View: 8523|Reply: 51
|
kancil purba mak ako berasap!
[Copy link]
|
|
hangin betul ako ni
lain yg nk repair....lain plak workshop tu buat dajal
patutnye problem kt tayar......bila nk kona baring je mesti bunyi...
dah settle benda tu......diorg g buat masalah lain
bawak balik kete kt umah....asap berkepul |
|
|
|
|
|
|
|
let go jer kt kedai besi buruok |
|
|
|
|
|
|
|
berasap ikut mana? ikut idung ke? engine bay? ekjos? kaler asap?
pegi servis lah ekon tu , baru rm90. menda kat dalam gambar tu, ada 2, satu belakang bumper depan, satu lagi bawah dashboard. biasanya yg belakang dashboard ni penuh dengan sawang dan debu, jadi ekon tak leh beroperasi dengan normal. masa servis tu, dia cuci menda alah tu dan gantikan/ top up minyak compressor dan gas ekon.
semua kedai servis ekon keta ada buat utk keta kancil.
kalau keta ko bunyi ekjos kuat tu, maknanya ekjos dah bocor. ekjos standet kancil plug n play dari middle can sampai end can lebey kurang rm180 je... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 LEhaaaaaaaaaaaa's post
asap? asap itam atau putih? jgn |
|
|
|
|
|
|
|
Asap keluar dari mana? Ekzos? Engine compartment? Cerita engkau tak jelas la.
Bab aircond tu - kereta dah lama - cooling coil dgn expansion valve dah kena tukar. Check kipas sama. Compressor kalau takde bunyi bising maknanaya still ok lagi. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 LEhaaaaaaaaaaaa's post
1. Cuba check temperature engine masa a/cond tu rasa panas. Biasanya kalau temperature engine panas ia akan effect kat a/cond sebab radiator engine sebelah ngan condenser a/cond. engine panas pulak ada byk sebab :
a) Head gasket (asbestos) leak.
b) Water pump leaks.
c) Air dalam radiator kering disebabkan oleh hose bocor/radiator cap tak function/
thermostat jammed.
d) Minyak enjin lama tak tukar/minyak enjin kering sebab leak kat oil seal/head/oil pan nut....
e) Kipas radiator tak functioned.
* jika engine temperature selalu overheat...worse case akan ngakibatkan head jadi bengkok..dan akan jadi power loss, engine bertambah panas sebab water jacket tak sealed....seterusnya tukar henjen lain..
2. Asap tu kuar kut mana?
3. Try pi kat workshop lain.
[ Last edited by kambeng_masam at 8-1-2009 09:04 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Wah soalan korang, pening akak LEha nak jawab ni kan.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 matdue77's post
kat sini sumer bukan pomen...tapi tuner... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 matdue77's post
mmg pun mat... tak jelas asap kuar dari mana.. kot dari driver yg isap rokok ke
tapi seblom marah2 ni... betoi ke masalah yg jadi berpunca dari bengkel / mekanik seblom ni... sbb ikut dari penjelasan.. masalah kat tayar aje kan... bunyi2 tu... besar kemungkinan drive shaft ajer... tak usik enjin mahupun radiator... |
|
|
|
|
|
|
|
aku rasa lehaa ni tengah tido lagi kott.. tunggu laa dia bangun nanti utk citer yg lebey terang dan bersuluh..
aku dah ready kitab F1 utk kasik tune enjin kancil diaa |
|
|
|
|
|
|
|
wa rasa yg dia refer asap tu ialah water vapour dr hose yg bocor kot.. |
|
|
|
|
|
|
|
leha tgh fenin nak jawak soklan korang.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 kambeng_masam's post
ahahhaha.. betul tu... kaki tuner semua nie... drag ada , drift ada... semua ada...
Akak leha nak tanyer ahsap jer... hehehhe |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 ryo_takahashi1's post
Yang ni aku setujuk, sebelum gi sembur aku check dulu, kot-kot sebab kite sendiri, or mmg kereta tu sendiri dah tunggu masa nak masuk tukun...
MAcam aku dulu, time guna Honda C70, pernah gi isi minyak, then jalan, tak sampai 1km tetiba motor aku semput, aku dah bajet yang stesen minyak tu campur minyak dengan air (dulu ade kes nie kat paper), tapi aku takut nakgi serang, kang saja je malu sendiri, aku tolak gi workshop, jauh gak menapak, tapi nak bagik konfirm punye pasal aku redah jugak... check punya check, mmg masuk air!!! Tapi plug aku.....
Moralnya, jgn serang gitu-gitu jer.... check dulu... kang saje je muka jadi tebal macam selipar jepung.... |
|
|
|
|
|
|
|
kahkahkah......buleh terberanak awal ako ni baca posting sifu cari ni....
adeh...jap jap.....petang sket ako jawab
gile tahap gaban punya bz kais pagi mkn pagi ni
jgn ckp tolak kedai besi burok le wey......
mak ako punya pet tu......kira abih mewah le bg dia kancil purba sebijik
kot mak korg pet sekor pon jenama hONda banDar......sunggoh le x heran kancil purba gini......
purba |
|
|
|
|
|
|
|
untuk informasi...ekon dh servis sebelom ni......dah tarok gas pon....tp x tau benda alah jd gitu gak....aiyo0
bab berasap....berasap kt depan la wey......xkan hidong gua plak berasap.....makcik x semokeng occay!
workshop ni....mmg terkenal dgn hasil kerja seni diorg...MELINGKOP KETE ORG!
yg betolnye abah ako le gatai benor....nk jugak hadap situ...walopon dh experience 3 bijik kete dilingkopkan!!
atas alasan yg paling mulia.....TOLONG ORG MELAYU!!!
sunggoh le abah ako ni jenis MELAYU MUDAH LUPA!!
tgh panas ati...maki berbakol |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 LEhaaaaaaaaaaaa's post
ni cam luahan emosi jer.. ko tanya laa kedai tu apa masalah nyer kancil .. then citer kat sini lagikk.. |
|
|
|
|
|
|
|
luahan emosi skali le......panas ati beb.....
bukan sikit2 modal yg kuar
ni cite gaya org pompuan x tau sepatah haram pon bab kete....
tu psl....ako nk cite detail x tau
at least tanya otai kt sini dulu......dpt skit gambaran la...ape sebenornye masalah kete tu
sebelom ako lajak bawak ke kedai...... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 LEhaaaaaaaaaaaa's post
lor... jadi 2 masalah yg berbeza la ni...
tang tayar tu bukan penyebab engine bay berasap...
gaya penerangan mcm masalah simple je... bunyi srittt srittt tu aku refer kat belting je...
tapi kalo bengkel pun takleh settle.. dah masalah lain le tuh...
kalo tak keberatan.. citer skali brape kos yg kuar utk each service / repair... |
|
|
|
|
|
|
|
sebenarnye.....bengkel jahanam ni......bos kaki nganga......anak buah plak freshie budak |
|
|
|
|
|
|
| |
|