CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Resipi Ikan Rebus Air Asam Paling Sedap, Boleh Buat Diet Anda Hancur!

14-3-2019 12:35 PM| Diterbitkan: m.manis| Dilihat: 7718| Komen: 18|Original author: Oleh: M. Manis

Description: Tak perlu extravaganza sangatlah lauk orang Melayu ni. Cukup dengan ikan rebus cicah air asam sahaja sudah cukup membolehkan impian diet anda untuk hancur!
Tak perlu extravaganza sangatlah lauk orang Melayu ni. Cukup dengan ikan rebus cicah air asam sahaja sudah cukup membolehkan impian diet anda untuk hancur!

Bahan-bahan:

*4 ekor ikan kembung (ikan lain pun boleh)
*2 biji bawang besar (potong dadu)
*1 biji tomato (potong dadu)
*1 biji limau kasturi
*4 biji cili api (ikut tahap kepedasan masing-masing)
*Semangkuk air asam jawa (lagi pekat lagi kaww rasa kuah)
*Seinci belacan yang sudah dibakar
*Gula dan garam secukup rasa


Foto: Cookpad.com

Cara masak:

1. Lumur ikan dengan sedikit garam dan rebus sehingga masak bersama sekeping asam keping.

2. Ambil air rebusan ikan mengikut kuantiti kuah yang anda mahukan dan masukkan belacan serta air asam jawa.

3. Masukkan bawang, tomato serta cili, dan gaulkan sebati.

4. Perah limau kasturi, masukkan gula dan garam secukup rasa dan gaul rata kemudian curahkan bancuhan tadi ke atas ikan.

*Kalau tak nak susah-susah potong dadu, boleh sahaja potong panjang. Lebih mudah.

Sumber: FiezaIeda
6

Bagus
4

Marah
6

Terkejut
10

Sedih
11

Lawak
4

Bosan

Friends Rank (41 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote chinta89 14-3-2019 12:55 PM
berair mulut walaupun dlm gmbr nmpk x sedap
Quote sapeka 14-3-2019 01:37 PM
wow..sedapnye
ratah2 ngan ulam
Quote Bantalkuning 16-3-2019 10:47 AM
sedapnyaaaaaa
Quote onexox97 16-3-2019 09:13 PM
Waaah sedap sangat
Quote gorjeous 17-3-2019 02:13 PM
Nampak sedapnyee.. mesti cuba.
Quote MadameOnion 21-3-2019 10:34 AM
sedapnya..org utara panggil ikan temenung ayaq asam..guna ikan kembong
Quote Keisha_izara 8-4-2019 08:57 PM
Kalau tak nak rebus ikan,pun boleh kukus ikan tu dengan air asam yg dah dibuat..sedapnya {:spot
Quote iznanaziz 24-4-2019 04:00 PM
chinta89 replied at 14-3-2019 12:55 PM
berair mulut walaupun dlm gmbr nmpk x sedap


ko ni chinta...

tapi bila makan...pasti nasi bertambah
Quote puanbintang 6-5-2019 08:25 AM
suka giler lauk ni, tambah kalau balik kg..opah masak..makan dengan ulam..kecur air liur..
Quote PABLOQUE777 8-5-2019 07:40 AM
sedap nyer.. tegugat iman
Quote chinta89 9-5-2019 08:03 AM
iznanaziz replied at 24-4-2019 04:00 PM
ko ni chinta...

tapi bila makan...pasti nasi bertambah

jujur walaupun pahit.

kiranya ni edisi "rasa bukan sekadar rupa"
Quote adila39 15-12-2019 04:31 PM
Dah masak, tq TT... cuma kita pakai ikan siakap apa yg ada.. sedap gak.
Quote Lengkong 27-12-2019 08:54 PM
adila39 replied at 15-12-2019 04:31 PM
Dah masak, tq TT... cuma kita pakai ikan siakap apa yg ada.. sedap gak.

Tak pernah cuba ikan siakap..biasa guna ikan kembung. Lepas ni boleh cuba ikan siakap pulak


Quote Kak-Leen 29-12-2019 12:44 AM
Akak sangat kalah dgn lauk2 kampung sebegini.. Tp x pernah lagi rasa ikan rebus air asam gini. Akak pandai ikan asam rebus goreng style pantai timur je. Nnt boleh try ikan rebus air asam ni..
Quote Bylaaz 19-3-2021 10:37 PM
Dah pernah buat bertambah nasi dua pinggan
Quote sapasapa 14-5-2021 03:01 PM
Sedap ni..boleh cuba
Quote Guli 23-9-2021 09:30 PM
Menarik untuk masak2 kat umah ni, Cuba resepi baru pulak la
Quote Guli 23-9-2021 09:31 PM
Terima kasih share resepi

Lihat semua komen(18)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-2-2023 09:33 AM GMT+8 , Processed in 0.114017 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top