View: 22345|Reply: 91
|
BIL ASTRO YANG MENGELIRUKAN DAN BERSIFAT PENIPUAN
[Copy link]
|
|
Ada sesiapa ada experience pasal ni?
Kalau call customer service centre dia memang berejam, dan tak habis-habis nak kata yang billing dia betul. Dan not to say anything bad but BM tak fasih, English berterabur.
Imagine for reconnection , kena caj RM20. Lepas tu bila check esoknya tak reconnect lagi, call lagi, caj another RM20, esoknya same problem call lagi dia caj lagi RM20. Last2 bil sampai, hutang RM149 jadi RM390. Dalam bil dengan berapa additional charges for the same date. Pas tu atas tolak, bawah campur balik. Caj magazine siap ada 4 entry, campur tolak campur tolak.
Contohnya 10/4 - 12/5, satu lagi 11/4 - 12/5.
Next month bill, keluar lagi same date nyer charges.
Kemudian dah ada caj pro rated, boleh dier caj dari 10/4 - 10/4 RM1.78. Kemudian bagitau kami tak boleh buat apa2 pasal signal memang ada. Habih yang tiap2 ari for the next three days tu aku call kenapa? Nak berbual2 mesra dengan CS yang fail BM ke?
Macammana billings department dia boleh keje dengan system yang hancur? Tak boleh kue buat flag jer kalau reconnection dah di order pada 10/4 so within certain period x boleh reconnection? Just request for check signal? And aku memang specifically request for them to check the reconnection pasal takder lagi signal.
CS Astro memang the worst, dah la takda case number for referral. setiap kali untuk benda sama nak kena ulang 2/3 jam. Dan hari ni first call aku buat after 10 minutes dia boleh drop call aku?
2nd call baru boleh explain dan selepas 30 minit, dia cakap i'll refer to billings, mintak nombor fon supposedly nak call aku, let see kalau esok tak call jugak personally aku takkan duk diam. Ini sorang dia caj camni, kalau 1000000 customers kena caj yg tak menentu, berapa duit orang die tarik?
MiTV memang lost out pasal personally, kalau dia caj reasonable and everything, FOR SURE lah antenna astro tu aku buat frisbee.
Ada sesiapa boleh bagitau kat mana kaunter Astro yg boleh check for billings dispute? Kat dalam website astro yg langsung takde information tu info pasal customer service centre pun takder. Nak register astro ade pulak.
[ Last edited by elkasih at 21-5-2006 11:47 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
kadang2 tak guna call saja. elok kalau repot atau emailkan/pos kan saja ke forum suratkhabar.
pastu masa ckp dgn ASStro personnel tu, bgtau yg u dah hantar complain kat newspaper.
this apply to all general service provider; telekom, tmnet, gsm, utilities, etc... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Astro kat Brunei ok plak hehehe |
|
|
|
|
|
|
|
setuju dgn bzzts... kalo tewuk sangat komplen kat paper... |
|
|
|
|
|
|
|
Ok, thank you kepada bzzts dan Foxey yang memberikan nasihat. Dan forumers dalam Cari ni memang resourceful siap bagi link untuk aduan lagi.
Kata setengah orang, kalau bayar on time takde problem. Tapi aku dah melanggan lebih 5 tahun, dan dalam 5 tahun tu sekali ja aku disconnect astro, dan kalau customer yg dah 5 tahun pun dia boleh buat camni , it shows banyak la yg tak betul dgn marketing dan management dorang.
Remy, memang yer kut, rasanya pasal dia memang nak sangat conquer market outside mesia nih, tapi kalau satelit tv boleh masuk ke mesia ni cam kat sarawak & sabah, memang byebye astro. kalau nak tgk af, g jer food court ...tengok ramai2..heheh. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by bzzts at 21-5-2006 11:48 PM
kadang2 tak guna call saja. elok kalau repot atau emailkan/pos kan saja ke forum suratkhabar.
pastu masa ckp dgn ASStro personnel tu, bgtau yg u dah hantar complain kat newspaper.
this apply to a ...
Bzzzttsss.....Kalau boleh MOD transfer topik ni kat Opinion & complaint section...baru kaw2 punya respon.....ini kira komplen rasanya...
aku mmg anti Astro esp bab2 CSO derang ni.....Arggggggggggggghhhhhhhhhh..............
:geram::geram::geram: |
|
|
|
|
|
|
|
sebab dia takde saingan laa dia berani wat camni tau... cuba kalo ada byk syarikat yg wat pakej2 siaran seperti astro at a better rate, better service, it might give them a run for their money...
masa tu baru depa tau langit ni tinggi ka rendah... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by elkasih at 22-5-2006 03:32 PM
Ok, thank you kepada bzzts dan Foxey yang memberikan nasihat. Dan forumers dalam Cari ni memang resourceful siap bagi link untuk aduan lagi.
Kata setengah orang, kalau bayar on time takde proble ...
Untuk pengetahuan elkasih....Walaupun kita atau sesiapa saje yang ..tak kira samada seseorang tu loyal atau tak...braper lama derang melanggan dengan Astro....bagi mereka tetap sama....tak bayar..potong...nak reconnect..kene bayar....mmg takder pilih kasih.....
Astro ni mmg tahap hampeh...sepatutnya mereka ikut cara kebanyakan bank...mereka betul2 menghargai pelanggan yang setia dan lama bersama mereka....:hatdown:...sebagai contoh...sorang member aku ni mmg dah lama jadi pelanggan kad kredit....dan baru2 ni ada masalah kewangan ....2 bulan tak bayar installment kad kredit..pihak Bank siap call member aku ni dan cakap lembut giler....:solute:...dia tanya
" Encik ada masalah kewangan ke...mengikut rekod kami En. tak pernah tidak bayar installment selama ni...pihak Bank yakin yang En.mungkin ada sedikit masalah kewangan...Kalau boleh pihak Bank ingin membanti En. meringankan beban kewangan...bagi pihak Bank...En. Merupakan pelanggan setia dan sedia menolong En....."
Member aku ni ..dek kerana kelembutan ( dia ingatkan yang pihak bank akan marah dan suruh selesaikan sumer hutang )...dia berterus terang ( member aku ni kene bayar peminjam yang tak bayar )....selang seminggu..pihak Bank hantar surat dan memberikan perbagai car yang dipikirkan mudah untuk membayar installment....akhirnya..member aku ni pilih untuk memebayar ansuran ( bukan bayar minimum 5% seperti yang ditetapkan kepada pemegang kad kredit ) selama 36 bulan dengan bayaran ansuran yang amat berpatutan....:hatdown::hatdown::hatdown: Dalam surat tu jugak ada menyarankan jika kewangan member aku ni kembali stabil..lapurkan kepada pihak Bank dan pembayaran secara normal akan berkuatkuasa semula....
Begitulah caranya sesuatu Company menghargai pelanggan SETIA nya...dna bukannya seperti yang diamalkan oleh sesetengah pihak TERUTAMANYA ASTROKKKKK ni!!!!
Dalam kes elkisah ni...ada baiknya lapurkan kepada pihak media...jgn jemu untuk menulis dan menghantar ..sekali tidak disiarkan mungkin lain kali akan disiarkan aduan kita....e-mail pihak media tu bertalu2 sehingga mereka BOSAN..cara inilah yang terbaik.....sesetengah org....sekali hantar dah expect akan terus disiarkan.....
Semoga Berjaya....:hatdown::pray::pray: |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
aku memang setuju yg customer service diorg tuh cam sireh....
call tunggu 1/2 jam x dapat gak....
bila dapat tuh.... aku komplain ar aku nyer astro guide 5 bulan x dapat....
yg best nyer tuh aku x dapat pas aku bayar direct 6 bulan... semata mata nak mata bonuslink...
dia bleh tanyer aku pakai alamat yg sama ke???
cheh....
nasib baik skrg aku dah dapat balik aku nyer astro guide... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by medangmru at 23-5-2006 09:34 PM
Untuk pengetahuan elkasih....Walaupun kita atau sesiapa saje yang ..tak kira samada seseorang tu loyal atau tak...braper lama derang melanggan dengan Astro....bagi mereka tetap sama....tak ba ...
aku rasa la, diorang punya punya rules kot utk tak boleh mengaku salah.
sebab kalo diorang kata mmg salah dorang, jatuh le standard diorang... kot... kot je la... aku agak je.
tapi digi, celcom, maxis, tmnet, telekom tak takut pun mengaku mmg salah diorang dan siap mintak maaf.
terubat jugak bengang aku masa tepon tu kan? ;) |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
kalo sakit hati sgt...xyah pakai astro..habis citer.. |
|
|
|
|
|
|
|
Hehhehehe...
Kat mana2 pun ada ja orang komplen pasai ASStro... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by hirai_saza at 24-5-2006 09:27 AM
kalo sakit hati sgt...xyah pakai astro..habis citer..
kalau ikutkan, beli dvd jer senang kalu nak tgk series, tapi world cup dah dekat..so buat masa ni tak larat nak ke food court every 2/3 jam. heheh.
selepas 4 hari akhirnya aku dapat seorang cso yang baguih, bm pun fluent (penting ni.. aku tekan 1, utk bahasa malaysia, bukan untuk bahasa pasar).
selepas explain untuk kali ke 5, dia buat calculation, tolak sana tolak sini, akhirnya bil aku baru betul seperti yg dikira.
malam ni jugak bayar astero. Kalau lepas ni bil sampai still benda2 merepek ni ada, memang aku suruh diorang dengar balik conversation dier ngan aku.
aku rasa moral dier, kena dapatkan CSO yang betul2 buat kerja diorang, bukan jenis CSO yg keje pasal takder kerja lain - pas sana pas sini, bagi janji palsu, dan tak jemu2 mendail nombor astero ni sampai dapat. kira kat opis tu, semua budak dept tahula yang aku tengah mendail astro.
Tp selagi astro ni takder sistem yg betul2 bagus utk billings dier dan ada CRM yang efektif, selagi tu la benda2 macam ni akan menyebabkan orang semua berdoa MiTV do something with their service.
Dan aku suggest supaya check bil setiap bulan pasal bil dier kadang2 memang ada caj2 mengarut macam yg aku kena.
Thankiu kepada forumers for all your opinion.
[ Last edited by elkasih at 24-5-2006 11:47 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Memang astro ni 'mengada-ngada' skrg, i pernah lambat bayar astro dan dipotong walaupon dah subscribe lebih kurang 10 tahun..! waktu call dia punyalah payahlah nak dapat line...asyik mesin jer yg jawab...tension sungguh....
dah tu bila bayar 2 hari baru dia connect balik, alasan nyer tindakan akan dibuat dalam masa 24 jam!!!!
Ujong bulan i dapat bil telefon, utk astro ajer RM40!!!!!!(luar lembah kelang)
Kita jugak yg kena bayar...
Kalaulah malaysia ni bagi pakai parabola cam indon tu kan best!!!
Boleh jalanlah astro waktu tu! |
|
|
|
|
|
|
Engy This user has been deleted
|
I hari itu terkejut jugak.Tiba-tiba hantar Astro Guide untuk saya.Tak pernah nak tempah pun. Sebab tak berbaloi. Tapi tiba-tiba dapat. Dah naik risau, apo yang tak kena ni.....Lepas tu, telepon ke Astro,nak tanya apo pasal hantar, kena tunggu berjam-jam baru sampai giliran.Kononnya hanya satu orang saje yang kerja jawab telepon. Kalau macam itu, janganlah letak customer service line. Buat malu saje.. .Lepas tu,orang yang jawab pun tak sabar-sabr nak katup telepon.Macam lagak dah nak pergi tandas. Eiiiikkk.Geram betul.Duit bayar lambat sikit, kena charge ini kena charge itu...Lambat jawab telepon pun selamba aje.... .Memang service yang teramat buruk.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by adyryan at 25-5-2006 04:12 PM
Memang astro ni 'mengada-ngada' skrg, i pernah lambat bayar astro dan dipotong walaupon dah subscribe lebih kurang 10 tahun..! waktu call dia punyalah payahlah nak dapat line...asyik mesin jer yg j ...
Wahhhh Adryryan...kira2nya ko ni betul2 pioneer yek....Kalau hampir 10 tahun tu...ko0 bayar masa tu rasanya RM1499 ...betul tak???
Mmg depa ni tak Berhati Perut..Such a loyal subscriber cam ko ni pun depa buat camtu..takder TOLERANSI langsung ASTROKKK ni..!! |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Engy at 25-5-2006 04:27 PM
I hari itu terkejut jugak.Tiba-tiba hantar Astro Guide untuk saya.Tak pernah nak tempah pun. Sebab tak berbaloi. Tapi tiba-tiba dapat. Dah naik risau, apo yang tak kena ni.....Lepas tu, telepon ke ...
Silap2 bill tepon ko tu dah lebih dr rega majalah tu.....:hmm: |
|
|
|
|
|
|
Engy This user has been deleted
|
Oh...Astro Guide itu dikirimkan ke opis ..... .Jadi saya guna telepon opis untuk telepon dia pe. Nasib baik ada telepon opis. Kalau guna telepon rumah tak sangguplah saya nak tunggu lama-lama sebegitu... .Sekarang dah tau diape punya service begitu teruk, mungkin akan guna online lah..Tapi kut kut diape punya service online lagi teruk.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Engy at 26-5-2006 08:47 AM
Oh...Astro Guide itu dikirimkan ke opis ..... .Jadi saya guna telepon opis untuk telepon dia pe. Nasib baik ada telepon opis. Kalau guna telepon rumah tak sangguplah saya nak tunggu lama-lama sebeg ...
Guna tepon opis yekk...:jeling::kerek::kerek::kerek::kerek: |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|