CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Bulan Mengambang Besar, ‘Supermoon’ Tarik Perhatian Ramai

15-11-2016 11:00 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 4679| Komen: 16

Description: Lebih 100 pengunjung di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur klia2 tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan Fenomena Supermoon dengan jarak dekat menggunakan teleskop semalam.
Menurut Agensi Angkasa Negara (Angkasa), walaupun fenomena 'Supermoon' pernah berlaku pada 6 Mei 2012, 23 Jun 2013, 10 Ogos 2014 dan 28 September 2015, namun kejadian kali ini adalah Supermoon yang dianggap bersaiz paling besar. 


Justeru itu, semalam sebilangan besar rakyat Malaysia mengambil kesempatan untuk melihat Bulan Penuh Perigee atau fenomena Supermoon dengan mengunjungi beberapa lokasi lapang dengan membawa antara lain kamera dan telefon bimbit untuk merakamkan gambar 'Supermoon'.

Memetik laporan Bernama, ahli astronomi menyifatkan bulan akan berada pada jarak paling dekat dengan bumi sejak 68 tahun dan fenomena ini dijangka berlaku 18 tahun akan datang.

Sesi pencerapan Supermoon boleh dilihat pada 7.20 malam sehingga 9.54 malam tadi namun begitu, di klia2, fenomena berkenaan hanya boleh dilihat pada 9.30 malam berikutan langit dilindungi awam.

Difahamkan, lebih 100 pengunjung di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur klia2 tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan Fenomena Supermoon dengan jarak dekat menggunakan teleskop.


Orang ramai kelihatan teruja untuk memerhati keindahan suasana tersebut dan mengambil peluang bergambar berlatarbelakangkan Supermoon untuk kenang-kenangan.- CARI

sumber foto: https://lh3.googleusercontent.com

sumber foto: Bernama
sumber foto: http://i.cbc.ca/

16

Bagus
16

Marah
22

Terkejut
15

Sedih
18

Lawak
12

Bosan

Friends Rank (99 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote mesmerize 15-11-2016 11:05 AM
tak kelihatan langsung pun dari kediaman ai malam tadi. awan tebal. cash la kan.
Quote OmJualGas 15-11-2016 11:15 AM
sukur kepada tuhan bulan.
Quote tanakkampung1x 15-11-2016 11:18 AM
Tak kelihatan di tempat sy. Hujan lebat @ awan tebal.
Quote doublethread 15-11-2016 11:36 AM
Nun bulan ditutup awan...Terkenang... hati bertambah rawan...

Begitu konsepnya di tempat aku malam tadi. Not so superlah.
Quote damian_lee 15-11-2016 11:40 AM
Sailormoon tengah menyelamatkan dunia .....
Quote zulka 15-11-2016 11:57 AM
dlm wassap mcm2 versi ader...
muka RM,pokjib,vida,pak tongkol....sumer ader
Quote Nenasketum 15-11-2016 12:10 PM
Rumah aku pun takdak. Sedey ler jugok
Quote chinta89 15-11-2016 12:23 PM
nak kat abesar sgt tak la.. myb tempat iols x brpe clear atau ak yg x reti beza besar atau sama saiz mcm kebiasaan.

but bulan mmg cantik sehari dua ni.
Quote rock_stars_roll 15-11-2016 12:57 PM
Nasib baik sempat tengok bulan pada malam sebelumnya, tak la rasa kecewa sangat...Nak nunggu tahun 2034, rasanya mmm...
Quote Peya 15-11-2016 01:19 PM
Melaka hujan dr pagi n renyai2 sampai petang. So mmg x dpt tgk lah huhuhuhu
Quote edoraixora 15-11-2016 01:25 PM
dgr dlm sinar.fm jap ni, sorang netizen post;

tak kisahlah bulan mengambang besar ke gerhana bulan ke, yg lagi penting macam mane nk survive bulan2
Quote supernaturalee 15-11-2016 01:43 PM
doublethread replied at 15-11-2016 11:36 AM
Nun bulan ditutup awan...Terkenang... hati bertambah rawan...

Begitu konsepnya di tempat aku mala ...

wahai..jikalau ku tahu janjimu palsu
tentu..tidak ku turut sedari dulu





ye lh...tunggu punya tunggu
bulan supermoon xmuncul2 mlm tadi



Quote hayati_hassan 15-11-2016 02:23 PM
bulan diseliputi dek awan hujan langsung tak dapat tgk rugi seh
Quote jiji85 15-11-2016 02:27 PM
hujan d area rmh aku..plus dh tgk d tv
Quote mamarock 15-11-2016 02:27 PM
Tempat mama nampak jelas aje malam tadi.
Quote batmana 15-11-2016 02:53 PM
sib baik xde bnjir bsr.

Lihat semua komen(16)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-12-2022 03:37 AM GMT+8 , Processed in 2.048324 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top