CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Bukan Melayu Je Cerai Dan Dengki, Cina Pun Ada Cuma Tak Bergosip Macam Kita

4-8-2020 12:58 PM| Diterbitkan: Cari-Azza| Dilihat: 7965| Komen: 94|Original author: Oleh: Cari-Azza

Description: Berita penceraian membabitkan bangsa Melayu kerap dilaporkan oleh media seolah-olah orang kita berkahwin hanya untuk bercerai, ditambah dengan kes menipu rakan sendiri, berhutang dan pelbagai lagi isu ...



Berita penceraian membabitkan bangsa Melayu kerap dilaporkan oleh media seolah-olah orang kita berkahwin hanya untuk bercerai, ditambah dengan kes menipu rakan sendiri, berhutang dan pelbagai lagi isu memburukkan lagi keadaan. 

Timbul persoalan, adakah hanya Melayu yang bermasalah? Bagaimana dengan bangsa lain?

"Patut lah bangsa Cina berjaya sebab mereka tidak menjatuhkan sesama sendiri," misalnya kata mereka.

Pengguna Facebook, Su Han Wen Shu menafikan perkara itu.


Foto :FB


Foto : Colourbox

Menurut Wen lagi, lima dari enam situasi ini adalah sama dengan perangai segelintir bangsa Melayu iaitu menceraikan isteri yang setia kerana mahu berkahwin dengan wanita lain, mengharapkan duit isteri, menipu dalam bisnes, maki hamun dan saling berdengki.

Manakala, kes bergaduh di kelab malam berebut perempuan juga sudah mula dijumpai dalam kalangan Melayu urban. Jadi, mengapa Melayu sahaja yang dimomokkan isu sebegini?


Foto : FB

Ini kerana bangsa Cina menyimpan keaiban mereka, bukannya dijaja ke portal media seperti mana bercambahnya portal-portal gosip setiap hari. Ianya kerana orang Melayu sendiri yang menyukai membaca keburukan bangsa sendiri lalu menyebarkannya dengan menyelitkan kata-kata nasihat, kononnya dijadikan tauladan.


Foto : btanguma

Berbeza dengan akhbar cina sendiri yang tidak menyiarkan pun berita skandal begini dan berlagak seperti tiada apa-apa keburukan di mata mereka.

Perkongsian Wen mendapat ribuan 'like' dan 'share' serta disokong oleh warganet lain.


Foto : FB

Jadi, iktibarnya di sini ialah warganet sendiri perlu memilih bahan bacaan yang membina bukannya sekadar bergosip hingga membuatkan bangsa sendiri nampak buruk di mata orang lain, walaupun sebenarnya ia dua kali lima sahaja. - CARI
1

Bagus
2

Marah
2

Terkejut
2

Sedih
2

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (11 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote CatMiow 4-8-2020 01:10 PM
Betul tu,  kat sini ade je yg suka tengok sesama islam bashing orng yg melakukan kesalahan.

Tapi bila berkaitan dengan komuniti dia,  tak de dia nak up benang...  .
Quote rospinki 4-8-2020 01:10 PM
orang yg busy dgn usaha tiada masa mencuri curi dengar cerita org lain lagi lagi mencari keburukan
orang yg busy body je suka.
Quote umbut 4-8-2020 01:16 PM
Cina x leh kahwin byk. Diorang byk pasang skandal or mistress... sebab tu dulu ada ura3 nak ambik maid dari china, mengamuk semua ahso nanti laki kena rampas... soh ambik indon je..
Quote mis_j_alexanda 4-8-2020 01:19 PM
Edited by mis_j_alexanda at 4-8-2020 01:21 PM

@I.am.PH x nak jengah ke sini ke?
Quote cmf_almondpecan 4-8-2020 01:23 PM
Memang la ada. Apa bangsa pun mesti ada hal mcm ni. Cuba tanya puak Yakut, Khakas, Apache, Chiricahua dsb mesti ada jugak benda ni.
Quote renko 4-8-2020 01:23 PM
da duk malaysia
org melayu je la ramai kua berita bnde ni sume
lain la duk uganda tetiba melayu punya berita byk kat sana
yela pelik
Quote belilies 4-8-2020 01:23 PM
Kes anak buat hal sampai tak mengaku anak pun hada. Semua kaum pun sama.
Quote Artemesiaa 4-8-2020 01:23 PM
Betul tu semua bangsa ada je kes yang lebih kurang sama je tapi kurang dibawangkan berbanding geng acik2 bawang biasa
Quote cmf_almondpecan 4-8-2020 01:26 PM
umbut replied at 4-8-2020 01:16 PM
Cina x leh kahwin byk. Diorang byk pasang skandal or mistress... sebab tu dulu ada ura3 nak ambik ma ...

Sebelum 1 Mac 1983, orang bukan Islam di Malaysia boleh berkahwin lebih dari satu. Masa tu agak biasa lelaki Cina kahwin ramai esp tokeh2 kaya.

Quote sarah82 4-8-2020 01:28 PM
Baru korang tau meh?

Sebab tu aku gelakkan saja pada sesiapa yg dok kata Melayu saja dengki
Quote angelofish 4-8-2020 01:31 PM
Tak bergosip? salah tu.cuma bangsa melayu tak paham bahasa cina.
Quote damsel_fiji 4-8-2020 01:32 PM
Kucing pun pandai skandal.. apatah lagi manusia
Quote kucingitam 4-8-2020 01:41 PM
mmglah ada..

kat opis aku ni pun ada je cina yang tak ngam sesama sendiri..
Quote barfi 4-8-2020 01:57 PM
Cina takde kes kawin dua, dorang simpan pompuan ramai la..

Quote RatuDunia94 4-8-2020 01:58 PM
Alah sama je tak.. kalau cina sesama cina membawang melayu bukan paham pon.. sah2 deols membawang dlm bahasa dia..
Quote dua_chzy 4-8-2020 02:00 PM
Edited by dua_chzy at 4-8-2020 02:02 PM
barfi replied at 4-8-2020 01:57 PM
Cina takde kes kawin dua, dorang simpan pompuan ramai la..


Ada je. Kawin kampung la. Datuk akak 3 bini. Kat Sabah Sarawak, Cina2 ni biasa berbini banyak terutama zaman TV hitam putih dulu. Sekarang pun masih ada yang buat.
Quote Cyempaka 4-8-2020 02:06 PM
Bukan xbergosip macam kita tapi xbergosip dengan kita.  Kalau bercampur dengan makcik2 kakak2 cina,  tau la derang pun sama bawang je dengan kakak2 melayu.  Sama je apa bangsa pun..
Set2 xbercampur je yg asyik junjung cina itu cina ini.  Smp pnah sekali sorg forumer ni berkata cina raya xkalut beli bj raya macam melayu.  Aku xtau nak gelak ke nak kesian
Quote dua_chzy 4-8-2020 02:06 PM
Akak dulu serumah dengan chinkies Sarawak dan Malaya. Akak taw sangat perangai meka gimana. Eh, semua kaum sama la bagi akak. Dah namanya manusia.
Quote KIM.K 4-8-2020 02:11 PM
kucingitam replied at 4-8-2020 01:41 PM
mmglah ada..

kat opis aku ni pun ada je cina yang tak ngam sesama sendiri..

Sama. Cina konservatif sebenarnya tak masuk dgn cina yg serumah dgn bf. Aku ingat taboo melayu je

Lihat semua komen(94)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-5-2022 06:44 AM GMT+8 , Processed in 0.080435 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top