View: 7755|Reply: 7
|
pertanyaan pada akauntan
[Copy link]
|
|
sesape yg ade ilmu tentang akaun bleh tolong saya x?
saya ni da la x tau sgt tentang akaun..pastu company yg saya keje ni bru je set up..jadi saya kene buat sume keje...dr admin , sales , sampai le akaun...
tp pasal akaun ni buat saya pening la....
Contohnya:
Company ni jual construction material.
kalau incurred expenses macam printing and etc...
08/01/2009 dapat bill dr printing company. kiranya x bayar lagi la..jd macam mane nak record transaction ni?
Dr Printing Exp
Cr Other Debtor / Sundry Debtor
Btul ke kalau record mcm ni??
on 30/01/2009 bru company bayar printing exp td...
btul ke record macam ni?
Dr Other Debtor / Sundry Debtor
Cr Cash / Bank
lagi kalau ade claim atau pun cash advance....
contohnye...staff claim utk mileage / travelling exp
jadi macam mane nak record ni??
tolong bgtau pada sesape yg btul2 tau standard utk record transaction macm ni...:re:
|
|
|
|
|
|
|
|
saya tlg yer..
utk 1st transaction tuh:
journal voucher dia ialah,
dr Expenses acc - Admin Exp (specific sket..)
cr Supplier/ Creditor Printing (sbb co hutang tak byr lg..)
bila co buat pymt:
dr Supplier acc tadik (kira dah off set ler - zero..)
cr Cash (sbb duit kuar..)
2nd tu plak:
staff wat advance,
jgn rekod dlm jurnal..kena guna buku petty cash dulu..
bila dah dpt original receipt,baru buat jurnal
dr Expenses - Mileage
cr Petty Cash acc
petty cash ni kena sentiasa floating..bila guna,cepat2 kena top up balik bila dah wat claim..let say RM1000.00
anyway, dulu u study bhgn apa yer?
admin? business? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 hereana's post
tp hereana utk yg claim td slalunya staff pergi jumpe client kat oversea..
die akan guna duit die dlu..
pastu nanti company bayar guna cek...
jd saya record dlm akaun gni :
Dr Travelling Expenses
Cr Bank
Btul ke gni....dlu saya amik buss la... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 hereana's post
awak ni keje akauntan ke??
kalu saya x tau saya tanye awak la ye...
da la nak submit akaun da pada auditor...
risau la kalau saya byk buat salah time record akaun nih... |
|
|
|
|
|
|
|
kat sini kitaorg slalu sembang2 pasal bidang akaun ni.....kalo nk tanye soklan2 berkenaan pon blh...mana tau ade akauntan blh membantu.....
http://forum.cari.com.my/viewthr ... &extra=page%3D5
aku rasa ape hereana ckp tu btolla...tp mcm aku dulu...keje aku rekod transaction bila dh kuar voucher aje.....slalunye bila dh buat payment la br rekod....sbb tu voucher tu penting......so kalo bende2 mcm expenses biasa tu....transaction aku slalunye akan DR akaun expense n CR bank/cash ajela.....jarangla nk kene set-off kalo belanja dlm thn sama tu...kecuali dh melangkau ke thn lain x settle2 jgk br wujud debtor/creditor..... |
|
|
|
|
|
|
|
saya setuju dengan hereana.
takpe sistercrispy, pelan-pelan la belajar. ramai kat sini boleh tolongkan. bab akaun ni, diakui yang konsep debit kredit kita kena kuat. kalau tak, memang pening. |
|
|
|
|
|
|
|
ada sesapa leh tolong ke?
company saya ada bank overdraft facilities dgn bank sbyk rm100,000.00. amunt tu sama masuk under current asest betul ke? |
|
|
|
|
|
|
|
aikkk kenapa sebagai aset pulak? |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|