Islam untuk menguntungkan Muslim yang lain sehingga sanggup terbabit dengan amalan perniagaan ribawi, pengabaian perkara halal dan haram serta tidak mengambil kisah mengenai konsep halalan tayyiba.
Jika umat Islam memahami keutamaan ini dan mempraktiskannya dalam urusan jual belian harian, maka sistem ekonomi Islam dapat diperkukuhkan dan sekali gus ia menjana kekayaan dalam kalangan umat Islam itu sendiri. Tanpa mengira produk Muslim itu mungkin mahal sedikit, agak sukar dicari atau jarak yang jauh, maka produk Muslim dapat dipasarkan ke seluruh pelosok pengguna Muslim tanpa syak dan ragu.
Kesedaran ini penting sehingga ada badan bukan kerajaan (NGO) yang melaungkan kempen Buy Muslim First (BMF) sebelum ini sebagai satu isyarat penting kepada umat Islam supaya menyedari betapa penting umat Islam memastikan makanan, minuman, pakaian sehingga urusan perbankan sekalipun mesti bersumberkan produk dan perkhidmatan yang berteraskan Islam.
Nu'man Bin Basyir RA meriwayatkan sebuah hadis bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, manakala antara kedua-duanya pula mustasyabihat (kesamaran) sedangkan ramai manusia yang tidak mengetahuinya. Orang yang memelihara dirinya daripada perkara mutasyabihat, maka dia telah memelihara agama dan maruahnya. Sebaliknya orang yang berada dalam perkara mutasyabihat, maka dia telah terjerumus ke dalam yang haram." (Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Hadis ini jelas memberi amaran kepada kita (umat Islam) supaya wajib memastikan urusan kehidupan kita bersih dan suci daripada perkara yang haram, bahkan yang samar sekalipun.
Sementara perkara yang halal pula wajib diutamakan supaya kita terselamat daripada makan minum yang haram, jual beli yang kotor, pakaian yang syubhah dan tempat tinggal yang tidak selamat.
Ini tanggungjawab seluruh umat Islam khususnya pemilik, pengeluar, pembekal, pemborong dan penjual Muslim supaya berusaha bersungguh-sungguh untuk merealisasikan jihad ekonomi Islam ini.
Natijahnya apabila ekonomi umat Islam kuat dan stabil, maka umat Islam tidak perlu bergantung dengan produk yang tidak halal lagi meragukan. Sebaliknya pengguna Muslim mempunyai pilihan produk dan perkhidmatan keluaran Muslim yang banyak dan pelbagai.
Mari kita menanam semangat dan kesedaran ini dalam jiwa supaya kita membeli produk Muslim yang pastinya halalan tayyiba.
Insya-Allah jual beli antara penjual dan pembeli yang beriman dengan kewajipan mencari yang halal akan dikira sebagai amal kebajikan dan ibadah di sisi Allah SWT.
Penulis Akademi Pengajian Bahasa Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam
Sumber:https://www.hmetro.com.my/addin/ ... sah-halalan-tayyiba
|
|
|
|
|
|
|
| |
|