Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Azman Mohd Yusof (kanan) ketika mengadakan pemantauan bekalan minyak masak, telur ayam, ayam segar dan harga barangan di Lotus Tanjung Pinang, Georgetown. NSTP/MIKAIL ONG
GEORGETOWN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) hari ini menerima hanya satu aduan membabitkan harga ayam yang dijual melebihi harga ditetapkan.
Sementara sebanyak 33 aduan lagi diterima KPDNHEP membabitkan harga barangan.
Ketua Setiausaha KPDNHEP, Datuk Azman Mohd Yusof, berkata bagaimanapun pihaknya akan melakukan siasatan lanjut sekiranya mendapat lain-lain aduan berkaitan.
"Kenaikan harga ini berkaitan dengan kos pengeluaran, berikutan barang itu bukan harga kawalan maka ia mesti disemak sama ada meningkat atau melebihi harga munasabah.
"Sepanjang tempoh antara 1 Januari hingga 30 Jun lalu, KPDNHEP sudah menerima sebanyak 74 aduan membabitkan harga ayam," katanya pada sidang media di sini, hari ini.
Terdahulu, Azman ditemui selepas mengadakan Pemeriksaan Op Ayam, Telur dan Minyak (ATM) Fasa 2 dan Pemeriksaan Jihad Tangani Inflasi Bantu Atasi Peningkatan Kos Sara Hidup di Pasaraya Lotus Tanjung Pinang, di sini.
Mengenai dakwaan peniaga mengenakan caj bagi perkhidmatan potong ayam, Azman berkata, ia terpulang kepada pengguna sama ada mahu menggunakan perkhidmatan itu atau tidak kerana ia satu pilihan.
"Bagaimanapun aduan boleh dibuat sekiranya tidak berpuas hati dengan caj yang dikenakan, mungkin peniaga mengenakan caj tinggi dan tidak munasabah, kita boleh bagi nasihat kepada peniaga.
"Kuasa ada pada pengguna, tidak ramai yang guna 'kuasa pengguna' dan mereka boleh ke kedai lain yang lebih murah serta tidak kenakan caj potong ayam," katanya.