CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Memperkenalkan Etnik Dani Di Papua, Simpan Mayat Ratusan Tahun

16-8-2016 11:29 AM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 6452| Komen: 25

Description: Amalan pelik di Kampung Wogi itu kini mula menarik perhatian dunia dan menjadi viral di laman sosial.
oleh Adib ZA

Teknik mengawet mayat sebelum ini sering kali dikaitkan dengan mumia di dalam piramid di Mesir, namun rupanya ia turut diaplikasikan di kalangan etnik Dani yang mendiami kawasan pergunungan Papua Barat, Indonesia. 


Mereka didapati mengawet mayat moyang dengan cara mengasapi mayat itu dan menyimpannya sehingga beratus-ratus tahun. 

Amalan pelik di Kampung Wogi itu kini mula menarik perhatian dunia dan menjadi viral di laman sosial. 

Sekeping gambar menunjukkan ketua etnik Dani, Eli Mabel dirakam sedang memegang salah satu mumia moyang mereka bernama Agat Mamete Mabel.

Untuk rekod, etnik Dani kini semakin dikenali dan menjadi daya penarik di kalangan pelancong untuk berkunjung ke wilayah Papua. 

Etnik ini telah ditemui oleh zoologi Amerika Syarikat iaitu Richard Archbold pada tahun 1938 yang mengadakan ekspedisi di Papua ketika itu. - CARI 



Sumber: Utusan Malaysia

Foto: Howafrica.com
12

Bagus
10

Marah
17

Terkejut
9

Sedih
16

Lawak
22

Bosan

Friends Rank (86 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote zulka 16-8-2016 12:32 PM

kesian mayat tu
Quote reeny 16-8-2016 12:39 PM
berapa lama dia amik masa utk perasap mayat sampai jd kering gitu??
Quote arffa 16-8-2016 01:05 PM
adoi terseksa mayat tu.
Quote lindarafee 16-8-2016 01:17 PM
smoked mumia lah ni. macam smoked salmon pulak
Quote boobam 16-8-2016 02:03 PM
mgerunkan jee..mau x tido malam
Quote Themilo 16-8-2016 02:28 PM
ni la asal-usul perkataan mendiang kot? mayat didiangkan berdekatan api / asap sampai kering..
Quote Rorra 16-8-2016 02:54 PM
Eh yang ni sama kan dengan yang dekat Indonesia tu. Simpan mayat. Ke saya yang salah fakta?
Quote oppol 16-8-2016 02:58 PM
Salai manusia......
Kalau lapar boleh makan......
Quote DeeHanania 16-8-2016 04:37 PM
oppol replied at 16-8-2016 02:58 PM
Salai manusia......
Kalau lapar boleh makan......

Hihihi...seram lagi ada laa...
Quote -electrifying- 16-8-2016 06:05 PM
kompem berantu ni
Quote Joannalee 16-8-2016 07:34 PM
Mcm loya tekak xtau la kenapa
Quote carlis 16-8-2016 11:44 PM
Euwwww tak takut kaaa
Quote mizz_fatyn 17-8-2016 10:10 AM
scary nyaa
Quote Loloq89 17-8-2016 10:51 AM
lindarafee replied at 16-8-2016 01:17 PM
smoked mumia lah ni. macam smoked salmon pulak

geli pulak membayangkan smoked salmon mcm mummy ni
Quote fishcracker 17-8-2016 02:21 PM
wow...keras kejung mayat mcm statue
Quote MissVixen 18-8-2016 12:12 AM
tengah dan timur suka awet mayat.
Quote noell 18-8-2016 08:09 AM
ok la tuh kalo depa rindu makpak toknenek just bawak keluaq mayat keras kejung tgk reramai...cucu-cicit pun kenai tok nenek depa hak mana satu

ye la nak selpi mana depa ada henpon kan?? mana depa ada gambaq album segala
Quote Azel 19-8-2016 11:22 PM
Themilo replied at 16-8-2016 02:28 PM
ni la asal-usul perkataan mendiang kot? mayat didiangkan berdekatan api / asap sampai kering..

Wow imaginasi
Quote siape_aku 22-8-2016 09:13 AM
Rorra replied at 16-8-2016 02:54 PM
Eh yang ni sama kan dengan yang dekat Indonesia tu. Simpan mayat. Ke saya yang salah fakta?

papua tu salah satu wilayah indonesia la....

so xde la pelik kalau ade ritual mereka yang same ......

Lihat semua komen(25)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-11-2022 05:26 AM GMT+8 , Processed in 0.095703 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top