CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Ratusan Pelajar Sekolah Protes Rakan Dikahwinkan Dengan Ustaz

12-10-2021 02:01 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 2930| Komen: 18

Description: Ratusan pelajar Sekolah Menengah (SMP) Negeri 1 Namrole di daerah Buru Selatan melakukan tunjuk perasaan bagi membantah pernikahan rakan mereka dengan seorang tokoh agama.
Ratusan pelajar Sekolah Menengah (SMP) Negeri 1 Namrole di daerah Buru Selatan melakukan tunjuk perasaan bagi membantah pernikahan rakan mereka dengan seorang tokoh agama.

Kisah perkahwinan pelajar tersebut dengan seorang ulama menjadi tular dalam media sosial di negara ini.



Kredit foto: TribunNews

Pelajar perempuan berusia 15 tahun tersebut yang hanya dikenali sebagai NK dinikahkan bapanya dengan seorang ustaz yang berasal dari Tangerang Selatan.

Beza usia NK dengan ustaz tersebut adalah 15 tahun.

Menerusi hantaran yang dibuat seorang pengguna Instagram dengan nama @magdaleneid, pelbagai pihak menyuarakan kekecewaan dengan perkahwinan tersebut.

Kebanyakannya menegaskan pelajar itu masih di bawah umur dan perkahwinan kanak-kanak tidak seharusnya terus berlaku.

Demonstrasi itu juga disertai golongan guru yang berpandangan ibu bapa memaikan peranan penting dalam mencegah perkahwinan bawah umur yang secara jelas mencabul hak kanak-kanak.


Dalam pada itu, pengetua sekolah terbabit, Noho Lesilawang menegaskan tunjuk perasaan itu dilakukan kerana para guru bimbang sekiranya pelajar lain turut terpengaruh untuk berkahwin awal tanpa memikirkan kesannya.


Kredit foto: TribunNews

“Memang ibu bapa mempunyai hak untuk menentukan hidup anak mereka, namun bukan ini caranya,” katanya.

Sementara itu, bapa NK yang merupakan Ketua Majlis Ulama Indonesia Buru Selatan memberitahu, pernikahan tersebut dilakukan atas permintaan anaknya sendiri.


Sumber: Utusan

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote SayaSayangMama 12-10-2021 02:24 PM
Whaattt anak ketua ulama yg kawen tu? Hmmm
Quote Mooverine 12-10-2021 02:29 PM
ye ke anak dia setuju?
Sukarela atau paksarela kan..
Quote Thunderclouds 12-10-2021 02:52 PM
Tringt kes jantan 40an kawen budak umoq 11 tahun kt negeri pntai timur sana dlu.
Quote redz85 12-10-2021 03:02 PM
tak lah tua mana ustaz tu..
Quote imransulaiman 12-10-2021 04:14 PM
Beza 15 tahun.. Ustaz tu 30 tahun.
Quote bondeh 12-10-2021 04:14 PM
Saya dah agak dari negara mana hmmmm
Quote shida81 12-10-2021 04:25 PM
ni rasenya budak tu mesti x nk... nk belajar tu yg kawan2 ngn cg masing2 kedepan
x pun yg kepala buat protes ni bf dak pompuan tu
Quote ussopp 12-10-2021 04:46 PM
tau tak siapa yg mula cadangkan hal ini ialah pencabulan kanak kanak. itulah dia golongan barat. sedangkan mereka berkahwin bukan berzina.

tau tak golongan barat yg cakap ini pencabulan tu apa prinsip mereka.

prinsip mereka ilah berzina takpa...budak budak berzina pun tk pa...tak dikira pencabulan.

tapi kalau kahwin , pencabulan.
itulah prinsip mereka...bawah umur berzina lah selagi boleh ...kawin haram bg bawah umur....

dan kita nak ikut mereka kah. kita tak sama.

kita boleh buat seks asalkan berkahwin.
Quote tikusmontok 12-10-2021 05:43 PM
30 thn tak la tua kalau budak tu sendiri dah garit nak kawin. Yg tua ganyut bau tanah kawin ngan budak2 korang tak protes pulak...ndon..ndon...
Quote nakkomenjugak 12-10-2021 06:05 PM
Katanya budak tu rela
Haih macam2
Quote tumpanglalu74 12-10-2021 06:43 PM
Gubesor sekolah ereb kat Machang tu tak sempat nikoh teroih kene cekop polis ye..  Padan muke.
Quote Nenolen 12-10-2021 07:02 PM
Dasar penunggang agama
Quote angelofish 12-10-2021 07:09 PM
indon bukan selalu kawen muda ke? ok la tu 15-30 ( ok untuk indon)
Quote Punat_button 12-10-2021 07:49 PM
ussopp replied at 12-10-2021 04:46 PM
tau tak siapa yg mula cadangkan hal ini ialah pencabulan kanak kanak. itulah dia golongan barat. sed ...

seks bawah umor nikoh ka idok sama ja faraj tu belum bersedia acik oi.

kahwin lagilah another level. kena sedia kan mental jgn ingat nak sedap jew.


Quote ussopp 13-10-2021 12:12 AM
Edited by ussopp at 13-10-2021 12:15 AM
Punat_button replied at 12-10-2021 07:49 PM
seks bawah umor nikoh ka idok sama ja faraj tu belum bersedia acik oi.

kahwin lagilah another l ...


inilah ilmu yg paling bodoh takde akal...

ikut sgt gengs siti kasiim...si bodoh.

mengatakan faraj diorg tak bersedia..woi 15 tahun kau ckp tak bersedia....cakap atas dasar ilmu kah atau atas dasar sentimen

kau kena faham, dari sudut biologi, lebih muda lebih bagus utk beranak....


sbb lepas dia baligh itulah saat dia paling elastik...

dan risiko beranak makin bahaya tu utk yg makin tua...

takde ilmu nak bercakap.


kau tgk lah kes budak beranak diorg siap boleh jalan terus lepas  buang anak di tandas  tanpa berpantang....

kenapa...

kerana peranakkan diorg paling elastik.....

sbb tu budak bawah umur kalau beranak rilek ja...dlm tandas....

kalau setakat  baby pun diorg elastik....apa lagi kemaluan lelaki yg tak sampai saiz baby....

aku bukan nak suruh semua org kawin muda...

aku cuma malas fakta bodoh.....

cakap takda akal.......


ilmu takda tpi nak bercakap pasal kebenaran......konon.

membawang bolehla
Quote Punat_button 13-10-2021 09:07 PM
ussopp replied at 13-10-2021 12:12 AM
inilah ilmu yg paling bodoh takde akal...

ikut sgt gengs siti kasiim...si bodoh.

amboi marahnye

OK lah boleh diterima faraj 15 tahun dah cukup elastik. Siap !!! dah jgn marah2


Quote kakikuDibibirmu 13-10-2021 09:14 PM
Dalam satu alternate timeline ada ummah ereb fadang fasir ini yang nikah budak 6 tahun, Aisha tersenyum sinis, perintah Tuhan katanya
Quote matamata 13-10-2021 10:22 PM
South Tangerang

South Tangerang is a city in the province of Banten, Indonesia. Located 30 km (19 mi) on the southwestern border of Jakarta, the city forms part of the Greater Jakarta metropolitan area. It was administratively separated from Tangerang Regency on October 29, 2008.[1] According to the 2020 Census, the city population was 1,354,350 inhabitants. The total area is 147.19 km2 (56.83 sq mi).[2] It's second-largest city in Banten in terms of population, and has grown rapidly, not only as Jakarta's satellite city, but also the development of business districts and commerce due to presence of large-scale planned town by private developers.

South Tangerang is home to some planned towns built by private developers, the notable ones are Alam Sutera (North Serpong), BSD City (Serpong), and Bintaro Jaya (Pondok Aren), complete with facilities such as business centres, shopping malls, and international schools.
https://en.wikipedia.org/wiki/South_Tangerang

Lihat semua komen(18)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-1-2022 10:12 PM GMT+8 , Processed in 0.094612 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top