CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Netizen Gesa Kerajaan Tangani Masalah Buli Yang Dah Bertapak Sejak Zaman Tok Kadok

19-2-2019 10:32 AM| Diterbitkan: Sang_Pencinta| Dilihat: 4087| Komen: 25|Original author: Oleh: Sang_Pencinta

Description: Berikutan tularnya sebuah video berdurasi 1 minit 26 saat yang menunjukkan seorang pelajar lelaki dibuli rakan-rakannya baru-baru ini, netizen menggesa kerajaan untuk menyelesaikan masalah yang sudah ...
Berikutan tularnya sebuah video berdurasi 1 minit 26 saat yang menunjukkan seorang pelajar lelaki dibuli rakan-rakannya baru-baru ini, netizen menggesa kerajaan untuk menyelesaikan masalah yang sudah wujud sejak zaman tok kadok ini.



Loading FB Post...

Video yang dipercayai dirakam di sebuah sekolah rendah di Besut Terengganu itu tular di media sosial sehingga ibu mangsa dikatakan telah membuat laporan polis.  

Mangsa dikatakan berumur 12 tahun dan pelajar Tahun 6 itu dibuli tiga rakannya pada Selasa lalu.



Kredit foto: Facebook

Bagaimanapun, ramai netizen berpendapat masalah ini telah berlanjutan sejak dahulu lagi. 'Apa kata Menteri beri tumpuan sama rata terhadap kes seperti ini sama seperti warna kasut hitam putih' kata seorang pengguna Facebook.


Kredit foto: Facebook

Tidak ketinggalan, ada beberapa guru yang menyatakan mereka kini tidak mempunyai kuasa untuk merotan atau mendisiplinkan pelajar atas kekangan peraturan. 'Ada ibubapa yang meroyan jika anak mereka didenda, malahan hingga membuat laporan kepada pejabat pendidikan daerah atau polis. Jadi, guru serik mendenda pelajar' kata mereka lagi.


Kredit foto: Facebook

Seorang netizen pula berpendapat ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam memberikan didikan dan mendisiplinkan anak mereka. Malah, ada yang mencadangkan supaya akan-anak diberikan asas seni mempertahankan diri untuk mengelak daripada menjadi mangsa buli di sekolah.


Kredit foto: Facebook

Kredit foto: Facebook

Kredit foto: Facebook

Mengulas kejadian itu, Pejabat Pendidikan Daerah Besut mengatakan telah memberikan bantuan kaunseling kepada mangsa untuk menimumkan kesan trauma. 'Punca kes buli belum dikenal pasti dan kami menyerahkan kepada polis untuk membuat siasatan' kata Pejabat Pendidikan Daerah Besut.

Diharapkan kes seperti ini dapat ditangani segera untuk mengelakkan lebih ramai lagi pelajar menjadi mangsa buli di sekolah. - CARI

10

Bagus
11

Marah
10

Terkejut
11

Sedih
10

Lawak
10

Bosan

Friends Rank (62 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote haryatie 19-2-2019 11:41 AM
benci betuk dgn budak2 ganas ni
membulli org
kenapa yer..
kat rumah mmg dididik dgn kasar2 ker
Quote None68 19-2-2019 11:59 AM
Ni pun kena kerajaan buat ke? Patutnya mak bapak la..ke patutnya terus hantar Henry Gurney. Menyemak jer.
Quote palmolive 19-2-2019 01:13 PM
betul la..masa tok kaduk masih lagi di panggil pak kadok , dia kena buli di raja..tukar ayam sabung
Quote meow_tompok 19-2-2019 01:33 PM
kalau aku mmg aku demand jumpa dgn semua mak bapak pembuli ni. Demand explanation.  Dari situ bole tgk sikap mak bapak tu sendiri. Aku jugak demand, bagi aku lempang sekor-sekor anak derang.  

Quote kroit92 19-2-2019 02:48 PM
tengok jugak, kadang2 sekolah yang backup pembuli, jaga reputasi katanya
bila sampai kes polis. buat report. baru semua cikgu turun tunjuk muka
waktu budak kena belasah, semua butakan mata, pekakkan telinga
bila budak mengadu, mangsa yang kena marah balik
berdasarkan pengalaman sekolah dulu

sekolah sekarang budak2 kebal, cikgu tak boleh jentik
terus je report polis. mak bapak budak tu nangis-nangis merayu jangan layan
Quote chinta89 19-2-2019 03:29 PM
nk tangani mcmne, cikgu panggil ke bilik disiplin pun dah direport kat makpak! makpak hauk diugut cikgu plk!

haaaa menangkan lagi anak tu.
Quote kaklong32 20-2-2019 09:31 AM
budak2 skrg perangaiiii

sakit hati nengoknya rasa nak tampo kan aje
Quote Mierafaziera 23-12-2019 03:59 PM
mohon KPM dan semua sekolah buat kempen anti-buli yang berterusan!!! sekolah kena transparent!!! jangan cover2 bab buli ni...
Quote Artemesiaa 23-12-2019 04:13 PM
Sebab bab moral dan sivik tak dipedulikan sangat hanya pentingkan lulus dalam peperiksaan dari benda lain mana tak ada kesudahannya masaalah macam ni
Quote dua_chzy 26-12-2019 09:21 PM
Nak soh gomen buat hapa? Ko ingat gomen yang mengangkang buat anak2 hauk perangai ni?

Lihat semua komen(25)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-7-2022 11:33 AM GMT+8 , Processed in 0.770892 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top