CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Hiburan Tempatan Lihat artikel

99% Rakyat Malaysia belum tahu Illya Sepahtu ada kembar seiras?

17-3-2021 10:34 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 9895| Komen: 74|Original author: WIFEY_KETIAK

Description: “WALAUPUN kemb4r, isteri kami belum pernah tertuk4rkerana masing-masing sudah mengenali pasangan,” kata pelakon dan pe ...
 



“WALAUPUN kemb4r, isteri kami belum pernah tertuk4r  kerana masing-masing sudah mengenali pasangan,” kata pelakon dan pelwak, Illya Buang Shaharum, 52, yang berk0ngsi ‘kebahagiaan’ kerana memiliki kemb4r seiras, Yang Sharkawi.


Illya berkata, kemb4rnya itu adalah bekas guru dan bekas pegawai di Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Larut Matang, Selama, Perak.
“Ada orang bertanya, sukar atau tidak memiliki kembar dan mungkinkah isteri pernah tertuk4r suami mereka? Bagi saya tidak, kerana kami mengenali pasangan sebelum berkahwin,” katanya.


Biarpun begitu, Illya mengakui Yang lebih ‘bijak’ berbanding dirinya kerana dia seorang pendidik.
Dia yang dilahirkan di Tanjung Rambutan, Perak berkata, mereka bersekolah bersama hingga tingkatan tiga, namun diplsahkan di tingkatan empat mengikut aliran akademlk.

“Abang saya lebih bijak sehinggalah dia bergelar guru manakala saya cendervng dalam dunia seni kerana menyertai Sinaran Pasport Kegemilangan pada 1995 bersama Wahid dan Hamdan,” katanya.




Illya yang juga anak keempat daripada lapan beradik berkata, dia dan abangnya memiliki minat sama iaitu berlak0n, menari serta menyanyi.

“Kami pernah menjalani uji bkat lakonan di Kuala Lumpur ketika remaja, tetapi gagal. Kami juga mencebvrkan diri di pentas teater bangsawan arahan Allahyalrham Onie Moraza.

“Abang saya mengutamakan pendidikan maka terplsahlah kami mengikut karier masing-masing. Oleh kerana tiada kelulusan, saya memberi tumpuan sebagai artis,” katanya memulakan langkah sebagai penari separuh masa di Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Negeri Perak.

Kata Illya, walaupun memiliki lapan beradik, Yang paling rapat kerana mereka membesar bersama.

“Jika bergaduh, abang saya suka meng4lah malah penduduk kampung menyifatkan kami seperti kucing kerana bermain, bergurau, berpelvkan dan bercak4ran bersama,” katanya.

Menjengah kehidupan hari ini, Illya tidak mahu meng4lah dengan abangnya apabila masing-masing memiliki lima anak.

“Sebagaimana er4tnya saya dan abang, anak kami juga rapat antara satu sama lain. Kami bawa hubungan waktu kecil dalam jiwa anak-anak,” katanya.

Berkongsi zaman kanak-kanak, Illya memberitahu mereka gemar berpakaian sedondon dan menjadi tarikan masyarakat hingga dijemput memeriahkan program keraian.

“Jika di kampung, kami sangat dikenali kerana seiras tambahan pula sering menjayakan program soslal. Jika digandingkan dalam pementasan teater bangsawan, kami diletakkan bersama memegang watak pari-pari,” katanya yang suka termenung dan memandang awan.

Katanya, dengan wjah dan suara seiras pementasan mereka memvkau penonton yang menyksikan teater.



Ketika layak ke peringkat akhir Sinaran Pasport Kegemilangan musim ketiga, Illya memberitahu abangnya dibawa bersama menjayakan rancangan realiti berkenaan.

“Pada masa itu seluruh Malaysia keliru mana satu saya, mana satu abang. Bukan itu saja, ibu kami yang menyksikan melalui televisyen juga tidak mengec4m mana satu anak ketiga dan keempatnya,” katanya ketawa.

Walaupun rapat, Illya berkata, dia dan abangnya tidak banyak berkongsi perkembangan karier kerana mereka berbeza halvan.

“Biasanya kami berbual mengenai keluarga dan kawan sekampung. Namun, memiliki kembar adalah nikmat tidak terhingga daripada Allah,” katanya.

Menurutnya, pada waktu kecil ibu mereka suka menyediakan pakaian yang sama menyebabkan penduduk kelirv.

“Kami sering dijadikan bahan tekaan, yang mana satu saya yang mana satu abang sehinggalah sekarang. Pernah suatu ketika, peminat juga kelirv antara saya dan abang,” katanya.

Sumber Hmetro
Kredit : Limau Madu Press

3

Bagus
1

Marah
2

Terkejut
1

Sedih
1

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (9 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

ADVERTISEMENT

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote WIFEY_KETIAK 16-3-2021 10:21 PM
duk layan senario dr tahun 1998 baru taw dia ada kembar
Quote namemysoul 16-3-2021 10:28 PM
Cam tgk crmn...
Quote Moyangkucing 16-3-2021 10:30 PM
Memang agak sama rupa mereka.
Quote rain2169 16-3-2021 10:35 PM
ye laaa.... macam serupa....
Quote hanna88 16-3-2021 10:36 PM
baru tau ade kembar..seiras sangat..
Quote babynina30 16-3-2021 10:38 PM
Bagos pakcik ni sopan takde nk miang keladi on stage
Quote iresju 16-3-2021 10:39 PM
X penah tau pakya de kembar. Sama betul
Quote Suchi 16-3-2021 10:39 PM
Mmg la tak tertuka bini, tp bini tu yg risau tertukar laki huhuhu

Quote Gomea 16-3-2021 10:51 PM
Baru tau pakyah ade kembar. Seiras betul
Quote hasniey 16-3-2021 10:55 PM
Uiii ai bru tau.pdhal tgok dia dr kecik kot.maybe time tu xamik tau hal peribadi retis.maklumlah..kecik lg.mne ada internet.org2 kayo je ada internet.nak tau kene beli mangga.xpon urtv
Quote cmf_premierleag 16-3-2021 10:58 PM
bosan la pokcik ni kat sepahtu
buat lawak x menjadi je
Quote babycc 16-3-2021 10:58 PM
Yg mana 1 pakya?? Sama je dedua..
Quote JalaEmas 16-3-2021 10:58 PM
sebijikknyaa.. mcm bt mirror image.. baru tahu pakya ase kembor
Quote de_ikea 16-3-2021 11:00 PM
Sama betul
Quote sukacactus 16-3-2021 11:00 PM
Tau dia ada kembar sebab dl ada keluar paper
Tp apahal ejaan kat artikel ats huruf a tukar jd 4, u jd v
Sakit mata aku tgk
Quote unguaurora 16-3-2021 11:03 PM
Dh tau kembau hr tu ada bc kat fb tp yg ni br tgk byk gmbo deols.. mereka seiras sungguh.
Quote Fafaaisa 16-3-2021 11:10 PM
Pernah jumpa skali di bazar ramadan di perak dulu..tp skarang baru tertanya2 yg jumpa tu pakya or kembar dia
Quote dudaberhias 16-3-2021 11:12 PM
serupa sangat... kembar seiras
Quote yayarin 16-3-2021 11:14 PM
Seiras betul pakya dgn kembar

Lihat semua komen(74)

ADVERTISEMENT


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-8-2022 10:24 PM GMT+8 , Processed in 0.082698 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top