CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 13974|Reply: 24

claim insuran kereta..tolonggg..

[Copy link]
Post time 10-1-2011 09:45 PM | Show all posts |Read mode
salam,
kereta aku eksiden 2minggu lepas.
bini aku yg bawak. masih lesen P.
aku dah buat report & claim insuran sendiri untuk repair kereta.
aku pakai insuran RHB.
tadi org bengkel call kate kereta dah siap dah boleh amek.
tapi dia mintak RM400 sebab kene kompaun pasal bini aku lesen P.
dalam insuran ada state nama bini aku as 2nd driver..

soklannya, memang patut  kene bayar RM400 kat bengkel tu ke?

sape2 yg ada kaitan atau tau menahu sila tolong aku...huhuhuuuu
dah la kene bayar saman, tahun depan NCD naik, ni nk kene byr 400 pulak.. baik aku repair sendiri..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-1-2011 08:32 AM | Show all posts
kompaun RM400? bengkel tu balai polis ke nak byr saman kompaun?
ngko ada contact RHB ke...bengkel tu mintak RM400...diowang ler kena release kan payment...kata nak claim insuranse sundrik...bengkel tu panel dr RHB ke?
Lesen P tu kes jpj atau polis..takde kena mengena langsung dgn org bengkel tuh...janji ada state as 2nd driver...process flow tak betul nih
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-1-2011 05:22 PM | Show all posts
Reply 2# mrsakit

aku dah call RHB.. diorang kompem memang kene bayar..
tak puas hati gak aku sebenarnye nih...
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2011 06:38 PM | Show all posts
Reply  mrsakit

aku dah call RHB.. diorang kompem memang kene bayar..
tak puas hati gak aku sebe ...
ari3x Post at 11-1-2011 17:22


Tukar ajelaa insurans...nampak sgt service RHB mcm ntah haper2...dah alang2 NCD ngko kena reset baik ngko tukar insurans...lebih prefer etiqa atau tokio marine...gaduh pun tak guna coz amount tu kecik bg diowang maleh nak layan...angkoh sket diowang nih...bg kiter laa sakit...leh gak makan kfc hari2 selama sebulan...
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2011 09:05 PM | Show all posts
Reply 1# ari3x


    meh aku tolong explain..aku ni bukan ejen insurance kete...ejen Prudential jek..

tp aku sebagai pengguna jalan raya dan sebelom aku membeli sesuatu insuran tu (tak kira la..insuran umah ke..insuran kete ke..insuran hayat ke), aku akan pastikan yg aku paham terma dan syarat2..

Kita biasa mendengar perkataan 'Named Driver' semasa memperbaharui Takaful/Insurans Kereta. Sebenarnya, ramai yang keliru dengan istilah ini.

Dengan memasukkan nama isteri, anak sebagai 'Named Drivers' bukan bermaksud polisi takaful/insurans kereta itu akan melindungi diri mereka jika ditimpa kemalangan. Ia cuma untuk mengelakkan kita daripada dikenakan 'Excess' RM400.00 jika kita membuat Tuntutan 'Own Damage' (OD) ke atas kerosakan kereta kita selepas kemalangan. Itu sahaja. Tidak lebih daripada itu.

Maksudnya, begini... jika kita tidak memasukkan nama isteri, anak sebagai 'Named Drivers' dan jika semasa berlakunya kemalangan salah seorang daripada mereka yang memandu kereta kita, manfaat takaful/pampasan insurans itu akan dibayar tetapi setelah ditolak 'Excess" RM400.00. Sebagai contoh: Kos Pembaikan kereta RM5,000.00, Tolak 'Excess' RM400.00. Syarikat Takaful/ Insurans kita hanya akan membayar RM4,600.00 sahaja. Sebelum kereta yang telah diperbaiki itu diambil daripada bengkel, pihak bengkel akan meminta kita menjelaskan bayaran 'Excess' itu terlebih dahulu.

Kita akan di kenakan 'Excess' bila berikut, driver yg memandu kemalangan tu:-
1. with Lesen P
2. with Lesen L
3. umur bwh 21 thn
4. not a named driver

Bising2..Gaduh2 pun tak guna..sbb salah diri sendiri yg tak paham apa yg di beli..pastu nak pi salahkan org lain..





Kita sering terlupa atau tidak perasan, kereta kita dilindungi takaful/insurans, tetapi kita sebagai pembayar pinjaman kereta tersebut tidak dilindungi! Persoalannya, diri kita yang mencari rezeki bagi melangsaikan hutang kereta ni lebih berharga ke atau kereta kita itu yang lebih berharga? 'Named Drivers' dan penumpang di dalam kereta kita pula bagaimana?

Nota: 'Excess' bermaksud bahagian pertama kerugian atau amaun yang ditanggung sendiri oleh kita sebagai pemegang polisi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-1-2011 10:45 PM | Show all posts
kesimpulannya, aku di ambil kesempatan oleh insurans & bengkel tersebut yg kononnya nak menolong.

insurans kereta pon boleh menipu dgn term2 yg pelik, inikan pulak insurans yg lain..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 11-1-2011 11:27 PM | Show all posts
Reply 6# ari3x



hehehe insuran company pun nak untung gak, jadi banyaklah term dan condition kadang2 terlalu teknikal pun ada gak, Orang RHB yg handle call awak pun mcm tak cekap jer, patutnyer ceritalah detail kenapa awak kene bayar extra 400 spt diterangkan oleh Jenglut. kalo setakat cakap "kene bayar" baik latih beruk untuk tekan butang jer.

cakap pasal Insuran nih, saya pun hangin, saya diorang kata tak layak ambik life insuran   , sbb berisiko tinggi. Cuma ada insuran yg disediakan tempat saya kerja jer.
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 12:07 AM | Show all posts
insurans kereta ke motor ke semua jenis penipu bangsat punya.

sbg pengguna aku x de masa dan ingin ambik tau psl term2 insurans bodoh ni.

smpi skang let say kalo aku eksiden, cth motor langgar divider ke, tergelincir ke selalunya hntr worksyop pki duit sendiri jerk.

apa jadahnya bayar insurans mahal2 tiap2 tahun aku pun x paham.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 12-1-2011 12:20 AM | Show all posts
Reply 7# batu_bergolek

nasib baik dia bgtau awal2 ko x layak..
kalau x, mase nk claim ape ko dapat? jimbet tol diorg nih..

kalau nk niaga, niaga terang2.. xyah nk manipulasi perkataan TOLONG...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 01:50 AM | Show all posts
Tak puas ati, pi report kat Bank Negara sbb terma2 tu depa yg buat

Pastu jgn beli insuran kete..naik kete lembu jer..
Org beli brg mesti study dulu.. Takde ler menonong renew roadtax..pastu eksiden mula point finger sana sini..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 06:58 AM | Show all posts
Reply  ari3x


    meh aku tolong explain..aku ni bukan ejen insurance kete...ejen Prudential je ...
jenglut Post at 11-1-2011 21:05


Beb aku mmg faham term and cond tuh...mmg ada dlm clause...
Ini soalan aku nak shoot kat ngko...
Kenapa bengkel yg mintak soh byr kat customer?

Biasanya amount tu byr terus kat insurans bila diowang nak buat tuntutan claim...
Mana org yg tak tahu atau tak perasan...time diorang nak buat claim...diorang perlu verify dan beritahu awal2 before release payment kat bengkel...atleast customer tak berasa tertipu bila diberitahu dari trusted source...usahkan RM400 ajer...7-8 ratus pun takper...
Ini bengkel beb...tetiba mintak byr kompaun amount byk tuh...dgn takde apa2 black n white...only verbal ajer...manalaa customer nak caya dr situ timbul kekecohan...disebabkan takut apa2 terjadi terpaksa membayarnya...then fikiran customer...menyalahkan insurans dgn package premium insurance bila diowang subscribe...psycho thinking ada kat situ...

Adakah selalunya customer tak bayar kat insurans...supaya boleh guna-gunakan bengkel utk tahankan kereta diowang sbg pengeras...part tu mmg takde dlm clause...

Ini seolah-olah mintak byr oleh org bengkel ataupun customer dgn dahulukan 400 tuh then baru leh release payment...
undang2 antara insurance dgn bank negara mmg dah fixed..hal nih...insuranse leh pusing2kan cerita lagi...
haku tamo dgr komen ngko ...aarrr aku tatau itu agent insurans lain...aku prudential ajer
Dah tahu ada undang2 tetap ada jugak agent cuba nak pusing2 atau larikan diri...

Bila certain customer dah tau process...pun ada juga agent cuba nak pusing2kan...
Ini ler dipanggil problem with internal management...

Aku tak salahkan ngko...cuma mari fikir2kan...cuba selesaikan melalui kearah professionalism...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 10:51 AM | Show all posts
erkk!!!

nampaknya aku kene study balik la polisi insurans hakuu....

aku ada satu kes jgk berkenaan insuran kemalangan diri & peyakit...

masa utk claim insuran tu adalah 30hari selepas kejadian... (diterangkan by phone oleh operator insuran company)
dlm borang claim, diperlukan pengesahan doktor.
tapi pengesahan doktor keluar paling cepat pun 2 bulan.... (melalui pejabat rekod hospital)..

Jadi.... tiada kesinambungan diantara kedua2 pihak ini...mangsanya... aku tak leh claim insurans tuh... agaknya sampai bila2 la kut kalu begini la prosedurnya.
Skrg nie tgh fight case... kalu tak dpt claim jgk... aku terminate 24hours polisi tuh!!

apa2 hal... pelanggan jgk yg dipersalahkan....
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 11:30 AM | Show all posts
erkk!!!

nampaknya aku kene study balik la polisi insurans hakuu....

aku ada satu kes jgk berke ...
Chek_am8848 Post at 12-1-2011 10:51

Biasa ler tuh...kalo benda penting2 nak tulih kat dlm policy mesti font jenis times new roman size 6 kaler hitam kekelabuan sket kalo tulih besar2...byk kertas dan ink kena print melibatkan cost pastu customer cepat faham senang nak fight
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 11:40 AM | Show all posts
Biasa ler tuh...kalo benda penting2 nak tulih kat dlm policy mesti font jenis times new roman size ...
mrsakit Post at 12-1-2011 11:30



   ada jgk yg jenis tak bagi langsung buku rujukan polisi tuh... cam haghammm.....
bila ditanya, kenapa tak bagi........" kalu lu exsiden ka..keta losak ka... lu tepon no gua, nt gu arrangge dengan insuran punya company la..."
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 11:42 AM | Show all posts
yg tuh kena tanya agent dlm thread nih
Next time subscribe prudential gerenti bagus
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2011 11:18 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-1-2011 01:04 AM | Show all posts
Reply  mrsakit


    rujuk sini >>
jenglut Post at 12-1-2011 23:18


Beb...aku nak ngko faham step no. 4...seperti mana ngko kasi link
then matchkan dgn soalan haku seperti diatas...???
Kalo ngko rasa tatau...ckp ajer tatau...ok
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2011 09:53 AM | Show all posts
Beb aku mmg faham term and cond tuh...mmg ada dlm clause...
Ini soalan aku nak shoot kat ngko...
Kenapa bengkel yg mintak soh byr kat customer?

Biasanya amount tu byr terus kat insurans bila diowang nak buat tuntutan claim...
mrsakit Post at 12-1-2011 06:58


bro,

amende yg nko merepek nih..
excess amount tu memang kene byr kat bengkel..
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2011 10:35 AM | Show all posts
bro,

amende yg nko merepek nih..
excess amount tu memang kene byr kat bengkel..
jenglut Post at 13-1-2011 09:53


Tak payah mention aku ni merepek...
Show aku mana term and cond excess kena byr kat bengkel?
atleast semua org tahu...profesional sket bro...mcm nie ke ngko kerja deal dgn customer!!!
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2011 10:57 AM | Show all posts
Reply 19# mrsakit


    simple jek bro..org professional, 10x aku bole layan professional
tp kalau org merepek, 10x kita kene merepek dgn dia balik..

ok bro..peace! jwp dah kasi..sila carik sendiri..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

6-1-2025 07:22 PM GMT+8 , Processed in 0.363921 second(s), 37 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list