CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Masih Wujud Lagikah 'Wanita Melayu Terakhir'?

7-10-2015 05:09 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 20483| Komen: 133

Description: Jika dahulu, wanita terutamanya dari kaum Melayu dianggap sebagai seorang yang lemah lembut, pemalu dan berbudi bahasa.Namun, satu soalan, masih seperti inikah gambaran terhadap wanita Melayu masa ini ...
Oleh Adib Za

Saban hari, laman sosial banyak mendedahkan wajah-wajah wanita pada hari ini. Ya, secara tak langsung ia memaparkan bagaimana sifat dan karakter golongan  tersebut pada waktu ini. 


Jika dahulu, wanita terutamanya dari kaum Melayu dianggap sebagai seorang yang lemah lembut, pemalu dan berbudi bahasa.

Namun, satu soalan, masih seperti inikah gambaran terhadap wanita Melayu masa ini? Masih wujudkan golongan 'wanita Melayu terakhir'?

Pesona Erra Fazira sebagai wanita Melayu tidak pernah kalah dan mengecewakan. (Sumber foto: Beautifulnara)



Kerana laman sosial, wanita ini berubah menjadi seorang yang gemar menunjuk-nunjuk harta benda, menunjuk suami dan anak.

Melalui laman sosial, nampak jelas wanita yang gemar maki hamun, berkata kasar, memfitnah dan mempamer akhlak tak sepatutnya.

Pergaduhan dalam laman sosial, antara dua wanita berebutkan lelaki bukan perkara baru. Mengaibkan pihak lawan juga, ibarat menjadi 'makanan' bagi mereka. 

Normala Samsudin antara ikon wanita Melayu yang sering digelar sebagai 'Wanita Melayu Terakhir'. (Sumber foto: Mstar)



Ada pula yang tanpa segan silu menghirup rokok elektronik, vape. Meskipun bertudung, tidak menjadi penghalang mereka melakukannya dan nah, muat naik ke dalam laman sosial.

Itu belum termasuk mereka yang terbiasa terdedah sana sini, bagai tidak cukup kain, terpapar lurah sana sini dan seksi itu 'pilihan' bagi mereka. "Kubur lain-lain" katanya. 

Yang paling menjelikkan, ada yang tidak malu menawarkan khidmat seks melalui laman sosial. Menonjolkan sisi sundal diri sendiri demi satu kepuasan, wang ringgit dan sebagainya. Semua ini versi wanita Melayu moden yang penulis tak tahulah ada atau tidak kaum lelaki yang sanggup memperisterikan orang sebegini.

Kelembutan dan kesantunan Siti Nurhaliza meletakkan dia di satu tahap yang tersendiri. (Sumber foto: Ammboi)



Malu sebenarnya melihat golongan sebegini, sedangkan banyak lagi sisi 'baik' yang boleh ditonjolkan pada masa ini. Rugikah menjadi seorang yang baik? Rugikah menjadi wanita Melayu yang belajar menjadi lebih baik dari masa ke masa? - CARI Infonet
5

Bagus
2

Marah
3

Terkejut
3

Sedih
5

Lawak
4

Bosan

Friends Rank (22 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote blackwidowbae 7-10-2015 05:12 PM
Ada..sy....
Quote Munah_Sparta 7-10-2015 05:13 PM
Saye lah tu...
Quote Emperor95 7-10-2015 05:14 PM
Masih ada tapi malas cari.
Quote jelitaqasyah 7-10-2015 05:19 PM
Sayalah paling jelita.

Motipppppppp TT
Quote stripper_j 7-10-2015 05:25 PM
ade calon yg nak di usul kan ke
Quote faraway1 7-10-2015 05:28 PM
me me me me
Quote puccafan 7-10-2015 05:30 PM
Ada tapi tak menonjol dalam Laman sesawang la. Tersembunyi dalam kesibukan kota. Mencari rezeki yg halal
Quote peningsokmo 7-10-2015 05:43 PM

yang terakhir tu kalau dapat mesti best. patah katil pening kerjakan
Quote :::: 7-10-2015 05:45 PM
Pebendi nih
Quote stania83 7-10-2015 05:45 PM
gimaty aaa tak habis habis nak dictate hidup pompuan. pompuan kena camni kena camtu. perempuan tak merdeka di malaysia. negara lain tak tau.
Quote CrowneGlory 7-10-2015 05:48 PM
Lelaki melayu terakhir lak siapa....bijan, rani kulup ke jamal sekinchan??
Quote green_coffee 7-10-2015 05:49 PM
Ramai je....tp silap2 dikutuk kampung girl la...kuno la...x urban la...
Quote finesse 7-10-2015 05:50 PM
Wujud lagi ke gadis melayu?
Quote comel91 7-10-2015 06:47 PM
knp ccari jauh2... comel sah2 gadis melayu...comel lagi
Quote mak_wa95 7-10-2015 06:55 PM
ada...tapi dikutuk pula sbb xurban..
Quote mbhcsf 7-10-2015 07:01 PM
adakah ini satu isu ?
Quote dani-rox 7-10-2015 08:00 PM
'wanita melayu terakhir' adalah istilah berbentuk oppression ciptaan masyarakat yg masih terperangkap dlm abad ke-15.
Quote rospinki 7-10-2015 08:40 PM
Aku kenal 2 org juga termasuk aku la yg dua org tu kawan aku org kl betul keluarga angkat aku..duk kpg baru mula2 aku kenal diorg aku pelik sebab cara dan pesen diorg tkde nk beriya2 mcm org kpg pulak..aku tnya kenapa..katanya selesa dgn cara sederhana..smpi skrg aku tgk kt fb duaorg tu masih mcm dlu. Aku je dah gosak skit...tp kalau nk rate kiranya 7/10 la..
Quote bangcak 7-10-2015 08:40 PM
buatpe bertanyakan 'yg terakhir'
'yg pertama' a.k.a first lady kan ada

Lihat semua komen(133)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-12-2022 04:22 PM GMT+8 , Processed in 0.102860 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top