CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Ini Cara Cuci Buah Kurma Untuk Buang Ulat

13-4-2021 06:45 AM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 4144| Komen: 28

Description: Sepanjang bulan Ramadan, tidak dilupakan dengan makanan Sunnah iaitu kurma.
Sepanjang bulan Ramadan, tidak dilupakan dengan makanan Sunnah iaitu kurma.

Kebiasaannya, kita langsung memakan kurma yang dibeli tanpa membasuhnya terlebih dahulu.


Gambar hiasan/The South African


Salah ke kalau makan terus kurma yang dibeli tanpa membasuhnya? Tidaklah salah, namun tular sebuah video pendek di TikTok yang menunjukkan cara mencuci buah kurma yang baru dibeli sebelum memakannya. 

Menurut perkongsian gadis tersebut, basuhan itu adalah bagi menghilangkan kotoran dari buah kurma serta sebarang ulat yang ada di dalamnya. 

Cara basuhannya mudah, hanya dengan memasukkan buah kurma tersebut ke dalam air yang dicampuri garam selama 10 hingga 15 minit sebelum disimpandi dalam bekas bertutup.



Bagaimanapun, ramai juga warga maya mempersoalkan cara tersebut kerana khuatir buah kurma tidak tahan lama selepas dibasuh. 

Namun, gadis dikenali dengan nama Azween Muzani itu membuat perkongsian video lain menunjukkan buah kurmanya yang melalui proses basuhan dari bulan Januari, bertahan sehingga kini. 



Walaupun pelbagai persoalan timbul, Azween menyatakan ia terpulang kepada cara masing-masing dan tidak menjadi masalah untuk memakan buah kurma yang dibeli itu tanpa membasuhnya terlebih dahulu.


Sumber: KoolFM
4

Bagus
2

Marah
2

Terkejut
2

Sedih
2

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (14 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Cece1234 13-4-2021 07:41 AM
I pun basuh dlu kurma sblm makan..
Quote Rajawali 13-4-2021 08:20 AM
memang la kena basuh dulu sebelum makan..takkan tu pun tak tahu.
Quote dubuk 13-4-2021 08:46 AM
suara tak sedap.. tak merdu
Quote ezacbee 13-4-2021 10:17 AM
Aku cuci dan makan.
Takan makan terus camtu.
Xdelah nak buh air garam bagai.
Quote ais_kosong 13-4-2021 10:46 AM
aku cuci tapi xbuat rendam2 bagai ni.
Quote SayaSayangMama 13-4-2021 11:50 AM
Boleh cuci pakai air yg dah dimasak.
Quote lavendernovella 13-4-2021 11:54 AM
Aku sorang ja kot yang makan terus ... {:smile
Quote tipah89 13-4-2021 12:59 PM
selalu cuci luar je, ni rendam maksudnya cuci luar dalam la kan... ok kene try buat ni.
Quote Artemesiaa 13-4-2021 01:06 PM
Sebab ramai jenis terus ngap tak dibasuh dulu jadi macam tu, rasa pelik bila ada yang membasuhnya dulu
Quote esbok 13-4-2021 01:12 PM
lavendernovella replied at 13-4-2021 11:54 AM
Aku sorang ja kot yang makan terus ... {:smile

sis tak keseorangan.
aku baru tau ada orang basuh kurma dulu.

Quote Meiizu 13-4-2021 01:35 PM
esbok replied at 13-4-2021 01:12 PM
sis tak keseorangan.
aku baru tau ada orang basuh kurma dulu.

Aku pun makan je.So dah ber3 lah kita hahah
Quote zulka 13-4-2021 02:54 PM
tak penah basuh kurma, keluar kotak terus ngap
Quote sharlenetexas 13-4-2021 03:11 PM
Masa kurma dalam guni jual timbang kilo memang basuh dulu. Dalam kotak ni tak pernah basuh.

Atau pun buat je kurma kering macam buah tin, cranberry, aprikot tu.

Quote LadyCarefree 13-4-2021 04:47 PM
Meiizu replied at 13-4-2021 12:35 PM
Aku pun makan je.So dah ber3 lah kita hahah

Me four. Tapi iols makan medjool saja. Yg lembik xnak. Suka medjool yg firm.
Quote lavendernovella 13-4-2021 05:16 PM
esbok replied at 13-4-2021 01:12 PM
sis tak keseorangan.
aku baru tau ada orang basuh kurma dulu.

Adakah lepas ni akan basuh? Kiki
Quote jazaa100 13-4-2021 07:15 PM
lavendernovella replied at 13-4-2021 11:54 AM
Aku sorang ja kot yang makan terus ... {:smile

Eh tak lah.....

aku pun mkn terus......
Quote mijot 13-4-2021 08:44 PM
aku kekadang basuh sebelum makan, kekadang makan terus....
rendam yg mcm ni tak pernah buat...
Quote lavendernovella 13-4-2021 09:14 PM
jazaa100 replied at 13-4-2021 07:15 PM
Eh tak lah.....

aku pun mkn terus......

Yeah , ada kawan..  
Quote MissVixen 13-4-2021 09:21 PM
lavendernovella replied at 13-4-2021 11:54 AM
Aku sorang ja kot yang makan terus ... {:smile

Aku pun makan terus. Tak pernah pula sakit perut, diare selama ni. Tak tahu pula ada ulat.

Lihat semua komen(28)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

20-1-2022 02:03 PM GMT+8 , Processed in 6.764213 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top