CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Selalu Sembelit? Urut Bahagian Ini Mampu Selesaikan Derita Anda Selamanya

3-11-2016 04:53 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 4812| Komen: 8|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Selalu sembelit? Oh tidak, memang sangat menyusahkan dan dalam masa yang sama menyakitkan.
Sumber Foto: www.belmarrahealth.com


Selalu sembelit? Oh tidak, memang sangat menyusahkan dan dalam masa yang sama menyakitkan.

Orang yang pernah mengalaminya pasti tahu bagaimana rasanya duduk di dalam tandas untuk masa yang lama namun tetap juga sukar membuang air besar.

Ada banyak cara yang boleh dicuba untuk mengatasi sembelit seperti menggunakan ubat-ubatan malah ada juga yang makan buah pisang atau betik namun itu semua boleh dilakukan untuk mencegah sahaja.


Selalu Sembelit? Urut Bahagian Ini Mampu Selesaikan Derita Anda Selamanya


Bagaimana pula situasinya jika sudah terlanjur sembelit? Sebenarnya mudah, hanya dengan mengurut bahagian yang dipanggil Perineum, iaitu bahagian di antara dubur dan alat sulit.

Menurut Journal of General Internal Medicine, menekan atau mengurut bahagian tersebut dapat membantu melancarkan proses membuang air besar.


Kajian yang dijalankan kepada 100 orang yang mengalami sembelit mendapati cara ini dapat membantu melembutkan najis.

Sebelum ini cara tersebut sering diamalkan oleh wanita hamil untuk mengurangkan kesan koyakan semasa melahirkan.

Jadi bagi mereka yang mengalami sembelit bolehlah cuba kaedah yang dicadangkan ini, senang sahaja kan? -CARI

10

Bagus
28

Marah
21

Terkejut
16

Sedih
27

Lawak
13

Bosan

Friends Rank (115 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Artemesiaa 3-11-2016 05:04 PM
Kurang makan makanan yang mengandungi fibre pun mudah mengundang sembelit
Quote siskepoh 3-11-2016 06:25 PM
euwwww. picit mane tuh. balik opis nak cubalah
Quote cik-jaja 3-11-2016 06:40 PM
hmmmm kat mana bahagiannya tu?? xdpt byg
Quote chacon 3-11-2016 06:53 PM

Bagaimana pula situasinya jika sudah terlanjur sembelit? Sebenarnya mudah, hanya dengan mengurut bahagian yang dipanggil Perineum, iaitu bahagian di antara dubur dan alat sulit.


tt macam berpengelaman je. mohon demo

Quote chacon 3-11-2016 06:54 PM
cik-jaja replied at 3-11-2016 06:40 PM
hmmmm kat mana bahagiannya tu?? xdpt byg


google dik. jelas dan nyata gambarnya
Quote chacon 3-11-2016 06:57 PM

@mbaksusi  kerap sembelit..tolong sahkan betul ke petua ni.silap2 picit terjolok ke tempat x sepatutnya. haru
Quote spankee_fili 4-11-2016 07:26 PM
bideo mana bideo...
Quote mirandanicky1 5-11-2016 12:45 PM
minum susu sblm tido.. esok bangun memang lancarrrrrr je membuang. works for me everytime

Lihat semua komen(8)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-12-2022 03:28 PM GMT+8 , Processed in 0.341730 second(s), 38 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top