CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Indonesia Minta Malaysia Henti Amalan Bawa Masuk Pembantu Rumah Guna Visa Pelancong

10-1-2022 05:06 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 917| Komen: 4

Description: Indonesia meminta Malaysia menamatkan amalan membenarkan pekerja domestiknya masuk dengan visa pelancong terlebih dahulu sebelum memohon permit diperlukan, satu langkah yang diakui menteri sumber manu ...
Indonesia meminta Malaysia menamatkan amalan membenarkan pekerja domestiknya masuk dengan visa pelancong terlebih dahulu sebelum memohon permit diperlukan, satu langkah yang diakui menteri sumber manusia M Saravanan akan menimbulkan masalah.


Beliau berkata, ini akan menjadi “masalah utama” ketika beliau memuktamadkan memorandum persefahaman (MoU) antara kedua-dua negara mengenai pengambilan pekerja domestik Indonesia yang akan ditandatangani bulan depan.


Gambar hiasan

Difahamkan, perkara ini telah disampaikan kepada pasukan Malaysia oleh Indonesia semasa rundingan MoU yang sedang dijalankan.


Malaysia membenarkan warga Indonesia yang ingin bekerja di negara itu memasuki visa pelancong sebelum memohon permit kerja, satu amalan yang ingin dihentikan oleh Jakarta kerana ia boleh dieksploitasi oleh pihak tertentu.

“Saya menghadapi masalah besar dengan kerajaan Indonesia kerana ia meminta Malaysia berhenti membenarkan pekerja domestik masuk sebagai pelancong,” kata Saravanan kepada media hari ini.

“Hari ini, kami mempunyai persefahaman bahawa mana-mana warga Indonesia yang datang ke Malaysia dengan visa pelancong boleh memohon permit kerja. Itu adalah salah satu dasar semasa kami.

“Kerajaan Indonesia percaya ini adalah buruh paksa dan mereka telah meminta saya untuk menamatkan perkara ini sebelum mereka menandatangani MoU,” katanya semasa majlis Perkeso di sini.

Beliau berkata beliau akan membincangkan perkara itu dengan menteri dalam negeri Hamzah Zainudin.

Kerajaan telah melarang pengambilan pekerja asing baharu, termasuk pekerja rumah tangga, kerana pandemik Covid-19.

Pada September tahun lalu, kerajaan meluluskan kemasukan 32,000 pekerja asing bagi mengurangkan kekurangan tenaga kerja dalam sektor perladangan.


Sumber: Suara Merdeka

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote akusukaq 10-1-2022 06:36 PM
Edited by akusukaq at 10-1-2022 09:56 PM

Jadi nak sekat pelancong  Indon masuk ke.mereke boleh je guna pass lawatan sosial utk melawat keluarga atau lain2 alasan.ujung bila tak bagi permit depa akan jadi pati..
Quote Decaffeinated 10-1-2022 10:19 PM
maids online ni satu cara nak cut middlemen dan sangat2 membantu.

aku tak faham rasional Indonesia mengaitkannya dengan buruh paksa. Pencerahan please!
Quote musangbodoh 10-1-2022 11:45 PM
yelah dah 2022 kan...indon sng nk update tki dorang
Quote tumpanglalu74 11-1-2022 12:14 AM
unnamed (1)_2_1.jpg

Lihat semua komen(4)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-5-2022 09:31 AM GMT+8 , Processed in 0.090198 second(s), 32 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top