CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Makan Sayur Taugeh Boleh Tingkatkan Kesuburan Sperma

6-10-2016 12:43 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 6802| Komen: 8

Description: Terdapat lebih dari 50 jenis sayur-sayuran di Malaysia yang kaya dengan..


Terdapat lebih dari 50 jenis sayur-sayuran di Malaysia yang kaya dengan pelbagai vitamin dan protein.

Setiap jenis sayur mempunyai kandungan protein dan khasiat yang berbeza walaupun semuanya memberi manfaat untuk kesihatan.


Mungkin ada yang belum tahu, sayur taugeh sangat baik untuk meningkatkan kesuburan lelaki atau wanita. Jadi, jika ada pasangan yang telah berkahwin dan masih mencuba untuk mendapatkan zuriat, amalkan memakan sayur taugeh.

Berikut merupakan antara khasiat yang ada di dalam sayur taugeh :
 
Sumber foto - lintasmetro.com

1- Sumber Enzim
Taugeh mengandungi 100 kali lebih banyak enzim jika dibandingkan dengan sayuran dan buah-buahan yang tidak dimasak.
 
Enzim ini adalah protein istimewa yang memberikan efek penting buat tubuh, iaitu meningkatkan fungsi organ dalam tubuh.


2- Sumber Protein
Taugeh juga boleh menjadi sumber protein yang baik, terutama bagi vegetarian yang tidak mengambil protein haiwan seperti daging dan ayam.
 
Taugeh mengandungi lebih kurang 35 peratus protein untuk tubuh. Selain itu, kelebihan lainnya, taugeh menawarkan protein tanpa tambahan lemak, kolesterol dan kalori seperti sumber protein lain.

3- Mudah Dihadamkan
Memandangkan jumlah enzim yang cukup banyak didalamnya, taugeh mudah dihadamkan. Taugeh juga membantu orang yang memiliki masalah dengan perut kembung atau masalah penghadaman.

4- Menurunkan Berat Badan
Sayur taugeh yang kaya dengan zat dan rendah kalori akan membantu kita menurunkan berat badan sambil memenuhi nutrisi yang diperlukan tubuh.
 
Di samping itu ia juga kaya dengan serat dan boleh membuatkan kita rasa lebih kenyang. Semua kelebihan taugeh ini membuatkannya sangat sesuai diambil oleh sesiapa yang ingin menurunkan berat badan.


5- Meningkatkan Kesuburan
Taugeh mengandungi vitamin E dan protein yang sangat tinggi. Ia dipercayai dapat meningkatkan kesuburan lelaki kerana pelbagai hormone lelaki dapat dihasilkan dengan rangsangan ketika menikmati sayur ini.

6- Mencegah Anemia
Sayur ini dikatakan mempunyai kandungan asid folik yang sangat bagus untuk menghasilkan pengeluaran asid amino dan sel darah merah.
 
Pengeluaran darah merah yang stabil sangat membantu untuk mencegah terjadinya anemia atau kekurangan sel darah merah.
 
Petua "orang lama" pun ada menyarankan memakan sayur taugeh untuk kesuburan sperma. Kalau anda tak suka makan taugeh, ubahlah selera mulai sekarang kalau nak sihat dan subur. - CARI


25

Bagus
18

Marah
26

Terkejut
18

Sedih
27

Lawak
24

Bosan

Friends Rank (138 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote batman_2007 6-10-2016 02:05 PM
I think so
Quote fishcracker 6-10-2016 02:46 PM
tauge masak lemak campur tauhu...
Quote ipes2 6-10-2016 04:08 PM
wah, ingatkan ada title kesuburan sperma tadi mcm mcm la komen kuar.. rupanya decent je semua. hi hi Alhamdulillah
Quote Mak_Wanie 2-11-2016 02:45 PM
Dulu masa belom.ada anak. Saya mintak petua orang jawa ni. Dia anak 7. gila kau kalau tak mintak petua. Haha.. Akak tu cakap.  Ko makan togeh hari-hari. Makan laki bini..  Ni je petua dia katanya.. So ada sokongan dari sains jadi lebih konpiden gak la nak syorkan kat kengkawan lain. Cuma sapa tak tahan akan berangin sikit la. Kuntut2
Quote ipes2 4-11-2016 08:03 PM
Mak_Wanie replied at 2-11-2016 02:45 PM
Dulu masa belom.ada anak. Saya mintak petua orang jawa ni. Dia anak 7. gila kau kalau ta ...

ha ha ; saya tak tahu la betul ke tak. tapi taugeh memang sayur yg berkhasiat; sama ada naik sperm count tu tak tau lah; maybe kerana bntuk taugeh tu sama dgn spem maka og pon speku la; konon taugeh tu mengecik lalu jadi sperm ke apa..betul tak?

Lihat semua komen(8)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-12-2022 09:00 AM GMT+8 , Processed in 0.092307 second(s), 35 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top