CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Kaki ponteng puasa kantoi

11-7-2013 09:49 AM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 8932| Komen: 97

Description: KUANTAN - Hari pertama bulan Ramadan dicemari dengan tingkah laku seorang kaki ponteng puasa beragama Islam tanpa segan silu menikmati sarapan pagi di sebuah kedai makan bukan Islam di Jalan Besar, ki ...
KUANTAN - Hari pertama bulan Ramadan dicemari dengan tingkah laku seorang kaki ponteng puasa beragama Islam tanpa segan silu menikmati sarapan pagi di sebuah kedai makan bukan Islam di Jalan Besar, kira-kira jam 9.10 pagi, di sini, semalam.

Lelaki berusia 29 tahun itu kantoi dengan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) apabila ditemui sedang menikmati mi goreng dan nescafe ais di bahagian belakang kedai makan berkenaan.

Bagaimanapun, lelaki itu cuba memberi alasan tidak sempat bersahur dan sakit perut ketika ditahan penguat kuasa dalam operasi pada hari pertama Ramadan.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Jaip, Ahmad Raffli Abdul Malek berkata, lelaki itu berasal dari Pekan dan bekerja di sebuah kilang di daerah sama.

“Pelbagai alasan diberikan namun kita cukup faham dengan helah kaki ponteng puasa ini.

“Operasi memantau kaki ponteng puasa ini dimulakan sejak awal pagi dan ‘port’ yang menjadi tumpuan diberi keutamaan,” katanya.

Ahmad Raffli berkata, sebanyak 10 lokasi termasuk kaunter pandu lalu restoran segera dipantau dalam operasi pagi semalam membabitkan 12 penguat kuasa yang dibahagikan kepada dua kumpulan.

“Kita akan terus bergerak melakukan pemantauan sepanjang Ramadan supaya kaki ponteng puasa tidak terlepas daripada hukuman.
“Selain itu, ketika operasi dijalankan, kita turut menampal poster peringatan di kedai makan bukan Islam supaya tidak menjual makanan kepada orang Islam pada Ramadan ” katanya.
Lelaki yang ditahan itu akan dikenakan penalti di bawah Seksyen 137 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1980 iaitu denda RM500 atau tiga bulan penjara atau kedua-duanya sekali sekiranya didapati bersalah.

Dalam operasi sama, seorang lelaki berusia 48 tahun turut ditahan ketika membeli nombor ekor di premis judi di Jalan Pasar, kira-kira jam 9.30 pagi.

Lelaki berkenaan ditahan penguat kuasa ketika sedang khusyuk menulis nombor pada borang yang dibeli.

Seksyen 169 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982. Jika sabit kesalahan boleh didenda hingga RM2,000 atau dua bulan penjara atau kedua-duanya sekali.

6

Bagus
7

Marah
8

Terkejut
8

Sedih
12

Lawak
6

Bosan

Friends Rank (47 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote gaara_X 11-7-2013 08:01 AM
pergh!!...makan kat kodai....makan ler kek umah....adush!!
Quote izamahmed 11-7-2013 08:03 AM
gambo operasi
Quote izamahmed 11-7-2013 08:03 AM
tapau pun boleh
Quote jazaa 11-7-2013 08:04 AM
kenapa kat drive thru pun pej agama nak pantau?
aku baru nak gi situ tgahari nanti.....:Q
Quote abas8888 11-7-2013 08:15 AM
tangkap orang yg beli nombor ekor dah selalu..bila nak tangkap company yg anjur nombor ekor..kata agama Islam agama persekutuan...kalau nak berjudi, sila balik pergi negara jiran yg Islam bukan agama rasmi..singapore ka..siam ka....
Quote cikatilia 11-7-2013 08:23 AM
berani ke bodoh tu kan pi makan kat gerai
xreti2 ke buat tapau ke masak sendiri ke

beli fastfud and makan tempat tertutup ke
Quote fifie_olin 11-7-2013 08:24 AM
alasan bangang...dh tua2 pon x nk puasa ...
Quote mjla 11-7-2013 08:29 AM
Tunjuk taiko ...

Tapi baghal...
Quote nei69 11-7-2013 08:37 AM
hukuman dia senang je..dorg xpose kan..suh dorg minum air yg menggelegak tu..bg melecur trakea dia..comfirm lps ni mesti serik dh gerenti puasa sepanjang tahun..
Quote shamsadis 11-7-2013 08:37 AM
mi goreng dan nescafe ais ............................................
Quote Honeyda 11-7-2013 08:42 AM

mcm2...
bln pose ni suma bnda jd "TER"  
Quote kaknab 11-7-2013 08:44 AM
masih kurang ilmu berkenaan puasa.. pi la menuntut ilmu..
Quote c===8 11-7-2013 08:44 AM
dulu ada kawan keturunan mamak, mmg nampak sebijik india tulen la.selalu jadi mangsa tukang tapau lunch waktu bulan puasa
Quote cik.ijaw 11-7-2013 08:48 AM
kedai bukan beragama islam pulak tu.. mana dia letak otak tu
Quote izamahmed 11-7-2013 08:52 AM
cik.ijaw posted on 11-7-2013 08:48 AM
kedai bukan beragama islam pulak tu.. mana dia letak otak tu

trik yg tak menjadi
Quote cik.ijaw 11-7-2013 08:55 AM
izamahmed posted on 11-7-2013 08:52 AM
trik yg tak menjadi

memang x dinafikan ramai org skg x tahan puasa. mcm budak2. budak pun x mcm tu kan

Quote pakwetizzaqyah 11-7-2013 08:57 AM
kepimpinan melalui tauladan jugak ke ni???? hehe
Quote craduza 11-7-2013 09:00 AM
hahaha...aku pagi ni dtg skol, hairan apsal la kantin skolah x bukak....baru ingat nak sarapan...

hahahah....sekali dah bejalan ke kantin tu baru aku teringat...aku puasa daaa......heehehehe
Quote KarTell 11-7-2013 09:10 AM
jazaa posted on 11-7-2013 08:04 AM
kenapa kat drive thru pun pej agama nak pantau?
aku baru nak gi situ tgahari nanti.....:Q

agak la.. drivethrough jek kot, bukan melantak kat depan org ramai...

Lihat semua komen(97)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-6-2023 05:14 PM GMT+8 , Processed in 0.099902 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top