CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 7375|Reply: 22

TO LAWYER,PAKAR PERBANKAN INTERNET & OTAI2 : INFO CC DICURI DAN DIGUNAKAN

[Copy link]
Post time 24-2-2009 10:09 AM | Show all posts |Read mode
salam,

Dah check tadi, tp rasanya takde lagi thread macam nih..walaupun ada kena mengena dgn kredit kad jugak..tp kes nih lain sikit..tp kalau pihak MOD nak combine pun dgn thread tu, sekurang2 biarlar dpt penjelasan lanjut thdp penyelesaian masalah ini dulu ye..tq


nak tanya sapa2 yg arif tang bidang undang2 perbankan internet dan pasal urusan kredit kad nih..
kalau kredit kad kita dicuri dan digunakan oleh culprit tersebut utk membuat traksaksi kat online..
then kita dpt tahu dan dah freezekan kad kita tu serta dah buat laporan polis

1. Adakah kita kena bayar gak harga transaksi yg kita tak buat tu?
2. Adakah pihak bank akan disapprove pembayaran dan kita serta bank tak rugi..yg rugi ialah premis yg menerima pembayaran online tu..(dlm kes ini syarikat kapal terbang)
3. Kalau tak silap aku, memandangkan dia buat traksaksi online pastu guna utk naik flight , korang rasa senang tak nak tangkap dan jejak si culprit nih..sbb kalau nak naik kapal terbang ke luar negara kan kena tunjuk passport atau ic kan. so data2 culprit nih dah ada cuma memadai tak utk pihak polis mengambil tindakan terhadapnya?

tak puas hati betul org2 yg panjang tangan nih

P/S Dah ubah tajuk thread..CC tak dicuri..information cc yg dicuri dan digunakan utk transaksi scr online oleh org2 yg tak bertanggungjawab

[ Last edited by  wirazam at 27-2-2009 11:17 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-2-2009 03:52 PM | Show all posts
kalau kredit kad kita dicuri dan digunakan oleh culprit tersebut utk membuat traksaksi kat online..
then kita dpt tahu dan dah freezekan kad kita tu serta dah buat laporan polis


1. Adakah kita kena bayar gak harga transaksi yg kita tak buat tu?


kene baya....bank x nk tawu sape yg jolok kad tu same ade owner ke, pencurik ke...janji jolok time kad sah, kad holder kene baya..abes xkn nk soh bank bayakan....

2. Adakah pihak bank akan disapprove pembayaran dan kita serta bank tak rugi..yg rugi ialah premis yg menerima pembayaran online tu..(dlm kes ini syarikat kapal terbang)

kalu barang/perkhidmatan dah diberi kpd 'org' yg beli barang/service tu (transaction dah complete), bank x bley cancel transaction tu...tp kalu transaction belom complete, contoh beli tiket flight online yg stil bley di cancel, transaction tu stil bley di cancel..

3. Kalau tak silap aku, memandangkan dia buat traksaksi online pastu guna utk naik flight , korang rasa senang tak nak tangkap dan jejak si culprit nih..sbb kalau nak naik kapal terbang ke luar negara kan kena tunjuk passport atau ic kan. so data2 culprit nih dah ada cuma memadai tak utk pihak polis mengambil tindakan terhadapnya?

x susah...lps wat polis ripot, polis akan investigate la, cek ngan bank info psl CC ko, info transaction, cek ngan airport detail culprit tuh...die kene menjawab la mcm mane die bley beli online tiket gune CC ko...

tp point die, same ade polis take action against d culprit (ade kes ke x), stil ko kene baya ape2 transaction yg culprit tu wat gune kad ko...pastu ikut ko la kalu nk amek civil action against culprit tu utk recover debt...:handshake:

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2009 03:55 PM | Show all posts
CC bank mane ni?...

bank x dabel cek ngan kad holder ke lps online transaction tu...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-2-2009 07:01 PM | Show all posts
Terima kasih Phil,

Lega juga selepas penat tunggu org reply thread nih. Aku dah isi borang dispute tu dan aku dah buat report polis. and then ko tahu apa yg polis tu ckp, sepatutnya pihak bank yg kena buat police report dan bukannya customer yg kena buat. customer kena report kat bank je.

aku dah call bank byk kali..mula2 tu dijanjikan nak bg borang dispute tu..sampai aku call 3 kali baru nak hantar..dah lar bila call tu kena berdepan dgn suara computer diorg tu..kengkononnya lebih memudahkan urusan lar kiranya..
nasib baik kali ketiga call tu dpt customer service yg ok dan paham situasi aku..dgn cepatnya dia emailkan aku borang dispute tu..aku dah isi dan dah email balik kat diaorg.

kat borang dispute tu, aku ada baca gak yg customer perlu completed, sign dan return back to them within 14 days from the card statement yg diperolehi.

Then aku geledah balik aku punya bilik utk cari kot2 aku hanya tercicir kat dlm bilik aku ke..sbb cc nih aku jarang guna..just nak buat sbg emergency card je kalau ada keperluan yg mendesak dan aku selalunya tak masukkan dlm wallet..last2 aku jumpa cc aku nih ..baik punya disimpan dlm kotak..
so kes aku nih kes kecurian maklumat cc lar nih..

pasal airport tu aku dah email kat customer service dia..masalah aku takde detail description pasal transaksi tu..

kat internet banking hanya tulis sikit je..tarikh transaksi, tarikh masuk sistem dan butiran ringkas berbentuk code dan jumlah amaun..aku dah tanya customer service bank..dia pun cuma ada info mcm yg aku ada je..pastu dia suruh aku contact fraud department..fraud department pun bila aku call mcm takde org je..

cc kat nih cc sebuah bank yg baru merging dulu..masa transaction tu berlaku dia takde call aku pun..lepas aku bg email yg through internat banking tu tanya ttg detail transaction yg berlaku tu..baru diaorg bg sms balik suruh aku contact diaorg...aku tak tahular kalau2 diaorg ada call aku tp tak dpt reach..aku dah check voicemail dan call register(missed call) tp takde apa2 tanda yg diorg nih ada call aku.

si culprit nih guna cc aku utk gi melancong..online booking utk hostel, dan flight tiket..gi canada dan toronto..kalu diikutkan dr code kat description aku tuh..

bila si culprit nih kena tangkap nanti, sapa yg akan dakwa dia-- aku ke atau pihak bank..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2009 10:46 PM | Show all posts
oooo, case CC fraud...sedar lps dpt bank statement....

kalu kt US, utk case CC fraud ni, ade federal law limit liability CC holder kpd USD50 only per case...
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2009 10:57 PM | Show all posts
nmpknyer ahkak tersilap bg info kt atas tu...

generally dlm T&C CC ade clause psl 'Liabiliti bagi urus niaga tanpa kebenaran'...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-2-2009 11:04 PM | Show all posts
Garis Panduan Kad Kredit dikeluarkan pada bulan Mac 2003 kepada semua pengeluar kad kredit.

Garis Panduan tersebut bertujuan mempromosi konsumerisme aktif di kalangan pengguna dan
meningkatkan pemahaman mengenai penggunaan kad kredit serta perlindungan hak-hak pengguna
kad kredit.
Garis Panduan tersebut menggariskan keperluan minimum operasi kad kredit yang perlu dipatuhi oleh
semua pengeluar kad kredit. Antara lain, Garis Panduan tersebut meliputi perkara-perkara berikut:

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2009 11:13 PM | Show all posts
If you find unauthorized transactions on your account

If you find unauthorized transactions on your credit card account, here are some steps you can take to find out whether you can be reimbursed:

*Contact your credit card issuer immediately and report the unauthorized transactions. Record the name of the person you spoke to, as well as the date and time of your call. File a report with the local police. They will give you a report number that you should keep, since your credit card company may ask for this number.

*Check your credit card agreement to verify your liability limit.

*Find out if your credit card issuer has a fraud protection policy regarding unauthorized credit card transactions.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 25-2-2009 02:00 AM | Show all posts
Originally posted by philipinoe2 at 24-2-2009 11:04 PM
Garis Panduan Kad Kredit dikeluarkan pada bulan Mac 2003 kepada semua pengeluar kad kredit.

Garis Panduan tersebut bertujuan mempromosi konsumerisme aktif di kalangan pengguna dan
meningkatka ...



takde diaorg setkan had ke utk satu2 transaction cc nih..and then terpulang kpd customer utk setkan..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-2-2009 02:17 AM | Show all posts
Originally posted by philipinoe2 at 24-2-2009 10:57 PM
nmpknyer ahkak tersilap bg info kt atas tu...

generally dlm T&C CC ade clause psl 'Liabiliti bagi urus niaga tanpa kebenaran'...



apa maksud tu...dahlar T&C tu..font dia plg kecik..sakit mata nak baca lama2..

dah kena mcm nih mmg dah tawar hati nak guna sistem online2 nih..dulu2 rasa ada secure juga lar sbb BNM kuarkan jaminan bhw dgn CC ada chip (EMV) kot, tahap keselamatan cc nih boleh dipercayai..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-2-2009 02:27 AM | Show all posts
satu lagi..takkan bank main pakai approve je pembayaran...tak takde org kata mcm buffer time..kalau ada buffer time nih..at least bank boleh on hold pembayaran kalau2 ada penipuan@ keraguan dlm urusniaga online tu...

yg aku tgk sekarang..ada buffer time tang tarikh transaksi dan tarikh update dlm sistem je..

pastu pulak premis yg membenarkan byrn scr online nih pun kenalar update sikit sistem online tu..ada setengah2nya mcm senang je nak bg lepas..dan ada jugak yg mempunyai pelbagai lapisan tapisan yg ketat.

aku mmg selalu monitor status online banking aku..tp kalau sistem online banking tu yg lembap sgt nak update..apa kes..dlm kes aku nih..tarikh transaksi 19 Feb 2009 , Tarikh update lak dlm sistem online banking tu ada dua tarikh..satu 21 feb (2 hari) dan satu lagi 23 feb(4 hari).

nih nak kena buat ISO nih kat online banking..kalu transaksi online, within 1 days dah boleh tgk dlm sistem.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-2-2009 09:39 AM | Show all posts

Balas #11 wirazam\ catat

brape byk amount yg kena..?? kongsi la kat sini...
sbb rasanya utk amount yg besar.. lepas transaksi dibuat.. bank akan terus call utk buat pengesahan...

yg pastinya security code 3 nombor kad blakang kad tu jgn terlepas pada orang... tapi tu ler.. bila nak buat pembelian cashier dah sah bule tgk nombor tu...
Reply

Use magic Report

Post time 25-2-2009 11:33 AM | Show all posts
tula, bank sengaje nk jimat kos paper wat T&C agreement CC gune font size 0.3...

kalu x silap la, ikut directive Bank Negare, in case CC fraud, once approved d case, liability CC holder hanye up to RM250...x tawu la kalu ikut T&C agreeement CC ko tuh...
Reply

Use magic Report

Post time 25-2-2009 02:15 PM | Show all posts
Originally posted by wirazam at 25-2-2009 02:00 AM



takde diaorg setkan had ke utk satu2 transaction cc nih..and then terpulang kpd customer utk setkan..


dalam hal ni...aku dah rujuk pada dua Bank...CitiBank dan CIMB bank...kedua2nya bgtahu yang kita tk boleh nak setkan/limitkan penggunaan serta jumlah  transaction yang boleh dilakukan....cuma ....Pihak Bank bgtahu yang jika retailtransaction yang kita buat tu dalam amaun yang tak pernah kita buat...sbg contoh...jika kita selalu gunakan CC tu tuk amaun RM0-RM1000 dan tetiba je pd hari tu kita beli brg dgn jumlah RM3000 sbg contoh...biasanya kita kene buat verification dulu dgn pihak Bank sebelum transaction tu berjaya......ini pengalaman aku guna cc since 2001 ...sbb aku pernah beli brg dgn rega RM4000++ cam gitu dan tertera mesej "  Decline" kat mesin cc tu....pehtu aku dpt call dr pihak Bank tuk verification...selepas semua selesai....barulah transaksi cc tu berjaya...

Berkenaan dgn kes yg diutara..betul apa yg dibgtahu oleh ahkak Pinoe kita tu.....cuma liability pada cc Holder sebanyak RM250 tu aku x braper nak pasti ye atau tak...

Berkenaan dgn internet banking...beli tiket melalu kaedah internet ni....kes wirazam ni mmg takder secure langsung ...sepatutnya pihak Bank kene buat verification dulu ( ut kes2 yg melibatkan amaun yang besar )  sebelum approvekan sebarang transaksi yang dibuat...tak kira samada wat transaksi melalui online atau sebaliknya....Ye la....sbb kita hanya perlu masukkan 16 digit CC tu dan x dinafikan yang sesaper [un boleh dapat 16 digit tu esp pekerja2 yg kerja di kaunter yang melibatakan traksaksi cc ni.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-2-2009 10:34 PM | Show all posts
Originally posted by philipinoe2 at 25-2-2009 11:33 AM

tula, bank sengaje nk jimat kos paper wat T&C agreement CC gune font size 0.3...

kalu x silap la, ikut directive Bank Negare, in case CC fraud, once approved d case, liability CC holder hanye up to RM250...x tawu la kalu ikut T&C agreeement CC ko tuh... ...



Tak paham lg nih..apa maksud " liability CC holder hanya up to RM250"

adakah maksud dia..

1. customer (pemegang CC) akan hanya byr antara RM0 - RM250 caj shj kalau berlaku any transaction yg fraud.

atau

2. Pihak bank hanya menanggung up to RM250 shj. Pihak Customer kena byr balancenya..

mana nak tgk T&C agreement tu..lagi satu kan ke ada satu clause dlm T&C yg mention mcm nih lebih kurang.."ihak bank berhak mengubah atau menambah apa2 lagi syarat without informing the customer"

entahlar..tak tahu sgt istilah2 nih..istilah liability nih pun aku guna masa belajar prinsip akaun time SPM dulu..

aku dah submit form dispute tu..harap2 agar bank cancel kan all expense yg dibuat oleh penyapu (culprit) tuh dan aku harap gak agar si culprit tu ditahan dan dimasukkan dlm penjara sbg pengajaran dan peringatan bukan shj kpd dirinya malah juga kepada semua pengguna yg bercita2 nak buat fraud nih:@ :@
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-2-2009 10:38 PM | Show all posts
kpd sapa2 yg pernah submit form dispute nih...meh lar kongsi info sikit kat dlm thread nih..

1. brp masa yg diambil oleh pihak bank utk buat penyiasatan dan keputusan..

2. sekiranya kita dpt keputusan yg tak diingini, kita boleh buat rayuan ke..kena isi form apa lak?

3. kalau rayuan kita tak diterima, boleh buat aduan kat tribunal pengguna tak? Kalau boleh macamana prosedur dia??

aku dah block dah CC mastercard aku..malaih dah nak percaya bila CC visa aku nih dah kena fraud.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 25-2-2009 10:51 PM | Show all posts
Originally posted by ryo_takahashi1 at 25-2-2009 09:39 AM
brape byk amount yg kena..?? kongsi la kat sini...
sbb rasanya utk amount yg besar.. lepas transaksi dibuat.. bank akan terus call utk buat pengesahan...

yg pastinya security code 3 nombor ka ...



amount tu dlm 4 angka gak lar..aku pun tak penah guna CC aku nih utk any transaction mcm nih jumlah dia..infact aku jarang guna cc nih..aku buat mcm emergency case je...dah dekat setahun lebih aku tak guna CC nih dan aku selalu monitoring CC bill nih through internet banking dia..Aku jugak alway tgk gak kat address link tu bila aku bukak internet banking nih..mesti ada https:// ...s ni stand for secure lar..

kat malaysia , kalau aku guna cc, aku selalu guna yg mastercard je..bila aku dtg obersea nih..tu yg aku activatekan VISA aku nih utk kegunaan obersea pasal information yg VISA nih lebih laku kat mana2...tapi aku tak pakai pun sbb aku buat nih mcm emergency card kalau apa2 tak berlaku..tp tu pun aku tak pakai..

tp yg aku query tu mcmmana si fraud nih tahu credit limit utk Visa aku nih byk mana sbb company bank cc aku nih dia bg combined credit limit ..adakah keje org dalam bank itu sendiri?? aku suspek je..harap 2 tak  lar..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-2-2009 11:19 PM | Show all posts
Originally posted by medangmru at 25-2-2009 02:15 PM


dalam hal ni...aku dah rujuk pada dua Bank...CitiBank dan CIMB bank...kedua2nya bgtahu yang kita tk boleh nak setkan/limitkan penggunaan serta jumlah  transaction yang boleh dilakukan....cuma ...



dlm kes aku nih, diaorg tak call pun aku..instead diaorg bg sms kat aku pd  23 Feb 2009..suh aku contact diaorg balik asap...lepas aku call tu ( aku call on 23 Feb gak) ..dia mention yg ada transaction 4 ribu lebih..tapi aku kata aku tak nampak dlm online sistem..

alih2 bila aku check internet banking tu..tup2 terus ada transaksi kedua (RM200 lebih)  dan ketiga..tarikh transaksi pd 19 Feb juga (RM 4ribu lebih)..update dlm sistem 23 Feb 2009..

sebelum nih aku check, aku tgk ada satu transaksi(transaksi pertama) berjumlah RM 633 lebih..tu pun puas aku dok pikir aku guna utk apa nih..then aku bg email yg disediakan dlm internet banking tu utk tanya butiran lanjut transaksi tu..Dalam transaksi tu cuma ckp online transaction utk accomodation je..tanpa ada detail lanjut kat mana accomodation tu..transaksi pertama ni tarikh dia 19 Feb 2009, tarikh update dlm sistem 21 Feb 2009. Pihak bank takde pun contact aku tanya pasal transaksi nih..aku je yg dok email diaorg( guna sistem email dlm online banking tu) tanya pasal detail nih(transaksi pertama nih). Takkan diaorg tak perasan kot aku dah lama tak guna CC nih..

la nih aku dah buat dah apa yg sepatutnya aku buat dan hopefully pihak bank akan siasat terus dan harapan aku agar transaksi2 fraud nih di batalkan dan org yg buat transaksi aku nih ditangkap dan dibawa ke muka pengadilan..mohon agar semua forummer yg membaca thread aku nih dpt sama-sama berdoa agar no more fraud will happen now and in the future.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2009 09:42 AM | Show all posts

Reply #13 philipinoe2's post

tak pasti la brape pihak bank tanggung.. tapi mmg tak byk la...

sbb tu aku subscribe dgn CPP.. yg mcm aku citer kat page blakang2 ni...
CPP akan tanggung sehingga RM300,000 keatas kerugian yg melibatkan penggunaan kad kita...
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2009 05:01 PM | Show all posts
contoh T&C....


CARDHOLDER AGREEMENT
MPower Visa Credit Card-i / MPower Visa Platinum Credit Card-i
IMPORTANT! Before you use HSBC Amanah Malaysia Berhad抯 (Company No. 807705-X) MPower
Visa Credit Card-i / MPower Visa Platinum Credit Card-i, please read the Cardholder Agreement
printed below carefully. By using the MPower Visa Credit Card-i / MPower Visa Platinum Credit Card-i
you confirm that you have read and understood and are accepting the Terms and Conditions set out
below and will be bound by them.

TERMS AND CONDITIONS

..........

13. The loss or theft of the Credit Card-i or the disclosure of the PIN to any unauthorized person
should be reported to the Bank抯 Card Services immediately and confirmed in writing as soon
as possible. A police report should also be made for the lost/stolen Credit Card-i and a copy
extended to the Bank. The Cardholder shall be responsible for any debit to the Account arising
from all unauthorized Card Transactions effected before receipt of such written notification
by the Bank. The Cardholder抯 liability may, however, be limited to RM250.00 at the absolute
discretion of the Bank, and subject to proof by the Cardholder that is acceptable to the Bank that
he/she had in good faith and with reasonable care and diligence safeguarded the Credit Card-i
and promptly reported its loss to the Bank PROVIDED ALWAYS the Cardholder will NOT be
entitled to the limited liability of RM250.00 in any of the following circumstances:


(i) all cash advance transactions effected through the use of the Credit Card-i by any person
(under any circumstances or by any means whatsoever) on any ATM of the Bank or of any
other bank or institution with whom the Bank has an arrangement(s) for the use of the ATM
of the said bank or institution prior to the Bank抯 receipt of such written notification of the
loss/theft; and/or


(ii) if in the view of the Bank, the Cardholder is involved in the procurement of any goods or
services supplied by merchants, cash advances or ATM transactions effected through the
use of the Credit Card-i by any person (搕he Unauthorized Charges

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

28-12-2024 05:33 AM GMT+8 , Processed in 0.102378 second(s), 41 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list