CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Hiburan Gosip Socmed Lihat artikel

Suami Shila Amzah Lafaz Akad Nikah Guna Bahasa Inggeris Pun Netizen Kecoh?

25-4-2018 03:46 PM| Diterbitkan: Cari-Amirah| Dilihat: 10768| Komen: 61|Original author: Oleh: Amirah

Description: Tak sangka isu lafaz akad nikah Shila Amzah dan Haris Idraki dalam Bahasa Inggeris menjadi pertikaian netizen.
Tak sangka isu lafaz akad nikah Shila Amzah dan Haris Idraki dalam Bahasa Inggeris  menjadi pertikaian netizen.

Foto: IG Shila Amzah

Bagi mereka, ianya pelik dan tidak pernah didengari sebelum ini.


Ada netizen yang tertanya-tanya adakah suami Shila tidak tahu berbahasa Melayu sedangkan dia memang orang Melayu.

Walaupun begitu, ada juga yang membantu untuk menerangkan tentang isu ini dengan mengatakan suami Shila tidak fasih berbahasa Melayu kerana telah lama menetap di luar negara.

Tidak kisah apa bahasa sekalipun jika lafaz akad nikah itu sampai maksudnya dan cukup syarat maka ianya sah. 

Mungkin netizen lupa umat Islam bukan sahaja dalam kalangan Melayu tetapi ia meliputi pelbagai bangsa dan negara. Jadi akan ada pelbagai bahasa untuk melafazkan akad nikah.

Foto: IG Shila Amzah
Begitulah masyarakat kita yang jelik dan sukar untuk menerima kelainan. Perkara sebegini pun mahu jadi isu. - CARI
7

Bagus
5

Marah
3

Terkejut
2

Sedih
15

Lawak
11

Bosan

Friends Rank (43 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote jula7 25-4-2018 03:50 PM
ponnn jadi isu..
yg mengomen ni kadang mcm takde otak ke apoo?
Quote friedfishsoup 25-4-2018 03:51 PM
dah nama makcik pakcik bawang. membawang je kerja nya. janji sah, bahasa apa pun teda kisah
Quote haryatie 25-4-2018 03:51 PM
bongok btul la..asyik nak mengutuk jerk..
tok kadi pun x kisah org lain yg lbih2
Quote Issandra 25-4-2018 03:53 PM
Ada2 saja yg tidak kena. Hihi
Quote beeeee 25-4-2018 03:53 PM
huk aloh org lain nikah cakap arab tu tak kecoh plak ini pun jd isu
Quote HoneyManjer 25-4-2018 03:54 PM
Laki sheols pas loose weight nih nampak helloks sgt...
Quote buragazz 25-4-2018 03:55 PM
Aku sebenarnya lebih kesian dengan bawang yang tak berdosa dipersalahkan sewenang wenang oleh netizen..

Jadi tak perlu nak kata orang kita suka mengata sebab memang lumrah.. lalang pun kene tuduh sama juga dengan kacang yang dikatakan lupa kulit...
Quote Oroi8887 25-4-2018 04:00 PM
Prangai kuno sangat yg cakap2 tu. Suka hati dia la nk guna bahasa apa pon.
Quote mieymiey 25-4-2018 04:01 PM
Cantik pula Shilalat ni kat gambar baju pink tu. Laki sheols pun helok jer senyum. Kalau tengok video, asyik la muka clueless
Quote chicozinn 25-4-2018 04:02 PM
tahniah la shilalat, mohon xmerempan sampai lari rumah cm pas clash ngan nenas tu..hehe
Quote MadameOnion 25-4-2018 04:18 PM
hahaha..bahasa jiwa bangsa sungguh adik2 bawang sekarang ni..selalunya yg marah2 kecam2 dlm ig tu adik2 bawang..ramai budak2 sekolah je
Quote BookerT 25-4-2018 04:20 PM
mak hanya nak kecam hashtag bodoh mak hayam shila ni...tu je......old accent mak hayam bijik apa nyah? eksyen...
Quote BookerT 25-4-2018 04:22 PM
Oroi8887 replied at 25-4-2018 04:00 PM
Prangai kuno sangat yg cakap2 tu. Suka hati dia la nk guna bahasa apa pon.

mak hayam netizen tapenah tengok india muslim nikah nyah...kau pernah nyah?...
Quote armin 25-4-2018 04:22 PM
Islam = melayu. Lol
Quote sonatalady 25-4-2018 04:23 PM
Lantak dia lah ckp english ke ckp omputih ke ..ckp apa pn...janji yg nikah dia.
Isu besar ke..payah org msia ni.
Quote besarkecik 25-4-2018 04:26 PM
soooo?????
Quote fishcracker 25-4-2018 04:29 PM
Dalam drama adaptasi novel akad nikah dalam bahasa melayu...deswai netizen pelik
Quote norzmr 25-4-2018 04:32 PM
Mat Dang genetic kokesen UK fasih berbahasa ganu.
Quote Orgkgdukobesi 25-4-2018 04:34 PM
Netizen katak dalam tempurung...ingat melayu malaysia jer yg muslim dalam dunia nih?  Mmg laki asal melayu tapi dah biasa cakap inggeris ,tak bolehkah dia guna bahasa yang dia fasih bertutur Dan menulis? Kalo  dia cakap melayu  pelat pun netizen juga sibuk membawang.   Takda isu nak menunjuk disini  ( org cakap inggeris utk berhubung,  di Msia ni sapa cakap inggeris muka jawa memang dicop nak menunjuk)

Lihat semua komen(61)




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-1-2022 11:55 AM GMT+8 , Processed in 0.641243 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top