CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Tan Sri, Datuk Seri Dalam Drama Perlu Hormat Prinsip Rukun Negara

11-10-2021 01:43 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 1562| Komen: 27

Description: Penggunaan gelaran Tan Sri dan Datuk Seri dalam skrip drama dibolehkan selagi ia tidak melanggar garis panduan ditetapkan dan sentiasa menghormati prinsip Rukun Negara.
Penggunaan gelaran Tan Sri dan Datuk Seri dalam skrip drama dibolehkan selagi ia tidak melanggar garis panduan ditetapkan dan sentiasa menghormati prinsip Rukun Negara.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa berkata, kerajaan memahami dalam industri penulian kreatif memang ada sifat-sifat yang akan digambarkan untuk menyampaikan mesej tertentu.


Kredit foto: IG Annuar

“Dalam masyarakat kita memang ada banyak jenis gelaran (seperti) Cikgu, Ustaz, Ustazah, Tok Imam, Tok Guru, Yang Berhormat, Datuk Seri, Datin, Tun dan sebagainya.

“Sememangnya dalam penulisan kretif ada sifat antagonis dan sebagainya. Jadi selagi mana penulisan itu membawa mesej yang tidak melanggar garis panduan dan menghormati prinsip Rukun Negara, maka kita mengizinkan pendekatan kreatif termasuk dalam penulisan skrip drama,” katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Hasanuddin Mohd. Yunus (PH-Hulu Langat) berhubung skrip drama menggunakan watak Tan Sri dan Datuk Seri yang tidak bermoral seperti melakukan hubungan sulit dengan isteri orang serta mengambil rasuah kerana ia menjatuhkan imej gelaran tersebut. 


Sumber: K! ONLINE

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Decaffeinated 11-10-2021 01:45 PM
lepas ni kita buat watak YB melompat. Yang itu rukun negara compliant tak?



Quote KamikuP 11-10-2021 02:14 PM
Buat watak Menteri ada kes kongsi gelap cuci duit upah org susruhan buat keje kebajikan lantas flex kat media sosial utk meraih likes dan perhatian aaa gitchu
Quote cmf_premierleag 11-10-2021 02:23 PM
buat skali drama psl menteri kawen bini muda
bini2 muda ni lak dr kalangan retis,selebriti
buat juga psl drama menteri kaki rasuah,geng dgn kongsi gelap, lompat parti, kaki semburit di sandakan, minum air suam etc etc
pasti akak kembali layan drama2 meleis ni nanti
Quote FOTHER-MUCKER 11-10-2021 02:31 PM
Tan SRI datuk SRI pengamal rasuah tu dah lupa rukun negara dan rukun iman.

Jangan tau nak hukum orang sahaja.

Itulah akibat nya apabila ummah dibodohkan oleh manusia manusia gila kuasa.
Quote awanysss 11-10-2021 02:32 PM
lol kisah benar semuanya.
kenapa butthurt kalau tak buat
Quote Supersirap 11-10-2021 02:34 PM
KamikuP replied at 11-10-2021 06:14 AM
Buat watak Menteri ada kes kongsi gelap cuci duit upah org susruhan buat keje kebajikan lantas flex  ...

Pasti drama tersebut mendapat sambutan orang ramai, drama yang menzahirkan keadaan semasa macam cerita tamil
Quote Supersirap 11-10-2021 02:35 PM
cmf_premierleag replied at 11-10-2021 06:23 AM
buat skali drama psl menteri kawen bini muda
bini2 muda ni lak dr kalangan retis,selebriti
buat j ...

Sememangnya kami mendahagakan drama realiti sebegini bagi pengajaran bersama
Quote Belibis 11-10-2021 02:50 PM
Sapa makan cili,dia yang pedas..takkan drama2 nak ikut skrip gerak khas..pulis semua baik2 sajorkk..
Quote salimrock 11-10-2021 03:07 PM
ish takkan citer tansri / datuk berzinah  ambik rasuah pn dah sentap...

kata setiap cerita ada moral yg baik, tauladan, biar je la...


polis evo bila orang berserban jd teroris, katanya, ini bukan semua , bukan mengambarkan imej islam sebenar, hanya cerita, lg pn itu watak ajaran sesat


sama ler cm ni, bukan semua, bukan mengambarkan imej datuk, tansri yg sebenar

eleh rilek ar datuk,

bila gadis2 mongol /kazakstan,  nak masuk malaysia lagi? ala diroang kan asisstant pilot helikopter yg hebat...

Quote salimrock 11-10-2021 03:11 PM
ustas dlm citer nur yg langan pelacur tu boleh je


apa kata kita buat datuk tansri langgan pelacur pula... mgkn lebih muliya dr amik rasyuah
Quote rashiman 11-10-2021 03:23 PM
salimrock replied at 11-10-2021 03:11 PM
ustas dlm citer nur yg langan pelacur tu boleh je

kalau tak langgan pelacur pun, yg rogol maid boleh tak...
Quote manzilla 11-10-2021 03:24 PM
Kisah baiah talak 3 pasti menarik.
Quote Artemesiaa 11-10-2021 03:30 PM
Mungkin benar macam dalam drama itu sebab kalau tak betul mana ada yang nak sentap
Quote kotakominami 11-10-2021 04:13 PM
Buat gerak khas je lah bang oii
Quote kakikuDibibirmu 11-10-2021 04:14 PM
rashiman replied at 11-10-2021 03:23 PM
kalau tak langgan pelacur pun, yg rogol maid boleh tak...

Rais Orphan robengah tersenyum sinis
Quote rashiman 11-10-2021 04:18 PM
kakikuDibibirmu replied at 11-10-2021 04:14 PM
Rais Orphan robengah tersenyum sinis

bukan dia aje yg tersenyum sinis...

Quote mohdcrow 11-10-2021 04:46 PM
Terasa ke?
Quote chandrahusin 11-10-2021 04:51 PM
cmf_premierleag replied at 11-10-2021 02:23 PM
buat skali drama psl menteri kawen bini muda
bini2 muda ni lak dr kalangan retis,selebriti
buat j ...

kannn mcm filem Tamil
semua ada
puas hati tengok
baru la boleh hadap filem/drama tu
Quote RaraLavenda 11-10-2021 04:57 PM
Aihh YB Hulu Langat sentap nampak. Dah mmg semue tu pun betul. Nak berdalih ape lagi. Banyak lagi tau bende2 yg teruk melibatkan individu berpangkat mcm tu.

Lihat semua komen(27)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-10-2021 09:31 AM GMT+8 , Processed in 0.159912 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top