CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 21050|Reply: 73

Peugeot 308 : Update Peugeot 308 CC 2011

[Copy link]
Post time 26-7-2008 08:03 AM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by amazed at 8-1-2011 12:23

Peugeot 308 - Cita rasa baru Eropah

Oleh WAN HASNAN WAN HASAN



PEUGEOT 308 SW tampil dengan gaya lebih elegan khusus
untuk mereka yang mengutamakan prestij.

PEUGEOT, jenama kereta terkenal Perancis mungkin agak tenggelam di Malaysia sebelum ini terutamanya membabitkan segmen kereta kelas pertengahan. Ini kerana segmen itu, ketika ini banyak didominasi oleh pengeluar kereta dari Jepun.

Namun kini, Peugeot seakan mendapat nafas baru di negara ini apabila mula menampilkan model-model terbaru mereka di pasaran tempatan bagi memenuhi selera serta cita rasa orang ramai masa kini.

Model-model segar dan 'bertenaga' Peugeot kini, bukan sahaja menjadi idaman para peminat setianya malah, mulai mendapat tempat di kalangan orang ramai.

SUSUN atur papan pemuka pada model Peugeot 308 begitu menawan.

Melalui penampilan model-model terbaru dengan gaya Eropah yang lebih inovatif, Peugeot pastinya akan berupaya memenuhi selera generasi masa kini yang mahukan kereta-kereta yang versatil untuk apa jua tujuan.

Antara model Peugeot yang popular termasuklah 308 yang mula diperkenalkan pada September 2007. Model yang terdiri daripada beberapa versi itu antaranya versi berprestasi tinggi iaitu Peugeot 308 THP 175 yang mampu memecut dari 0 hingga 100 kilometer sejam hanya dalam masa 8.3 saat.

Berbekalkan enjin berkuasa 1.6 liter turbo, ia mampu menghasilkan kuasa sehingga 175 kuasa kuda pada 6,000 rpm dengan tork 240 Nm pada 1,600 rpm.

Menariknya, enjin kereta ini adalah sama dengan kereta Mini Cooper S yang dibangunkan secara bersama antara PSA Peugeot Citroen dan BMW.

Dengan saiz kereta yang kompak, 308 THP 175 mudah untuk dipandu dan mampu memecut bagai 'lipas kudung' bukan sahaja di jalan lurus, malah di jalan berliku serta berbukit.

Ia terbukti melalui sesi pandu uji di Sardinia, Itali baru-baru ini. Dilengkapi dengan sistem suspensi yang membolehkan kereta mengambil selekoh dengan stabil pada kelajuan tinggi, ia antara rahsia keistimewaan jentera ini.

PANEL kawalan tersusun rapi.

Pastinya, 308 THP 175 tidak akan menghadapi banyak masalah untuk memotong. Dengan daya pecutannya yang tinggi. Bahkan, urusan memotong menjadi sesuatu yang menyeronokkan kerana ia boleh memecut dengan pantas walaupun pada keadaan kereta sudah perlahan lantaran terpaksa mengikut kereta di hadapan.

Malah, ketika sesi pandu uji kereta itu di bahagian utara Pulau Sardinia, Itali, kawalan dan pemanduan kereta itu amat lancar sehinggakan penulis tidak menyedari telah menempuh perjalanan sejauh 140 kilometer dari Olbia ke Poltu Quatu.
Selain memiliki enjin berkuasa, 308 THP 175 juga tampil dengan imej elegan yang lebih garang dengan gril bahagian depannya bagaikan mulut yang sedang ternganga.

Peugeot 308 THP 175 juga mempunyai reka bentuk yang lebih aerodinamik dengan gaya inovatif mengkagumkan bagi memastikan pemandunya berada di kelas tersendiri dengan kereta gaya Eropah.

Bahagian dalaman kereta ini dilengkapkan dengan kemasan tempat duduk sporty separuh kulit, alat navigasi satelit, sistem pengesan tekanan pada tayar selain dilengkapi lampu depan xenon.


RINGKAS, kemas dan mudah dilihat.

Dari segi keselamatan pula, ia menyediakan tujuh beg udara dan sistem brek antikekunci (ABS).

Paling menarik, walaupun kereta ini penuh bertenaga, namun kadar penggunaan minyaknya sangat menarik iaitu hanya memerlukan 7.6 liter minyak untuk perjalanan 100 kilometer.

Bagi mereka yang terdiri daripada keluarga besar pula, Peugeot menawarkan sebuah lagi model daripada keluarga 308 iaitu Peugeot 308 SW yang bersifat seperti sebuah station wagon. Namun secara fizikalnya ia lebih mirip kepada sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) tetapi dengan gaya yang lebih versatil.




Apa tidaknya, ia boleh memuatkan sehingga tujuh penumpang sama spereti sebuah MPV dan tidak seperti station wagon konvensional yang hanya mampu membawa lima penumpang kerana ia lebih tertumpu untuk membawa lebih muatan.

Bagi model Pegeot 308 SW, ia didatangkan dalam dua versi iaitu yang dijana oleh enjin 1.6 liter petrol dan satu lagi oleh enjin diesel juga berkuasa 1.6 HDi liter. Semua enjin berkuasa diesel itu dilengkapkan dengan sistem penapis khusus (FAP) yang menepati piawaian pengeluaran asap Euro 4.



SAMSON (kanan) bersama Pengurus Operasi Bahagian
Antarabangsa Peugoet, Alain Freyermuth bersama 308 THP 175.

Model ini juga dilengkapi dengan pelbagai ciri mewah antaranya ialah bahagian bumbungnya yang menyediakan bumbung panorama kaca yang membolehkan ia dibuka dari bahagian depan hingga ke belakang. Keadaan itu membolehkan pemandu serta penumpang Peugeot 308SW menikmati panorama luar dengan mudah berbanding sunroof biasa yang lebih kecil di bahagian depan pemandu.

Model itu juga turut dilengkapi dengan kemasan dalaman yang menarik bermula daripada susun atur panel meter sehinggalah ke tempat duduknya yang direka khusus untuk keselesaan. Paling penting 308SW menyediakan ruang dalaman yang cukup luas bukan sahaja untuk penumpang malah untuk mengisi barang.

Menariknya, hampir semua tempat duduknya boleh diubah atau dilipat bagi membolehkan pelbagai muatan besar dimasukkan ke dalam kenderaan itu dengan mudah.

Ciri-ciri asas yang tersedia pada semua model ini ialah stering berkuasa, beg udara untuk pemandu dan semua penumpangnya sama ada di depan dan di belakang, sistem anti brake spin (ABS) dengan EBFD dan EBA serta sistem kunci berpusat kawalan jauh.

Pemanduan bagi kedua-dua model 308 SW ini memang menyeronokkan. Jika selama ini ramai yang beranggapan bahawa kereta berenjin diesel agak kurang dari segi kuasanya, namun tidak kepada Peugeot 308 SW HDi yang nyata mempunyai kuasa menakjubkan.

Malah, kuasa pecutannya lebih baik berbanding model yang sama berenjin petrol. Ketika pemanduan, pemandu serta penumpang bagai langsung tidak menyedari bahawa kereta yang dipandu itu sebenarnya berkuasa diesel. Bagaimanapun ketika berhenti, trade mark enjin diesel pada kereta itu mungkin tidak dapat dielakkan melalui bunyi enjinnya.

Melalui pelbagai model terbaru yang kini mula memasuki pasaran negara, tidak hairanlah, kereta-kereta keluaran negara Perancis itu kini mula menarik perhatian ramai terutamanya kepada mereka yang meminati kenderaan Eropah serta mementingkan prestij.


MODEL 308 lima pintu hathback yang sporty untuk mereka yang berjiwa muda.

Melalui syarikat francais Peugeot di Malaysia iaitu Nasim Sdn. Bhd., model-model kereta terbabit iaitu dari keluarga 308 dijangka akan dibawa masuk ke negara ini mulai Oktober ini.

Bagaimanapun menurut Pengarah Urusan Nasim, Samson A. George, setakat ini hanya model Peugeot 308 lima pintu hatchback yang akan dibawa masuk ke pasaran tempatan manakala bagi model-model lain seperti 308 THP 175 serta 308 SW akan bergantung kepada permintaan.





mak aku citer masa dia dgn bapak aku mula2 kenal... bapak aku punya first keta  ialah pijot (dulu aku sebut pijot ajer)... jenis yg lampu diamond shape tu... mmg tak ada dah sekarang.... kalu lah bapak aku simpan keta tu musti dah antiq sekarang  dapat gak ler puluh2 ribu ek... ....  jauh bezanya ngan pujo sekarang...   




cam ni la rupa keta bapak aku dulu  cuma mak aku kata warna putih!!   cisssssss lampu tu mahai  tu..  

[ Last edited by  amazed at 7-3-2009 07:04 ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-7-2008 09:43 AM | Show all posts
peugot 107 kiut..
rega 308 ni brapa??
Reply

Use magic Report

Post time 26-7-2008 12:19 PM | Show all posts
Ade model GTi kan?
Reply

Use magic Report

Post time 26-7-2008 12:53 PM | Show all posts
308 tu sedap dan lazat utk junior rally...
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2009 11:04 PM | Show all posts

Locally assembled Peugeot 308 VTi & Turbo launched: RM96.5k to RM111k

Menarik Weiii!!!!

The prices for the Peugeot 308 has been revealed by Nasim Sdn Bhd this morning. The cars are locally assembled and are available in two variants, the Peugeot 308 VTi at RM 96,500 and the Peugeot 308 Turbo at RM 111,000. These prices are with insurance.

Both are powered by 1.6 liter engines from the PSA-BMW Prince family and mated to Porsche Tiptronic 4-speed transmissions, but a key difference is in how air gets pushed into the engines, which directly affects its power output.
Peugeot 308 VTi - RM 95,500

Peugeot 308 VTi

The Peugeot 308 VTi shares the same powerplant as the MINI Cooper. That means variable valve timing and Valvetronic variable valve lift that enables the engine to be operated without a conventional throttle butterfly. This decreases pumping losses, which improves fuel economy. The following are the specifications for the 308 VTi model, as well as a torque curve and shift diagrams:
Peugeot 308 VTi specifications
Exterior
16″ 10-spoke alloy wheels
205/55R16 tyres
Headlamps with follow me home function
Daytime Running Lights [DRL]
Auto Headlight Sensor
Auto Front Windshield Wipers
Electric Folding mirrors

Interior
Active carbon/pollen filter for dual zone air cond
6 speakers
MP3 CD player with aux input and remote control
Rake and reach adjustable steering
Underseat storage drawers for front and rear
Adjustable front armrest with storage compartment
        

Engine
PSA-BMW Prince 1.6 engine
120hp at 6,000rpm
160Nm @ 4,250rpm
4-speed automatic

Safety
4 airbags (Front and side)
F/R Ventilated and solid discs
ABS, EBD, EBA


Peugeot 308 VTi 4-speed auto shift diagram
Peugeot 308 Turbo - RM 111,000

Peugeot 308 Turbo

The Peugeot 308 Turbo has power output equivalent to a 2.0 liter competitor, but with much more torque thanks to its turbocharging technology. This is actually the engine in the MINI Cooper S but detuned to 140 horsepower (the manual version gets 150hp).
Peugeot 308 Turbo specifications (on top of VTi specs)
Engine
PSA-BMW Prince 1.6 engine
140hp at 6,000rpm
240Nm @ 4,250rpm
4-speed automatic

Interior
Rear air-cond vents
Auto dimming rear view mirror
Rear center armrest with storage compartment and 2 cupholders
Built-in fragrance diffuser

Safety
6 airbags (front, side, curtain)
ESP with Traction Control and Dynamic Stability Control
        
Exterior
Automatic electric folding mirrors
Body color side protection
5-spoke 17 inch alloy wheels


Peugeot 308 Turbo 4-speed auto shift diagram

I think it抯 safe to say that these specifications are the best in class at their respective price levels, especially when it comes to safety standards. There抯 nothing with 4 airbags below RM100k before this, but now you have the 308 VTi. For those who want more, the 308 GT is still for sale in fully imported 3-door body form, but it is now on an order basis only (RM 159,999) as there are no more ready stock available.


credit to paul tan.....


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pada aku sangatla menarik kalau harga vti tue bawah 100k....
tak taula pada setengah2 orang mungkin rasa lebih berbaloi amik lancer or civic.....
citarasa masing2 kan....
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2009 11:36 PM | Show all posts
ooo yg najib launched siang td....

tgk pic lak...







Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 29-1-2009 11:40 PM | Show all posts
belakang mcm latio sport, tp btul ke derang ckp model ni share platform latio sport?
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 08:08 AM | Show all posts
cantik...harga lebih murah dari swift sport...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 30-1-2009 09:27 AM | Show all posts

Balas #4 venom1\ catat

so cemana abg vee...
nak trade in swift dengan singa 308 ke ...??
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 10:05 AM | Show all posts
tak menariklah hatchback,.....kalau sedan 407 ok
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 10:08 AM | Show all posts
Originally posted by penyo at 30-1-2009 10:05 AM
tak menariklah hatchback,.....kalau sedan 407 ok


407 pon dah CKD kan??
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 10:15 AM | Show all posts
Originally posted by venom1 at 30-1-2009 08:08 AM
cantik...harga lebih murah dari swift sport...


Jengg....jenggg~!!!....abg vee skrg didlm dilema....nak trade-in swift yg ada skrg nih ke...nak beli 308 lagi sebijik....
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 10:20 AM | Show all posts
bleh ryo buat modal teka gambo klu camnih

Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 10:25 AM | Show all posts

Reply #9 rambutan's post

serius ke interior 308 malaysian punya mcm dalam gambau? ada skrin kecik tuh...utk apa?GPS ke?
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 10:40 AM | Show all posts

Reply #10 tuah_r's post

takde...... naza punya ada display jam ,radio jerk kat situ...

http://www.nazapeugeot.com.my/peugeot/308.pdf
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 11:44 AM | Show all posts
96 - 111k dpt kete kecik cenggini..??
baik aku tapau mpv proton...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 30-1-2009 11:45 AM | Show all posts
Originally posted by tossee at 30-1-2009 10:15


Jengg....jenggg~!!!....abg vee skrg didlm dilema....nak trade-in swift yg ada skrg nih ke...nak beli 308 lagi sebijik....


alah,abg kastam kaya tue toss...
takat nak beli 308,dia pejam mata kasik downpayment 30%....
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 11:46 AM | Show all posts
dalam dilema utk 3 tahun lagi...
mpv proton ke peugeot 407....
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 07:03 PM | Show all posts






Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 08:46 PM | Show all posts
yg ni pun kereta perempuan jugak.... bukan aku cakap....

http://www.star-motoring.com/
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-1-2025 05:41 PM GMT+8 , Processed in 0.072804 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list