CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Mabuk Durian - Bangunan Terpaksa Dikosongkan, 12 Masuk Hospital

24-6-2020 07:45 AM| Diterbitkan: natrahn| Dilihat: 5369| Komen: 57|Original author: Oleh: natrahn

Description: Raja buah, durian mempunyai ramai peminat dari Malaysia khususnya dan di kalangan orang Asia amnya kerana kelazatan isinya yang berkrim, manis dan berlemak.


Raja buah, durian mempunyai ramai peminat dari Malaysia khususnya dan di kalangan orang Asia amnya kerana kelazatan isinya yang berkrim, manis dan berlemak.

Bagi yang suka makan durian, apabila tiba musimnya ia ibarat satu pesta makanan.


Kredit foto: The Star

Namun, bagi sesetengah orang terutamanya di barat, bau durian yang kuat boleh membuatkan mereka pening kepala dan berasa ingin muntah.


Pada Sabtu, pasukan polis, bomba dan perkhidmatan kecemasan dikejarkan ke sebuah pejabat pos di bandar Schweinfurt, Bavaria selepas pekerja di pejabat pos di situ terhidu bau amat kuat dari sebuah bungkusan.

12 staf di Jerman mendapatkan rawatan di hospital dan berpuluh-puluh lagi dibawa keluar dari pejabat pos di bandar Bavarian, Schweinfurt, lapor media tempatan.

Hasil pemeriksaan mendapati bungkusan tersebut rupa-rupanya mengandungi empat biji durian dari Thailand yang dikirim seorang penduduk Schweinfurt berusia 50 tahun untuk rakannya di Nuremberg.

Akibat mual kesan dari terhidu durian berkenaan, 12 staf terbabit menerima rawatan di hospital. Walau bagaimanapun, durian berkenaan akhirnya dihantar jua kepada penerima sepatutnya.

Bagi masyarakat negara barat, konsep durian ini sangat membelenggu fikiran mereka sehingga buah ini turut menjadi pilihan program realiti Fear Factor yang pernah menampilkan durian sebagai salah satu makanan yang mesti ditelan oleh peserta. - CARI
1

Bagus
2

Marah
2

Terkejut
2

Sedih
4

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (13 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Tinot7 23-6-2020 11:49 AM
Kat mana ntah, depa ingatkan bau doyan itu ialah gas leak...
Quote duri_durians 23-6-2020 11:54 AM
aku lalu depan pub hidang arak pun loya jugak..

apa ke hntar durian pakai pos acik oiii.
Quote acikhan 23-6-2020 12:00 PM
Sebelum nie Haku bau durian x de rasa loya muntah, pening semua, n seminggu lbh nie jiran2 beli durian bau nyer siang mlm boleh mual n pening giler2... Tp Haku x pregnant uuuuu...
Quote noor2 23-6-2020 12:00 PM
Anak aku salah sorang x tahan bau durian dan langsung x nk makan durian....dia pernah cuba masa kecil terus muntah. ..sampai umur 16 tahun ni dia x mkn dah durian ...katanya busuk....rugi nikmat dunia betul
Quote ellejo 23-6-2020 12:01 PM
eleh poyo jah. nama bandar ko tu maknanya Babi (schwein) tak kira pulak
Quote dudaberhias 23-6-2020 12:03 PM
wow hebatnya raja buah... manusia pun dia boleh tumpas kan...
Quote sayawifenikmie 23-6-2020 12:03 PM

tapi mmg betul .. bau duria nboleh memeningkan dah bawa muntah ... sayapun tak tahan bau durian ... boleh pening dan muntah ...   tapi OK jer kalau makan durian ...
Quote Artemesiaa 23-6-2020 12:04 PM
Tak dinafikan bau durian kalau dalam tempat yang berhawa dingin akan jadi kuat dan merata baunya.  Jadi tak hairan mereka yang tak pernah bau atau makan durian akan fikir ia benda bahaya atau meloyakan.
Quote R2D2 23-6-2020 12:07 PM
tips nak hilangkan bau durian dlm kereta
-ambil batang durian. potong dua. sangkut pada saluran aircond kereta
-letak arang dlm kereta
Quote KIM.K 23-6-2020 12:07 PM
Duyan ada 200 jenis komponene berbau
Ada bau stokin
Bau roadkill
Bau panggang
Quote R2D2 23-6-2020 12:09 PM
Quote buragazz 23-6-2020 12:10 PM
Aku klu fresh memang tak makan.. klu orang paksa2 pun seulas pun tak habis.. tapi klu dah jadi lain contoh tempoyak buat pulak sambal daun kayu atau sambal tumis tempoyak.. korang klu kat sebelah cium bau je la...
Quote zafira 23-6-2020 12:14 PM
Tinot7 replied at 23-6-2020 11:49 AM
Kat mana ntah, depa ingatkan bau doyan itu ialah gas leak...

kat Aussie sana... kecoh pasal gas leak... sekali sape tah pi bawa durian masuk...hahaha
Quote mdhelmi 23-6-2020 12:18 PM
Edited by mdhelmi at 23-6-2020 12:20 PM

pekerja pos german tu admit bukan sbb bau durian kot
tapi bau gas yg dilepaskan oleh pemakan durian
bau durian pon dah kalah, belum gas telur+petai lagi


Quote R2D2 23-6-2020 12:19 PM
Kecoh...Ingatkan gas bocor, selepas bomba kosongkan bangunan baru tahu rupanya bau raja buah! - Dunia | mStar
Isnin, 13 Mei 2019 3:09 PM


PERPUSTAKAAN sebuah universiti di Australia kecoh minggu lalu apabila bau gas dihidu di situ menyebabkan kakitangannya terpaksa membuat panggilan kecemasan untuk mendapatkan bantuan.

Punca kejadian pada Jumaat petang itu akhirnya terbongkar sebaik pasukan bomba dan penyelamat tiba di perpustakaan Universiti Canberra.

Keseluruhan perpustakaan itu diarah dikosongkan untuk membolehkan pasukan penyelamat mengesan punca gas itu terhasil di bangunan berkenaan.

Bagaimanapun, dalam masa sejam, sumber sebenar yang mengeluarkan bau itu dapat dikenal pasti.

"Pasukan bomba telah melengkapkan pemeriksaan dan telah menemui puncanya.

"Perpustakaan berkenaan dapat diguna seperti biasa dan bangunan itu telah diserahkan kepada pihak universiti," demikian menurut kenyataan yang dikeluarkan pasukan penyelamat itu.

Bagaimanapun, pasukan bomba tidak mendedahkan dari mana datangnya bau gas itu, sebaliknya menyerahkan kepada kakitangan perpustakaan universiti itu untuk mengumumkannya.

"Durian", itulah penyebab utama kejadian berkenaan.

Dikenali Raja Buah oleh warga Britain, Alfred Russel Wallace, buah dari Malaysia ini sememangnya mempunyai penggemarnya tersendiri, malahan ia terkenal di China.

Bagaimanapun, baunya yang kuat menyebabkan ia dilarang dibawa ke hotel atau pengangkutan awam di seluruh Asia.

Menurut kakitangan perpustakaan berkenaan, buah berkenaan telah diletakkan berdekatan bolong udara siling di aras dua bangunan dan ia telah dikeluarkan daripada beg.

"Kini dibuka!" demikian posting pada Facebook perpustakaan.

"Gas yang dikesan dalam bangunan adalah selamat, ia daripada durian yang ditinggalkan dalam tong sampah!."

Kejadian ini adalah yang kedua berlaku di perpustakaan sebuah universiti di Australia.

Pada April tahun lalu, kira-kira 600 kakitangan dan pelajar sebuah kampus diarahkan supaya mengosongkan bangunan selepas pasukan bomba menerima panggilan berkaitan kebocoran gas.

Berdasarkan reaksi pelajar di Canberra sebaik mengetahui punca bau berkenaan, nampaknya kakitangan universiti berkenaan perlu membiasakan diri dengan buah itu.

"Saya sungguh gembira ada yang meletakkan dalam tong! hahaha yum yum saya suka durian," demikian reaksi netizen di Facebook.

"Simpan bijinya kemudian tanam mungkin dapat eksport ke China...Durian itu raja!" kata seorang netizen lagi. -SCMP
Quote MissyMolly 23-6-2020 12:20 PM
Lawak la news ni..poyo je durian ittew
Quote bulalof 23-6-2020 12:21 PM
i thought the westerners or Europeans already know what is durian.
Quote messymimi 23-6-2020 12:23 PM
nikmat yg x terkata



Quote Kurex 23-6-2020 12:39 PM
sebusuk bau durian, bau kentut acik semua lagi busuk ye

Lihat semua komen(57)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-5-2022 09:37 PM GMT+8 , Processed in 0.089499 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top