CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Krisis Air Lembah Klang: Kegiatan Mengorek Pasir Didakwa Punca Pencemaran Diesel

22-7-2019 11:50 AM| Diterbitkan: hussaini4675| Dilihat: 3756| Komen: 22|Original author: Oleh: Tukang Tulis

Description: Tempoh pemilihan bekalan air tidak dapat dipastikan.
Lokasi pencemaran diesel di Sungai Selangor. Kredit foto: Facebook Air Selangor


Krisis gangguan bekalan air yang melanda Lembah Klang pada masa ini didapati berpunca daripada pencemaran diesel yang dipercayai ada kaitan dengan kegiatan mengorek pasir di hulu Sungai Selangor.

Menurut Ketua Jabatan Perhubungan Pelanggan dan Komunikasi Pengurusan Air Selangor Sdn. Bhd. (Air Selangor), Abdul Raof Ahmad, pencemaran diesel dikesan di muka sauk Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1, 2 dan 3 serta Loji Rawatan Air Rantau Panjang.

Akibatnya, kedua-dua loji berkenaan terpaksa dihenti tugas mulai pukul 6 petang pada 21 Julai dan insiden itu merupakan yang kedua dalam tempoh tiga hari sehingga menyebabkan gangguan tidak berjadual berskala besar kepada pelanggan.

Krisis air yang berpanjangan menyulitkan kehidupan rakyat (gambar hiasan). Kredit foto: Carian Google


Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) juga telah melaporkan tentang insiden pencemaran diesel itu kepada pihak berkuasa.

"Pihak kami tidak dapat memastikan jangka masa pemulihan sekiranya insiden pencemaran sumber air mentah kembali berulang dan berada dalam keadaan siap siaga bagi menghadapi sebarang insiden yang berlaku pada hari ini," kata Abdul Raof seperti dipetik dalam kenyataan media yang disiarkan melalui laman Facebook Air Selangor.

Sebahagian besar netizen yang kesal dengan krisis air yang berpanjangan itu mendesak agar Air Selangor mengambil tindakan yang lebih konkrit bagi memastikan insiden serupa tidak berulang.

Mereka mempersoalkan bagaimana pencemaran boleh berlaku kerana kawasan tadahan air kebiasaannya ditutup dan dikawal rapi bagi mengelakkan pencerobohan. 

Kredit foto: Facebook
Kredit foto: Facebook

Segelintir netizen mendakwa krisis gangguan bekalan air gagal ditangani dengan berkesan oleh pihak yang bertanggungjawab.

Mereka yang tidak lagi dapat bersabar mendesak agar individu yang gagal melaksanakan tugas yang diamanahkan untuk meletak jawatan.

Dr. Xavier Jayakumar. Kredit foto: Facebook

Memetik laporan Malay Mail pada 20 Julai, Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Dr. Xavier Jayakumar menyatakan bahawa pencemaran bau air sungai merupakan kejadian yang biasa di Selangor.

Diharap krisis ini dapat diselesaikan segera kerana gangguan bekalan air yang berpanjangan akan mengganggu urusan kehidupan seharian. - CARI


Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (1 people)

ADVERTISEMENT

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote AbukRokok 22-7-2019 11:57 AM
betullah
krisis air selangor lebih kritikal
Quote Bersotong 22-7-2019 12:00 PM
wtpe suh resign klu bleh tukr krjaan?
Quote pokaibanktokyo 22-7-2019 12:03 PM
Menteri Besar pedulik apa ?
Quote Ina8895 22-7-2019 12:13 PM
Susah la jermin nak mandi junub lepas bersemburit. Air takde.
Quote ultra78 22-7-2019 12:25 PM
Satu hari semalam dah ada air. Tapi pagi tadi tak ada balik.
Quote pokaibanktokyo 22-7-2019 12:25 PM
Yang ada kuasa menyita menutup pencemar sungai semua Menteri Besar. Apa lancau merengek melatah pasal Pengurusan Air Selangor pulak ? Haram jadah punya bahalol sekor sekor
Quote Bersotong 22-7-2019 12:26 PM
ultra78 replied at 22-7-2019 04:25 AM
Satu hari semalam dah ada air. Tapi pagi tadi tak ada balik.

ko xbyr bil
Quote Boomibulat 22-7-2019 12:27 PM
Ina8895 replied at 22-7-2019 12:13 PM
Susah la jermin nak mandi junub lepas bersemburit. Air takde.

Tayammum je
Quote rocha 22-7-2019 12:28 PM
mula-mula pencemaran bau, pastu pencemaran minyak, tp tetap perkara biasa??
Quote Bersotong 22-7-2019 12:31 PM
pokaibanktokyo replied at 22-7-2019 04:25 AM
Yang ada kuasa menyita menutup pencemar sungai semua Menteri Besar. Apa lancau merengek melatah pasa ...

teneng wak..teneng
Quote Ina8895 22-7-2019 12:34 PM
Boomibulat: Tayammum je

Boleh ke hilang kesan kunyit tu?
Quote pokaibanktokyo 22-7-2019 12:35 PM

Burit lu la teneng paler butoh apa
Quote Bersotong 22-7-2019 12:48 PM
pokaibanktokyo replied at 22-7-2019 04:35 AM
Burit lu la teneng paler butoh apa

buritan ke?
Quote Ina8895 22-7-2019 12:55 PM
Bersotong replied at 22-7-2019 12:48 PM
buritan ke?

Semburit kot
Quote EmaAsmadi 22-7-2019 01:49 PM
{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose
Quote Mfzg89 22-7-2019 04:20 PM
Jebon mana yg g buang diesel mmg hidup nk nyusahkan org je...kasi tangkap bagi semua rakyat selangor lempang..  x mandi xpe lagi..nak cebok  xde air camne??? yg kaki semburit untung lerjenis keluar laju je.....
Quote Rogue98 22-7-2019 07:21 PM
Syarikat kerajaan negeri jugak yg buang diesel tu. Ambik lah tindakan segera. Lepas ni x yah lah undi PH lagi. Asik xde air jer. Sendiri buat pollution.
Quote c===8 22-7-2019 07:30 PM
Berani ke saman kontraktor korek pasir tu?
Quote bezita60 22-7-2019 07:43 PM
Ahaha..

Kerajaan yg lemah. Geng kapitalis semua boleh gelak besar

Lihat semua komen(22)

Kategori Berkaitan

ADVERTISEMENT


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

15-8-2022 12:15 AM GMT+8 , Processed in 0.075738 second(s), 29 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top