CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Program Anti 'Geng Kunyit' Di Sekolah Cetus Kontroversi

14-2-2019 10:03 AM| Diterbitkan: Sang_Pencinta| Dilihat: 2993| Komen: 11|Original author: Oleh: Sang_Pencinta

Description: Sekeping gambar yang tular di Twitter baru-baru ini, mencetuskan kontroversi kerana sebuah majalah sekolah dikatakan menggunakan perkataan 'geng kunyit' bagi merujuk kepada golongan pelajar lelaki lem ...
Sekeping gambar yang tular di Twitter baru-baru ini, mencetuskan kontroversi kerana sebuah majalah sekolah dikatakan menggunakan perkataan 'geng kunyit' bagi merujuk kepada golongan pelajar lelaki lembut.



Kredit foto: Twitter

Gambar itu dikatakan merujuk kepada sebuah program yang dijalankan di sebuah sekolah di Kota Kinabalu dua tahun lepas, tetapi hanya tersebar minggu ini. 

Program itu sebenarnya bertujuan untuk memberi kesedaran gender kepada golongan pelajar lembut.


Kredit foto: Twitter

Bagaimanapun, kontroversi tercetus apabila ramai netizen berpendapat penggunaan perkataan 'kunyit' dalam majalah tersebut berbau kejian kepada golongan sasaran mereka. 

Perkataan 'kunyit' sering digunakan dalam bahasa informal untuk mencaci golongan homoseksual.


Kredit foto: Urban Dictionary

Seorang netizen berkata, program yang sepatutnya berfaedah itu kerana dapat meningkatkan keyakinan pelajar lembut  tersasar dari objektif kerana perkataan 'kunyit' mendedahkan mereka kepada lebih banyak ancaman buli.


Kredit foto: Twitter

Seorang lagi netizen turut mengingatkan pihak sekolah bahawa golongan lembut tidak semestinya 'kunyit'. 

"Pihak pentadbir sekolah perlu tahu bahawa tidak semua golongan lembut itu gay," katanya.


Kredit foto: Twitter

Kredit foto: Twitter

Sebaliknya, seorang lagi berkata, pihak sekolah perlu fokus kepada peningkatan pencapaian akademik dan bukannya program yang boleh meningkatkan kes buli.


Kredit foto: Twitter

Susulan kontroversi ini, sebuah portal berita FMT dikatakan telah menghubungi Jennifer Lasimbang, Timbalan Menteri Pelajaran dan Inovasi Sabah, tetapi belum mendapat maklum balas.


Penulis berpendapat, program  berfaedah seperti ini tidak perlu dicemari dengan menggunakan perkataan yang boleh mengakibatkan lebih banyak masalah. Apa kata anda? - CARI
6

Bagus
7

Marah
4

Terkejut
6

Sedih
4

Lawak
4

Bosan

Friends Rank (31 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Themilo 14-2-2019 10:07 AM
astaga.. cikgu pun ramai jaa memondan / mengunyit.. apa benda dalam kepala hotak penganjur program  ni? kalau nak betulkan student, pergi betulkan cikgu-cikgu yang gigih memondan kat sekolah-sekolah..
Quote syadq 14-2-2019 11:13 AM
Tak boleh label kunyit kalau budak-budak tu masih teruna.
Quote MakareyumSuciey 14-2-2019 11:45 AM
Tak perlu program2 yang menyemak mcm ni kat skolah...jadikan skolah mcm pusat tuisyen jer...focus untuk belajar....jgn kacau mindset budak2 boleh tak. Skolah skrg mcm lahanat jer...byk sgt gangguan utk budak2 nak focus belajar.
Quote Artemesiaa 14-2-2019 11:50 AM
Sebab tu gunakan Bahasa Malaysia yang betul bukannya guna bahasa pasar di sekolah tempat ramai murid2 menimba ilmu.  Supaya murid2 pun akan belajar menggunakan perkataan yang betul untuk merujuk kepada sesuatu isu.  
Quote Sang_Pencinta 14-2-2019 03:24 PM
Themilo replied at 14-2-2019 10:07 AM
astaga.. cikgu pun ramai jaa memondan / mengunyit.. apa benda dalam kepala hotak penganjur program   ...

Mana thread cikgu lelaki yg bangga punggung besar tu???
Quote Themilo 14-2-2019 03:39 PM
Sang_Pencinta replied at 14-2-2019 07:24 AM
Mana thread cikgu lelaki yg bangga punggung besar tu???

khuenzz.. menongkah gravity vontot cikgu tu..
Quote kroit92 14-2-2019 07:26 PM
haiyooo. budak2 time sekolah lembut-lembut selembut sutera ni tak semestinya gay
kawan aku time sekolah lembut
sekali habis je sekolah, dapat kerja. tiba2 terus kawen. ada awek senyap2 rupanya
last jumpa anak 3. sekarang entah dah 5 kot.
paling cepat dapat anak, and paling ramai antara batch kitorang, hahaha
Quote kroit92 14-2-2019 07:27 PM
yang keras kematu, atlet sekolah, playboy tu pulak rupanya yang kunyit
susah nak detect golongan diorang ni. pandai sorok
Quote bazarayamy 16-4-2019 03:14 PM
ade jer kawan yg lembut tapi x gay... selamat dah beranak pinak bahagia jer...
Quote hyie 17-4-2019 01:44 AM
ni kalau si minah ellen tu tau, habis dia suruh boikot sekolah tu seantero dunia yach
Quote None68 18-4-2019 03:15 PM
Apasal guna bahasa pasar kat sekolah?

Lihat semua komen(11)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-9-2022 05:12 AM GMT+8 , Processed in 0.075059 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top