|
Kia Rondo cetus fenomena baru
Oleh AMRAN AHMAD
PENULIS adalah orang yang sama yang memandu uji kenderaan pelbagai guna (MPV) nasional pertama, Naza Ria dan Naza Citra keluaran Naza Kia Sdn. Bhd., terbaru Kia Rondo dalam segmen Crossover Utility Vehicle (CUV) yang turut digelar sebagai CitraII.
Kesimpulan awal yang boleh dikatakan mengenai saiz kenderaan-kenderaan tujuh tempat duduk ini ialah Kia Rondo yang boleh dimiliki dari harga serendah RM84,888 sebuah adalah lebih besar dibandingkan dengan Naza Citra tetapi lebih kecil berbanding Naza Ria.
Harga atas jalan bagi Naza Citra yang dilancarkan pada tahun 2005 pada masa ini pula ialah dari serendah RM79,888 sebuah dan Naza Ria yang dilancarkan pada tahun 2003 ialah dari RM103,888 sebuah.
Berbalik kepada sesi uji pandu Kia Rondo yang dijalankan semasa musim perayaan, penulis ‘sibuk’ melayan pertanyaan oleh sanak saudara dan rakan-rakan yang tertarik dengan reka bentuk luaran yang rata-rata disifatkan sebagai bergaya dan unik berbanding kenderaan-kenderaan dalam segmen yang sama di negara ini.
Apabila mengetahui harganya pula, ramai yang membuat kesimpulan sebagai versi CitraII ini berbaloi dan memberi nilai kepada pembelian kenderaan untuk seisi keluarga.
Bagi penulis pula, Kia Rondo ini akan mencetuskan fenomena baru dalam kegilaan masyarakat hari ini terutama keluarga muda dan kecil yang begitu meminati MPV atau CUV untuk kenderaan seisi keluarga terutama untuk tujuan balik kampung dan perjalanan ketika bercuti.
Sekali pandang, Kia Rondo yang boleh mengisi minyak sehingga 55 liter atau RM126 untuk tangki penuh enjin 2.0 liter itu amat sesuai untuk golongan muda yang baru memulakan kehidupan berkeluarga.
Sesuai dengan maksud ‘Rondo' yang membawa maksud irama muzik indah, CUV itu menawarkan reka bentuk menarik untuk selera orang muda yang gemarkan bentuk dinamik lagi sporty.
Selain reka bentuk yang kontemporari dan bergaya, pelanggan juga memiliki empat pilihan warna untuk Kia Rondo antaranya fine silver, black cherry, urban grey dan volcanic red mengikut selera serta gaya hidup masing-masing.
Melihat dari luar sahaja sudah membuat penulis berangan-angan seketika, membuatkan rasa tidak sabar pula untuk meninjau bahagian dalaman Kia Rondo sebelum menghidupkan enjin.
Bagaikan terpukau apabila penulis melihat bahagian dalaman yang agak luas dengan kemampuan memuatkan antara enam hingga tujuh orang mengikut saiz badan.
Warna kerusi hitam dari jenis Duoble Raschel Mesh dan reka bentuk yang menarik menerusi rekaan futuristik dan terkini jelas mengikut selera orang muda yang masih mahu ranggi bersama keluarga kecil.
Aspek keselamatan juga dipastikan yang terbaik di samping keluasan yang cukup memuaskan untuk tujuh penumpang dewasa di samping adanya pelbagai ruang yang sesuai untuk diletakkan sebarang makanan, minuman atau aksesori diri seperti cermin mata dan cakera padat.
Tanpa membuang masa, terus sahaja penulis, yang turut membawa ibu serta isteri dan ahli keluarga lain dalam sesi uji pandu CUV itu menghidupkan enjin Kia Rondo dan meredah Lebuh Raya Utara Selatan dengan tujuan untuk pulang berhari raya selain menguji kemampuan enjin kenderaan terbaru Naza Kia itu.
Lancar, bertenaga dan menyakinkan, itulah tiga perkataan yang penulis rasa terbaik untuk menggambarkan pengalaman memandu Kia Rondo yang agak menjimatkan walaupun menggunakan petrol sebagai bahan api.
Walaupun memecut sehingga 160 kilometer sejam, penulis merasakan seperti memandu kereta-kereta mewah lain kerana ujian pemanduan berjalan lancar tanpa sebarang getaran pada badan ataupun stereng kereta, kecuali terpaksa membrek kerana kenderaan di hadapan memandu di lorong yang salah.
Sesekali penulis mencuba masuk ke jalan berlopak dan berlubang untuk mencuba sistem penyerap hentakan dan ternyata, lubang atau lopak yang terbentuk di jalan raya itu tidak mendatangkan kesan untuk membuatkan penumpang mahupun pemandu berasa terganggu atau bergoyang.
Memandangkan uji pandu ini memakan masa beberapa hari, penulis sempat membawa bersama sanak-saudara untuk berjalan-jalan menggunakan Kia Rondo di sekitar Alor Setar, Kedah dan secara ikhlas mereka turut menyuarakan hasrat untuk memiliki CUV itu yakin ia memenuhi keselesaan keluarga.
Kia Rondo dilengkapi pelbagai aksesori terkini antaranya sensor belakang, dua speaker di bahagian hadapan serta dua lagi di bahagian belakang, child lock, rim aloi 15 inci, dua beg udara serta sistem brek antikunci (ABS) standard dengan pengedaran kuasa brek elektronik (EBD).
Ia menawarkan enjin 2.0 aci sesondol berkembar (DOHC) CVVT serta stereng berkuasa.
aku kalu nampak rondo aje.........tingat RONDO CINTA KITA.... cissssssss jiwang ler pulok. |
|
|
|
|
|
|
|
skg ni org carik keter yg sepp minyak je...sbb G ckp tak supe bikin...kuang3 |
|
|
|
|
|
|
|
.....pengalaman aku try naza citra memang best bawak...tapi minyak memang kuat ler...2.0....yang rondo nie tak tahulah...
macam golongan pertengahan aku rasa enjin 1.3/1.5/1.6 utk mpv memang ok dah.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 sixfullbar's post
plus proton mpv 1.6 cps... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 orangdalam's post
mpv pong sesuai utk apa saja(multi-purpose vehicle)...mpv blh selesaikan masalah OD... |
|
|
|
|
|
|
|
den dah jumpo yg sesuai..
ni kalau tak muat gak beg2 pakaian den tak taula.. |
|
|
|
|
|
|
|
ramai plak nak tumpang kia rondo den..naik..naik..naik..! belakang tu banyak kosong!
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 orangdalam's post
meriah betoi....pastinya semua orang kasi jalan dulu nie... |
|
|
|
|
|
|
|
spt biasa, keta2 korea ni mmg sedap dipandu sbb cc besar & body berat, tp minyak pun lebih la.
3rd row seat lbh selesa utk org dewasa ........tak mcm abanza, wish & livina yg sesuai utk kanak2 je |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 zaipen's post
khas utk janda kot...janda berhias... |
|
|
|
|
|
|
|
harga hampir sama dengan mini MPV paling top di mesia abad ini... grand livina...
so, perlawanan yg hebat tu.... |
|
|
|
|
|
|
| |
|