CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Pm Akan Bentang Semula Pengubahsuaian Bajet 2016

8-1-2016 03:05 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 10438| Komen: 80

Description: Pembentangan bajet 2016 teah dibentangkan pada bulan 23 Oktober 2015 yang lalu...


Oleh : Dean BZ

       
Pembentangan bajet 2016 teah dibentangkan pada bulan 23 Oktober 2015 yang lalu. Bajet 2016 memfokuskan ‘Memperkukuh Pertumbuhan, Memperluas Keterangkuman dan Memastikan Kemapanan Fiskal’


Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau akan membentangkan pengubahsuaian kepada Bajet 2016 tidak lama lagi supaya lebih realistik dengan keadaan pada tahun 2016.

Perdana Menteri berkata pengubahsuaian itu akan melibatkan beberapa aspek untuk dilakukan penstukturan semula supaya lebih realistik pada 2016, lapor Bernama.

Berucap pada perhimpunan khas Kementerian Kewangan di Putrajaya hari ini, beliau berkata ia antara lain akan melibatkan langkah-langkah tambahan penegasan baru mengoptimumkan perbelanjaan, peranan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan meneruskan perjuangan kerajaan untuk kesejahteraan rakyat.

"Pembentangan ini akan dibuat dalam masa terdekat ini," katanya. - CARI Infonet.


24

Bagus
23

Marah
17

Terkejut
10

Sedih
14

Lawak
13

Bosan

Friends Rank (101 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote GhostWalking 8-1-2016 11:35 AM
lambatnya nak tunggu
Quote gaara_X 8-1-2016 11:43 AM
ermmmmm....tambah peruntukan ke.....hihkhihkk
Quote kudajantan77 8-1-2016 11:46 AM
kadar GST akan dinaikkan kerana GST bagus untuk rakyat ... GST akan turunkan harga barang ... yeaaaaa ... saya cadangkan GST 30% agar semua rakyat semakin bersyukur ...  
Quote kudajantan77 8-1-2016 11:47 AM
gaara_X replied at 8-1-2016 11:43 AM
ermmmmm....tambah peruntukan ke.....hihkhihkk

Lagi banyak peruntukan lagi banyak boleh sapu ... sikit2 mana cukup ...
Quote freebird 8-1-2016 11:52 AM
ketua negara donia ketiga...tak sampai 3 bulan, budget dah kena ubah...
dan makcik pakcik felda pprt bengap penjilat dia kat ci ni pun bertepuk tangan kegirangan...
Quote bangcak 8-1-2016 11:55 AM
bajet pon kene modified lagi??
agak2 sektor mana yg kene cantas?

...permata kot?
Quote GhostWalking 8-1-2016 11:56 AM
bangcak replied at 8-1-2016 03:55 AM
bajet pon kene modified lagi??
agak2 sektor mana yg kene cantas?

ke pendidikan lagi??
Quote bangcak 8-1-2016 11:58 AM
pliss naikkan cukai rokok ngan arak lagi doploh hengget.
Quote tungkai 8-1-2016 12:02 PM
Aikk..hari tu kata tak perlu revise..Semua berada dilandasan yg betul...
Quote tebuanharimau 8-1-2016 12:04 PM
penyelarasan . rasionalisasi. pengubahsuaian
Quote tentera_laut 8-1-2016 12:09 PM
hidup PM..
Quote GhostWalking 8-1-2016 12:11 PM
Minyak dah turun 32 dollar kan latest
Quote bluehedgehog 8-1-2016 12:12 PM
disebabkan pendapatan negara berkurangan akibat harga minyak serantau menurun..maka dgn dukacitanya....
bla bla bla....rakyat bertambah kaya lagi
Quote kudajantan77 8-1-2016 12:17 PM
bluehedgehog replied at 8-1-2016 12:12 PM
disebabkan pendapatan negara berkurangan akibat harga minyak serantau menurun..maka dgn dukacitanya. ...

harga minyak turun --> pendapatan negara berkurangan --> rakyat kena cukai

harga minyak naik --> kos mengimport bahan api bertambah --> rakyat kena cukai
Quote GhostWalking 8-1-2016 12:25 PM
PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan pengubahsuaian kepada Bajet 2016 ekoran situasi ekonomi dunia yang tidak menentu pada masa kini.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, perubahan pada Bajet 2016 melibatkan beberapa aspek supaya ia lebih realistik dengan situasi terkini.

"Oleh kerana senario ekonomi semasa, saya bercadang untuk membentangkan pengubahsuaian kepada Bajet 2016 dari segi beberapa aspek untuk kita lakukan rekalibrasi supaya lebih realistik, lebih tepat dengan keadaan yang kita alami pada 2016.

"Pembentangan Bajet 2016 ini adalah langkah-langkah tambahan penegasan baru mengoptimumkan perbelanjaan, peranan GLC dan kesudahannya kesejahteraan rakyat mesti terus diperjuangkan oleh kerajaan," katanya pada Majlis Perhimpunan Khas Perdana Menteri bersama Warga Kementerian Kewangan di sini hari ini.


Najib hadir pada Majlis Perhimpunan Khas Perdana Menteri bersama Warga Kementerian Kewangan di Putrajaya hari ini. - Foto Astro AWANI/Shahir Omar



Jelas Najib, antara faktor yang menyebabkan kerajaan terpaksa melakukan pengubahsuaian pada Bajet 2016 adalah kerana unjuran pertumbuhan ekonomi pada tahun 2016 dibuat berdasarkan harga purata Brent sebanyak US$48 setong.

"Harga purata minyak mentah Brent telah menjunam daripada US$98.94 setong pada tahun 2014 kepada US$31.58 setong (pb) pada hari semalam (07 Januari 2016).

"Perkara ini amat membimbangkan termasuk kesan kepada negara kita ekoran unjuran pertumbuhan ekonomi pada tahun 2016 adalah berdasarkan harga purata Brent sebanyak US$48 setong," katanya.

Tambah Najib lagi, selain kejatuhan harga minyak dunia, terdapat beberapa lagi faktor luaran yang turut mempengaruhi ekonomi negara.

"Kelembapan ekonomi negara China yang merupakan ekonomi kedua terbesar dunia dan rakan dagangan terbesar negara kita. Semalam kita lihat jual beli saham di Shanghai Exchange digantung.

"Permintaan global dan perdagangan dunia yang masih lemah, keadaan pasaran kewangan terutamanya berikutan kadar faedah US Fed yang akan  dinormalizedkan membawa kesan aliran modal serantau, termasuk Malaysia dan pengukuhan nilai dolar Amerika Syarikat," ujarnya.

Justeru, katanya Kerajaan perlu memberi perhatian dalam mengambil tindakan lebih responsif dan tegas dalam menangani cabaran tersebut.

Malah, Najib juga mahu Kerajaan menguruskan sumber-sumber dengan cekap  dan mencapai tahap optimum sekaligus bersiap sedia dan memikirkan cara terbaik untuk memastikan keadaan ekonomi negara terus mampan.

Bagaimanapun katanya, Kerajaan perlu memberi penjelasan dan menjawab pelbagai isu yang ditimbulkan supaya rakyat tidak terkeliru bahawa keadaan ekonomi negara masih kukuh walaupun berdepan dengan pelbagai cabaran global seperti kejatuhan harga komoditi seperti minyak kelapa sawit-Awani
Quote leylapple 8-1-2016 12:39 PM
suka suki buat pbentangan tanpa bincang di parlimen?

Quote monreyes 8-1-2016 01:42 PM
kudajantan77 replied at 8-1-2016 12:17 PM
harga minyak turun --> pendapatan negara berkurangan --> rakyat kena cukai

harga minyak naik -- ...

harga minyak naik --> kos mengimport bahan api bertambah --> rakyat kena cukai > keje masih terjamin
harga minyak turun --> pendapatan negara berkurangan --> rakyat kena cukai > buang keje la



still ada beza....
Quote ninjago 8-1-2016 01:46 PM
woww.. ada adjustment.. harap good news lah tuk semua. jangan nak menambah titisan lemon ke luka yg dah sedia parah lagi..
Quote lostnfaun 8-1-2016 03:13 PM
Siap sedia la... Gomen dah takde duit

Lihat semua komen(80)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

21-3-2023 01:16 PM GMT+8 , Processed in 4.369385 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top