CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Islam Larang lakukan Bedah Hanya Kerana Malu Dihina- Syamsul Debat

6-7-2017 02:52 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 7488| Komen: 58

Description: Penceramah bebas, Syamsul Debat tampil memberi komen berhubung amalan melakukan pembedahan semata-mata untuk kelihatan cantik atau kacak yang kini semakin menjadi-jadi dalam masyarakat Malaysia.


"Orang cakap saya tak 'handsome', tapi bini saya cakap 'handsome', esok pula jiran kata muka saya kena buat sesuatu, kalau gaduh pasal ni sampai bila pun tak habis."

Memetik laporan mStar, demikian reaksi penceramah bebas, Syamsul Debat atau nama sebenarnya Syamsul Amri Ismail berhubung kesanggupan sekelompok masyarakat yang sanggup berhabisan ratusan ribu ringgit untuk membuat pembedahan semata-mata malu dihina atau diejek hodoh oleh masyarakat sekeliling.

Menurut Syamsul yang terkenal dengan jenakanya yang sinis dalam siri ceramahnya bahawa mengubah kejadian Allah dengan alasan malu dengan orang sekeliling sesuatu yang tidak dibolehkan dalam Islam.

Bagaimanapun katanya, dalam Islam terdapat beberapa kelonggaran untuk seseorang itu melakukan sesuatu bagi mengubah fizikal atau kejadian asalnya.


"Kalau buat pembedahan sebab sekadar malu saja tak boleh, sebab pandangan setiap orang tak sama."

Dalam konteks ini, tegas Syamsul Allah telah memberikan yang terbaik untuk setiap makhluk ciptaan-Nya dan ia perlu difahami setiap individu.

"Dalam Islam bila sesuatu itu berlebih-lebihan, memang tak betullah, kalau buat dengan niat baik dan ikut keperluan ia dibolehkan." - CARI



1

Bagus
5

Marah
1

Terkejut
7

Sedih
15

Lawak
4

Bosan

Friends Rank (33 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote RatuDunia94 6-7-2017 02:59 PM
Hmmm.. Pd meols terpulang pd individu tersebut. I have nothing against it. Tp x pula meols terpikir nk buat. Bersyukur apa yg ada.
Quote Maideen. 6-7-2017 03:01 PM


Mencukor bulu kening juga harom kerana itu dikira mengubah ciptaan Allah. Tapi mencukur bulu kemaluan adalah sunat sebab itu laen.....laennnnnnnnnn.

Tak caya kalu, cuba tanya Ketua Pengarah JAKIM.

Maideen~It's a way of life.
Quote atira 6-7-2017 03:14 PM
Maideen. replied at 6-7-2017 03:01 PM
Mencukor bulu kening juga harom kerana itu dikira mengubah ciptaan Allah.  Tapi mencukur bulu  ...

ustaz aku dulu kata kalau tak cukur bulu kemaluan nanti setan bergayut
Quote lkick2113 6-7-2017 03:16 PM
Maideen. replied at 6-7-2017 03:01 PM
Mencukor bulu kening juga harom kerana itu dikira mengubah ciptaan Allah.  Tapi mencukur bulu  ...


I teringat lobai Cak bila maideen aju Kan soalan ni dulu
Quote zamzarai 6-7-2017 03:20 PM
ramai yang berminat dengan Islam. bagos2
Quote finesse 6-7-2017 03:21 PM
Duit dia. Lantak la.
Tak kacau hidup aku pun
Quote Maideen. 6-7-2017 03:22 PM
atira replied at 6-7-2017 03:14 PM
ustaz aku dulu kata kalau tak cukur bulu kemaluan nanti setan bergayut

Dia patut jadi Ketua Pengarah Jakim.....
Quote Maideen. 6-7-2017 03:23 PM
lkick2113 replied at 6-7-2017 03:16 PM
I teringat lobai Cak bila maideen aju Kan soalan ni dulu

Maideen teringat Osman Arof.


Quote lkick2113 6-7-2017 03:29 PM
Maideen. replied at 6-7-2017 03:23 PM
Maideen teringat Osman Arof.

Kenapa maideen?  
Quote sekngucing 6-7-2017 03:29 PM
buat jalanraya,  pecah bukit,  tebang pokok hutan balak,  bunuh binatang,  cemarkan laut tu lg mengubah kejadian allah aku rasa...
Quote Jorja 6-7-2017 03:30 PM
Larang bedah kerana malu dihina? Kalau orang yg ada cleft lip tu macam mana pula tak kan tak boleh bedah.. tu tak normal kan apa salahnya repair..kasihan derang malu sampai tua mcm tu.. lain lah kalau ada hidung pesek tapi still ada 2 lubang nak juga bedah bagi mancung :
Quote Maideen. 6-7-2017 03:33 PM

Anak anak pompuan dia tak mahu ikut nasihat dia tentang bulu mana yang sunat dan bulu mana yang harom dicukor dalam Isle..
Quote lkick2113 6-7-2017 03:36 PM
Maideen. replied at 6-7-2017 03:33 PM
Anak anak pompuan dia tak mahu ikut nasihat dia tentang bulu mana yang sunat dan bulu mana yang ha ...

Hahaha
Quote Maideen. 6-7-2017 03:38 PM

Budak budak sekarang.......


Quote Themilo 6-7-2017 03:40 PM
yang lebih konfius, mana budak tu dapat duit berkepuk sampai boleh operate muka? dia kerja apa? family dia jual emas ke?
Quote putehkundor 6-7-2017 03:41 PM
Haritu penyanyi ajai terpaksa bedah hidung bagi mancung, sbb ada masalah sinus kronik katanyer
Quote batmana 6-7-2017 03:44 PM
Themilo replied at 6-7-2017 03:40 PM
yang lebih konfius, mana budak tu dapat duit berkepuk sampai boleh operate muka? dia kerja apa? fami ...

dia bos produk skin care

klu niaga produk kecantikan ni, income bulanan bole cecah rm1/2 juta

Quote batmana 6-7-2017 03:46 PM
yg patut ditekankan ayat ni

Bagaimanapun katanya, dalam Islam terdapat beberapa kelonggaran untuk seseorang itu melakukan sesuatu bagi mengubah fizikal atau kejadian asalnya.


tapi cm biasa, puak iblis ngn setan nmpk ayat 'xleh ubah kalu malu aja'

Quote sufi^_^ 6-7-2017 03:58 PM
batmana replied at 6-7-2017 07:46 AM
yg patut ditekankan ayat ni

Iye, macam mereka yang dilahirkan dengan cleft lip tu, tak de halangan dalam Islam untuk bedah bagi elok.

Lihat semua komen(58)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

5-12-2023 09:56 AM GMT+8 , Processed in 0.053609 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top