Gravedigger Publish time 16-10-2005 11:04 AM

Ini pula falsafah cinta Laila dan Majnun.

DALAM kesusastraan Parsi, perenungan Ilahi dalam bentuk wanita secara simbolis ditemukan dalam kisah Layla wa Majnun yang aslinya dari Arab. Majnun, yang sepenuhnya larut dalam cintanya kepada Layla menjadi ŠĆ╝ila

Gravedigger Publish time 16-10-2005 11:15 AM

Lepas ni kita akan bincangkan pulak falsafah pemikiran M.Nasir dan Loloq. Inilah yang akan menjelaskan apakah maksud-maksud yang tersirat dalam setiap baris-baris kata tu. Sabar tau....kalau nak belajar kenalah bersabar dan rajin-rajinlah masuk board sini untuk belajar seni dan kebudayaan.

fleurzsa Publish time 16-10-2005 07:39 PM

Originally posted by trunk at 12-10-2005 11:56 PM
salah tempat macammana tu, boleh tolong huraikan?

Lelaki dan perempuan ditekankan ttg keharusan berkasih sayang sesama mereka.
Jelaslah bhw rasa kasih sayang itu memang salah satu kesempurnaan dlm tabiat manusia.

Mana rayuan ku
Hendak ku sampai kan
Rindu berahi ku pada
Kasih yang jauh

Jauh bukan jarak dan tempat
Jauh nama dan pangkat

Namun di samping itu terdpt kenyataan bhw terdpt manusia yg menjadi sumber derita dan kemusnahan.

Bertahun ku sandar percaya
Tak mungkin padam cahaya
Cinta mu bagai rembulan
Hilang di pandangan
Kala langit di lindung awan

Aduh mahkota terhempas
Baru lah ku sedar
Yang ku sangkakan intan
Oh hanya lah kaca

Sesudah berdarah barulah
Aku sedar jiwaku tercalar
Oh ... sakitnya
Bukan kepalang

c/o
Kau biarkan aku sendiri
Menderita siksa
Racun hidup ku
Saliha

Kau biarkan aku sendiri
Melewati sepi dalam hidup ku saliha

Kau biarkan aku sendiri
Meratapi nasib dalam gelita
Saliha
Ooohhhhhh saliha

Hanya rahmat atau kasih sayang Allah swt meliputi seluruh alam dan segala2nya.

Mana pengganti mu
Hendak ku dakapkan
Dendam asmara ku
Pada cinta yang luruh

Luruh bukan daun yang pudar
Luruh jiwa dan badan

batrishia Publish time 17-10-2005 09:46 PM

Originally posted by trunk at 12-10-2005 11:56 PM

salah tempat macammana tu, boleh tolong huraikan?


setuju ngan ko...
ada rahsia tersembunyi di sebalik lagu tu..
hanya pencipta yg sebenar jer yg mengetahuinya...;)

Gravedigger Publish time 22-10-2005 01:05 PM

Originally posted by batrishia at 17-10-2005 09:46 PM



setuju ngan ko...
ada rahsia tersembunyi di sebalik lagu tu..
hanya pencipta yg sebenar jer yg mengetahuinya...;)

Aku pun setuju dengan ko. Memang ada rahsia tersembunyi di sebalik lagu tu dan sebelum kita kenali pencipta senikata lagu tu elok dulu kita mengenali M.Nasir yang berkait juga dengan penciptaan lagu tu.

M.Nasir adalah seorang seniman yang gemar menulis lirik-lirik berpuitis dan adakalanya berunsur ketuhanan. Lirik "Kepadamu Kekasih" kalau hayati betul-betul, amat dalam maksudnyer... Siapakah "KEKASIH" yang diungkapkan. Inilah namernyer PUISI. (Pi You Ai Es Ai) . Kena faham PROSA dier, kena faham MANTIK dier, baru boleh ditafsirkan. INILAH ORANG PANGGIL S.E.N.I.

Sedangkan Rasulullah sendiri diturunkan dlm masyarakat Jahiliah yang gemar bersyair, maka ayat-ayat al-qur'an diturunkan dalam rangkap-rangkap yang tidak dapat ditandingi oleh penyair-penyair hebat di zaman itu hingga ke hari ini. Bandingkan dengan Nabi Musa yang diturunkan dalam masyarakat yang mengamalkan Syihir, maka Allah mengurniakan Mukjizat yang menelan semua Syihir-syihir kaumnya.

Jadi kalau nak ditakrifkan lirik-lirik seperti Kepadamu Kekasih ini sebagai melalaikan adalah amat tidak adil. Renungkan juga lirik Ghazal Untuk Rabi'ah. Sedangkan ianya lebih kepada "Rab". Renunglah juga lagu Cat Steven (WILD WORLD) yang secara tak langsung membawa beliau mengucap syahadah pada 1977 or 78. That's the ART. Thanks to PAS Kelantan for translating the ART into ISLAMIC PERSPECTIVE.

Sesungguhnya ISLAM itu INDAH, SYUMUL dan TIDAK JUMUD. Islam bukan dari takrifan Budaya Melayu, tetapi UNIVERSAL. Bermusafirlah... lihatlah keindahan Islam pada Umat di Eropah, di Timur Tengah, di Timur Jauh, di Afrika dan lain-lain pelusuk dunia. Kemudian nilaikan sendiri di mana ranking MELAYU ISLAM ni....

peYno Publish time 23-10-2005 08:01 AM

Originally posted by Gravedigger at 22-10-2005 01:05 PM


Aku pun setuju dengan ko. Memang ada rahsia tersembunyi di sebalik lagu tu dan sebelum kita kenali pencipta senikata lagu tu elok dulu kita mengenali M.Nasir yang berkait juga d ...
prrrtthhh masih takde komen pasai ADUH LEHA...
mula2 dulu dia kata lirk lagu aduh saleh ni M Nasir yg buat...tetapi bila dapat tau yg cipta lirik ni adalah LOLOQ ..dia kata sebab loloq dan m nasir ni sahabat...mesti "berkat2" mnasir tu ada tersangkut kat loloq..prrrfthhh

dan untuk menutup pekongnya yg dah terbuka ..dibawa pula lirik lagu Ghazal utk Rabiah dan syair2 Nabi yg selama ini tak de sapa pon pertikaikan lirik lagu dan syair tersebutsebagai tak berunsur agama..

alahaiiii

[ Last edited by peYno at 23-10-2005 08:05 AM ]

peYno Publish time 23-10-2005 08:08 AM

Cat stevens lepas masuk isle...menyanyi berdakwah lagu pop,dangdut dan ala2 AF ke??
Yusuf Islam inilah contoh yg terbaik utk dibuat perbandingan...beliau semasa zaman jahilaiahnya yg terkenal sebagai penyanyi pop, jika beliau yakin nyanyian pop/rock beliau boleh mendekatkan diri peminat2 mat salehnya mendekati isle ..sudah pasti selepas memeluk islam,beliau akan terus menyanyi dlm rentak pop/rock yg diislamkan..
sebaliknya beliau meneruskan karier sebagai penyanyi dgn menyanyikan lagu unsur dakwah seperti sedia ada sekarang....kenapa lagu pop islam ala2 aduh saliha,gadis melayu nyanyian mawi tak dibawa??

seorang kafir yg telah memeluki islam boleh membawa pendekatan sebegini....kita pulak yg azali islam mahukan pendekatan sebaliknya??
syukur..anak2 kami meminati lagu2 yusuf Islam...selain dapat mempelajaribahasa inggeris ,mereka dapat menghayati lagu2 unsur keTuhanan yg dibawa oleh Yusuf Islam ini...biarla anak2 ini tidak terpengaruhi dgn cara dakwah AF yg disadur imej islam


psstt...sapa tak suka lagu aduh leha tu JUMUD tauuuu...prrrfthhhh

Gravedigger Publish time 23-10-2005 09:08 AM

Originally posted by peYno at 23-10-2005 08:01 AM

prrrtthhh masih takde komen pasai ADUH LEHA...
mula2 dulu dia kata lirk lagu aduh saleh ni M Nasir yg buat...tetapi bila dapat tau yg cipta lirik ni adalah LOLOQ ..dia kata sebab loloq dan m nas ...

Tu dia....masih tak sabaq-sabaq lagi mat 'holier than thou' ini. Kan aku dah habaq kalau nak kenal seni kena tahu basic dulu bukannya terus menerkam dan menyalak macam anjing tengok bunga. Seni itu indah dan satu yang bersifat kreatif dan kalau orang-orang yang berminat ugama melihatnya dari perspektif lurus bendul macam ko tentulah rosak keindahannya. Semuanya haram mengikut Islam ko yang mengaku lebih dari semua orang lain..kan? Huk alaaaa...

peYno Publish time 23-10-2005 09:12 AM

Originally posted by Gravedigger at 23-10-2005 09:08 AM


Tu dia....masih tak sabaq-sabaq lagi mat 'holier than thou' ini. Kan aku dah habaq kalau nak kenal seni kena tahu basic dulu bukannya terus menerkam dan menyalak macam anjing te ...
dan bila dianampak seorang yg ada basic agama dan bekas qari masuk AF..terus dia terkam kata Islam sudah mekar diAkademi Fantasia..prrrfthhh..

pantang nampak nama "isle" terus melatah...

Gravedigger Publish time 23-10-2005 09:15 AM

Originally posted by peYno at 23-10-2005 08:08 AM
Cat stevens lepas masuk isle...menyanyi berdakwah lagu pop,dangdut dan ala2 AF ke??
Yusuf Islam inilah contoh yg terbaik utk dibuat perbandingan...beliau semasa zaman jahilaiahnya yg terkenal seb ...

Inilah gambar-gambar terkini Cat Stevens yang dah buang kopiah dan memetik guitar. Agaknya dia dah kembali semula ke zaman Jahiliyah kot........Prfftttttttttt!

http://www.wireimage.com/GalleryListing.asp?navtyp=GLS====91058&c4nvi=3&str=19233&styp=clbi&nbc1=1

peYno Publish time 23-10-2005 09:18 AM

sesapa yg rasa diri dia tak jumud dan moden sebab minat lagu aduh Leha ..dan rasa macam telah memperjuangkan seni isle semata2 minat mawi dan Akademi Fantasia tu elokla membaca thread dibawah ini...pendapat dari golongan majoriti:)

http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=180594&extra=page%3D1

Gravedigger Publish time 23-10-2005 09:20 AM

Originally posted by peYno at 23-10-2005 09:12 AM

dan bila dianampak seorang yg ada basic agama dan bekas qari masuk AF..terus dia terkam kata Islam sudah mekar diAkademi Fantasia..prrrfthhh..

pantang nampak nama "isle" terus mela ...

Ini fitnah jahat dalam bulan posa nie! Satu tuduhan orang yang bersikap prejudis dan jumud!

peYno Publish time 23-10-2005 09:20 AM

Originally posted by Gravedigger at 23-10-2005 09:15 AM


Inilah gambar-gambar terkini Cat Stevens yang dah buang kopiah dan memetik guitar. Agaknya dia dah kembali semula ke zaman Jahiliyah kot........Prfftttttttttt!


woww..CS nyanyi lagu ala2 poplirik aduh LEHA kaa??

prrrfthh..isle yg hanya dianggap isle bila memakai kopiah?..hehe

tu janggut tak buang lagi tuu...:cak:

peYno Publish time 23-10-2005 09:23 AM

Originally posted by Gravedigger at 23-10-2005 09:20 AM


Ini fitnah jahat dalam bulan posa nie! Satu tuduhan orang yang bersikap prejudis dan jumud!

fitnahh??prrrfthh
AF3 baru nampak bagus sebab ada mawi yg islamik tu...AF1,AF2 tu sume JAHIL tu...

syabas AF..islam sudah mekarr...


Originally posted by Gravedigger at 19-7-2005 12:26 AM
Akademi Fantasia

Walaupun ia cuma program realiti untuk rancangan televisyen tapi rasanya ia boleh diwujudkan kat luar agar boleh melahirkan penghibur-penghibur yang berpotensi dan berbakat. Rasanya belum ada lagi Akademi senisuara kat Malaysia ni.

Ramai yang mengkritik dan mencemohnya namun kalau dikendalikan dengan betul oleh orang-orang yang betul maka InsyaAllah kita boleh melahirkan penghibur yang boleh digunakan untuk mendidik masyarakat dan khususnya boleh mempengaruhi remaja-remaja kearah kebaikan. Gelombang pengaruh nasyid pernah memperlihatkan bagaimana pakaian-pakaian kumpulan nasyid itu ditiru dan dicontohi.

Mungkin juga AF tu nampak tak syara' tapi dengarnya sekarang ni ada perubahan dan peningkatan sedikit lebih baik dari AF1 dan AF2 (sorry tak ikut perkembangan AF1 & 2). Aku semasa study di Faculty of Design tu dulu pun, duduk kat studio macam itu jugalah. Lebih teruk lagi 24 jam bercampur laki-laki dan perempuan masa buat final project sebab terpaksa, tapi program-program dakwah yang masuk membuatkan kami pelajar-pelajar Islam tahu membataskan diri.

Gravedigger Publish time 23-10-2005 09:36 AM

Originally posted by peYno at 23-10-2005 09:23 AM


fitnahh??prrrfthh
AF3 baru nampak bagus sebab ada mawi yg islamik tu...AF1,AF2 tu sume JAHIL tu...

syabas AF..islam sudah mekarr...




Hang tak reti nak nilai ka antara kata-kata cadangan dan rumusan penilaian dan penulisan tu? Huk alaaa....memang lurus bendul rupanya.

Gravedigger Publish time 23-10-2005 09:38 AM

Originally posted by peYno at 23-10-2005 09:20 AM

woww..CS nyanyi lagu ala2 poplirik aduh LEHA kaa??

prrrfthh..isle yg hanya dianggap isle bila memakai kopiah?..hehe

tu janggut tak buang lagi tuu...:cak:

Heheheheee.....CS yang hanya nyanyi lagu-lagu Islamik kanak-kanak saja ka dan tak menyanyi lagu-lagu pop kononnya Jahiliyah???:stp:

peYno Publish time 23-10-2005 09:44 AM

Originally posted by Gravedigger at 23-10-2005 09:36 AM


Hang tak reti nak nilai ka antara kata-kata cadangan dan rumusan penilaian dan penulisan tu? Huk alaaa....memang lurus bendul rupanya.
lurus bendul cam mawi ke??/ sure ramaimakcik ppuan suka ni...cute
:cak:

peYno Publish time 23-10-2005 09:46 AM

Originally posted by Gravedigger at 23-10-2005 09:38 AM


Heheheheee.....CS yang hanya nyanyi lagu-lagu Islamik kanak-kanak saja ka dan tak menyanyi lagu-lagu pop kononnya Jahiliyah???:stp:
sapa kata CS "HANYA" nyanyi lagu kanak2?? habaq mai sat..

wahh..CS pon dah reti gelek2 macam mawi gak ke??

depa fitnah org laintakpe..sebab depa minat mawi dan aduh saliha...isle sungguh tuuu..prrrfthh

[ Last edited by peYno at 23-10-2005 09:54 AM ]

peYno Publish time 23-10-2005 09:48 AM

Originally posted by Gravedigger at 23-10-2005 09:36 AM


Hang tak reti nak nilai ka antara kata-kata cadangan dan rumusan penilaian dan penulisan tu? Huk alaaa....memang lurus bendul rupanya.

Mungkin juga AF tu nampak tak syara' tapi dengarnya sekarang ni ada perubahan dan peningkatan sedikit lebih baik dari AF1 dan AF2 (sorry tak ikut perkembangan AF1 & 2).

sebab aku ni lurus bendul ala mawi...apa maksud tersirat ko ni??
sebab mawi yg islamik tu masuk AF ka??:cak:

Gravedigger Publish time 23-10-2005 09:53 AM

Originally posted by peYno at 23-10-2005 09:46 AM

sapa kata CS "HANYA" nyanyi lagu kanak2?? habaq mai sat..

depa fitnah org laintakpe..sebab depa minat mawi dan aduh saliha...isle sungguh tuuu..prrrfthh

Heheheheheee...orang tua tak minat ka lagu yang macam anak-anak hang minat??

syukur..anak2 kami meminati lagu2 yusuf Islam...selain dapat mempelajaribahasa inggeris ,mereka dapat menghayati lagu2 unsur keTuhanan yg dibawa oleh Yusuf Islam ini...biarla anak2 ini tidak terpengaruhi dgn cara dakwah AF yg disadur imej islam
Pages: 1 2 [3] 4 5 6
View full version: Lirik lagu Aduh Saliha


ADVERTISEMENT