CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

5 Epidemik Dan Wabak Dahsyat Disebabkan Oleh Semut Charlie

22-3-2021 04:06 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 2025| Komen: 8|Original author: Raline

Description: Sekali pandang, hampir semua daripada kita mengenali serangga ini.Walaupun bersaiz kecil, kumbang Rove atau lebih dikenali sebagai Charlie ...

Sekali pandang, hampir semua daripada kita mengenali serangga ini.


Walaupun bersaiz kecil, kumbang Rove atau lebih dikenali sebagai Charlie ini lebih dahsyat daripada mana-mana haiwan bertubuh besar yang lain.
Kehadirannya sangat membahayakan dan mampu membuatkan anda tidak dapat tidur lena pada waktu malam.

Malah, serangga ini juga mampu menyebabkan wabak yang mencetuskan huru-hara kepada kehidupan manusia.

iluminasi.com kongsikan 5 wabak yang dicetuskan oleh kumbang Charlie di seluruh dunia.

1. Sri Lanka

Pada tahun 1997 di sebuah hospital yang baharu sahaja dibina di Sri Lanka, kakitangan hospital yang bekerja syif malam dan beberapa pesakit di wad hospital telah mengalami dermatitis akut.

Kajian kemudiannya dilakukan bagi mengenalpasti punca dermatitis ini dan cadangkan langkah pencegahan.
Kakitangan hospital dan pesakit yang mengalami dermatitis vesikasi akut selama 2 tahun dikaji menggunakan borang soal selidik.

Gambaran klinikal, kaitan dengan syif malam dan dan bulan kejadian diperhatikan. Serangga-serangga ini juga ditangkap pada waktu malam beberapa kali dan dikenal pasti.

Kemudian, kesan lepuhan dihasilkan menggunakan serangga yang ditangkap ini terhadap sukarelawan kajian.
Daripada 124 pesakit yang dikaji, 108 daripadanya adalah kakitangan hospital dan diperhatikan bahawa mereka semua telah bekerja syif malam dalam 2 hari sebelum bermulanya lepuh.

Serangga yang ditangkap termasuk dalam kelas Coleoptera, keluarga Staphylinidae, genus Paederus, dan spesies fuscipes. Kejadian itu bermusim dengan pengumpulan kes yang dilihat berlaku dua kali setahun.

2. India

Seramai 36 pelajar di sebuah hostel kolej perubatan di India telah melaporkan mengalami pernah mengalami dermatitis disebabkan oleh serangga Charlie ketika tinggal di situ pada tahun 2010.

Sebanyak 79 kes berlaku dalam kalangan 36 pelajar tersebut dan 21 daripadanya mengalami dermatitis akibat serangga ini dalam lebih dari satu kejadian.

Seorang daripada mereka telah mengalami lebih daripada 7 episod dermatitis dalam tempoh beberapa tahun. Tempoh maksimum yang diperlukan untuk lepuh akibat Charlie benar-benar pulih adalah sekitar 30 minggu dan secara purata ia mengambil masa 5.2 minggu untuk pulih.

Kumbang Paederus tersebut ditemui di sawah padi yang terletak di sekitar kolej perubatan tersebut yang terletak di kawasan luar bandar Himachal Pradesh.

Kumbang ini memakan perosak yang ada sawah padi dan dengan demikian serangga ini bermanfaat untuk pertanian.
Ia tertarik dengan lampu di kampus asrama dan memasuki bilik-bilik yang didiami pelajar.

Kumbang ini tidak menggigit atau menyengat, tetapi menyebabkan dermatitis teruk apabila dihancurkan pada kulit tanpa disedari.

Cecair coelomic atau haemolymph pada kumbang ini mengandungi paederin, sejenis amida yang bertindak sebagai agen yang menyebabkan lepuh dan menyekat mitosis dengan menghalang sintesis protein dan DNA.

Paederin dianggap 12 kali lebih beracun daripada racun ular tedung. Wabak dermatitis paederus berlaku setiap tahun pada musim tengkujuh dan musim tengkujuh di wilayah ini.

3. China

Pada tahun 2009, sebanyak 286 kes dermatitis Paederus telah dilaporkan di sebuah kilang menghasilkan mainan di bandar Chibi, China tengah. Kes ini berlaku di kilang dengan kakitangan seramai 316 orang dan jumlah kadar kejadian adalah 84.81%.

Kadar kejadian melibatkan kakitangan pentadbiran adalah 43.75% dan pekerja buruh adalah 87%. Bahagian badan yang paling banyak mengalami lepuh pada mangsa adalah leher dan muka.

Lepuh yang paling biasa terdiri daripada eritema linier dan papulopustules, yang mana 71.27% daripada pesakit ini mengalami lebih daripada satu lepuh.

Menurut kajian, persekitaran yang baik, pencahayaan, kelembapan, dan tempat tinggal yang buruk mungkin menjadi penyebab kepada wabak ini.
Penyelidik menyatakan bahawa kesedaran masyarakat yang meningkat mengenai keadaan ini dapat mengurangkan kejadian dermatitis Paederus.

4. Iraq

Pada tahun 2017, satu wabak dermatitis linearis yang disebabkan oleh spesis Charlie iaitu Paederus iliensis (Coiffait) dan Paederus ilsae (Bernhauer) berlaku di Pangkalan Bersama Balad di Najaf, utara Iraq.

Itu adalah kejadian pertama melibatkan P. iliensis yang dilaporkan di Iraq. Beberapa spesies Paederus mengandungi bahan kimia yang menyebabkan lepuh iaitu pederin, apabila dihancurkan pada kulit.

Di lokasi ini, 20 askar dan tentera udara terpaksa mendapatkan rawatan perubatan akibat kulit yang melepuh, yang mana paling banyak berlaku di bahagian leher dan tangan.

Semua kes berlaku pada bulan Mei dan Jun. Persampelan untuk Paederus bermula pada bulan Jun setelah serangga ini dikumpulkan di daerah di mana askar mengalami dermatitis dan berlanjutan hingga Oktober ketika serangga ini tidak lagi dikumpulkan.

Kumbang Paederus kemungkinan besar terbang dari kawasan sekitar pangkalan ketenteraan itu dan yang paling biasa berhampiran perimeter pangkalan berdekatan dengan cahaya terang.

Pensampelan pada waktu malam menunjukkan bahawa kumbang Paederus paling aktif bermula dari sejam setelah matahari terbenam hingga tengah malam.

Sebilangan besar anggota tentera yang diserang serangga ini adalah askar yang bekerja pada syif malam berhampiran tiang lampu.
Kejadian dermatitis linearis sebahagian besarnya dapat dicegah dengan mengubah sumber cahaya yang menarik perhatian kumbang Paederus.

5. Malaysia

Untuk tempoh 4 tahun dari 2014 hingga 2018, penduduk di Kondominium Shineville Garden di Ayer Hitam, Pulau Pinang, telah diserang oleh serangga Charlie ini.

Sekurang-kurangnya 10 laporan telah diserahkan kepada Jabatan Kesihatan negeri tetapi serangga oren dan hitam ini terus kembali walaupun terdapat proses fogging dan kawalan perosak secara berkala dilakukan.

K. Pragalathen, salah seorang penduduk di situ memberitahu bahawa dia melihat berlaku keradangan di wajah anak perempuannya tetapi tidak mengesyaki ia disebabkan oleh serangga tersebut.

“Saya fikir ia hanya alergi dan membawanya ke klinik di mana anak saya diberikan krim untuk disapu,” kata K. Pragalathen. Namun keesokkan harinya, terdapat beberapa kesan lepuh di wajah anaknya membuatkan K. Pragalathen yakin ia disebabkan oleh Charlie.

K. Pragalathen yang tinggal di tingkat 20 bangunan itu berkata bahawa serangga itu memasuki rumahnya dan cubaan untuk menghapuskan Charlie ini tidak berhasil.

Naib Ketua Badan Pengurusan Bersama Kondominium tersebut iaitu Choon Keong berkata bahawa serangan dahsyat itu mengganggu 234 keluarga di kondominium itu.

Kehadiran serangga ini di kawasan berkenaan adalah bermusim. Ia hanya keluar dari sawah padi pada musim hujan.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri, Phee Boon Poh berkata, serangga ini biasanya muncul setelah penuaian dan pembakaran sawah padi.

Phee menambah bahawa Charlie mungkin mengerumuni kondominium tersebut disebabkan oleh kemusnahan habitat.

Phee berkata walaupun penyembur kimia berkesan, kita tidak boleh memukul atau menggosok kumbang jika mendarat di badan, kerana bahan kimia yang dikeluarkan olehnya akan “membakar” kulit.

Rujukan:
1. Cureus


Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote berun 21-3-2021 10:53 AM
semut bisa
Quote haifawehbe 22-3-2021 06:48 AM
iols penah kene gigit dgn benda alah ni sampai bernanah tgn.
Quote shark_eow7 22-3-2021 08:49 AM
yang dah pernah kena dgn charlie ni tau la rasa mcm mana.. tgk kawan kawan jln kengkang jee melecur celah peha. kesian kt dia. dah la hostel kena naik turun tangga..
Quote azimodin 22-3-2021 09:59 PM
Masa kat u bila nampak member muka macam terbakar & bernanah, CONFIRM kes tergesel charlie. Siap standby berguling-gulung selotape. Ada sekali tu kena dari cuping telinga ke dagu, nasib baik la x kena mata. Member2 yang duduk level atas2 kurang sikit binatang ni, xmampu nak terbang tinggi agaknya
Quote Perawankota 23-3-2021 03:13 AM
Seram lak dgr pasal Charlie ni..
Quote Annaquinn009 23-3-2021 12:21 PM
x pernah kene..tp tengok member, uihh x sanggup
Quote kedekek 24-3-2021 10:17 PM
Masa zaman matriks penang tahun 2002 serangan charlie hbs muka tgn masing2..dasat2
Quote Cece1234 25-3-2021 12:32 AM
Zaman matriks gopeng ramai member kena siap ada kena kat muka..so hari2 sblm tido i sapu franch oil kat muka tgn kaki..tp ada skali tu i kena charlie kat ketiak sbb i tido pakai baju sleeveless..kurang asam so pastu i sapu franch oil kat ketiak leher sume skali.. puas hati i..pastu xde kena charlie dah..pastu ramai member tiru..time tu ramai2 pakai beli franch oil berbotol2..i pun xingat mana i dapat idea sapu franch oil tu..tp mmg berkesan la charlie xhinggap..

Lihat semua komen(8)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-1-2022 10:41 AM GMT+8 , Processed in 0.086455 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top