CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Pokok Keluarga Cleopatra Mempunyai Beberapa Cabang

6-5-2021 06:29 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 3047| Komen: 10|Original author: piao

Description: Semasa Zaman Ptolema di Mesir Kuno , beberapa permaisuri bernama Cleopatra naik kuasa. Yang paling terkenal dan berpengaruh adalah Cleopatra V ...



Semasa Zaman Ptolema di Mesir Kuno , beberapa permaisuri bernama Cleopatra naik kuasa. Yang paling terkenal dan berpengaruh adalah Cleopatra VII, anak perempuan Ptolemy XII (Ptolemy Auletes) dan Cleopatra V. Dia berpendidikan tinggi dan bercakap sembilan bahasa, dan berkuasa pada usia 18 pada bulan Mac 51 SM, memerintah bersama dengan saudaranya yang berusia 10 tahun, Ptolemy XIII, yang akhirnya dia digulingkan.

Incest dan Penaklukan
Sebagai firaun Mesir yang terakhir, Cleopatra mengahwini dua saudaranya sendiri (seperti kebiasaan dalam keluarga kerajaan), memenangi Perang Saudara melawan Ptolemy XIII, perempuan simpanan dan memperanakkan seorang anak lelaki (Caesarion, Ptolemy XIV) dengan Julius Caesar , dan akhirnya bertemu dan mengahwini cintanya, Mark Antony.

Pemerintahan Cleopatra berakhir dengan bunuh diri, pada usia 39 tahun, setelah dia dan Antony dikalahkan oleh pewaris Caesar, Octavian, pada Pertempuran Actium. Dipercayai bahawa dia memilih gigitan ular kobra Mesir (asp) sebagai alat kematiannya untuk memastikan keabadiannya sebagai dewi. Caesarion memerintah sesaat setelah kematiannya sebelum Mesir menjadi wilayah Empayar Rom .  

Pokok Keluarga Cleopatra
Cleopatra VII
b:  69 SM di Mesir
d:  30 SM di Mesir

Ayah dan ibu Cleopatra kedua-duanya adalah anak dari ayah yang sama, satu oleh seorang isteri, seorang oleh seorang gundik. Oleh itu, pokok keluarganya mempunyai lebih banyak dahan, ada di antaranya tidak diketahui. Anda akan melihat nama yang sama sering muncul, bermula dari enam generasi.


Pohon Keluarga Ptolemy VIII (Kakek dan Ibu Besar Cleopatra VII)



Pohon Keluarga Cleopatra III (Nenek Cicit Cleopatra VII dari Ibu dan Ibu)
Cleopatra III adalah anak perempuan dari seorang saudara lelaki dan perempuan, jadi datuk dan neneknya juga sama di kedua-dua belah pihak.



Sumber:https://www.greelane.com

1

Bagus

Marah
1

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Friends Rank (2 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote CiliPadiSedap 5-5-2021 07:23 PM
kaka fikir ibu tengku leon cleoptra
Quote lavendernovella 6-5-2021 08:53 PM
Ada gak teori si Cleo ni kena bunuh. Tapi ditulis bunuh diri. Berdasarkan sejarah ular yang patuk tu pun betul2 patuk tepat kat puting payudara sheol.
Quote Itzy 6-5-2021 09:59 PM
penting ke sejarah si cleopatra ni? macam takde sumbangan pun, banyak kisah dia difilemkan tentang kisah asmara dia dgn kekasih dia. ntah apa2.
Quote mamajawie 7-5-2021 12:03 PM
lavendernovella replied at 6-5-2021 08:53 PM
Ada gak teori si Cleo ni kena bunuh. Tapi ditulis bunuh diri. Berdasarkan sejarah ular yang patuk tu ...

amboi kinky nyehh ulau tu..

Quote lavendernovella 7-5-2021 01:24 PM
mamajawie replied at 7-5-2021 12:03 PM
amboi kinky nyehh ulau tu..

Payudara seorang pemerintah di zaman tu adalah simbol kekuasaan dan kesuburan, sheol kalau berarak naik pedati
akan keluarkan sebelah payudara utk tunjuk kekuasaannya. Meanwhile zaman moden pun tak kurang buat cam tu. Contohnya celebs2 barat.

Kalau ada masa boleh tgk ni.
[youtube]lN0E1CvGUZo[/youtube]
[youtube]YFWRe2TqyPk[/youtube]
Quote lavendernovella 7-5-2021 01:28 PM
Itzy replied at 6-5-2021 09:59 PM
penting ke sejarah si cleopatra ni? macam takde sumbangan pun, banyak kisah dia difilemkan tentang k ...

Penting gak antaranya utk stadi geo-politik zaman pemerintahan dia, antaranya diplomasi antarabangsa, dan perkara ni ada kepentingan dan berkaitan dengan aspek keselamatan , pemerintahan kerajaan, dan ketenteraan zaman moden etc. Sebab secara amnya perjalanan sejarah yang hampir sama sentiasa berulang merentas masa.
Quote tompie 10-5-2021 09:51 AM
lavendernovella replied at 7-5-2021 01:28 PM
Penting gak antaranya utk stadi geo-politik zaman pemerintahan dia, antaranya diplomasi antarabang ...

menarik pulak pasal Cleopatra ni.Aku tak pernah follow pun sebelum ni. Just mana yg come across dlm movie, article bagai.

Sis banyak tau pasal Cleopatra, ada study pasal dia ke? ke personal interest?
Quote lavendernovella 10-5-2021 08:42 PM
Edited by lavendernovella at 10-5-2021 08:45 PM
tompie replied at 10-5-2021 09:51 AM
menarik pulak pasal Cleopatra ni.Aku tak pernah follow pun sebelum ni. Just mana yg come across dl ...


Sejarah Cleopatra ni mmg menarik, cuma dia diangkat dalam layar perak ditunjuk dia tu playgirl berkuasa. Banyak lagi pasal dia. Pasal routine kecantikan dia , berendam dalam kolam susu, sental badan guna roti. Mekap dia sampai zaman moden masih orang tiru.

Satu saya perasan, kalau apa2 majlis dinner or watever guna tema pakaian beragam, sesapa yang pakai tema cleopatra mesti akan menang pakaian terbaik. Padahal kadag pemakai tu biasa2 dan tak cukup syarat pun. Haha. Aura dia kuat. Mungkin rahsia warna emas tu kot.  

Belajar sejarah luar mmg lebih menarik sebab mereka menvisualkan segala benda. Dengan bukti arkeologi, ada byk filem , dokumentari , etc. Bagi orang visual learner macam saya, mmg suka sebb mudah nak ingat. Kalau baca sejarah tempatan , bukan tak menarik cuma sgt2 kurang aspek visual jadi tak leh imagine macam mana pergerakan penceritaan. Senang citer baca byk2 tapi tak paham sangat. Sebb tu budak sekolah atau orang kita susah nak minat sejarah. Senang citer pasal dinosaur kelantan, orang luar excited giler , kat sini krik krik. Rugi.  
Quote cariplease 26-7-2021 09:55 PM
Comprehensive list hahaha
Quote kelam22 26-7-2021 10:07 PM
Menarik kisah cleopatra dan family ni.

Lihat semua komen(10)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

19-1-2022 12:13 PM GMT+8 , Processed in 0.105298 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top