CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Hari Raya 2015 Video Lihat artikel

Adat Atau Ibadah : Hukum Meraikan Malam 7 Likur

10-7-2015 04:30 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 7060| Komen: 18

Description: Pelita dan panjut bukanlah sesuatu yang janggal dalam masyarakat Melayu, apatah lagi disaat hari lebaran yang akan menjelang tidak lama lagi.
Artikel oleh : Dean BZ
Video oleh : Siti, Loo Tung Seang, FirdausZ




Pelita dan panjut bukanlah sesuatu yang janggal dalam masyarakat Melayu, apatah lagi disaat hari lebaran yang akan menjelang tidak lama lagi.

Mungkin kita pernah mendengar tentang masyarakat Melayu memasang pelita dan panjut untuk menyambut Lailatul Qadar dan ia seolah-olah menyerupai upacara agama lain.

Adakah itu satu kewajipan ibadah atau sekadar adat? Adakah salah disisi syarak?

Ya, ia bukanlah satu ajaran dalam agama Islam. Sebaliknya, pemasangan pelita dan panjut ini lebih kepada budaya turun temurun masyarakat Melayu sendiri. Jika tujuan hanya untuk memeriahkan malam terakhir menjelang raya, ia adalah tidak salah disisi agama. Asalkan tidak bertentangan dengan hukum syarak. - CARI Infonet.


22

Bagus
9

Marah
21

Terkejut
9

Sedih
34

Lawak
23

Bosan

Friends Rank (118 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote gaara_X 10-7-2015 04:25 PM
besederhana....its better...melampau sangat plak....kang jadi benda lain plak nanti....seterusnya bertentangan ngan hukum syarak...
Quote LolaLoly 10-7-2015 04:30 PM
teringatttt kampungggg... rindunyeeeee
Quote aseela 10-7-2015 04:31 PM
kat muar tunggu la pasang pelita kat Jalan Daud
Quote Lorra2411 10-7-2015 04:31 PM
kalau siapa tgok series Mail & Sudin Sambut Ramadhan mesti paham pasal Malam 7 Likur boleh bergaduh dgn kampung sebelah. ada pengajaran drama tu.
Quote batu kikir 10-7-2015 04:34 PM
Adat selagi tak bercanggah dengan Islam............carry on.
Janganlah nak jadikan Hari Raya macam upacara kematian pulak.
Quote revolusi_30 10-7-2015 05:39 PM
Pasang pelita x salah, yg salah bila kaitan dgn agama or ibadat, ckp supaya roh nenek moyang nampak jalan balik ke rumah la, apa lah.   Maka benda tu akan jadi khurafat.
Quote ipes2 10-7-2015 05:44 PM
Adat je, kan?
Bukan ibadah.
Jgn buat sanpai ke tahap bid'ah sudah lah
Quote Modngengade 10-7-2015 07:34 PM
Sendunya tered
Quote ultra78 10-7-2015 07:59 PM
Jika ummah kristian dengan santa claus pada hari krismas, ummah melayu islam pula dengan pelita pada penghujung ramadan.
Quote apam 10-7-2015 08:28 PM
Alah takat pasang pelita lampu lip lap pun jadi isu halalhalam jugak ka?
Ade modal, kasi pasang ajela, kasi meriah sikit.
Quote mayaBB 11-7-2015 01:19 AM
Tak pasang pelita tak meriah la kan
Quote mbhcsf 11-7-2015 01:47 AM
ada lagi ye  orang buat ? wow...culturednya. hehehe
Quote zorrro_03 11-7-2015 02:09 AM
Tak payah lah nak sempit sgt.  Pasang pelita lampu utk meriahkan. Jgn sampai membazir sudahlaaa.  Biasanya kalau kita balik ke kampung nampak suasana nak raya tu.  gumbira taw.... Kau dengki sgt ni pehal.   Kau takde kampung halaman kah?
Quote AbukRokok 11-7-2015 04:01 PM
apa barang pasang pelita..minyak mahal oi
kita pasang la lampu lip lap lip[a lap lipa  pa lipa liapa
Quote sgbuloh 11-7-2015 04:15 PM
tak langgar syariat pun. dan tak rosak akidah.
Quote apam 12-7-2015 09:28 AM
pasang pelita api bebudak boleh tumpang cucuh bunga api. Atuk2 dan nenek2 mesti suka tengok cucu
Quote tatirania 12-7-2015 09:45 AM
tak pernah nampak plak org pasang pelita kat kl nie.............
Quote oneders 15-7-2015 12:35 PM
ku rasa ia lebih kepada memeriahkan malam terakhir menjelang raya. Bandingkan di kawasan perumahan sekitar bandar seperti biasa diterangi lampu jalan dan kawasan luar bandar yang terang penuh dengan lampu pelita dan panjut. pastinya hati kita lebih tertarik dan tersentuh bila berada di kawasan luar bandar.

Lihat semua komen(18)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-1-2023 11:55 PM GMT+8 , Processed in 0.192339 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top