View: 3177|Reply: 4
|
Layakkah ulamak Wahabi menafsir Sunnah Nabi??
[Copy link]
|
fatahul_ikhwan This user has been deleted
|
Assalammualaikum Warahmatullahhiwabarakatuh....
Layakkah ulamak Wahabi menafsir Sunnah Nabi sedangkan pegangan Akidah mereka menyesatkan dan terdapat amalan menghina sahabat Nabi iaitu Ibu Umar ( Abdullah Ibnu Umar )...?
suka saya mengambil kata-kata (abu_syafiq) untuk mengajukan persoalan ini kepada anda semua...
Assalamu'alaikum.
TIDAK ADA MANFAAT MENGHADIRI MAJLIS MENSYIRIKKAN DAN MENGKAFIRKAN SERTA MEMBID'AHKAN ORANG ISLAM.
golongan Wahhabi sering membuat program 'ilmiah ala pembid'ah' demi merialisasikan tuntutan YAHUDI iaitu permusuhan pentakfiran dan pembunuhan umat islam.
cara golongan Wahhabi ini tidak tumpah seperti rujukan pertama mereka iaitu Ibnu Taimiah menyandarkan sifat bid'ah kepada seorang sahabat terkenal iaitu Abdullah bin Umar. Walaupun ilmu golongan Wahhabi tidak bersanad hingga ke Ibnu Taimiah dan Ibnu Taimiah bukanlah seorang pengasas pertama ajaran Wahhabi...
tetapi Wahhabi tetap menyanjung Ibnu Taimiah kerana byk pandangan Ibnu Taimiah bersesuaian dengan hawa nafsu mereka antaranya : Allah Duduk dan Menghina sahabat Nabi.
Wahai Wahhabi...adakah Ibnu Taimiah yg menghina sahabat Nabi iaitu Ibnu Umar.. kamu menjadikan dia ( ibnu taimiah ) sebagai rujukan utama?!
Adakah dakwaan saya ini benar..........?
Nah ..rujukan utama kamu wahai Wahhabi menghina nabi...:
BERKATA IBNU TAIMIAH DIDALAM KITAB KARANGANNYA ' IKTIDO AS-SIROT MUSTAQIM ' :
"Perkara ini bukan sunnah khulafa rosyidin tetapi perkara ini ( bermaksud solat disuatu tempat ) adalah
MERUPAKAN BID'AH yang dilakukan oleh Ibu Umar ( Abdullah Ibnu Umar )...................
demikian adalah syirik kepada Allah".
---sy mengatakan...Ini adalah satu penghinaan yg amat jelas terhadap sahabat mulia terkanal Abdullah Bin Umar.
dah lah tuduh sahabt Ibnu Umar nie buat bid'ah...pastu apa yg dilakukan oleh Ibnu umar dianggap sebagai SYIRIK KEPADA ALLAH..
apa ini wahai WAHHABI!!!!!!!!!!!!!?
saya berharap dengan adanya topik ini dapat kita menambahkan ilmu pengetahuan dan memperolehi menafaat kepada
semua...
[ Last edited by fatahul_ikhwan at 14-11-2006 12:11 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Wahabi lebih layak lagi berbanding ulamak2 mazhab sebab they all hanya berpegang pada autoriti yang authentic saja. Ulamak mazhab hanya bersandar pada ulamak yang sudah jadi history. Quran bermakdus untuk semua zaman so kalau ulamak tersebut dah lama tiada...mestilah ada orang yang boleh menggantikan mereka. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
sherry221 This user has been deleted
|
Wahai saudara! nampaknya anda sudah salah faham tentang maksud Ibnu Taimiyyah, samaada secara sengaja atau tidak saya tidak pasti.
cuba lihat betul2 kenyataan beliau seperti berikut:
فأما قصد الصلاة في تلك البقاع التي صلى فيها اتفاقا: لم ينقل عن غير ابن عمر من الصحابة.....ألخ
cuba bandingkan kenyataan beliau lagi di bawah ini:
وتحرى هذا ليس من سنة الخلفاء الراشدين, بل هو مما ابتدع..... إلخ
dan lihat lagi di bawah ini:
فأن تحرى الصلاة فيها ذريعة إلى اتخاذ المساجد والتشبة بأهل الكتاب .....إلخ
cuba perhatikan kenyataan pertama ibnu taimiyyah mensabitkan bahawa ibnu umar r.a melakukan solat di tempat itu secara kebetulan(إتفاقا ).
lihat kenyataan kedua di bawahnya, ibnu taimiyyah mengketogarikan melakukan solat di tempat yang dimaksudkan secara sengaja atau kesungguhan(تحري الصلاة ) adalah bid'ah.
kemudian dia menyatakan bahawa solat di tempat yang dimaksudkan secara 'taharri'(sengaja) adalah menyerupai perbuatan ahli kitab, bukan secara 'ittifaq'(kebetulan). jadi secara jelas bahawa ibnu taimiyyah tidak mensyirikkan ibnu umar r.a yang melakukannya secara 'ittifaq'(kebetulan).
[ Last edited by sherry221 at 14-11-2006 03:22 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
sherry221 This user has been deleted
|
lihat betul2 struktur ayat ini:
بل هو مما ابتدع
ganti nama هو adalah merujuk kepada تحري هذا bukan merujuk kepada ibnu umar. KK ابتدع adalah KK pasif(مجهول ). buktinya jika ia merujuk kepada ibnu umar, kenapa ibnu taimiyyah tidak menggunakan gaya bahasa بل هو ممن ابتدع, iaitu tidak menggunakan من berbanding ما?
Kata hubung من digunakan untuk sesuatu yang berakal seperti manusia dan kata hubung ما adalah untuk tidak berakal seperti binatang dan benda tidak bernyawa. jika disabitkan kata ibnu taimiyyah itu ditujukan kepada ibnu umar adalah tidak logik menurut kaedah sintaksis Arab. |
|
|
|
|
|
|
|
apa hal pulak topik macam ni pun boleh jadi ke? copy paste posting orang kemudian buat thread baru. cuma tukar tajuk ajer ke?
macam-macam la korang ni. baik aku kunci thread ni. lenkali jangan plagiat hasil tulisan orang. |
|
|
|
|
|
|
| |
|