CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Ayam Percik Kelantan Menu Perfect Untuk Berbuka Puasa Nanti

19-5-2017 02:56 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 13010| Komen: 35|Original author: Oleh: Adib Za

Description: Aumm, enaknya rasa ayam percik ala Kelantan. Rasanya yang lemak, manis dan juga sedikit pedas

Aumm, enaknya rasa ayam percik ala Kelantan. Rasanya yang lemak, manis dan juga sedikit pedas memang sangat sempurna dinikmati lebih-lebih lagi dengan Ramadan yang hampir kunjung tiba ini. 


Pilihan bahagian dada atau paha ayam adalah yang terbaik kerana ia mengandungi isi yang banyak dan juga jika betul cara penyediaannya, memang sangat berjus!

Oleh itu, penyediaan kuahnya juga sangat memainkan peranan penting. Di situlah terletaknya rasa ayam percik ala Kelantan ini. 

Jom cuba resipi ini, pasti mahu mencubanya lagi nanti!

Foto: Carian internet
Bahan-bahan:

3 keping bahagian dada atau paha ayam

4 cawan santan pekat
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah 
2 inci halia*
4 batang serai, hiris halus*
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*(*dikisar halus)

Bahan untuk merebus ayam:

3 ulas bawang putih, dititik
1 inci halia, hiris
1 keping asam gelugor
Sedikit garam
Air untuk merebus

Cara membuatnya: 

UNTUK KUAH : Satukan santan dengan bahan kisar halus, kacau rata. Masak dengan api sederhana sambik dikacau selalu hingga kuah pekat dan kelihatan berkilat. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masak sekejap dan matikan api. Ketepikan.

UNTUK AYAM : Ayam dibersihkan, cuci dan tos. Didihkan air bersama bahan-bahan untuk merebus ayam. Masukkan ayam tadi dan rebus setengah empuk. Angkat dan toskan.

UNTUK AYAM PERCIK KELANTAN : Ayam tadi dibakar dengan api sederhana, sambil dibalikkan. Sapu kuah pada keseluruh ayam tadi sambil terus dibakar hingga ayam masak. Angkat dan tuang baki kuah atasnya sebelum dihidangkan. - CARI 


Kredit resipi: FB Resepi Lauk Pauk Kuih Muih Melayu
21

Bagus
5

Marah
17

Terkejut
8

Sedih
10

Lawak
10

Bosan

Friends Rank (71 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote amyza82 19-5-2017 04:07 PM
Sedapnye
Quote kikuri 19-5-2017 04:31 PM
ayam tu kalo kukus dengan bahan perap lagi sedap sebab rasa tu meresap...
Quote dubuk 19-5-2017 06:01 PM
sedapnya ratah
Quote sonya21 19-5-2017 06:55 PM
okay nak try nanti..thanks

Quote bieya1 19-5-2017 07:01 PM
Sedapnye...
Quote Ipo 19-5-2017 07:02 PM
macam resepi mak saya

ingat nak berniaga ayam percik bulan puasa ni
Quote asfaz 20-5-2017 12:53 AM
Sedapnya.meleleh air liur
Quote SheDeviL 20-5-2017 02:32 AM
Sedapppp
Quote sya_sugar_sugar 20-5-2017 08:27 AM
Wow,... mereciks....kuah dia tu memang best ... makan dgn nasik putih tak payah lauk lain dah memang menghayati betul lahhh
Quote swayne 20-5-2017 10:04 AM
Sedapnyaaa. Selalu beli kat mek Kelantam yang jual nasi kerabu.
Quote rock_stars_roll 20-5-2017 11:07 AM
Ipo replied at 19-5-2017 07:02 PM
macam resepi mak saya

ingat nak berniaga ayam percik bulan puasa ni

Dah dapat tapak meniaga belum you?
Quote beautifulliar 20-5-2017 11:20 AM
Terliur sedapnye
Quote zawara 20-5-2017 10:40 PM
CARI-MAMS replied at 19-5-2017 02:56 PM
Aumm, enaknya rasa ayam percik ala Kelantan. Rasanya yang lemak, manis dan juga sedikit pedas mema ...

nak buat la!!!!!
Quote LautBiru52 21-5-2017 10:29 AM
Tak pernah try..nmpk sedap
Quote emelia1509 21-5-2017 03:56 PM
wajib ada dalam menu berbuka..tapi beli je la, meols x gigih nak memercik ni...

Quote achikrahman 21-5-2017 04:26 PM
menu wajib bulan puasa ni...
Quote achikrahman 21-5-2017 04:27 PM
tq admin...share resepi...kita copy eekk...
Quote lililen 21-5-2017 07:25 PM
Sedapnye tp x rajin nak masak
Quote Joannalee 21-5-2017 07:38 PM
Nak buat, tp malas... beli jela

Lihat semua komen(35)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-9-2022 02:18 AM GMT+8 , Processed in 0.077772 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top